Parin viikon armottoman V70 D5 -kuumeen seuraukset syntyivät eilen, kun kävin hakemassa itselleni otsikon mukaisen kulkineen. Tosiaan kiikarissa oli ollut pidemmän aikaa jo tälläinen diesel-vekotin, tuo 2.5T kuluttaa kuitenkin aika miehekkäästi sitä menovettä, ja mielellään sitä kalleinta laatua.

Vanha V70 pysyy edelleen pihassa kaverina tälle uudelle kulkineelleni, bensakoneinen siirtyy nyt aika pitkälti äitini pieneen ajoon. Nettiautoa selatessa eteen tuntui osuvan suoraan sanoen kakkoja ja enemmän kakkoja autoja/ilmoituksia. Sitten silmään pisti tämä yksilö, hyvin huollettu, hyvät varusteet ja selkeä ja asiallinen myynti-ilmoitus. Viestiä myyjälle, joka vastailikin ripeästi, sovittiin koeajo samalle illalle. Koeajolla ei paljastunut mitään maata mullistavaa, myyjä oli merkkiliikkeen mekaanikko, joka oli omistanut auton 6 vuotta. Kauppakirjat kuntoon ja tilisiirtoa kehiin!
Turinaa uudesta tulokkaasta: Vuosimallia 2003, koeajohetkellä tuli 322 000km mittariin, ja tosiaan tällä mustakoppaisella koneella, harmaakoppaista en halunnut. Voimaa välittää automaattiaski.
Auto on ohjelmoitu Tuusulassa MotorBitissä vuonna 2014--> 192hv / 440Nm Ja 2018 lokakuussa tuli lisää tehoa--> 205hv / 500nm.Auto on myyty alunperin Monacoon, tarkemmin Monte Carloon. Ensirekisteröintipäivä on 20.6.2003. Auto on tosiaan pyörinyt huoltokirjasta päätellen ensimmäiset 20tkm Italiassa Bolognassa / Monacossa, ja seuraavat 80tkm Milanon alueella. Noin 100tkm ajettuna (2008) päätynyt Suomeen, syytä Suomeen tulosta ei ole vielä, mutta yritän selvittää sitä vanhalta omistajalta kunhan kerkiän. Suomessa ollessaan auto on ollut kahdella omistajalla ennen minua, viimeiset 6 vuotta tosiaan merkkiliikkeen mekaanikolla, joka on pitänyt autosta esimerkillistä huolta. Moottoriin on vaihdeltu öljyjä 10tkm välein ja vaihteistoon 20tkm välein. Tekniikka pelaa kuin unelma, kuten olettaa saattaa, ainakin tällä hetkellä.

Italian/Monacon tuonnin tuomia miinuksia ovat ei-niin-kehuttava maalipinta. Maalipinta on yleisilmeeltään ihan siisti, mutta jos sitä erehtyy tarkemmin syynäämään, niin tulokset ovat aika...noh..Italialaisia! Etu- ja takapuskurissa on jotain pieniä naarmuja/jälkiä, ei mitään isoa kuitenkaan. Nuo puskureiden muoviset listat ovat kärsineet eniten, niissäkin joitain hajanaisia naarmuja ja Italian aurinko on haalistuttanut ne aika tehokkaasti, pitää katsoa saako noita vielä pelastettua jotenkin, vai hankinko käytetyt siistit jostain. Pesunaarmuja tuo kerännyt kanssa ihan kiitettävästi. Pienellä myllytyksellä ja noiden listojen parannuksella ihan siisti peli kaikenkaikkiaan. Pitää katsoa mitä noille puskureille jaksaa tehdä aikanaan, jos alkavat häiritsemään pahasti. Sisustus on oikein siistissä kunnossa, kuskin jakkara on kärsinyt eniten (näkyy kuvissa), mutta ei mikään mahdoton sekään, ei ole sentään ratkennut auki. Pientä putsausta sisusta kaipaa (kuten koko auto muutenkin), mutta muuten oikein silmää miellyttävä kokonaisuus kaikenkaikkiaan!

Varustelista on vähintäänkin kattava:
- Geartronic-vaihteisto
- Automaattinen sisäilmanlaatujärjestelmä
- Automaattisesti himmentyvä taustapeili
- Sähkötoiminen kuljettajanistuin
- Avainkohtaiset muistipaikat kuljettajan istuimelle sekä sivupeilien asennoille
- Polttoainetoiminen lisälämmitin ajastimella
- RTI- tie- ja liikennetietojärjestelmä
- Integroitu GSM-puhelin
- HU-803 + PA-300 -vahvistin + Alkuperäinen subbari
- Akkulaturi
- 12V sähköpistorasia tavaratilassa
- Silmälasinpidin kuljettajan oven yläpuolella (siinä kauhukahvan tilalla)
- Tuhkakuppi takapenkkiläisille (autossa ei ole poltettu tietääkseni)
- Volvo Guard varashälytin
- Sport-penkit
- Madallettu sport-alusta
- Metalliväri
- Tummennetut takalasit
- Nivomat automaattinen tasonsäädin takana
- Xenon-ajovalot
- Takaspoileri
Autosta on tarkoitus pitää erittäin hyvää huolta ja ajaa pitkään, kun (toivottavasti) hyvä yksilö löytyi. Kyseinen auto on aika pitkälti varusteineen ja moottorineen allekirjoittaneen lapsuudesta asti ollut unelma, joten vain tilin saldo on rajana tämän auton huolenpidossa.Huoltohistoria päivittyy sitä mukaan, kun saan lisää tietoja historiasta ja kun uusia huoltoja tehdään...
Huoltohistoria
Auto luovutetaan Monacossa 20.6.20031. Määräaikaishuolto 27.1.2004, 18 598km (Italia, Bologna, Volvon virallinen huolto)
2. Määräaikaishuolto 10.1.2005, 40 721km (Italia, Milano, Volvon virallinen huolto)
3. Määräaikaishuolto 23.2.2006. 61 840km (Italia, Milano, Volvon virallinen huolto)
4. Määräaikaishuolto 24.1.2007, 79 686km (Italia, Milano, Volvon virallinen huolto)
Ensirekisteröinti Suomeen 27.3.2008Hyrylän Autokeskus 27.3.2008 - 2.4.20081. suomalainen omistaja 2.4.2008 - 30.12.20115. Määräaikaishuolto 17.4.2008. 106 368km (Bilia Herttoniemi)
- Automaattivaihteiston öljyt uusittu
Huolto 8.5.2008, 108 638km
- Jakohihna uusittu
- Jarrunesteet vaihdettu
6. Määräaikaishuolto 13.10.2008, 122 732km (Bilia)
Määräaikaiskatsastus 2.6.2009 Hyväksytty
7. Määräaikaishuolto 11.6.2009, 141 507km (Bilia)
8. Määräaikaishuolto 28.1.2010, 161 321km (Bilia)
Määräaikaiskatsastus 17.5.2010 Hylätty (syy ei tiedossa)
Määräaikaiskatsastus 22.6.2010 Hyväksytty
9. Määräaikaishuolto 16.9.2010, 182 914km (Bilia)
10. Määräaikaishuolto 6.5.2011, 201 681km (Bilia)
Määräaikaiskatsastus 15.6.2011 Hyväksytty
11. Määräaikaishuolto 24.11.2011, 219 947km (Bilia)
1. suomalainen omistaja myy auton Biliaan 30.12.2011Bilia 30.12.2011 - 3.1.20122. suomalainen omistaja 3.1.2012 - 17.12.2017Huolto 3.1.2012, 222 720km (Itsetehty)
- Automattivaihteiston öljyt uusittu
Huolto 29.5.2012, 231 011km (Itsetehty)
- Jakopään uusinta
- Moottoriöljyt & suodatin
- Jäähdytysnesteiden uusinta
- Vesipumppu uusittu
Määräaikaiskatsastus 12.6.2012 Hyväksytty
12. Määräaikaishuolto 9.10.2012, 240 129km (Itsetehty)
Huolto 27.11.2012, 243 219km (Itsetehty)
- Automaattivaihteiston öljyt uusittu
Määräaikaiskatsastus 20.2.2013 Hyväksytty
Huolto 16.4.2013, 250 336km (Itsetehty)
- Moottoriöljyt & suodatin
13. Määräaikaishuolto 15.10.2013, 259 176km (Itsetehty)
- Ilmastointihuolto
Noin 260 000km ajettuna uusittu se kuuluisa tulppa D5:sen perään.Huolto 28.1.2014, 264 531km (Itsetehty)
- Automaattivaihteiston öljyt uusittu
Määräaikaiskatsastus 12.3.2014 Hylätty (Nastarenkaiden nastaero liian suuri)
Määräaikaiskatsastus 13.3.2014 Hyväksytty
Huolto 29.4.2014, 269 216km (Itsetehty)
- Moottoriöljyt & suodatin
14. Määräaikaishuolto 28.10.2014, 279 386km (Itsetehty)
Määräaikaiskatsastus 10.3.2015 Hyväksytty
Huolto 26.5.2015, 290 021km (Itsetehty)
- Moottoriöljyt & suodatin
15. Määräaikaishuolto 19.4.2016, 301 499km (Itsetehty)
- Jakohihna
- Apulaitehihna
- Vesipumppu
- Ilmastointihuolto
- Automaattivaihteiston öljyt uusittu
Määräaikaiskatsastus 20.4.2016 Hyväksytty
Huolto 2.12.2016, 309 996km (Itsetehty)
- Moottoriöljyt & suodatin
Määräaikaiskatsastus 27.2.2017 Hyväksytty
Huolto 31.5.2017, 316 041km (Itsetehty)
- Moottorin kansipahvi
- Moottoriöljyt & suodatin
- Imusarjan pesu
- Uudet alkuperäiset hehkut
16. Määräaikaishuolto 24.10.2017, 321 563km (Itsetehty)
- PA-suodatin
- Jarrunesteet uusittu
Huolto 9.12.2017, noin 321 700km (Itsetehty)
- Startti uusittu
2. suomalainen omistaja myy auton 17.12.201717.12.2017-->minäHuolto 31.12.2017, 323 327km
- Automaattivaihteiston öljyt uusittu (Vajaa 10L meni vaihtoon, vanhat öljyt eivät olleet tummuneet juuri yhtään)
Huolto 19.1.2018, 323 849km
- Alkuperäiset käsijarrunkengät
- Alkuperäiset jarrusatulat taakse molemmille puolille
- ATE:n jarrulevyt sekä palat taakse
- Moottorin ylätukikumi
Huolto 2.2.2018, 324 444km
- Alatukivarsi x2
- Koiranluu x2
- Iskumvaimentimen yläpää laakereineen päivineen x2
- Edestä pyöränlaakerit x2
- Jarrulevyt sekä -palat eteen
Nelipyöräsuuntaus 2.2.2018, 324 450km
Ardicin automaattikäynnistys OFF 9.2.2018, 324 851km
Huolto 21.2.2018, 325 320km
- Molemmat vetoakselit (SKF)
- Molemmat etujarrusatulat (ATE)
- Etummainen alipainetukikumi
Huolto 11.3.2018, 326 079km
- Ardicin vesipumppu (Bosch)
- Moottoriöljyt & suodatin
- Moottorin ilmansuodatin
Määräaikaiskatsastus 15.3.2018 / 326 328km Hyväksytty
EGR eliminoitu 21.3.2018, 326 529km
Ohjaustehostimen RVS-käsittely 20.4.2018, 327 800km
Vaihteiston RVS-käsittely 29.4.2018, 328 110km
Moottorin RVS-käsittely 29.4.2018, 328 177km
Huolto 22.4.2018, 328 051km
- Pyöränlaakerit taakse molemmille puolille
- Takajarruletkut (teräspunos)
- Ohjaustehostinöljyt
Huolto 1.5.2018, 328 242km
- Etujarruletkut (teräspunos)
Huolto 12.6.2018, 330 656km
- Ohjausvaihde (ZF)
- Rattiakseli
- Raidetangon sisä- ja ulkopäät
- Ohjaustehostinöljyn uusinta
Huolto 12.7.2018, 333 115km
- Moottoriöljyt & suodatin
- Raitisilmasuodatin
Huolto 17.9.2018, 340 035km
- Moottoriöljyt & suodatin
- Polttoainesuodatin
- Uusi akku (95Ah Exide-AGM )
Huolto 25.9.2018, 340 559km
- Vaihteiston ja apurungon välinen alatuki
- Moottorin jakopäänpuoleinen tuki
- Ilmastointihuolto
- Eteen iskunvaimentimet (Sachs)
- Eteen jouset (Kyb)
- Nelipyöräsuuntaus
Huolto 10.11.2018, 344 460km
- Moottoriöljyt & suodatin
- Laturin vapaakytkin
Huolto 7.12.2018, 346 046km
- Jarrunesteet (Volvo original)
- Vaihteistoöljyt huuhtelemalla (Mannol)
- Käsijarrun kaikki osat kokonaisuudessaan vaijereita myöten (Volvo original)
Huolto 12.1.2019, 349 584km
- Moottoriöljyt & suodatin
- LED-paneelin asennus
Huolto 13.2.2019, 351 662km
- 3kpl lisäpitkiä nokalle
- Uusi laturi (Bosch 160A)
Huolto 7.3.2019, 352 827km
- Takatukivarsien puslat
- Nelipyöräsuuntaus
Huolto 19.3.2019, 353 359km
- Nelipyöräsuuntaus
Huolto 30.3.2019, 354 652km
- Moottoriöljyt & suodatin
- Takapuskurin vaihto
- Vetokoukun poisto
- Matkustajanpuolen etujarrun herkistely
Huolto 21.4.2019, 357 539km
- Matkustajan puolen sivupeilissä olevan lämpötila-anturin vaihto
Huolto 16.5.2019, 359 060km
- Alatukivarret molemmille puolille
- Alapallonivelet molemmille puolille
- Jakohihna
- Apulaitehihna
- Kaikki kiristimet, rullat ja vesipumppu
- Jäähdytysnesteen vaihto
- Ohjauskulmien säätö
RVS-käsittely polttoainejärjestelmälle 1.6.2019, 360 087km
Määräaikaiskatsastus 6.6.2019/ 360 447km Hyväksytty
Huolto 9.6.2019, 360 813km
- Moottoriöljyt & suodatin
- Moottorin ilmansuodatin
- Raitisilmasuodatin
- Polttoaineensuodatin
- Polttoaineen paineensäädin





