Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC90 vaihteisto ongelma

  • 33 Vastauksia
  • 16148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #15 : 08.04.2018, 15:50:38 »
Paljonko autolla ajettu? Jos yli 200tkm, niin ole tyytyväinen 25%:iin ja kaikki yli 15% vastaantuloa on hyvä. Myyjäliikkeen kustannuksella uutta ei tule, vaan vastaavanikäinen ja yhtä kulunut, mutta ehjä. Jos haluaa korjauttaa, niin sehän tulee parwmpaan kuntoon kuin myydessä. Siksi prossat.

Kuluttajariitalautakunnassa tuo 200tkm on raja monessa kohdassa, jonka jälkeen liikkeen ei tartte osallistua yhtään, ellei ole todistettavasti peitelty vikaa.

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #16 : 08.04.2018, 17:59:24 »
Ei tässä uutta olla tekemässäkään vaan mietinnässä järkevin vaihtoehto. Kuluttajaneuvontaan oltu jo yhteydessä ja sieltä odotan vahvistusta heidän mielestä tässä tilanteessa oikeisiin kulujen jakoihin. Sen sieltä totesivat jo että auto ollut viallinen jo ostaessa.

Yhden auton rempasta jo kertaalleen oikeuteen asti tapellut, hajonneesta kannesta ja silloin joutui myyjä korvaamaan 100%.

Toki tässä tapauksessa kyse on vähän eri hommasta.

Ja sitten vielä tarkistin varuiksi öljymäärän ja näytti olevan maximin yläpuolella aika reilusti ???

« Viimeksi muokattu: 08.04.2018, 18:05:34 kirjoittanut ZiiliZeija »

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #17 : 09.04.2018, 10:19:18 »
Ei tässä uutta olla tekemässäkään vaan mietinnässä järkevin vaihtoehto. Kuluttajaneuvontaan oltu jo yhteydessä ja sieltä odotan vahvistusta heidän mielestä tässä tilanteessa oikeisiin kulujen jakoihin. Sen sieltä totesivat jo että auto ollut viallinen jo ostaessa.

Yhden auton rempasta jo kertaalleen oikeuteen asti tapellut, hajonneesta kannesta ja silloin joutui myyjä korvaamaan 100%.

Toki tässä tapauksessa kyse on vähän eri hommasta.

Ja sitten vielä tarkistin varuiksi öljymäärän ja näytti olevan maximin yläpuolella aika reilusti ???
Tarkastit siis moottoriöljyn määrän? Volvoissahan oli takaisinkutsu, jossa muutettiin, että öljymäärä saisi maksimissaan olla muistaakseni noin 2/3 osaa mittatikun ylärajasta. Muutoin antaa vikakoodin moottorista. Liittyi hiukkassuodattimen polttoon, jolloin moottoriin syötetään lisää dieseliä ja palamaton dieseli saattaa päättyä moottoriöljyn joukkoon. Jos öljynpinta nousee liian korkealle aiheuttaa se moottorin käymisen öljyllä -> kierrokset nousee tappiin ja saattaa aiheuttaa moottoririkon.

EDIT: entisessä 2008 D5 V70:ssä vaihdoin öljyt ja tarkkana miehenä täytin juuri mittatikun ylärajaan öljynpinnan. Pian sen jälkeen antoi moottorin vikakoodin ja laitoin kiinni OBD -lukijaan josta sai vikakoodin, muistaakseni öljynpinnan tasoon liittyvä. Laskin öljynpintaa hieman alemmaksi ja vikakoodi ei tullut enää takaisin. Outo juttu, että ovat öljyn tason ohjelmaa muuttaneet, mutta mittatikussa on yläpinta yhä alkuperäisellä tasolla. Eikö olisi samalla kuulunut vaihtaa mittatikku?
« Viimeksi muokattu: 09.04.2018, 10:21:28 kirjoittanut mh82 »

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #18 : 09.04.2018, 10:25:40 »
Laatikon öljymäärän.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #19 : 09.04.2018, 13:49:17 »
Laatikon öljymäärän.
Ok, ymmärsin väärin. Laatikon öljymäärää ei periaatteessa kovinkaan väärin voi täyttää jos on irti se tarkastusproppu laatikon alapuolelta. Ylitäyttö onnistuu jos on tarkastusproppu kiinni ja sitten lisää öljyä, eli joko on lonkalta heitetty öljyt sisään tai sitten tarkoituksella on liikaa laitettu.

Oliko paljonkin liikaa öljyä?

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #20 : 09.04.2018, 14:29:36 »
Yli sentti maksimista. Jos siis mittaus meni oikein.

Noh nyt ollaan edetty niin että irroitan itse laatikon ja se lähtee kunnostukseen ja autoliike maksaa siitä 15%. Ja näinhän siitä tulee parempi kuin vastaava eikä tarvitse enempää tapella. Ja omaan osuuteen ei enää paljon vaikuta.

Nyt sitten kaikki vinkit laatikon irroituksen suhteen on tervetulleita!
« Viimeksi muokattu: 09.04.2018, 14:37:24 kirjoittanut ZiiliZeija »

Poissa kapperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #21 : 10.04.2018, 09:21:18 »
Hullua hyväksyä joku tuommoinen 15% minun mielestäni, jotenkin tuntuu että on aivan uskomaton tuuri jos heti hajoaa laatikko... Kuitenkin nämäkin laatikot kestävät huollettuna reilusti enemmänkin ajaa.

Sama kun minä ostin juuri katsastetun auton, jossa ei ollut takajarruja ja takalaakerit olivat aivan lopussa. Egr-venttiili oli rikki sekä etuvetarit täristi. Todellisuudessa autoliike oli piilotellut näitä vaihtamalla jäykempää rasvaa yms... ja auto ei ollut edes käynyt konttorilla kun oli saanut leiman. Tämän auton siis ostin koeajamatta, kun oli kuitenkin kyseessä hyvällä maineella oleva liike sekä juuri katsastettu.

Tästä tuloksena oli että autoliike korjasi auton uusilla osilla täysin omaan piikkiin sekä katsastuskonttori sai vakavan varoituksen sekä jonkinlaisen sakon...

Koskaan ei voi olla varma että autoliike ei ole oikeasti tiennyt tuostakaan viasta ja näin kun niitä hyväksytään hiljaisesti niin sama homma jatkuu. Varmaan ovat jotain ihmeainetta laittaneet jotta vähän aikaa toimisi...

Oliko se nyt kuukaudessa hajonnut... Noh ei kun maksamaan jos se kelpaa kerta... Toki jos maksoit autosta esim 50% normaalihinnasta niin ok...

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #22 : 10.04.2018, 10:09:03 »
Ihan kuluttajaneuvonnasta tuo prosentti...vaihteistolle lasketaan 240tkm käyttöikä ja se on tässä ylittynyt jne.

« Viimeksi muokattu: 14.04.2018, 01:27:41 kirjoittanut ZiiliZeija »

Poissa mcnobody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #23 : 19.04.2018, 12:53:43 »
Täällä kanssa XC90 D5 -07, jonka TF80SC lähti alkuviikolla remonttiin. Ajettu 254tkm eikä tahtonut kylmänä liikkua. Sai kuitenkin lopulta ajettua korjaamolle. Melkoinen sirinä kuului laatikosta, kun suodatin on tukossa.

Useamman kerran vuosien varrella on tullut vikakoodia TCM-0051 Suorakytkinsolenoidi SLU Juuttunut asentoon OFF. Öljyjen vaihto on auttanut asiaan ja taas toiminut kohtuudella jonkin aikaa.

Nyt tuli kertaalleenm TCM-012D Vaihtamistoiminto Väärä välityssuhde. Silloin laatikko meni vikatilaan, eikä auto liikkunut lainkaan. Uudelleen käynnistys onneksi pois vikatilan ja ilmeisesti laatikko oli sen verran lämmennyt, että öljyt alkoi taas jotenkuten kiertämään ja pääsi liikkumaan.

Laatikko lähti Recrolle täysremonttiin. Toiveet on korkealla ainakin vielä  ;D

Auto oli lopulta kolme viikkoa seisomassa, kun sattui pääsiäinen juuri keskelle remonttia. Nyt ajeltu muutama päivä Recron täysin huoltamalla laatikolla ja tosi hyvältä vaikuttaa. Mitään oireita ei enää ole ja laatikko vaihtaa taas todella huomaamattomasti.
XC90 D5 aut. -07

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6470
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #24 : 19.04.2018, 13:51:15 »
Mitähän recro sille joutui tekemään?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mcnobody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #25 : 19.04.2018, 14:03:09 »
Mitähän recro sille joutui tekemään?

Tekivät "complete remanufacturing" eli täydellisen kunnostamisen. Tällaisen kuvauksen työstä sain:
• Torque converter(turbine) remanufacturing;
• Valve body remanufacturing (change of valves and solenoids);
• Replacement all the soft materials, including clutches and clutch packs, seals and gaskets;
• We also resurface all the hard parts that show signs of wear and change them if needed;
• DYNAMOMETER TESTING with recorded inspections to shift patterns and shift pressures. A stall test, fluid leak test, lockup test and park test are performed. Tests are made at varying RPM's and at full and closed throttle positions;
• Oil and filter change.
XC90 D5 aut. -07

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6470
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #26 : 19.04.2018, 14:43:06 »
Mainiota! Ihan itse irroitit ja kiinnitit laatikon ja shippasit latviaan?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mcnobody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #27 : 19.04.2018, 14:50:43 »
Mainiota! Ihan itse irroitit ja kiinnitit laatikon ja shippasit latviaan?

En.

Paikallinen AD-korjaamo irroitti laatikon ja asensi takaisin. Recro hoiti laatikon meno-paluu -kuljetuksen DB Schenckerillä.

Jos auto on vielä ajokuntoinen ja sattuu olemaan muutama päivä aikaa, niin kannattaa harkita reissua Latviaan. 4-5 päivää menisi siellä jos itse ajaa paikan päälle. Toki kaikkein halvimmaksi tulee jos itse on paikka ja taito laatikon irroittamiseen.
XC90 D5 aut. -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #28 : 19.04.2018, 18:58:36 »
En.

Paikallinen AD-korjaamo irroitti laatikon ja asensi takaisin. Recro hoiti laatikon meno-paluu -kuljetuksen DB Schenckerillä.

Jos auto on vielä ajokuntoinen ja sattuu olemaan muutama päivä aikaa, niin kannattaa harkita reissua Latviaan. 4-5 päivää menisi siellä jos itse ajaa paikan päälle. Toki kaikkein halvimmaksi tulee jos itse on paikka ja taito laatikon irroittamiseen.

Onpa tosi kiva että tää meni hyvin! JOS sama jumppa sattuisi omalle kohdalle, niin tällainen viikon loma ja takaisin olis kyllä varmaan se tyyli miten toimia. Nyt nautinnollisia kilometrejä  :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa inkke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #29 : 19.04.2018, 22:35:08 »
Täältä kanssa pointsit Recrolle ysikymppisen laatikon korjauksesta. Itse pajalla irrotin laatikon, Schenker haki seuraava päivänä ja toi kahden viikon päästä takaisin. Sitten vaan kiinni ja hienosti toimii. Jos aikaa olisi ollut niin olisin kyllä käynyt lomalla latviassa, enkä tehnyt itse.

 

KL-varaosat  Race.fi