Kulkukoira  Proturbo

V70 mk1 ohjausvaihteen vuoto.

  • 4 Vastauksia
  • 2842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tebbis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
V70 mk1 ohjausvaihteen vuoto.
« : 19.03.2018, 20:52:26 »
Yritin täältä hakea asiasta tietoa siinä onnistumatta niin kysytään:

Saako ohjausvaihteen päätytiivisteet vaihdettua ilman että koko hökötys täytyy nostaa pöydälle???

Vissiin melkonen operaatio alkaa kaivaa sitä apurungon päältä eikä aika riittäis moiseen operaatioon.

Vuotaa pelkääjänpuolelta melkosesti, puskee öljyt pihalle päätyholkin ja akselin välistä.

Viikonloppuna tuli ihmeteltyä sitä ja päädyn holkki ei kovin helpolla lähtenyt irti, liikkui kolmanneskierroksen jonka jälkeen ei milliäkään, niin mietin onko se jollain lukittu sylinteriin? En väkipakolla alkanut sitä runnomaan irti ennen kuin joku tietävämpi osaa kertoa miten se lähtee.
1999 V70 TDI

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: V70 mk1 ohjausvaihteen vuoto.
« Vastaus #1 : 20.03.2018, 17:42:42 »
En minäkään mikään asiantuntija ole mutta olen vahvasti sitä mieltä että vaihda suosiolla koko hammastanko. En ole kenenkään kuullut vaihtaneen niitä stefoja paikallaan ollessa.
Niitä ei taida edes saada ostettua mistään?

Pahin virhe vanhalla autolla on että varsinkin talvikylmällä jättää auton parkkiin niin että pyörät eivät ole suorassa.
Tanko on hieman kulunut siinä(suorassa) asennossa ja sitten kun pannaan tanko paksummalla osalla tiivisteisiin, eli pyörät vinossa niin vanhat tiivisteet venyvät entisestään ja vuoto alkaa pyörien ollessa suorassa.
Väitteen saa kumota jos on faktaa. :)

Vastaan siis että ei saa.
Laita vaikka jotain moottoriöljyn lisäainetta sekaan että saat öljyn paksummaksi väliaikaisesti jos pitää jotenkin elvyttää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2665
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: V70 mk1 ohjausvaihteen vuoto.
« Vastaus #2 : 21.03.2018, 12:40:39 »
Itellä meni tosta omasta tanko kesällä, ja en muista että olis ollu varaosalistoilla noita ohjausvaihteen tiivisteitä. Se mikä tanko siellä on paikallaan selvii fyysisesti siitä itse osasta auton alta. Oma ohjausvaihde tosin kusi kaiken molemmista päistä kun matkalla sairastunut turisti.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 ohjausvaihteen vuoto.
« Vastaus #3 : 10.06.2018, 23:33:47 »
Itselle juuri vaihdoin raidetangon.
Ei vuotanut, mutta kuskin puoli oli väljä. Näihin voi auttaa joskus päittäisvälyksen kiristys rattiakselilta.

Vaihto käy helpoiten irroittamalla apurunko.

Vaiheittain:

Auto ylös ja pukeille, itse nostin pelkän keulan ilmaan. Pukit laitoin heti apurungon taakse tasaiselle pohjan osuudelle. Etupyörät pois.

50x50 putkesta tein tuen moottorille, josta kahdella M16 kierretangolla nostin painon pois tukikumeilta. Polttoainepumpun viereinen korva irtosi ja aiheutti pientä lisätyötä uuden korvan väkästelyn merkeissä.

Alatukivarret irti. Mielummin apurungosta, niin ei ole niin raskas nostella. Raidetangonpäät irti, ulommat. Sisemmät tuli uudet raidetangon mukana.

Moottorin tukikumit irti, pultit on apurungon koloissa. Yksi tukikumi on vänkärin pyöränkotelossa. Lisäksi vielä vaihteiston yhdystuki.
Nyt on hyvä keventää konetta ja katsoa että tukikumit on irti.

Polttoaineputket irti apurungosta, 2kpl torx30. Tehostajan putket irti apurungosta, sekä toisistaan. Alipainekello pois vasemmasta etukulmasta. Apurungon etupuolelta irti kaksi kiinnikettä, joista toinen oli johtosarjan kuori.

Apurungon etummaiset pultit (18mm) sentti, pari auki. Sen jälkeen takimmaisia pultteja auki pari senttiä. Irroita myös koriin kiinnittyvät läpyskät.

Rattiakselin irroitus ohjausvaihteesta. Pultti pois ja naputtelua, boori istunut yleensä melko tiukkaan. Halkiosta voi levittää lattameisselillä.
Tärkeää on että ohjaus on keskiasennossa sen irrotessa booreista ja tämän jälkeen ei rattia saa pyöritellä, kuin vasta uuteen ohjausvaihteeseen booria sovitellessa. Ja silloinkin vain sen mikä on välttämätöntä.

Rattiakselin irtisaamisen jälkeen avataan apurungon takemmat pultit avataan melkein irti asti. Sen jälkeen irroitetaan hydrauliputket 16 ja 19 mm kanta ja käännetään ne ohi ohjausvaihteen.
Kippo alle, koska putkista valuu öljyä, tehostajaöljy on myös hyvä vaihtaa huuhtelemalla läpi uudella öljyllä, ennen uuteen raidetankoon liittämistä.

Nyt kannattaa vielä varmistaa ettei apurngossa oli mitään rojua kiinni.
Apurungon pultit avataan nyt kokonaan, alkaen etummaisista.
Jos mahdollista kannattaa kaveri tai tunkki ottaa avuksi, kun apurungon pudottaa alas. Apurunko ohjausvaihteineen painaa noin 30 kg ja on kyllä mahdollista irroittaa ja kiinnittää yksinkin. Takaisin laitossa käytin tunkkia apuna, pois otto kävi helpoiten ilman.

Ohjausvaihde on kiinni apurungossa viidellä pultilla. Lämpösuojaa pitelee yksi torx ruuvi. Nämä piti kaikki siirtää uuteen ohjausvaihteeseen.

Kokoaminen käy käänteisessä järjestyksessä, tosin kiinnitin ensin apurungon etupäästään. Tässä vaiheessa on hyvä tarkastaa että alatukivarsien pultit on reiissään. Itse asensin alatukivarret paikoillaan, mikä on ehkä työläin vaihtoehto.

Tehostajan putket kiinni, tiivisteet on hyvä vaihtaa ennen sitä, viton O-renkaat.
Nostelin tunkilla samalla kun ohjasin rattiakselia boorille. Boori sopii vain yhdessä ainoassa asennossa. Jämpti boori ei oikein meinannut mennä pohjaan, vaan jymähti puoleen väliin. Liukuvasan päähän tein koukun,  jolla naputtelin akselin pohjaan saakka.
Tästä eteenpäin työ jatkuu melko simppelisti purkuohjetta mukaillen.

Uusi sylinteri kannattaa ilmata ennen alas laskemista. Pyöriä käännellään vasemmalle ja oikealle vähän kerrallaan liikettä pidentäen. Samalla katsotaan että säiliössä riittää öljy.
Käynnistyksen jälkeen on myös hyvä aloittaa rauhallisin liikkein. Sekin on hyvä tehdä pukeilla, raidetankoa rasittamatta.

Uudessa ohjausvaihteessa oleva ilma voi polttaa tiivisteet pilalle, jos sitä kuormitetaan välittömästi. Ohjausta kääntelemällä saadaan ilma poistumaan sylinteristä.

Työnä ei mahdoton ja yksinkin tekee päivässä.
Varsinaisesti mitään erikoistyökaluja ei tarvita. Itsellä oli akkutoiminen mutteriväännin, joka on melkoinen apu yksin touhutessa.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 mk1 ohjausvaihteen vuoto.
« Vastaus #4 : 17.06.2018, 13:20:46 »
Ei tarvitse irrottaa apurunkoa kokonaan tangonvaihdon takia, laskeminen takareunasta riittää.

Karkeasti rattiakselin alanivelen pultti pois, tekniikka riipuksiin yläpuolelta, taaemman ja jakopään alla olevan tukikumin kiinnitykset auki, rt.päät irti, linnunluut irti alapäästä, löysää apurungon takapäänpultit, rattiakselin alapää ja hammastanko irti, apurunko takareunasta kokonaan irti(tuki alle), löysää apurungon etupultteja, laskee apurungon niin alas kuin tulee, tehostimenlinjat auki ja vetää tangon pois välistä vasemmalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo