Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.
En tiedä miksi, mutta volkkari osaa 90tkm kohdalla vaihdattaa jo kolmatta... Joo, ihan oikeasti tämä on totta. Järjetöntä.
Sitten niihin yritettiin tehdä softapäivitystä, ettei ketjut venyis... Noh jokainen nyt varmaan tietää, ettei se auttanut mitään.
Jos vain alakerta on kestänyt niin pitkälle kuin 120-150tkm, niiin männät ohipuhaltaa siinä kohdalla jo vaihtomoottoria!

Bemarin bensa ja diesel nelosissa kanssa ketjuongelmia. Se uudempi on vielä kiva kun jakopää on vaihteiston puolella niin joutuu tiputtaa koko tekniikan alas.
Samoin niissä on sylinterit tönärillä mitattuna n. 1mm paksuset ja takana vain hieman enemmän alumiinia. Kummallisesti "kaikki teho" softilla poistuu koko sylinterin yläpää.

Pelottaa kun omassa kirpussa on suht ankean näköinen ketju, muttei kukaan ole vielä vaihtanut sellaista... Aika näyttää onko Suzuki enään Suzuki, mä saan aina kaiken rikki kuitenkin.

Dieseleistä Volvon 5 syl tai BMW 6 syl, en muista koska olisin viimeksi vaihtanut EGR, turboa tai hiukkaspönttöä. Merkeissä on selkeää eroa.
