Proturbo  Autodiagnoosi

740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti

  • 9 Vastauksia
  • 3214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« : 11.09.2011, 17:04:50 »
Nyt on pakko nostaa kädet pystyyn ja kysyä viisaammilta.
740 B230K  (=kaasari ilman OBD-lukijaa) Silloin tällöin harvakseltaan kone äkkiäarvaamatta sammuu, joskus vain ihan sen verran, että nykäyksen tajuaa ja toisinaan niin, ettei vauhti enää riitä mäkistarttiin.
 
Se että usko vian olevan sytytyksen puolella johtuu siitä, että kierroslukumittarin viisari putoaa samantien, ja nykäys on sen verran terävä, ettei vaikuta kaasariauton polttaineongelmalta. Auto käynnistyy välittömästi startattaessa, eikä moottorin käymisessä tunnu olevan mitään muuta häiriötä.
Vaihdettu on:   Virranjakajan kansi ja pyörijä,  kaikki sytytysjohdot, tulpat, puola ja virtalukon pohja. Ja liitoksia käyty läpi.
Välillä herää jo usko, että vika korjaantui, mutta EI, joskus menee 200-300km ongelmitta ja sitten TAAS.
Joku kontaktihäiriö se todennköisesti on, mutta missä ???   Hyviä ideoita odotellessa.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

s73

  • Vieras
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #1 : 11.09.2011, 18:21:09 »
lokasuojasta ehkä kuskin puolella piilosta vois löytyä sytytyksenohjausyksikkö ja oliko hall-anturia jakajassa siinä vaihtoehdot.  viisaammat saa jatkaa tästä. Sytkäyksikkö mustaa muovia ja kahdella ruuvilla kiinni.

Poissa jari288

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • no jos vielä vähän...
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #2 : 13.09.2011, 20:40:40 »
viimesissä kaasari vehkeissä on sytkä boxi mittariston alla.. kannattaa tarkistaa :)
Joop.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #3 : 14.09.2011, 08:05:22 »
Kun sammuu, kierrosmittari tipahtaa nollaan ja varotusvalot syttyy kun kone pysähtyy? Jos näin, virranjakajan sisällä oleva Hall-anturi, tai sen liitokset.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #4 : 16.09.2011, 20:36:29 »
Kiitokset hyvistä vastauksista.  Palikka lokasuojan kyljestä on tänään vaihdettu ja Hall-anturin liitos elvytetty. Siirsin myös moottorin maadoituksen  eri ruuvin alle. Edellinen "ehjä" pätkä kesti 97km. Saapa nähdä kuinka pitkälle nyt päästään, ennenkuin taas katkaisee sytyn.
Tosiaan kun moottori sammuu, niin myös mittarin varoitusvalot syttyvät.
Miten se Hall- anturi irtoaa, koitin irroittaa koko virranjakajan, mutta joku panttaa vaikka virranjakajan runko pyörii ympäri, eli virranjakaja ei tule ulos ?
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #5 : 19.09.2011, 21:38:13 »
Tällä kertaa pääsin 111km ongelmitta.
Tänään vaihdoin Hall-anturin ja jakajan O-renkaat sekä stefan. Tosin mitään öljyvuotoa ei ollut havaittavissa.

Virranjakajan pohja olikin vain O-renkaan vuoksi hiukan juntturassa ja lievää kovemmalla väkivallalla se lopulta irtosi.
Saapa nähdä, jollei tämäkään auta, niin vaikea enää keksiä lisää vaihdettavia komponentteja.
Lyhyt 7km koeajo asennuksen jälkeen meni loistavasti.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

s73

  • Vieras
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #6 : 20.09.2011, 11:22:28 »
tarkista konehuoneesta kaikki moottorin maadotukset ja akun kunto.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #7 : 20.09.2011, 11:41:57 »
Tällä kertaa pääsin 111km ongelmitta.
Tänään vaihdoin Hall-anturin ja jakajan O-renkaat sekä stefan. Tosin mitään öljyvuotoa ei ollut havaittavissa.

Virranjakajan pohja olikin vain O-renkaan vuoksi hiukan juntturassa ja lievää kovemmalla väkivallalla se lopulta irtosi.
Saapa nähdä, jollei tämäkään auta, niin vaikea enää keksiä lisää vaihdettavia komponentteja.
Lyhyt 7km koeajo asennuksen jälkeen meni loistavasti.
Eiköhän se nyt toimi.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #8 : 21.09.2011, 08:13:42 »
130 km ajettu ja vielä toimii  :o
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 230K Sytytysvirta katoilee mystisesti
« Vastaus #9 : 28.09.2011, 20:48:55 »
Nyt alkaa olla 500 km ongelmattomia ajoja takana :hello: ja matka jatkuu...
Vika lopulta korjautui Hall-anturin vaihtamisella. Nyt olis repullinen hyviä sytytysosia joutilaana.

Kiitos jälleen kerran foorumin asiantuntijoille avusta.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy