Proturbo  Autodiagnoosi

XC90 vaihteisto ongelma

  • 36 Vastauksia
  • 16900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #30 : 19.04.2018, 23:23:07 »
Mun vaihdelaatikko kulki paikanpäälle auton mukana Recron kuljetuspalvelulla 310€ eestakas. Kuski haki auton länsisatamassa verkkokaupan parkkihallissa, ja palautti sinne. No korjaamolle oli matkaa ees takas 800km että joutuivat tankkaa vielä 62€ bentsiiniä paluumatkalla ja tietty olin tankannut samalla hinnalla etanolia menomatkalle. Plus irrotus ja asennus Recrolla 350€. Eli yhteensä 785€, en tiedä oliko edullista täällä irroitukseen verrattuna vai ei, mutta ainakin helppoa ja vaihtelu virkistää.



Vanha viidakon sanonta: ”Jos haluat joskus takaisin kotiin, älä erehdy käyttämään finskiä.”

Poissa NXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #31 : 05.05.2019, 13:12:34 »
Itsellä olisi nyt sama jumppa edessä. Eli auto XC90 -07 ja vaihteisto TF-80SC. Vikakoodi TCM-012D - Gear shift function,  Wrong gearratio, näytössä "Vaihtesito alh.suor.kyky". Välillä myös valittaa SLU solenoidin jumittamista ja tässä tapauksessa näyttöön tulee "Vaihteisto vaatii huollon".
Kylmänä ei vaihda ollenkaan kun lämpenee niin vähitellen alkaa vaihtamaan ja vähän ajan päästä toimii lähes normaalisti, mitä nyt kutosella loivaan ylämäkeen vähän ns. "nypyttää". Latviaa on näköjään suositeltu, epäilen vaan että kestääköhän ajella sinne asti.
Irroitus voisi onnistua itseltäkin, mutta onko suosituksia Pirkanmaalta minne kannattaisi viedä irroitettavaksi/kiinnitettäväksi, jos Latviaan laittaisi menemään?
 

Poissa NXC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #32 : 11.02.2020, 20:18:59 »
Laitan nyt vähän päivitystä tähän ketjuun, jos jollakin vastaava projekti edessä. Eli oma vaihteistoprojekti on ollut "seisonnassa" tänne asti, mutta nyt sitten tempaisin itse vaihteiston irti ja neuvottelut Recron kanssa käynnissä ja vaihteisto lähdössä Latvian reissulle. Jos aihe kiinnostaa niin voin päivittää kuinka homma sujui myöhemmin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #33 : 11.02.2020, 21:18:21 »
Laitan nyt vähän päivitystä tähän ketjuun, jos jollakin vastaava projekti edessä. Eli oma vaihteistoprojekti on ollut "seisonnassa" tänne asti, mutta nyt sitten tempaisin itse vaihteiston irti ja neuvottelut Recron kanssa käynnissä ja vaihteisto lähdössä Latvian reissulle. Jos aihe kiinnostaa niin voin päivittää kuinka homma sujui myöhemmin.

Laita vain päivitystä. Kyllä me niitä luetaan :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Cr3ss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #34 : 10.08.2025, 16:05:32 »
Tässä ketjussa on ilmennyt et laatikon voi tempaista irti, kuinka nopea suoritus se on? Mitä vinkkejä ja vaihtoehtoisia tapoja, jos käytettävissä autonostin? Jotkut irroittaa moottori+vaihteisto paketin, toiset pelkän laatikon, joku raottaa apurunkoa, toinen poistaa sen kokonaan. Tarkoitus ensi viikolla  joku ilta käyttää laatikkoa pöydällä, niin kaikki helpottavat ohjeet otetaan tässä vaiheessa vastaan.  :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8152
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #35 : 10.08.2025, 22:32:27 »
Tässä ketjussa on ilmennyt et laatikon voi tempaista irti, kuinka nopea suoritus se on? Mitä vinkkejä ja vaihtoehtoisia tapoja, jos käytettävissä autonostin? Jotkut irroittaa moottori+vaihteisto paketin, toiset pelkän laatikon, joku raottaa apurunkoa, toinen poistaa sen kokonaan. Tarkoitus ensi viikolla  joku ilta käyttää laatikkoa pöydällä, niin kaikki helpottavat ohjeet otetaan tässä vaiheessa vastaan.  :)
Bensa vai diesel? Dieselissä alavesiletkun irrottamalla pääsee hyvin käsiksi ylimpiin laatikonpultteihin. Olen laittanut koneen riippumaan kannattimeen ja ottanut apurungon pois jolloin laatikkonosturin saa suoraan laatikon alle, koska painoa on kuitenkin sen verran, ettei sitä viitsi huvikseen kammeta. Jos on TF-80 laatikko, niin se vielä painaa enemmän kuin vanhempi. Kulmavaihteen irrotuksen jälkeen kallistanut tai laskenut pakettia sen verran, että irrottaessa laatikko mahtuu runkopalkin ali.

Hammastangon olen jättänyt roikkumaan koriin köytettynä, ettei tarvitse pelata tehostinöljyn kanssa. TF-80 kanssa on myös uudempi kulmavaihde jonka irrotus vaatii joko pakoputken irrotuksen turbosta tai kardaaninlaipan irrotuksen kulmavaihteesta. Helpompi ollut ottaa laippa irti kulmavaihteesta, koska pakoputken pulteista joku yleensä avatessa narahtaa kiinni turboon.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2025, 22:37:49 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Cr3ss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #36 : 11.08.2025, 07:38:35 »
Kiitos äskeisestä, tarkennetaan vielä että työn alle tulee Xc90 D5 2007

 

Kulkukoira  Proturbo