Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 45322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #120 : 08.03.2018, 05:27:41 »
Mitäs jos esitetäänkin kysymys näin päin:
Otetaan kaksi samankokoista moottoria, molemmissa sanotaan nyt vaikka 200 hevosvoimaa. Toinen vapari, toinen ahdettu. Kummassako on leveämpi ja käyttökelpoisempi vetoalue? Mihin se vaparin nyt-heti-kaikki jäikään ja missä se turboviive on?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #121 : 08.03.2018, 10:14:56 »
Mitäs jos esitetäänkin kysymys näin päin:
Otetaan kaksi samankokoista moottoria, molemmissa sanotaan nyt vaikka 200 hevosvoimaa. Toinen vapari, toinen ahdettu. Kummassako on leveämpi ja käyttökelpoisempi vetoalue? Mihin se vaparin nyt-heti-kaikki jäikään ja missä se turboviive on?

Mutta aijai...pari litranen vapari, tehot~250hp, rajotin 9krpm. Siinä ei paljon ahdetuilla fiiliksessä pärjää vaikka olisikin normiajossa "vääntävämpi".
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #122 : 08.03.2018, 11:10:03 »
Mutta aijai...pari litranen vapari, tehot~250hp, rajotin 9krpm. Siinä ei paljon ahdetuilla fiiliksessä pärjää vaikka olisikin normiajossa "vääntävämpi".
Ja ei mootko päälle 2m2 tevaratila täyteen makkaraa, 7m solifer perään ja baanalle! :2funny:

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #123 : 08.03.2018, 11:19:27 »
Mutta aijai...pari litranen vapari, tehot~250hp, rajotin 9krpm. Siinä ei paljon ahdetuilla fiiliksessä pärjää vaikka olisikin normiajossa "vääntävämpi".

Taas mielipide kysymys, jos tykkää huudattaa tolkuttomasti niin miksi ei  ::) Ihan samalla tavalla voi se ahdettu olla kiertävä, vääntöä vaan tuppaa olemaan reippaasti enemmän kuin samankokoisessa vaparissa

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #124 : 08.03.2018, 11:21:19 »
Ja ei mootko päälle 2m2 tevaratila täyteen makkaraa, 7m solifer perään ja baanalle! :2funny:

Tanssikengät takaluukkuun ja pankkikortti taskuun. Ei kai aikuinen mies muuta matkassa tarvi.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #125 : 08.03.2018, 11:28:58 »
Tanssikengät takaluukkuun ja pankkikortti taskuun. Ei kai aikuinen mies muuta matkassa tarvi.
Tämä, itsellä yleensä yks matkalaukku joka ei niin paljoa paina että tuntuisi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5998
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #126 : 08.03.2018, 11:30:35 »
Mutta aijai...pari litranen vapari, tehot~250hp, rajotin 9krpm. Siinä ei paljon ahdetuilla fiiliksessä pärjää vaikka olisikin normiajossa "vääntävämpi".

Ahdetulla ajava näkee sen fiilistelijän peileistään...

Itse ajelin juuri Dubaissa Chevrolet Tahoella jossa oli vapaasti hengittävä V8.
Komeaa ääntä V8 piti muttei lähtenyt paikaltaan mitenkään räväkästi eikä halunnut kiertää korkealle.
Kun vertaan omaan suurin piirtein saman kokoiseen ja tehoiseen Mersuun jossa tuplaturbo V6 niin Chevyn V8 on silkkaa antiikkia.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #127 : 08.03.2018, 11:43:38 »
Ahdetulla ajava näkee sen fiilistelijän peileistään...

Itse ajelin juuri Dubaissa Chevrolet Tahoella jossa oli vapaasti hengittävä V8.
Komeaa ääntä V8 piti muttei lähtenyt paikaltaan mitenkään räväkästi eikä halunnut kiertää korkealle.
Kun vertaan omaan suurin piirtein saman kokoiseen ja tehoiseen Mersuun jossa tuplaturbo V6 niin Chevyn V8 on silkkaa antiikkia.

Mielummin mersukin 6.2-litrasella vaparilla ( mersun mielestä 6.3 ). Harmi kun sekin jää historiaan. Kohta kaikki varmaan haluaa ajaa jollain tanan Tesloilla.

EDIT: Miksi edes verrata jotain perus jenkkikasia oikeisiin moottoreisiin, oli niissä sitten puhallin tai ei.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 11:50:06 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #128 : 08.03.2018, 12:20:43 »
Mielummin mersukin 6.2-litrasella vaparilla ( mersun mielestä 6.3 ). Harmi kun sekin jää historiaan. Kohta kaikki varmaan haluaa ajaa jollain tanan Tesloilla.

EDIT: Miksi edes verrata jotain perus jenkkikasia oikeisiin moottoreisiin, oli niissä sitten puhallin tai ei.
Tuossa Mersun moottorissa komeat bassot, mutta jos miettii vaikka Fefen vapari kaseja niin ei samoja ääniä saa turbon kanssa. Eikä varmasti monellakaan ole tullut Ferrari 458 Italian ratissa ole tullut mieleen että olispa enemmän tehoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #129 : 08.03.2018, 12:49:18 »
Ahdetulla ajava näkee sen fiilistelijän peileistään...

No tämä  8)

Kun täällä on ylistetty vapari 8:n ääniä, tuplien lotkotusta niin missäs on ne korvia huumaavat turbovehkeiden rähinät, dumppien suhautukset, ahtimen sakkaamiset, anti-lagit tai turbo-5:n kauniit äänet  S*
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #130 : 08.03.2018, 12:53:42 »
Eli olisiko tässä se totuuden siemen?
Käyttöautoon edelleen mieluiten se laakeavetoinen järkevä toimintavarma kone. Ihan sama miten hengittää. Harrasteeseen sitten just sellanen kun sattuu mieli tekemään.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #131 : 08.03.2018, 13:03:01 »
No tämä  8)

Kun täällä on ylistetty vapari 8:n ääniä, tuplien lotkotusta niin missäs on ne korvia huumaavat turbovehkeiden rähinät, dumppien suhautukset, ahtimen sakkaamiset, anti-lagit tai turbo-5:n kauniit äänet  S*

Levällään tiellä kampiakselin palasten ja myiden ryjien vieressä.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5998
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #132 : 08.03.2018, 13:53:02 »
Mielummin mersukin 6.2-litrasella vaparilla ( mersun mielestä 6.3 ). Harmi kun sekin jää historiaan. Kohta kaikki varmaan haluaa ajaa jollain tanan Tesloilla.

EDIT: Miksi edes verrata jotain perus jenkkikasia oikeisiin moottoreisiin, oli niissä sitten puhallin tai ei.

Vuokraamon Chevyssä ja omassa Mersussa on suurin piirtein sama teho:  320 vs 333 hv ja vääntö hiukan alle 500Nm molemmissa, kyllä niitä voi hyvinkin vertailla.
(Oma Mersu ei siis ikävä kyllä ole mikään AMG-versio vaan ihan perus bensa mopomalli)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #133 : 08.03.2018, 15:07:20 »
Vuokraamon Chevyssä ja omassa Mersussa on suurin piirtein sama teho:  320 vs 333 hv ja vääntö hiukan alle 500Nm molemmissa, kyllä niitä voi hyvinkin vertailla.
(Oma Mersu ei siis ikävä kyllä ole mikään AMG-versio vaan ihan perus bensa mopomalli)
Tuo on ihan validi vertailu. Mutta taisi se jenkki olla "vähän" painavempi kuin Mersu ja muutekin se jenkki tekniika vs. MB  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5998
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #134 : 08.03.2018, 15:24:23 »
Tuo on ihan validi vertailu. Mutta taisi se jenkki olla "vähän" painavempi kuin Mersu ja muutekin se jenkki tekniika vs. MB  :-\

Chevy on jotain 100-150kg painavampi, ei sen enempää.
Vaihteissa on ero 6-9 Mersun hyväksi.

Viime vuosina on muutama tuhat kilometriä tullut Tahoeilla ajettua. Kulutus on 4-5l satasella Mersua suurempi.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

 

Elekma  Autoracing