Futurez  Kulkukoira

XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma

  • 57 Vastauksia
  • 11644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #15 : 25.01.2018, 15:21:08 »
Aion hankkia paremman öljynpainemittarin joka näyttää asteikon alapään tarkasti, ja tiivistää anturin kunnolla. Sitten reissu Lahteen ja takaisin. Mitenköhän saisi öljyn lämpötilan näkyviin?

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #16 : 26.01.2018, 09:14:10 »
Ajoin tänään xc90:llä töihin Helsinkiin moottoritietä n.40km, eikä sytyttänyt öljynpainevaloa. Perillä kuitenkin odottivat vikakoodit ECM-640a ja ECM-641a. Nämähän ovat nokka-akseleiden ajoitusventtiilit joita käytetään öljynpaineella. Olisiko siis niin että paine on juuri valon syttymisen yläpuolella, mutta nuo venttiilit eivät jaksa enää toimia. Minulla oli aikaisemmin jakoremmi irti, mutta mielestäni ajoitukset menivät paikalleen.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #17 : 27.01.2018, 20:41:57 »
Tässä vaiheessa taitaa olla selvää että moottori on pilalla... Ei kai turbokaan voi hukata kovin paljon öljynpainetta, varsinkin kun auto ei savuta?

Nyt on kaikki tehty minkä voi tehdä nokkia ja kampuraa irroittamatta.

Rauhallisesti ajaen pystyin ajamaan +1 lämpötilassa moottoritienopeutta ja paineet pysyivät 3,5-4 barin paikkeilla 2200 kierroksella 50km ajan. Kesällä +20c ei varmaan kestäisi. Ja tämä on uusilla Teboil Diamond 5w40 öljyllä ja filtterillä. Kulunut öljy varmaan pudottaa paineet helpommin.

Kun laitoin vaihteen pienemmälle, niin 3500 kierroksella paine alkoi putoamaan. Kun kerran annoin kovemmin kaasua ja kierrokset nousivat 4500, paine romahti nollille ja oli pysähdyttävä. Starttasin uudelleen samantien ja paineita oli 2bar verran loppumatkan kun rauhassa ajelin. Erikoista sinänsä että paine palautuu noin nopeasti, ei tosin terveisiin 3-4 bar lukemiin.

Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hänen mukaansa autoliike ei voi millään paperilla nollata kuluttajansuojaa. Esim. se, että kuntotarkastusta ei ole tehty, ei ole pätevä syy siirtää riskiä asiakkaalle, vaan autoliikkeellä on velvollisuus varmistaa että auto on perusteltuja odotuksia vastaavassa kunnossa. Jos auto olisi myyty maininnalla "ei tieliikennekelpoinen" niin silloin rikkinäisestä moottorista ei voisi valittaa. Toki silloin hintakin olisi matalampi.
Kuluttajaneuvojan mukaan olen oikeutettu hinnanalennukseen. Saas nähdä miten tässä käy. Perjantaina kun soitin autoliikkeeseen, uhkailivat käräjillä ja vaihtoautopäällikkö sanoi että "ei me näistä keskustella ollenkaan". Sävy kyllä muuttui tosin keskustelun kuluessa. Saas nähdä miten käy. Vaatimukseni on varsin kohtuullinen.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2018, 22:37:08 kirjoittanut Teemu L »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #18 : 27.01.2018, 22:54:28 »
Varsin huonosti pidetty auto, vaikka siistikuntoinen onkin.
Ihan mielenkiinnosta, miten huonosti tämän auto on pidetty? Ts. onko öljynvaihtovälit olleet jotain aivan järjettömiä, vai mistä tälläinen vika voi juontaa juurensa edes? T: asiasta täysin tietämätön. ::)

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #19 : 27.01.2018, 23:42:09 »
Tässä on kaksi vaihtoehtoa. 1) moottorissa oleva lika on tukkinut oljynkierron, ja kone on päässyt pyörimään kuivana.
2) öljynpinta on päästetty alas ja kone on päässyt pyörimään kuivana.

Ei moottorit nykyään alta puolen miljoonan väljisty jos öljyistä on pidetty huoli. 25tkm tässä taisi olla öljynvaihtoväli, joka on mielestäni aivan liian pitkä. 10-15tkm olisi sopivampi.
Knoppitietoa, USAssa samat autot joilla öljynvaihtoväli täällä on 20-30tkm, huolletaan ohjelman mukaisesti 5000-7500 mailin välein.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #20 : 28.01.2018, 00:21:46 »
Jotenkin luulisin että jos on käynyt kuivana niin laakerit olisivat rikki ja paineet olisivat aina alhaisemmat ja kone voisi kolista,en uskoisi tälläiseen että ne katoavat ja palautuvat... oletko kokeillut toisella öljypumpulla? Mulla olisi niitä noin 6kpl käytöstä purettuja tarkistettuja,ei maksa mitään jos se vain sopii paikalleen (850,v70,c70,s70 5cyl turboista purettuja).
Myös noita lohkoja kansia yms löytyy...

Oletko ottanut öljypohjaa irti? Sen voisi myös katsoa.edit:olihan öljypohjakin katsottu jo alussa.

Ota yv:llä yhteyttä jos tarvitset osia/paikkaa kokeilla noita,mulla on halli ja nosturit yms hollolassa. Itseäkin kiinnostaa mikä tämän aiheuttaa.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2018, 00:27:22 kirjoittanut anorola »

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #21 : 28.01.2018, 08:06:34 »
Kone käy tosi nätisti ja paineetkin on yli 4 bar pitkään (20km) lähdön jälkeen. Turbo on kunnossa, ei vie öljyä eikä savuta.
Kaikki on katsottu, myös öljypumppu. Voisin kyllä sen kyllä kokeilla vielä vaihtaa.

Koneessa oli paljon mönjää, voisikohan siellä pumpun imuputkessa joka jatkuu sihtiputkesta ylöspäin, olla vielä jotain tuketta...? Muuallahan tukkoisuus nostaisi eikä laskisi painetta. Katsoitko tuon videon?

Edit: Huohotinta en ole vielä katsonut. Täytyy varmaan tänään ottaa imusarja irti ja katsoa sekin. Kone ei kyllä huohota tyhjäkäynnillä, mutta voihan se kerätä painetta kierroksilla ja neutraloida öljynpaineen. Tosin tuo ei taitaisi näkyä mittarissa kun anturi vertaa painetta koneen ulkopuoliseen paineeseen.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2018, 08:24:20 kirjoittanut Teemu L »

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #22 : 28.01.2018, 15:47:57 »
Sellainen tuli vielä mieleen, että voisiko olla niin että öljypohja tyhjenee öljystä isoilla kierroksilla jos paluukanavat ovat tukossa. Tänään kannen yläosa auki ja kanavat tutkintaan ovatko tukossa.

The moose

  • Vieras
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #23 : 28.01.2018, 18:01:57 »
Tiedän yhden audi a3 jossa huonot öljynpaineet ja tyhjäkäynnillä vilkkuva öp valo johtui longlife öljynvaihtovälistä ja edellisestä rempasta jossa venttiilikopantiiviste oli pursotettu silikonista ja sitä oli öljysihti täynnä ja palanutta öljymoskaa.

Pestiin öljypohja ja sihti. Ja öljynpaine sen jälkeen ihan hyvä.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #24 : 28.01.2018, 20:21:22 »
Otin kannen yläosan auki, ja sieltä ei löytynyt muuta ihmeellistä kuin paljon kuraa.
Parhaimmillaan sitä oli sentin verran sopivassa sopukassa.
Mitään metallisilppua ei löytynyt.

Nokkien laakeripukit näyttivät ihan ehjiltä.

Täytyy varmaan tuo kansi ottaa irti ja pestä. Paikallaa sitä ei saa millään puhtaaksi. Samalla selviää paluukanavien kunto.
Täytyy myös öljypohja ottaa uudelleen irti, ja irrottaa parin kiertokangen pukki ja tarkistaa laakerit.

Eli siis mitään vikaa ei ole vieläkään löytynyt. On se kyllä....
« Viimeksi muokattu: 02.02.2018, 22:37:42 kirjoittanut Teemu L »

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #25 : 28.01.2018, 20:47:11 »
En kyllä edelleenkään usko että kone on paskana. Öljynpaineet ei noin vaan romahda laakereista johtuen. Laskevat pikkuhiljaa öljyn notkistuessa.
Etsisin vikaa muualta, tosin äkkiä ei tule mieleen mistä

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #26 : 28.01.2018, 21:34:26 »
Täytyy ottaa huomenna öljypohja auki. Yhdessä nettivideossa ruotsalainen jamppa purki samanlaisen koneen, ja sanoi että imuputkessa on suunnitteluvirhe. Verkko painuu putkeen jos verkko on tukossa, vaikka sen tulisi olla pohjaklunssin keskellä. Verkko putkessa virtaus rajoittuu reilusti. Voisiko se vastustaa imua niin paljon, että kovilla kierroksilla pumppu alkaa kavitoimaan. Otan silti yhden kangen laakeripukin auki, varmuuden vuoksi. Selvyyden vuoksi, paineet ei romahtaneet 4 barista nollaan, vaan hiljalleen. Motarinopeudessa pysyi 3,5 barissa 40km ajan ja sitten pysähdyin. Ryntäytyksessä sitten laskivat 30sek aikana nollaan.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2018, 21:37:14 kirjoittanut Teemu L »

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #27 : 28.01.2018, 22:24:59 »
Juuri tuo ryntäytys ihmetyttää.. Väljä kone ei tuosta laske paineita sen enempää.. Jotenkin tuntuu että isot kierrokset/korkea paine laukaisee jotain mikä sit tiputtaa ne nolliin.. Mielenkiintoinen vika

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #28 : 28.01.2018, 22:26:10 »
Toki kannattaa tsekata kangen laakerit ja tietty kampuran myös kun öljypohja kerta on auki.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #29 : 29.01.2018, 00:58:39 »
Voi hyvänen aika millaista kuraa.  :o

Teoria: öljypohjassa reilusti kuraa ja kierrosten nosto imee öljysihdin tukkoon. Pysyy sihdissä niin kauan kunnes koneen sammuttaa ja alipaine häviää. Tai jossain muualla kanavissa kun öljypohja on nyt putsattu.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 01:11:38 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Carcom Oy  Elekma