Tässä vaiheessa taitaa olla selvää että moottori on pilalla... Ei kai turbokaan voi hukata kovin paljon öljynpainetta, varsinkin kun auto ei savuta?
Nyt on kaikki tehty minkä voi tehdä nokkia ja kampuraa irroittamatta.
Rauhallisesti ajaen pystyin ajamaan +1 lämpötilassa moottoritienopeutta ja paineet pysyivät 3,5-4 barin paikkeilla 2200 kierroksella 50km ajan. Kesällä +20c ei varmaan kestäisi. Ja tämä on uusilla Teboil Diamond 5w40 öljyllä ja filtterillä. Kulunut öljy varmaan pudottaa paineet helpommin.
Kun laitoin vaihteen pienemmälle, niin 3500 kierroksella paine alkoi putoamaan. Kun kerran annoin kovemmin kaasua ja kierrokset nousivat 4500, paine romahti nollille ja oli pysähdyttävä. Starttasin uudelleen samantien ja paineita oli 2bar verran loppumatkan kun rauhassa ajelin. Erikoista sinänsä että paine palautuu noin nopeasti, ei tosin terveisiin 3-4 bar lukemiin.
Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hänen mukaansa autoliike ei voi millään paperilla nollata kuluttajansuojaa. Esim. se, että kuntotarkastusta ei ole tehty, ei ole pätevä syy siirtää riskiä asiakkaalle, vaan autoliikkeellä on velvollisuus varmistaa että auto on perusteltuja odotuksia vastaavassa kunnossa. Jos auto olisi myyty maininnalla "ei tieliikennekelpoinen" niin silloin rikkinäisestä moottorista ei voisi valittaa. Toki silloin hintakin olisi matalampi.
Kuluttajaneuvojan mukaan olen oikeutettu hinnanalennukseen. Saas nähdä miten tässä käy. Perjantaina kun soitin autoliikkeeseen, uhkailivat käräjillä ja vaihtoautopäällikkö sanoi että "ei me näistä keskustella ollenkaan". Sävy kyllä muuttui tosin keskustelun kuluessa. Saas nähdä miten käy. Vaatimukseni on varsin kohtuullinen.