Futurez  Proturbo

Volvo S80 D5 -04

  • 69 Vastauksia
  • 10162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Volvo S80 D5 -04
« : 16.12.2017, 15:20:38 »
Tällainen tuli hankittua käyttöautoksi.



Auto on alunperin Finnairin ostama ja autossa on aikalailla perusvarusteet.

Äkkiseltään tulee mieleen;
-Musta nahkasisusta
-Ardic ajastimella
-Automaattinen ilmastointi
-Vakionopeudensäädin
-Sadetunninstin (vai tihkuko se on?)
-Puhelinvarustus
-Alkuperäinen vahvistin penkin alla
-Napista kääntyvät sivupeilit
-Automaattisesti tummentuva taustapeili

Varustetaso taitaa olla Momentum?

Autoa on hyvin huollettu ja hyvin toimiikin. Edellinen omistaja oli laittanut Yatourin soittimeen. Hyvin humppa soi. Kotimatkalla mittariin pyörähti 337 000.

Tässä kuvia pimeässä parkkikaton valaistuksessa märästä ja likaisesta autosta.






























« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 16:37:38 kirjoittanut Merlin »
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #1 : 22.12.2017, 16:55:42 »
Lisäsin kuvia autosta ja päivittelin tietoja aloitusviestiin.

Täysin ongelmitta meidän yhteiselo ei alkanut.

Tällä haimme kaverille pidemmän ajomatkan päästä myöskin kasikymppisen Volvon. Perille kun pääsimme, auto alkoi kiukuttelemaan. Mittaristo pimeni kokonaan, vaihteisto meni vikatilaan, vilkut, pyyhkijät, tai pitkät valot eivät toimineet ollenkaan. Lisäksi matkalla loppui menovesi. :facepalm: Koti kuitenkin auto toi.

Seuraavana päivänä vein auton isälle töihin, joka luki ja nollasi autosta vikakoodit. Aluksi testeri ei saanut autoon mitään yhteyttä, mutta akunkengän käyttämällä irti yhteys pelasi. Ainoastaan yksi vikakoodi jäi aktiiviseksi, joka on sisäilman tunnistin.

Autosta oli polttoainesäiliön luukun sarana hajonnut ja koska Motonetin oma oli ihan paska, ostin saranan Volvolta. Lopussa on kuvia konepellin lakkavirheistä.

Eipä muuta, vajaa tonni on tullut kilometrejä mittariin vajaassa viikossa, ja tankillinen löpöä poltettu. Ihana auto. S*





Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #2 : 25.12.2017, 13:37:57 »
Autosta hajosi joulun kunniaksi CEM-yksikkö. Virrat päällä mittaristoon syttyy ainoastaan moottorin vikavalo ja virrat pois kääntämällä releet naksahtaa kolme kertaa. Käyntiin auto ei lähde. Isä tilaa uuden keskiviikkona, toivottavasti tulee nopeasti, ettei tarvitse Pervolla ajella. Kyllähän tuota osasin odottaakin, kun aikaisemminkin temppuili.

Kokeilin vielä elvyttää tuota auton omaa yksikköä. Muutama tinaus näytti hapettuneelta ja ne kävin kolvilla läpi. Ei kuitenkaan auttanut. Paska homma...  :-\
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #3 : 27.12.2017, 20:01:26 »
Tänään sain auton takaisin ajoon. Aamupäivällä kun tilasi uuden yksikön, niin kahdelta se oli jo toimipisteessä. Hyvää ja nopeaa palvelua, onneksi oli Helsingissä varastossa. 1100€ maksoi yksikkö ja 60€ ohjelmointi. :buck2:

Pääsin itse jopa ohjelmoimaankin. :juhau:

Siinä kuva sinisestä paketista.

Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Duke

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1525
  • Näillä mennään
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #4 : 27.12.2017, 23:00:04 »
Ei olisi itsellä ollu varaa uutta cemmiä laittaa. Olisi joutunu vanhalla ehjällä menemään  :) Mutta uusi on aina uusi.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo XC90 D5-08:käyttis
Volvo S80 D3-11:käyttis

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #5 : 28.12.2017, 12:32:08 »
Ei olisi itsellä ollu varaa uutta cemmiä laittaa. Olisi joutunu vanhalla ehjällä menemään  :) Mutta uusi on aina uusi.
Kyllähän tuo kirpaisi. Käytetyn ostoa mietin, mutta päätin sitten hommata kokonaan uuden. Jäihän se vanha vielä tallelle, niin sen voisi korjauttaa ja säästää pahan päivän varalle.

Siinä kun autoon ohjelmoitiin uutta yksikköä, niin tuli mieleen, että nythän samalla voisi kytkeä pois päältä lämmittimen suorakäynnistyksen. Mutta siihenkin olisi pitänyt tilata erikseen ohjelma, enkä sitä muistanut pyytää mukaan. Tulee kuitenkin jonkin verran pätkäajoa, mikä tuskin tekee lämmittimelle hyvää, kun käynnistyy ja sammuu vähän väliä. Saahan sieltä kyllä suorakäynnistyksen päälle, mikä helpottaa, mutta akku taas ei siitä touhusta tykkää, kun ei ehdi latautua.
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #6 : 13.01.2018, 17:02:15 »
Moottoriöljyt sekä suodattimen vaihdoin. Mittarissa on nyt 340 250, eli kolmisen tonnia on tullut ajettua vajaassa kuukaudessa.

Edellisillä öljyillä oli ajettu noin 19 000 kilometriä, eli ihan hyvään aikaan vaihdoin. Edellinen öljynvaihtaja oli kääntänyt tyhjennyspropun öljypohjasta pyöreäksi, niin sen kanssa meni muutama hetki tapellessa. Motonetistä hain uuden propun ja varoiksi ostin vielä öljynvaihtopumpun, että saa öljyt edes jotenkin vaihdettua. Isolla taltalla hakkaamalla proppuun pienen loven propun sai käännettyä auki 16 millisellä hylsyllä.

Siinä nosturilla tutkin alustaa, niin kaikkialla näytti hyvältä, paitsi oikea etuiskari on oksentanut öljyt pitkin tolppaa. Seuraavaksi vaihtoon menee siis iskarit ja niiden yläpäät molemmille puolille.




Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #7 : 16.01.2018, 16:17:38 »
Ihanaa. :buck2:

Autossa on vaihteisto alkanut temppuilemaan kylmänä. Mielestäni 1-2 ja 2-3 vaihdot tapahtuvat luistaen. Paikallaan vaihteet kytkeytyvät eteen, sekä taakse nätisti ja heti kun jalan nostaa jarrulta auto lähtee nätisti liikkeelle. Lämpöisenä ei ole mitään ongelmia. Ainoastaan täyskaasukiihdytyksessä kolmosella kierroksissa tapahtuu selvä nytkähdys, mutta minun on annettu ymmärtää tämän olevan ominaisuus. Tuolloin nopeus kuitenkin nousee koko ajan. Öljyt ovat kirkkaan punaiset, mutta mitään tietoa ei ole mitä öljyä sinne edellisessä vaihdossa on laitettu.

Öljythän nyt ainakin ensi alkuun voisi vaihtaa, mutta voi morjes, jos tuo nyt porsii...  :tickedoff: :facepalm:
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Paikalla tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 768
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #8 : 16.01.2018, 17:06:35 »
Oletko varma että se 1-3 vaihdoissa luistaminen on epätoivottua toimintaa, eikä vain vaihteiston normaalia käytöstä johtuen kylmästä öljystä? :idiot2: Tosiaan se 2-3 vaihdos on tälle laatikolle ominaisesti satunnaisesti vähän miehekkäämpi vaihtotapahtuma. Pihassa kaksi Volvoa samalla laatikolla ja molemmissa tuo 2-3 ei ole aina niin siveellinen...
XC70 2006 D5
V70 2004 2.5T
V70 2003 D5

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #9 : 16.01.2018, 19:11:11 »
Oletko varma että se 1-3 vaihdoissa luistaminen on epätoivottua toimintaa, eikä vain vaihteiston normaalia käytöstä johtuen kylmästä öljystä? :idiot2: Tosiaan se 2-3 vaihdos on tälle laatikolle ominaisesti satunnaisesti vähän miehekkäämpi vaihtotapahtuma. Pihassa kaksi Volvoa samalla laatikolla ja molemmissa tuo 2-3 ei ole aina niin siveellinen...
Ei se tässäkään aiemmin kovin sivistynyt vaihto ole ollut, mutta nyt se on kyllä selvästi pahentunut. 2-3 vaihto on nyt alkanut selvästi luistamaan. Lisälämmitintä olen käyttänyt lähes aina ennen liikkellelähtöä ja vielä antanut käydä hetken tyhjäkäyntiä, jotta vaihteistöljyt lämpenevät edes vähän. Muuten tuo toimii kuin ajatus, lukuunottamatta sitä kolmosella "luistamista" lämpimänä. En tiedä onko se luistamista vai mitä, mutta siltä se ainakin vaikuttaa.

Tekevätkö sinun autot lämpöisinä samaa?
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Paikalla tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 768
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #10 : 16.01.2018, 19:56:27 »
Hmmm....Ei noi minun Volvot kyllä tosiaan luista missään vaihdossa (pl. momentinmuuntimen luisto tietenkin). Se 2-3 vaihto on tosiaan itselläni sellainen suhteellisen terävä ja tarkka ihminen voi pienen nykäisyn huomata, mutta luistoa ei ole. Toisessa Volvossa toi on ollut koko minulla olemassaoloajan eli 60tkm, eikä ole miksikään muuttunut, vaikka vaihteistoöljytkin on vaihdettu tuona aikana 3 kertaa... :idiot2:

Miltä sen laatikon huoltohistoria näyttää?
XC70 2006 D5
V70 2004 2.5T
V70 2003 D5

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #11 : 16.01.2018, 20:46:32 »
Otin aikaisemmin videon tuosta täyskaasukiihdytyksestä, en vain tiedä miten sen saisin tänne liitettyä.

Viime yönä kun töistä lähdin, niin kevyellä kaasulla 2-3 vaihto selvästi luisti. Ikään kuin mietti hetken. Ei kuitenkaan mielestäni käynyt vapaalla.

Tarkennan nyt vielä sen, että lämpöisenä tuo ei luista missään vaihteen vaihdossa, vaan se luistaminen tapahtuu silloin, kun vaihde on jo vaihtunut kolmoselle ja kesken kiihdyttämisen kierrokset laskevat hetkeksi.

Kahteen kertaan tuohon on elämänsä aikana öljyt vaihdettu, ensimmäisen kerran 140 tuhannessa kilometrissä ja sen jälkeen ennen minua edeltävää omistajaa. Ikinä en ole rääkännyt kylmää vaihteistoa, vaan vasta sitten, kun kaikki vaihdot tapahtuvat lähes huomaamatta.

Nyt vain kiinnostaisi tietää sekin, että lukitseeko tuo turbiinin täyskaasukiihdytyksessä isommilla vaihteilla. Jos lukitsee, niin silloinhan se on vaihde mikä siellä luistaa ja kohta se on entinen...  :-[
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #12 : 16.01.2018, 21:03:43 »
https://m.youtube.com/watch?v=OHnE-igaFYo

Tuossa on video kiihdytyksestä, jossa näkyy tuo "luistaminen" kolmosvaihteella.

Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Paikalla tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 768
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #13 : 16.01.2018, 22:24:52 »
Näin pelkän tekstin välityksellä on vaikeaa ottaa kantaa tuohon 2-3 väliseen luistamiseen lämpimänä, jonka mainitsit, mutta ainakin tuossa videossa kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin. Tuo 8-9 sekunnin kohdalla tapahtuva kierrosten lievä laskeminen johtuu siitä, että turbiininlukko tulee tuossa vaiheessa peliin.

Kokeile napata videolle tuo mainitsemasi lämpöisenä tapahtuva luistaminen.
XC70 2006 D5
V70 2004 2.5T
V70 2003 D5

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #14 : 16.01.2018, 23:04:28 »
No huh, juuri tuota kierrosten notkahdusta mietinkin, että näinköhän on normaalia.

Nyt kun yöllä lähtee ajelemaan töistä kotia niin otan parit videot sekä kylmällä, että lämpimällä vaihteistolla.

Se mistä kerroin, että lämpöisenä luistaa kolmosvaihteella on juurikin tuossa videossa. Eli se ei minua enää huoleta, vaan nyt enää huolenaiheena on kylmänä luistaminen ja sekin tapahtuu mielestäni ainoastaan pienempien vaihteiden vaihdossa. Voihan se olla, että huolehdin ihan turhaan, mutta haluan pelata varman päälle.

Kaverilla on bensakoneinen S80 samaisella vaihteistolla ja siihen on öljyt vaihdettu huuhtelemalla ensimmäisen kerran 300 tkm kohdalla. Siitä huolimatta siinä vaihtaa vaihteet paljon pehmeämmin, kuin tässä. Eikä siinä myöskään ilmene tuota kierrosten notkahdusta kiihdytyksissä. Kai se myös voi olla dieselin ominaisuuskin.
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

 

Carwist  Race.fi