Itsellä on nyt 30tkm/1vuosi takana 9-3:lla. Auto on siis. vm. 2011 ja kilsoja oli ostaessa 58tkm, tänä aamuna meni 88tkm rikki.
30tkm aikana olen vaihdattanut öljyt, muuta ei ole (tai ei olisi) tarvinnut tehdä.
Lisähuoltoina varmuuden maksimoimiseksi vaihdatin jakopäänhihnan ja vesipumpun 75tkm kohdilla. Samoihin aikoihin auto lastutettiin, jolla saatiin 130hp koneesta 210hp/450Nm, kulkee mun tarpeisiin riittävästi

Samalla tukittiin myös EGR.
Moottori on muutenkin ehdottomasti auton parasta antia. Vaikka lastutettunakin miten polkee, en ole keskikulutusta saanut 6 litran päälle(paitsi niillä 235 leveillä renkailla ja 18" vanteilla hetkellisesti), vaikka Helsingin keskustassakin joudun suhaaman. Kesällä kun ajeli maaseudulla, keskikulutus tippui tasan viiteen litraan. Maantiellä ajotietokone näyttää 4.1-4.2l/100km. Tankkausten perusteella ajotietokone pitää 1-2dl tarkkuudella paikkansa.
Auto on ehdottomasti myös paras ajettava omistamistani autoista. Ohjaus on tunnokas ja ainakin Linearin vakioalusta on sopiva sekoitus mukavuutta ja urheilullisuutta. Huomattavasti parempi kompromissi kuin vaikkapa edellisen S60:n alusta. Tällä on iso käydä ajamassa mutkasempaa tietä, tosin ihan moottoriradan kurveihin ei taida taipua.

Se tuli myös testattua, ettei autoon missään tapauksessa kannata laittaa 205 leveämpiä nakkeja. Itsellä oli alla 235/40R18 renkaat, ja voi herranjumala kun veteli jo kaupungissakin silleen, että oli kyllä ajamisen ilo kaukana. Ei tarvitse ihmetellä TM:n ja Tuulilasin kommentteja ohjauksesta ja vetelystä...
Vaihdoin 205/50 R17 renkaat ja nyt on ollu ajaminen yhtä juhlaa. Jännää miten renkailla voi olla noin järkyttävän suuri vaikutus.
Tietysti ei pidä myöskään unohtaa ulkonäön vaikutusta, omaan silmään 9-3:sen ulkonäkö on melko täydellinen. Ehkäpä perässä voisi olla vähän enemmän särmää, mutta varsinkin keula toimii. Ei mielestäni moni alunperin jo reilu 10v sitten esitelty auto näytä yhtä hyvältä.
Sitten niihin miinuksiin:
-Vaihteisto on kohtuullisen takkuinen. 1->2 vaihto kylmänä saattaa vähän rusahtaa. Lämpimänä toimii notkeemmin, pitäis varmaan öljyt vaihtaa, kun on vielä alkuperäset.
-Muutenkin tuntuu voimansiirto olevan aika kovilla tossa pelissä. Itsellä menee kohta vaihtoon kaksoismassa, josta kuuluukin jo jonkinlaista helinää näillä kilsoilla. Samalla vaihdatan kytkimen painelaakereineen. Hintaa tulee noin tonni. Ei tosin vielä ajankohtainen. Odotetaan helinän pahentumista, viimeseen 20tkm aikana ei ole juuri pahentunut..
-Sisustan tietyt muoviosat on kyllä melkoisen kehnosti kiinnitetty, kuten taustapeili esimerkiksi pitää ihmeellistä rutinaa. Pikkujuttuja, mutta pitävät Saabin pois "laatuluokasta".
Kokonaisuudessaan meno maistuu hyvin ja itse pidän autosta todella paljon.
Tosin kun olen kaikenlaisen tingeltangelin ystävä, niin kyllä tossa sais sporttipenkit, navigaattori(iso näyttö) ja xenonit olla

Toivon mukaan on huolettomia kilsoja edessä vielä parin vuoden edestä. Oikeastaan ainut mihin kiinnostaisi vaihtaa on uudempi Saab 9-5 tai Volvo S60, mutta ovat vielä vähän turhan kalliita.
Eivätkä ole kilsat myöskään Saabin arvoa juuri syöneet. About tonnin on tullut hyvityshinta alas vuodessa

Taidan olla sairastunut Saabismiin, mutta kyllä jonkin verran korpeaa merkin valmistuksen lopettaminen. Kun ajoi Volvolla, ei kiinnostanut pätkääkään, mutta omaan käteen tämä Saapas tuntuu niin loistavalta autolta, että vähän harmittaa
