Elekma  Autoracing

Talmu huomiovalojen kytkentä

  • 36 Vastauksia
  • 21621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6025
  • Teiden tukko
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #15 : 12.09.2011, 19:27:43 »
Jaajaa, en onnistunut ymmärtämään tuota sun muutostasi oikein. Pelaahan se nuin joo, vaikkakin aiheuttaa valovikavahdin hermostumisen.(Vaikkakin 940 valovikavahti ei tunnu olevan kiinnostunut etuparkeista, hassua kun seiskassa se on ::))

-PENA- korjas sen mun kuvan niinkuin se yritin tuossa selittää. Jos seiskan valovikavahti tuohon reagoi, en voi sille mitään. 940:lla ei sitä tee ja hyvä niin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6025
  • Teiden tukko
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #16 : 12.09.2011, 19:29:10 »
Vääntöhän tästä syntyy.   :D

Saaks -PENA- skannattua sen ohjeen?
Sais hiukan opastaa kuinka kytkentä tehdään.
Noi muut voi kinastella keskenään.   :pomo:

Vitsi kun muistais, viisi napaisella releellä sen sai kätsysti tehtyä.

Riippuu miten ne haluaa kytkeä. Itse esitin yhden tavan jolla olen oman auton katsastanut.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 307
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #17 : 12.09.2011, 21:46:51 »
Kytkentä haasteen muodostaa myös se jos ajovalot sammuvat pitkät kytkettäessä, silloin syttyy jäleen talmut pitkien kanssa joka ei ole sallittua.

Itse aikoinani toteutin kytkennän seuraavasti:
Normaali kytkevä rele.
nasta 30 +12V akulta
nasta 86 runkoon
nasta 85 heräte parkeilta
nasta 87 seuraavan releen nastaan 30

Tämä toinen rele pitää olla vaihtorele.
Eli nastaan 30 tuli tuolta aikaisemmalta releeltä nastasta 87
86 jälleen runkoon
85 heräte ajovaloilta ja lisäksi pitkiltä. Molempien heräte johtojen väliin pitää laittaa diodi.
87a talmuille
87b ei tule mitään

Näin kytkemällä talmut toimivat lain sallimissa puitteissa.

Kuvaa en saanu piirrettyä mutta kyllä noilla pitäs pystyä valot kytkemään. ::)
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6025
  • Teiden tukko
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #18 : 13.09.2011, 04:39:28 »
Kytkentä haasteen muodostaa myös se jos ajovalot sammuvat pitkät kytkettäessä, silloin syttyy jäleen talmut pitkien kanssa joka ei ole sallittua.

Itse aikoinani toteutin kytkennän seuraavasti:
Normaali kytkevä rele.
nasta 30 +12V akulta
nasta 86 runkoon
nasta 85 heräte parkeilta
nasta 87 seuraavan releen nastaan 30

Tämä toinen rele pitää olla vaihtorele.
Eli nastaan 30 tuli tuolta aikaisemmalta releeltä nastasta 87
86 jälleen runkoon
85 heräte ajovaloilta ja lisäksi pitkiltä. Molempien heräte johtojen väliin pitää laittaa diodi.
87a talmuille
87b ei tule mitään

Näin kytkemällä talmut toimivat lain sallimissa puitteissa.

Kuvaa en saanu piirrettyä mutta kyllä noilla pitäs pystyä valot kytkemään. ::)

En tuota puolikkaiden sammumista taas muistanut, katsastuksessa mulle siitä mainitsivat. :facepalm: Noh, LED päiväajovalojen kanssa ongelma oli helppo korjata, pitkiltä myös jännite noiden valojen himmenykseen niin homma oli sillä hoidettu. Tuossa omassa kytkennässä ei ole ainuttakaan relettä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #19 : 13.09.2011, 19:37:53 »
Kytkentä haasteen muodostaa myös se jos ajovalot sammuvat pitkät kytkettäessä, silloin syttyy jäleen talmut pitkien kanssa joka ei ole sallittua.
TRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT
Vedät herätteen suoraan valokytkimeltä niin ei tarvii kikkailla.

Esim. 240ssä helppo vetää siitä takasumuvalon nappulalta, tai sen johdosta jossei oo takasumuvaloja, sillon se on aina piällä kun ajovalot, pitkät tai lyhkäset on päällä.
Takasumuvalokaan näet ei saa palaa parkeilla, vaan tarvii olla ajovalot päällä, siksi siitä hyvä napata heräte jossei suoraan valokytkimeltä.
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 347
  • Onnellinen Saabisti
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #20 : 14.09.2011, 07:42:25 »
Vääntöhän tästä syntyy.   :D

Saaks -PENA- skannattua sen ohjeen?
Sais hiukan opastaa kuinka kytkentä tehdään.
Noi muut voi kinastella keskenään.   :pomo:

Vitsi kun muistais, viisi napaisella releellä sen sai kätsysti tehtyä.

Ei ole mahdollisuutta skannata tuota ohjetta.  >:(
-SAAB -Built to last-

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 347
  • Onnellinen Saabisti
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #21 : 03.10.2011, 13:42:56 »
Vieläkin tarvisi tähän hieman apuja...  :-\
-SAAB -Built to last-

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1066
    • Flickr!
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #22 : 08.05.2012, 22:57:01 »
Kytkentä haasteen muodostaa myös se jos ajovalot sammuvat pitkät kytkettäessä, silloin syttyy jäleen talmut pitkien kanssa joka ei ole sallittua.

Itse aikoinani toteutin kytkennän seuraavasti:
Normaali kytkevä rele.
nasta 30 +12V akulta
nasta 86 runkoon
nasta 85 heräte parkeilta
nasta 87 seuraavan releen nastaan 30

Tämä toinen rele pitää olla vaihtorele.
Eli nastaan 30 tuli tuolta aikaisemmalta releeltä nastasta 87
86 jälleen runkoon
85 heräte ajovaloilta ja lisäksi pitkiltä. Molempien heräte johtojen väliin pitää laittaa diodi.
87a talmuille
87b ei tule mitään

Näin kytkemällä talmut toimivat lain sallimissa puitteissa.

Kuvaa en saanu piirrettyä mutta kyllä noilla pitäs pystyä valot kytkemään. ::)

Kytkin releet ohjeen mukaan, eikä toimi. Kahta relettäkin koitettu tuon perus kytkevän tilalle. Missä vois olla vika? Johdot tarkistettu moneen kertaan, diodit paikallaan ajovaloilta lähtevissä johdoissa ja yleismittarilla käyty läpi. Tuntuu siltä, ettei virta kulje enää ensimmäisestä releestä toiselle...  :o
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masi.tech

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #23 : 08.05.2012, 23:39:58 »
Hitto kun on aikaa niin pirusti kun noita on kytkeny.
Mites jos yhellä releellä ja navan 85 ottais valon vaihtimelta?
Löysin tuollaisen ohjeen ja mielestäni on talmun ohje. KLIK!
Mutta tuollaisella ohjeella oon kytkeny joskus, koskaan käyttäny kahta relettä.
Tuossa vielä hieman opastusta.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2012, 23:44:16 kirjoittanut pomo »

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #24 : 21.05.2012, 19:12:38 »

Takasumuvalokaan näet ei saa palaa parkeilla, vaan tarvii olla ajovalot päällä, siksi siitä hyvä napata heräte jossei suoraan valokytkimeltä.

Tämä se on mukava pykälä, kun on oikeen perkeleellinen sumu ja autossa edessä parkkien kanssa toimivat sumarit, niin takasumaria ei saa päälle.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1262
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #25 : 21.05.2012, 21:48:22 »
Koska kuvat on kivoja, niin laitetaan vielä yski.


Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #26 : 11.01.2014, 01:35:32 »
Kuvat olisi kivoja jos yksikin näkyisi.  :-\
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #27 : 11.01.2014, 11:04:31 »
Näin

Napa 87a talmuille ja parkeille, parkkien johtoon diodi
30 virta virtalukolta
86 maa
85 ajovaloilta ja pitkiltä ja diodit väliin

Alkuperäinen Talmujen kytkentäkaaviokin löytyisi, mutta en omista skanneria ja kameralla ei saa riittävän hyvää kuvaa  >:(
Talmun kytkentäkaaviossa:
87a talmuille
87 tyhjä
30 virta virtalukolta ja parkeille, diodi parkkien johtoon
86 maa
85 valonvaihtimelta

Autoissa, joissa ajovalokytkin ja valonvaihdin ovat yhteenrakennetut, releen liitintä 86 ei maadoiteta suoraan vaan liitin 85 kytketään lähivalojohtimeen ja liitin 86 kaukovalojohtimeen.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2014, 11:17:45 kirjoittanut estate »
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #28 : 11.01.2014, 18:05:21 »
Täytyy katsastaa onko omien talmujen paketti auton kontissa vai hallilla, jos se on kontissa niin voisin tässä illemmalla saada originelli kytkentäkaavion tänne näkyville.

Vieläku joskus kytkis ne kiinnikkii eikä pitäis laatikossa pölyttymässä :D
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo V70 D5 '07

Itseluottamuksen kasvaessa vahingon määrä lisääntyy

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Talmu huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #29 : 11.01.2014, 18:47:24 »
Sekin olisi hyvä.

Itse kytkin nopeesti ryöstäen väliaikaisesti, että palaa aina kun parkit on päällä ajovaloista riippumatta. Polliisit pysäytti ja sanoi että pitää käyttää ajovaloja hämärällä, vaikka ihan hyvin näkee ajella ilmankin katuvalojen johdosta.

Tuntuu muutenkin että nuo talmut on kirkkaammat kuin 45v vanhat ajovalot..
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy