Jaa että lailliset valotko ei häikäise? Aika kynttilöillä saa sitten ajella 
Siis oikein suunnattuna lähivalot ja vaikka lisäpitkät eivät ole ongelma.
Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun:
- Lähivalot/omat pitkät on suunnattu päin prinkkalaa
- Omat pitkät/lähivalot on viritelty esimerkiksi laittomilla xenon/led-polttimoilla joissa valot killottavat mihin sattuu ja hajavaloa tulee vaikka mihin suuntaan
- Lisävaloja on liikaa (Tämä on parasta huvia, kun on parhaimmillaan 4x lisäpitkiä ja orkkislyhyet valot jotka ovat myrskylyhdyt. Kuljettaja on siis sokea pari sekunttia, kun vaihtaa lyhyille. Liittyy silmän anatomiaan)
Tästäkin asiasta on täälläkin vuosien varrella keskusteltu useampaan kertaa, että järkevä järjestys olisi:
- Lähivalot kuntoon (Kunnon polttimot ja uusitaan jopa ne toimivat xenonpolttimot, koska nekin kuluvat. Jos halogeenit releytys/paksummat johdot/valonvahvistin, että jännitteet ovat kohdallaan. Umpiot kuntoon ja puhtaaksi)
- Kaukovalot kuntoon (Kunnon polttimot. Jos halogeenit releytys/paksummat johdot/valonvahvistin, että jännitteet ovat kohdallaan. Umpiot kuntoon ja puhtaaksi)
- Sen jälkeen suuntaus kohdalleen
- Tuon jälkeen sopivat lisäpitkät tarpeeseen. Jos omat lähivalot/pitkät valot ovat hyvät, niin pistemäiset pitkät valot jolloin nähdään kauas. Jos taas omat lähivalot ovat hyvät ja pitkät valot huonot (Esimerkiksi joissain autoissa lähivaloissa on xenonit ja pitkissä halogeenit), niin sitten itse suosittelen valoja jotka tuovat xenonnien jälkeen lisävaloa sinne kusenkeltaisen halogeenin lisäksi, mutta samalla myös sivuille. Toki näitäkin voi oman mielen mukaan soveltaa, niin kuin parhaaksi näkee.
- Ja yksi oleellinen asia ei tuijoteta sitä vastaantulijan valoja ja opetellaan niiden valojen oikeaoppinen käyttö. Eli lyhyille vaihdetaan, kun pitkien valojen keilat kohtaavat. Itsellä tarkoittaa noin 7-8 sekunttia ennen kohtaamista. Minulle on turha vilkutalla suoran päästä, että minulla on pitkät päällä. Tiedän sen kyllä itsekkin ja vaihdan ne lyhyille, kun on oikea aika

Koska laillisestikkin tänä päivänä saa valot kuntoon, niin minä en ymmärrä näitä laittomia virityksiä millä aiheutetaan vastaantulijoille vitutusta (Ajatusmaailma, kun ne nyt vain näyttää niin SIISTILTÄ). Pienimmät led-lisävalojen referenssit on muistaakseni 7,5 joten ne saa minkä tahansa auton keulalle. Jotkut toteavat että valoa ei voi olla liikaa, niin minä totean, että sitä voi olla. Itse parannan valoja kohtuudella ja hyvin on pärjännyt. XC:ssä on ollut ainoat valot mihin en ole laittanut lisäpitkiä vaikka sellaiset oli jemmassa

.
Minun 5 centtiä taas näin syksyllä tähän aiheeseen. Sae Seeker 10 on huomenna keulalla toisessakin autossa