Täällä oli joskus aikoinaan tämänkaltainen ketju, mutta jonkun siivouksen myötä painunut bittien taivaaseen. Joten avataanpa uusi!

Eli yleistä keskustelua ja pohdintaa erilaisista pulmallisista ja/tai tulkinnanvaraisista tilanteista, risteyksistä jne. Kuka väistää ja ketä yms.
Aloitan itse tilanteella, joka on edessä joka päivä töistä kotiin ajaessani. Käännyn vasemmalle päätieltä, mutta vaaratilanne tuleekin kun toisesta suunnasta tulee myös vasemmalle kääntyvä. Kuva selittänee enemmän, joten tässä kaappauksia google mapsista.
Itse tulen siis tästä ensimmäisen kuvan suunnasta ja olen kääntymässä punaisen nuolen osoittamaan suuntaan:

Tilanne on tosiaan suoraviivainen ja selkeä, mutta jos toisesta suunnasta on myös tulossa auto, joka on kääntymässä omaan kulkusuuntaansa nähden vasemmalle ja hänen perässään muita autoja, nähdään varsin usein punaisen nuolen kuvaamia operaatioita:

Eli siis tuon kääntyvien kaistan kautta koukataan oikealta ohi vasemmalle kääntyvän. Ja sopivasti kun on autoja, vastakkaisesta suunnasta et näe tarpeeksi aikaisin että kääntyvien kaistaa ajava ei käännykään vaan tulee suoraan.
Itsehän olen sitä mieltä, että kolarin sattuessa kääntyvien kaistaa pitkin koukkaava olisi syyllinen. Mutta toisaalta, itsehän käännyn vasemmalle ja toinen osapuoli ajaa suoraan. Joten en sittenkään ole ihan vakuuttunut kuinka tilanne menee.
Jos haluatte tarkemmin google mapsista katsella, paikkahan on tämä:
https://www.google.fi/maps/@62.8597114,22.7541521,17.14z