Noniin. Hermot palaneet aivan pohjamutia myöten muutamaankin kertaan. Hikeä, verta ja kyyneleitä vuodettu litroittain, mutta nyt, ensimmäinen on etappi saavutettu: auto on katsastettu hyväksytysti.
Vaihdettujen osien määrä on jonninmoinen:
-etualatukivarret
-alapallonivet
-koiranluut
-vasen etupyörän laakeri
-etuikkunoiden tummennuskalvot poistettu
-rekisterikilven valot (Volvo LED)
-moottoriöljyt + suodatin (Comma Voltech 0W-30 A5/B5, Mann-filter
-polttoaineen paineensäädin (Bosch)
-mittariston korjaus
-pakoputken korjaus
-käsijarrun kiristys
-moottorin ilmansuodatin
-takaluukun kaasujouset
-takapuskurin hinauslenkin peitelevy
-takaluukun lukon suojamuovi
-avaimien korjaus ja ohjelmointi
-akku (Volvo 85ah AGM)
-turvavöiden ohjainmuovit B-pilareihin
-alkuperäinen radio takaisin
-hitsaus
Kaikkein ”ilahduttavinta” tässä oli se, että auto kuoli pihaan. Toinen avain tuli auton mukana kuudessatoista osassa, eikä ajoneston siru tietenkään ollut yksi niistä. Toinenkin, vielä toimiva avain oli enää pyhällä hengellä kiinni.
Ja nyt vinkkinä muille, jos vaikka joku muukin joutuu samaan tilanteeseen, kuin minä; jos jotain kumman syystä avaimesta hajoaa ajonestonsiru niin, ettei auto enää lähde käyntiin, on pari vaihtoehtoa:
Volvolla päivän hinta yhdelle kokonaiselle avaimelle oli ohjelmointineen 462 euroa.
Autonavaimet.fi:stä yhden avaimen hinta olisi ollut 150€ ja autohan olisi tietysti saatava sinne. Olisi sillekin hintaa tullut, kun matkaa on toista sataa kilometriä, eikä auto ollut ajokuntoinen.
Edellämainitusta puulaakista saa tosin ostettua tuon sirun hintaan 6€ tsipale. Näitä tilasin 2 kappaletta ja Vidalla nämä opetettiin autolle. Tämä tuli maksamaan 82€.
Muutama kuva



Tässä nuo sirut:

Polttoaineen paineensäädin:

Niin ja löytyihän tästä hitsattavaakin. Epäilisin, että pohja on ajettu johonkin kiinni, kun on noin saumasta revennyt. Ruostetta ei löytynyt.

Mutta täältäpä löytyikin. Akun vieressä pieni reikä. Todella ohutta peltiä ja vaikka lämpösuoja peltikin toisella puolella, niin silti kivet pääsevät tuohon iskemään.

Vielä olisi vähän puuhasteltavaa jäljellä. Takaluukun johtosarja täytyy tutkia. Välillä itsestään availee luukkua ja mikrokytkimestä painamalla ei tapahdu mitään.
Sisätilat täytyy pestä kunnolla. Todella tunkkainen löyhkä, etenkin nyt, kun ilmat lämpeneet.
Kuvia ei ole tullut otettua paljoakaan, täytyy yrittää olla sen suhteen aktiivisempi.
Maalauksen ajankohdasta täytyy vielä sopia. Alustava puhe oli, että autosta maalataan puskurit, vasen etulokasuoja, ovet listojen alapuolelta ja takakyljet.