Samppasport  Futurez

XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.

  • 8 Vastauksia
  • 5514 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wildchild

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« : 06.09.2011, 18:53:47 »
Moro. Tiedustelen vähän tässä tulevaa remppaa. Kerrotaas nyt ensin vähän auton historiaa, miten tähän tilanteeseen on tultu. Haulla en löytänyt tai sitten en vaan osaa.

Kaveri osti muutama vuosi sitten saksantuonti XC70 2.5L Turbo volvon, joka on saksassa -00 malli, mutta suomeen myyty vasta -01 mallina. Tässä on jotain pieniä eroavaisuuksia suomimalliin, mutta ei volvon mukaan mitää mullistavaa. Puolivuotta ostosta alkoi syömää jäähdytinnestettä. Noh, auto takas volvolle ja ne teetti siihen kansipahvin vaihdon. Paikallinen volvo kun ei itse koske moisiin projekteihin, se teetettiin tosiaan ulkopuolisella. Vika korjautui, hetkeksi.

Muutama kuukas rempasta sytty taas jäähdytinnestetason valo. Kaveri kävi pajalla näyttämässä joka teki rempan. Pajalla nopea tutkimus ja remppaaja uskoi että ei voi johtua kannesta vuoto. Samalla laitettiin kiinni ylempi koneenkorvakkeen pultti joka rempassa oli jäänyt. ( Rikko vissiin vähän kardaanin etummaista ristikkoa kun välillä nykähtelee ilkeesti). Sopivat uuden näytön, mihin kaveri saamattomuuttaan ei mennyt. Lisäili sitten nesteitä vähän väliä, vaihadutti lämppärin kennon yms.

Sitten aikaa kului tarpeeksi ja ns valitusoikeus meni umpeen. Vois sanoo että ihan oikein kaverille, kun ei saanut aikaseksi mennä tutkituttamaan. Nytten 1,5v about koko rulianssista minun pitäisi alkaa tutkimaan asiaa.

Vikaselostetta:

Jäähdytinneste katoaa.
Öljyvalo vilkahdellut muutamaan otteeseen.
Äskön tallille ajaessa huomioin että turbo on mennyt ilmeisesti rikki. Ei ahda ja 4000rpm kohdalla yleensä tuleva piikki on ihan olematon.
Pakoputkesta tulee vaaleeta savua, paljon.
Käy hassusti kuten olettaa voi.
Öljykorkissa oli pientä ns vaahtoutumaa ( öljyn ja veden sekotusta), mutta öljyt on puhtaan väriset.
Tekee painetta jäähyjärjestelmään.

Silloin aikoinaan rempan jälkeen vähän tuota tutkin, mutta en löytänyt mitään vuotoja. Eli jonnekkin se katoaa. Laitettiin kaverilta saatu UV aine järjestelmään, eikä missään näkynyt jäähynestettä, vaikka valon ja lasien kanssa tutkittiin. Ilmeisesti polttaa jossain pytyssä aina pois. Auto kyllä käynnistyy yllättävän hyvin. Saattaa käydä välillä neljällä, mutta äänenperusteella ainekin tosi vähän aikaa.

Aloin miettimään tuossa kun turbokin meni rikki, että voisiko turbo haljeta tavalla, että polttaisi/laittaisi putkeen nestettä? Omalla pienellä päällä äkkiä ajateltuna ei mikään mahdottomuus.

Onko näissä ollut kansivikoja? Todennäköisin on että kansi on halki jostain. Se ei isoa murtumaan kuitenkaan tarvitse. En meinaan usko että paja jolla remppa ensimmäistä kertaa teetettiin olisi mokannut niin pahasti, että tiiviste olisi samantien jäänyt vuotamaan. Auto kuitenkin liikkunut eteenpäin n. 25tkm sen jälkeen. Mikään tosin ei ole mahdottomuus. Mm Lahdesta ivaloon reissu ilman ongelmia tällä ajalla. Jäähynestettä luonnollisesti lisäilty sillointällöin. Nyt tosin vuoto ja savutus niin rajua, että uskoi mua ja laitto seisomaan.

Kyselen ihan sillä, etten ihan mielellään tuohon lähtis pokaa tekemään. Voi muutama aski palaa tupakkaa tuon kanssa ;D

-Wildchild-

ps. Onkohan tuohon koneeseen/autoon netissä mitään manuaalia tms? Vadiksesta en löytänyt tarvittavia räjäytyskuvia tms.

Ja edittiä, tämähän on ihan väärässä osiossa  :-[ Voisiko joku mode siirtää?
« Viimeksi muokattu: 06.09.2011, 19:07:47 kirjoittanut Wildchild »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #1 : 06.09.2011, 19:16:31 »
Ei näissä tietääkseni kansivikoja ole juuri ollut, ei siis ainakaan mikään tyypillinen vika, eikä sen puoleen kannentiivistevikojakaan.
Se turbo saattaisi olla ihan hyvä ehdokas.
Jos kuluttaa paljon jäähdytysnestettä ja jos se jonkun sylinterin kautta haihtuisi pois, näkyisi se varmaan sytytystulpassa, vertaa kaikkien sylinterien tulppia keskenään.

Kyllä parhaan oppaan pitäisi olla nimenomaan vadis, mitään sellaisia kunnon rakenne-kasausjärjestys-räjäytyskuvia ei ole tai en ole ainakaan koskaan törmännyt sellaisiin.
Varaosakuvat yleensä kertoo aika hyvin, niissä tosin on monesti autoon kuulumattomiakin osia kuvissa, kun monet osat ovat riippuvaisia siitä, että mikä on auton valmistenumero, eli onko osaa vai eikö vai minkä tyyppinen osa on jne.

Poissa Wildchild

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #2 : 06.09.2011, 19:19:30 »
Kyllä parhaan oppaan pitäisi olla nimenomaan vadis, mitään sellaisia kunnon rakenne-kasausjärjestys-räjäytyskuvia ei ole tai en ole ainakaan koskaan törmännyt sellaisiin.
Varaosakuvat yleensä kertoo aika hyvin, niissä tosin on monesti autoon kuulumattomiakin osia kuvissa, kun monet osat ovat riippuvaisia siitä, että mikä on auton valmistenumero, eli onko osaa vai eikö vai minkä tyyppinen osa on jne.

Okei, en löytän vadiksesta XC:n kohdalta oikeastaan kun venavälyksien säätökuvat yms. Pitää perehtyä paremmin :)

EDIT: Löytyhän siitä vaikka mitä ku otti silmän pois sieltä... ;D
« Viimeksi muokattu: 06.09.2011, 19:48:09 kirjoittanut Wildchild »

Poissa Wildchild

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #3 : 07.09.2011, 21:22:19 »
Tänään pääsi tutkimaan vähän, ahtimen purin pois ja jokainen tulppa oli "oikean" näköinen.

Mutta sitten cooleri, ahtoputkisto ja ahtimen imupuoli oli ihan öljy/nestesekoitus kermaa. Huohotuspönikkä vissiin tukossa tuossa kun öljyä on ainekin ollut riittävästi. Ahdin myös erittäin väljä. Voisiko olla, että ahdin päästää sen nesteen imupuolelle?

Poissa Wildchild

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #4 : 21.09.2011, 20:58:15 »
Turbo vaihdettu, oli todella väljä. Huohotinpönttö tukossa, se tuli putsattua.

Sitten tuli toinen ongelma kun koitin sen vielä käyntii illasta, kone ei kierrä yli 4000rpm. 3700rpm kohdalla tulee sellainen pieni pätkäsy ja kierrokset rajottuu 4000 kohdalle. Onko se vikatilassa nyt tai jotain? Vai eikö ecu anna paikallaan kiertää enempää? En siis D:llä päässyt kokeilemaan, P ja N vaihteilla vain.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #5 : 21.09.2011, 21:02:20 »
Jossain vaiheessa on tullut joko ETM:n tai ECM:n softaan muutos, että ei paikallaan anna kierrättää tuota enempää, on siis mahdollista, että tuo on ihan normaali kierrosrajoitus.

Poissa Wildchild

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #6 : 21.09.2011, 22:09:08 »
Jossain vaiheessa on tullut joko ETM:n tai ECM:n softaan muutos, että ei paikallaan anna kierrättää tuota enempää, on siis mahdollista, että tuo on ihan normaali kierrosrajoitus.

Huh, toivotaan näin :). Huomenna saan loppuauton kasaan, niin pääsee testaamaan.

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #7 : 22.09.2011, 08:53:09 »
Juu, kaasuläppäkotelon softan päivityksen jälkeen sama ilmiö, luulin et on mänt paskaks vaan ajossa kiertää iloisesti.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -01 jäähdytysneste katoaa.
« Vastaus #8 : 23.09.2011, 21:07:03 »
Turbo vaihdettu, oli todella väljä. Huohotinpönttö tukossa, se tuli putsattua.

Sitten tuli toinen ongelma kun koitin sen vielä käyntii illasta, kone ei kierrä yli 4000rpm. 3700rpm kohdalla tulee sellainen pieni pätkäsy ja kierrokset rajottuu 4000 kohdalle. Onko se vikatilassa nyt tai jotain? Vai eikö ecu anna paikallaan kiertää enempää? En siis D:llä päässyt kokeilemaan, P ja N vaihteilla vain.
miten totesit turbon väljyyden?

 

Kulkukoira  Proturbo