Elekma  Autoracing

Tyhjäkäynti voi lyhentää merkittävästi moottoreiden ikää

  • 75 Vastauksia
  • 27217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Joskus täälläkin keskusteltu tuosta auton tyhjäkäyttämisestä. Oma mielipiteeni oli silloin, että se on turhaa. Mahdollisimman nopeasti liikkeelle, niin auto lämpiää nopeammin.


Tyhjäkäynti voi lyhentää merkittävästi elektronisella polttoaineen ruiskutuksella varustettujen moottoreiden käyttöikää.

Käytännössä lähes kaikissa nykyautoissa polttoainetaloutta hallitaan elektronisilla järjestelmillä.

Moni autoilija uskoo kuitenkin yhä, ettei kylmällä moottorilla pitäisi lähteä suoraan liikkeelle.

Lämmittäminen tyhjäkäynnillä sopii vain vanhanaikaisille kaasutinmoottoreille. Ja niissäkin tuhoa voi aiheuttaa käyttämällä liian paljon ryyppyä.

Ongelma johtuu siitä, että bensiini kaasuuntuu huonosti kylmässä. Jotta moottori kävisi, elektronisella polttoaineen ohjausjärjestelmällä varustettu auto painaa palotilaan rikkaampaa seosta, josta luultavasti palaa vain osa. Loppu valuu sylinteriin ja muun muassa männänrenkaille, joista se liuottaa pois voiteluöljyä. Bensiini on erinomainen liuotin.

Bensiinimoottori polttoainetalous palaa normaaliksi vasta, kun moottorin lämpötila on noussut reilusti plussan puolelle.

Paras tapa on käynnistää moottori ja lähteä viivyttelemättä liikkeelle. Ikkunat tosin kannattaa sitä ennen puhdistaa lumesta ja jäästä.

Liikkuvan auton moottori lämpiää paljon nopeammin kuin paikallaan seisovan kulkuneuvon kone.

http://www.popularmechanics.com/cars/a19086/warming-up-your-car-in-the-cold-just-harms-engine/
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Joo-o... Aina kun olen "pakastimesta vedetyllä" moottorilla lähtenyt liikenteeseen (olipa auto melkein mikä hyvänsä), niin ei se moottori terveeltä kuullosta.

Paskapuhetta sanonma. -20 asteessa moottori nousee kuitenkin jo tyhjäkäynnilläkin melko nopeasti plussalle.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2901
Fiksut autoilijat lämmittävät moottorinsa ennen ajoa webastolla tms.

Olen senkin kokenut, että kylmällä traktorilla lähdettiin heti vetämään raskasta kuormaa. Se leikkasi kiinni alle 5 min ajolla. Männät lämpölaajeni nopeammin kuin lohko. Eli kohtuus on syytä muistaa kuormitettaessa kylmää konetta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Minä pidän autoa aina talvisin hetken tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Siis silloin kun moottori on kylmä.

Autostani löytyy vain perus moottorinlämmitin. Käytän sitä apuna ettei tarvitse jääkylmällä moottorilla lähteä matkaan.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Sen verran tyhjäkäyntiä että ehtii lumet ja jäät putsailemaan on varmasti hyvä kompromissi tähänkin. Lohkolämmitin käytössä aina kun pystyy ja muistaa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Kyllähän se lukee jo vanhempien volvojenkin ohjekirjassa että kylmällä moottorilla heti liikkeelle kevyesti kuormittaen. Oletan että valmistaja tietää parhaan tavan toimia jos sitä vielä painottaa ohjekirjassa. Ei pitäisi olla mitään vastaanväännettävää mututuntumalla ja uskomuksilla.


Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Viime talven ajoin päivittäin töihin 142 Volvolla.

Kyllä se vaatii hetken aikaa tyhjäkäyntiä ennen liikkeelle lähtöä.

Muuten sain kenguru kyytiä, joten jotain hyötyä siitä oli.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Pekuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • 66 duett ajossa ei museossa
Auto käyntiin ja sisälle kahville kun lasit on sulanu niin liikkeelle.
66 duett ajossa ei museossa.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Auto käyntiin ja sisälle kahville kun lasit on sulanu niin liikkeelle.

+1
142

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Ainakin on 100% mukavampaa ja turvallisempaa lähteä liikkeelle autolla missä on +20 astetta sisälämpö ja moottori kauttaaltaan lämmin kun se on esilämmitetty 50 min polttonestekäyttöisellä lämmittimellä. :)
Toisekseen on tyhmää lähteä kylmällä moottorilla liikkeelle, haittoja voisi luetella pienen kirjan verran, sitten lakiin, auton tarpeeton tyhjäkäynti on kielletty mutta polttonestelämmittimellä saa lämmittää rajattomasti. Valitaan 2 pahasta parempi ja nautitaan autoilusta.

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Tämäkin on nähty  :2funny:
Mutta kukin tyylillään, ei ole minulta pois.
Tai siis toinen näistä 'esilämmittäjistä' jopa antoi meille. Siis koko perheelle...
Sopivalla tuulen suunnalla tuli pakokaasut talon ilmastoinnista sisään.
Onneksi matalapaine ja pohjoistuuli oli harvoin yhdessä  :)
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Samalla tavalla se polttoaine tiivistyy kylmiin sylinterin seinämiin ajon aikanakin ja pesee öljyä pois.

Jutun ajatus lienee se, että kuormitettaessa ajon aikana polttoainetta poltetaan enemmän ja siten moottori lämpiää nopeammin että tuo kylmän moottorin vaikutus jää lyhyemmäksi.

Toisaalta vajaalämpöisen moottorin kuormittaminen tuo omia riskejään.

Jossain esitettiin lukuja paljonko moottorin kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria vastaavasti lämpimänä ajettuihin kilometreihin, luvut olivat sadoista kilometreistä tuhansiin.

Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä.

Muutenkin tämä kylmäkäynnistysongelma oli suurempi kaasuttimien aikakaudella jolloin seosta rikastettiin tolkuttomasti ja polttoainetta oli palamattomana palotilassa paljon enemmän nykyisten tarkasti ohjattujen ruiskujen aikakaudella.
Toisaalta sekin näkyy moottorien lämpiämisnopeudessa, uudet taloudelliset bensamoottoritkaan eivät lämpiä  kaupunkiajossa kuten ei dieselitkään.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
"Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä."

Eli ei sitten tarvitse ikinä enää huolehtia mistään kun ajetaan täydellisillä autoilla mitkä aina esilämmitetään? ;D ;D ;D

Slerbahuuli

  • Vieras
Mitenkäs kun jyräytän tuon 60-luvun suunnittelua olevan vinokoneen tulille -20°C lämpötilassa ja kytken D:n päälle (käsijarru päällä) ja häivyn sisälle kahville?

Moottori käy tyhjäkäyntiä, kevyellä kuormalla momentinmuunninta vasten...? ;D


Mutta eniveis, jos tyhjäkäyntiä ei yleisesti ottaen ole ihan mielettömiä määriä (useita tunteja päivässä), niin en usko olevan mitään haittaa moottorille. Eräs lähituttu on jostain 80-luvun alusta asti tehnyt aina niin, että pakkasilla kone käymään ja kahville sisälle. Jos ollut mahdollista (oma piha) tehdä ympäristörikos, niin auto pyörinyt kovemmilla pakkasilla 30-60minuuttia ennen liikkeelle lähtöä ihan koska voi (mitään varsinaista hyötyä noin pitkästä käynnistä ei enään ole).

Yhden hänen ajaman 1.6 -litraisen bensamoottorin avasin. Sylinterit, kiertokanget, nokka-akselit tehtaan ohjearvoissa. Kilometrejä mittarissa 586tkm.


Dieselin kanssa tilanne kokee pienen muutoksen, nekun harvemmin lämpeävät tyhjäkäynnillä juurikaan, vaikka antaisi käydä kuinka kauan tahansa. Sama ilmiö kyllä tulee ilmi pienemmillä bensapiheillä bensiinimoottoreilla.

Kevyt kuormitus kyllä auttaa moottoria saavuttamaan nopeammin toimintalämpötilan, samoiten sylinteripaine auttaa männänrenkaita toimimaan (tiivistymään) ja palaminen on yleensä parempaa kevyellä kuormalla. Tosin en siltikään ikinä tekisi kuten naapuri, että putsataan auto, istutaan sisään, laitetaan turvavyö, käännetään Volkkari tulille ja noin 2-3 sekuntia käynnistymisestä lähdetään liikkeelle. Näin, vaikka pakkasta olisi 20-30 astetta. Öljy ei yksinkertaisesti kerkeä notkistumaan ollenkaan eikä saavuttamaan kaikkia tarpeellisia paikkoja.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
"Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä."

Eli ei sitten tarvitse ikinä enää huolehtia mistään kun ajetaan täydellisillä autoilla mitkä aina esilämmitetään? ;D ;D ;D

Noo, jos öljyt ja suodattimet vaihtaa ajoissa ja esilämmittää moottorin ettei kylmäkäynnistyksiä tule niin moottorin kulumisen takia ei tule ongelmia.

Vai onko jollakin kokemuksia 2000-luvun autosta jota on huollettu asianmukaisesti ja silti moottori on kulunut väljäksi?

Volvon tinavitoset kuluivat alkupään vuosimalleissa n. 300 tkm kohdilla mutta niissäkin taisi olla materiaalivirhe.
Sellaisen loppuunkuluneen 300 tkm ajetun koneen vuosimalli 1995 (ei kun oli -93, kuulemma) autosta olen nähnyt. Ja huoltokirjan mukaan oli asianmukaisesti huollettu.
K.o. autoon laitettiin sitten 2002-vuosimallin autosta moottori, liki 400 tkm ajettu ja kun käytettiin kansi auki niin moottori oli todella hyvässä kunnossa, ei kulumaa.
Ja huoltokirjan mukaan huollettu sekin.

Tästä alkuvuosimallien kulumisesta tinavitosessa muistaakseni oli täällä juttua.

800 tkm ajetun Toytota Camryn kone avattiin huvikseen kun autosta pellit hävisivät ja meni romikseen. Kone oli vielä hyvässä kunnossa, ei juuri kulumaa.

Ai niin, samoin kävi Honda Civicille, siinä mittarilukema oli 400 tkm, kone meni uusiokäyttöön ja uusi omistaja kommentoi konetta sen avattuaan että oli hyvässä kunnossa.

En sen kummemmin harrasta (saati tee työkseni) moottorien korjausta, mutta vaatimattomien kokemusteni perusteella sanoisin ettei sylinterien kulumisen takia koneremontteja tarvitse autoihin tehdä auton muun teknisen käyttöiän aikana.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2018, 14:32:57 kirjoittanut Volv0 S80 »

 

KL-varaosat  Race.fi