Nyt kun olen saanut moottorin öljynpaineongelman ratkaistua ja koneen mekaanisen sisäpuhdistuksen tehtyä, olikin jo aika löytää uusi vika. Pakonokan VVT pyörä liikkuu nokan suuntaisesti n.5mm. Mitään erikoista ääntä en ole huomannut, mutta kannen yläosan kasauksen jälkeen en saanut stefaa enää tiivistämään tuota ja jakopää öljyyntyi. Ostin auton 3 viikkoa sitten, ja ajamaan en ole oikein vielä päässyt koeajojen lisäksi.
Onko pyörien väri tarkoituksella niin että imu on sininen ja pako on harmaa? Vai olisiko imupuoli joskus vaihdettu kun siinä on alle 1mm klappi pitkittäissuunnassa? Entä ovatko uudet VVT pyörät kokonaan klapittomia pitkittäissuunnassa?
Aloin purkamaan noita irti, ja kaiken sai taas purkaa ympäriltä että sain ajoitustyökalun kiinni. Eikös se ole yksinkertaisuudessaan niin, että nokkien hahlot ovat linjassa keskenään, eli suora tanko menee molemmista läpi?
Tein ajoitustyökalun 3mm paksusta lattaraudasta ja jätin jakohihnan vielä paikalleen. VVT pyörän keskipultti ei inahtanutkaan, ja lukitustyökalu alkoi vääntyä. Edes pulttipyssy ei auttanut imupuolella. Pakopuolelle se ei mahtuisikaan. Ihan normaali kierre näissä taitaa kuitenkin olla, ja 120Nm momentti?
Eli taas kannen yläosa auki ja nokat käteen. Ehkä ne pyörät saisi sitten helpommin irti.
Tarkoitus oli korjata väljä VVT pyörä sorvaamalla pinnat kuntoon, ja tekemällä sopivan paksuinen laakeriprikka sinne väliin. Tämän vinkin luin toisesta ketjusta. Liittyykö VVT pyörän avaamiseen jotain vippaskonsteja, vai onko kasassa normaalisti pultein tms? En ole noita saanut vielä irti käsiini jotta olisin päässyt tarkastelemaan. Jos on kovin vaikea, niin sitten on parempi hankkia uusi VVT pyörä.
Ja tämä projekti on mallia ”koneremppa lumihangessa”. Autotallissa on tällä hetkellä entisöintiprojekti, joten volvoa joudun korjaamaan ulkosalla -10 pakkasessa. Onneksi on teltta tuulensuojassa.