Race.fi  TamCar

Volvo 242 '80

  • 32 Vastauksia
  • 8365 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #15 : 26.02.2018, 20:11:27 »
Meinaatko puntarilla käydä auton kanssa, olis jännä tietää mitä se kasassa painaa!  8)
Onko tarkotus vielä muutenkin kevennellä?

En oikeen tiedä, olishan se mielenkiintoista nähdä paljon painaa sitten valmiina. Ei mitenkään erityisemmin ole tarkoitus keventää, ikkunat ainakin pysyy ihan lasisena, vaikka mistä sitä koskaan tietää kun hommat etenee  :D Missähän näitä pystyy edes punnitsemaan?


Viime viikolla tuli touhuttua auton kimpussa melko paljon. Tuntui vaan, että ei hommat edenneet yhtään kun oli semmosta hieromista, ovien yms. luukkujen mallailua/rakojen tasausta.

Keulapalaa tuli mallattua, sopii ihan ok vaikka oli vääntynyt vähän, toki sitä tuli hieman oijottua. Vaatii vielä hiekkapuhalluksen ja maalauksen. Meinasin tähän tosiaan tommosen voimakeulan tehdä, kun toi konepeltikin semmoisen mukaan valmistettu. Maski pitäisi myös jostain löytää.



Takapää on viimeistelty eli molemmat puolet liimausvalmiit, varmaan ens vkl tarkoitus liimailla kunhan saan koriliimaa ostettua ja tietysti puristimen sille. 3M taitaa jäädä pois vaihtoehdoista koska pelkkä puristin maksaa 200€  :'( Meinasin tota SEM multi purpose panel adhesiveä laittaa, laadusta ei ole kyllä minkäänlaista tietoa, mutta aavistuksen halvempaa ja puristin maksaa vähän reilu 60€.

Vähän mankeloin vielä sisälokareita, että pyörät mahtuu paremmin. Sekä maalasin haftgrundilla ton sisäpuolen, varmaan jonkun massan/kotelosuojan vedän tohon päälle vielä.





Kontinluukkuun tuli tehtyä saranan paikat, vähän säälitti leikata ehjästä luukusta noi palat, liimasin ne paikalleen, tarkoitus olisi vielä kuiduttaa tohon päälle. (tässä kuvassa ei tosiaan vielä edes liimattuna, vasta mallatuna) Paikalleen luukku istui ihan ok, mutta kyllä sitä aika paljon sai hieroa. Ei ole myöskään aivan suorat noi sivut tossa luukussa, liekkö muotissa ollut vähän heittoa, onneksi siinä on kuitenkin vähän varaa hioa, että saa pikkuisen oikaistua.



Moottori ja vaihteisto tuli myös ostettua, elikkäs moottori on Bmw m52tub25 ja se on 99 vuosimallin e46:sta, vaihteistoksi löytyi myöskin Bmw:n zf gs6-37dz. Saa nähdä minkälainen savotta on sovittaa nää paikalleen  :o Tarkoitus olis toi vielä ahtaa, mutta voi olla että laitan eka vaparina.



Tässäpä nyt suurimmat tältä erää.




Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 488
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #16 : 26.02.2018, 21:24:27 »
Moottorivalinta täys kymppi!  8)
S60 -05 "Dailydriven"
240 -89 "Pelastettu Museoinnilta"
V70 -98 "Käyttökulkine"
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73370.0

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5022
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #17 : 26.02.2018, 21:25:41 »
Englantilaisen katon saumaan käytin Sikapower 4720:aa. Menee normi käsipuristimella. 55e/tuubi esim. IKH:lta. Tollaseen alaan joutunee ainakin kaks tuubia varaamaan.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2632
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #18 : 26.02.2018, 21:38:05 »
3m 08115 koriliima ei vaadi mitään omaa puristinta vaan nämä yleiset käy sille myös.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1614
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #19 : 26.02.2018, 23:06:53 »
Auton pääsee puntaroimaan varmaan paikallisella kaatiksella yms. missä puntaroidaan kärryjä, rekkoja jne...

Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 256
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #20 : 27.02.2018, 14:00:33 »
Ei kerennyt lueskella, että oliko huomioitu vai ei, mutta pidä mielessä että luukkujen jouset on mitoitettu vakioluukuille. Jostain muistan lukeneeni kokemuksia siitä että kuituosat ovat saaneet siipeensä kun jouset vänkää turhaan vastaan, konepellissä tais ainakin olla 2 jousta per puoli alunperin?

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 480
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #21 : 28.02.2018, 13:40:07 »
Ei kerennyt lueskella, että oliko huomioitu vai ei, mutta pidä mielessä että luukkujen jouset on mitoitettu vakioluukuille. Jostain muistan lukeneeni kokemuksia siitä että kuituosat ovat saaneet siipeensä kun jouset vänkää turhaan vastaan, konepellissä tais ainakin olla 2 jousta per puoli alunperin?

Muistaakseni flättiluukullisessa olisi löyhemmät jouset. Ainakaan voimapelti ei pysynyt ylhäällä vaihdon jälkeen.

Suurin osa ainakin noista flättiluukuistahan on vääntynyt huonojen ja ruosteisten saranoiden takia takapäästä.
Volvo 740GLE B200E + M47 -88 & Volvo 240GL B200K+M47 -89 & Volvo 240GL B230K+M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -87 & Volvo 242DL B230E + M46 -80 & Volvo Amazon B18 + M40 -62
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #22 : 13.03.2018, 00:47:01 »
Ei kerennyt lueskella, että oliko huomioitu vai ei, mutta pidä mielessä että luukkujen jouset on mitoitettu vakioluukuille. Jostain muistan lukeneeni kokemuksia siitä että kuituosat ovat saaneet siipeensä kun jouset vänkää turhaan vastaan, konepellissä tais ainakin olla 2 jousta per puoli alunperin?

Joo luukkujen jouset tuli otettua pois heti alkuunsa, voi olla että en laita niitä ollenkaan. Myöskään takaluukussa ei ole pumppuja paikallaan. Saakohan näihin muuten jostain uusia ovien saranoita? Meinaa olla nimittäin aika jumissa/huonossa kunnossa.

Ja tosiaan kiitoksia vaan kaikille vinkeistä :) Päädyin nyt kuitenkin tohon SEM:n liimaan, ostin semmosen yleismallin puristimen, voihan sitä vielä joskus tarvita. Mutta tosiaan takalokarit ois nyt liimattu kiinni, muuten tuli ihan hyvät, mutta toiselle puolelle tuli pieni köpsäys, valon alapuolinen kohta ei istunut aivan täysin, mutta eiköhän siitä vielä ihan siedettävän saa. Valo istuu kuitenkin ihan ok paikalleen. Apukuskin puolella myös painauma lokasuojan etulaidassa, siinä missä on isoin "suora" kohta, sisäpuolelta kun painaa niin pullahtaa suoraksi, täytyy varmaan tehdä ohuesta alumiinista pienet vahvikkeet tuolle kohtaa sisäpuolelle ja liimata kiinni. Tuntuu vähän semmoiselta venyneeltä pelliltä.



Kontin sisäpuoliseen sauman siistin ihan vaan liimatiiviste massalla. Noita ei viitsi alkaa kittailemaan ja yllättävän siisti tommosenaan. Täytyy vielä vetää muutkin saumat mitkä sisäpuolella, esim. kuvassa alempana näkyvä sauma.



Turvakaarien tekoa tuli myös aloiteltua, tai oikeastaan vasta paikalleen mallailua. Ihan kivasti istu paikalleen ainakin pääkaari, melko tiukka sovitus tosta keskeltä, vois olla ihan aavistuksen loivempi kulma. Tein tämmöiset aluslevyt 3mm vahvasta teräsprofiilista, nostaa n. 6cm lattiasta kaaria, vois just mahtua hitsaamaan sitten yläpuolelta kun puottaa kehikon alas näitten päältä.

Ruosteet veks.



Haftgrundia pintaan, ku on vielä kivasti läpi hitsattavaa.



Päädyt hitsaan myös umpeen aluslevyistä kun ne löytää lopulliset paikkansa.





Sivuputket hepattuna, haittaakohan toi pieni "rappu" noissa jos tulee kuten kuvassa? Ei vaan muuten meinaa saada oikein järkevästi istumaan..






Tällä viikolla ois tarkoitus tehdä kaaria niin paljon kuin vain kerkeää ja jaksaa, kaikki neuvot ja niksit on tervetulleita. Palaamme asiaan kun hommat etenee.









Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2616
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #23 : 13.03.2018, 03:57:13 »
Skandixilta sais vielä oikealle puolelle saranat, hintakaan ei projektin laajuus huomioon ottaen oo paha mutta saatavuus tyyliin viimeisiä viedään. ~220€ pari + rahti.

Vasemman puolen saranoita ei saa enää mistään uutena.

Edit: Näköjään VP-autopartsilta saa oikean puolen saranat ja vasemman alasaranan vielä, tosin saatavuus samaa luokkaa.


« Viimeksi muokattu: 13.03.2018, 04:02:00 kirjoittanut Elk »
Carpe jugulum

Poissa Keme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Function over form
    • Google
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #24 : 13.03.2018, 08:38:39 »
Et kai tee etukaarien alapäihin tommosia nilkanmurskaushyllyjä?
Jeee!

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #25 : 13.03.2018, 22:38:33 »
Mihis ne nilkat siitä murskaantuu?
Lienee jos niin raju ulos ajo tai kolari tulee ni ihan sama onko kotelot tuolla putkien alapäässä vai ei ni jalat kyllä saa kipeetä.
Itelläkin omassa romussa kotelot putkien alapäässä enkä niitä mitenkään hankalaks tai turvattomiks ole mieltäny.

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #26 : 14.03.2018, 00:41:36 »
Hieno projekti! Innolla odotan lopputulosta.
Oliko tuo  pääkaari ja sivukaaret jonkun taivuttamat juuri kyseiseen autoon vai yleisesti 240 volvoon tarkoitetut "valmiit"
Volvo 244L -77 drifteri projekti
Volvo 142 sport -70
Volvo 145 Express-71
Volvo 740 -90 Ex

Poissa karixxx

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #27 : 11.04.2018, 08:29:15 »
Vuoden 2015, peruskaaret radalle.

Roadsport

Poissa kuppe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #28 : 14.04.2018, 20:16:52 »
Vuoden 2015, peruskaaret radalle.

Onko sulla oikeenpuoleinen ohjaus kun diagonaali noin päin?
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Jusuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80
« Vastaus #29 : 17.05.2019, 21:34:08 »
Noniin talvihorroksesta herätty ja motivaatiota alkaa taas löytyä. Vaikka on autoa pikkuhiljaa näpräilty eteenpäin.



Penkit tuli hommattua, halvimmasta päästä.











Kaaret sain askarreltua valmiiksi. Ei tullu maailman kauneimmat, mutta ihan toimivat ja turvalliset pitäisi olla :D





Kontin luukulle hommasin tommoset "lukot"







Lokasuojat nyt tuli tehtyä näin, kun oli tommoset tarvikeloksut mutta väärällä keulalla :P













Pohjien tekoa, ei tullut kyllä millään lailla priimaa ja nuo lasikuituiset loksut jotenkin veemäistä hio ja oikoa, mutta eiköhän ne tähän kikottimeen riitä.



Moottori lupsahti myös paikoilleen.





Tällä hetkellä ollaan tilanteessa että kaikki osat on maalattu ankaraa vesihiontaa ja myllytystä. Konehuone vielä maalaamatta.

Tuli melko kuvavoittoinen päivitys ja vähän tekstiä, mutta toivottavasti kuvat kertoo riittävästi. Koitan päivitellä vähän tiuhempaan sitä tahtia kun hommat edistyy. Hankala alkaa muistelemaan että mitäs sitä on puolivuotta sitten tehty.




 

Carcom Oy  Ateho