Samppasport  Futurez

740 jytky

  • 183 Vastauksia
  • 72076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #135 : 24.05.2011, 16:10:31 »
Eikö tuo oo dumpin ohjauspaineletku eli dumppi aukeaa kun ylipaine kaasuläpän etupuolella kasvaa riittävän korkeaksi?
Ei vaan alipaine. Siis imusarjassa ja samaan aikaan putkistossa ahtoja.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2011, 16:12:12 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9513
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #136 : 24.05.2011, 16:58:29 »
Ei vaan alipaine. Siis imusarjassa ja samaan aikaan putkistossa ahtoja.

Niiin.....

Eli putkistossa == kaasuläpän etupuolella on ylipainetta suhteessa imusarjaan == kaasuläpän takana mistä se ohjauspaineletku dumpille tulee.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #137 : 24.05.2011, 17:46:19 »
Dumppihan tässä toimii sillä lailla, jotta kun kaasuläppä on auki  on silloin imusarjassa suunnilleen sama paine kun ahtoputkistossa ja tämä paine menee dumppiin männän toiselle puolen. kun läppä menee kiinni iskee moottorinpuolelle kaasuläppää alipaine ja silloin männän toisella puolella on alipaine ja toisella suuri ylipaine ja dumppi aukenee estäen näin vaurioittavan paineen iskemisen kompressori siipeen.
MSNS

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9513
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #138 : 24.05.2011, 18:08:13 »
Dumppihan tässä toimii sillä lailla, jotta kun kaasuläppä on auki  on silloin imusarjassa suunnilleen sama paine kun ahtoputkistossa ja tämä paine menee dumppiin männän toiselle puolen. kun läppä menee kiinni iskee moottorinpuolelle kaasuläppää alipaine ja silloin männän toisella puolella on alipaine ja toisella suuri ylipaine ja dumppi aukenee estäen näin vaurioittavan paineen iskemisen kompressori siipeen.

Jep.

Lisäksi kevyellä kaasulla kruisaillessa se dumppi ilmeisesti tulee viheltämään koko ajan, kun kaasuläppä on pienellä mutta ahdin pukkaa ahtoja koneen kierrosluvun mukaan.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #139 : 24.05.2011, 19:03:30 »
näin tulee käymää^^
MSNS

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #140 : 06.06.2011, 21:44:52 »
Pelktin kiinnikes on valmistunut.







Siinä pari kuvasta.
MSNS

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #141 : 06.06.2011, 21:53:50 »
Jep.

Lisäksi kevyellä kaasulla kruisaillessa se dumppi ilmeisesti tulee viheltämään koko ajan, kun kaasuläppä on pienellä mutta ahdin pukkaa ahtoja koneen kierrosluvun mukaan.

Ja tuo voidaan estää riittävällä jousikuormalla, joka painaa mäntää kiinni.

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #142 : 06.06.2011, 22:06:02 »
niin ja sitten saadaan siitä vielä ahtopaineen säädin kun hommataan tuohon imusarjan ja ja dumpin välisen letkun välille sellainen venttiili josta voi säätää kuinkapaljon painetta se luo toiseillepuolelleen, mutta antaa alipaineen mennä lävitse. Tällöin saadaan dumppi/ahtopaineen säädin. sanotaanko sellaista nyt bleed ominaisuudeksi tollaista säätöä.
MSNS

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9513
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #143 : 06.06.2011, 22:12:20 »
Ja tuo voidaan estää riittävällä jousikuormalla, joka painaa mäntää kiinni.

Eikös tuolloin ahdin "pyöri tyhjää" kanavassa ts. ilmaa ei nettona mene ahtimen läpi kuin se tyhjäkäynnin/pintakaasun ilmavirta, vaikka ahdin pyörii aika vinhasti? Ja tämä käsittääkseni kuluttaa polttoainetta aika tavalla, kun ahdin haukkaa tehoa kampiakselilta eli kaasu on oltava isommalla tyhjäkäynnin ylläpitämiseksi. Moottorijarrutusta varmaan tehostaa hyvin, pintakaasukruisailussa kuten kaupunki- tai maantieajossa taasen bensaa palaa.

Tätä varten olisi hyvä olla bypass jotta ahdin saa pyöriä pienellä vastuksella, tai edes dumppi. Mut jos sen dumpin kiristää niin että se on kiinni tyhjäkäynnillä niin siltä osin on sama kuin sitä ei oliskaan eli palataan edelliseen.

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että remmiahdin tarvii dumpin/bypassin avautumista aina kun kaasupoljinta painetaan vähemmän kuin ahtimen tuotto on. Turbon kanssa riittää että se suhahtaa kun kaasun nostaa.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #144 : 06.06.2011, 22:19:05 »
juu parempi että se pihajaa koska muuten on koneelle ja ahtimelle raskasta.
MSNS

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #145 : 06.06.2011, 22:38:10 »
Oikaiskaa jos olen väärässä....Turbon kanssa riittää että se suhahtaa kun kaasun nostaa.

Ajatttelin tuota hommaa taas turbomiehen silmin. Oikeassa olet.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #146 : 07.06.2011, 10:02:07 »
Eikös tuolloin ahdin "pyöri tyhjää" kanavassa ts. ilmaa ei nettona mene ahtimen läpi kuin se tyhjäkäynnin/pintakaasun ilmavirta, vaikka ahdin pyörii aika vinhasti? Ja tämä käsittääkseni kuluttaa polttoainetta aika tavalla, kun ahdin haukkaa tehoa kampiakselilta eli kaasu on oltava isommalla tyhjäkäynnin ylläpitämiseksi. Moottorijarrutusta varmaan tehostaa hyvin, pintakaasukruisailussa kuten kaupunki- tai maantieajossa taasen bensaa palaa.

Tätä varten olisi hyvä olla bypass jotta ahdin saa pyöriä pienellä vastuksella, tai edes dumppi. Mut jos sen dumpin kiristää niin että se on kiinni tyhjäkäynnillä niin siltä osin on sama kuin sitä ei oliskaan eli palataan edelliseen.

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että remmiahdin tarvii dumpin/bypassin avautumista aina kun kaasupoljinta painetaan vähemmän kuin ahtimen tuotto on. Turbon kanssa riittää että se suhahtaa kun kaasun nostaa.

Kyllähän nämä ilman ylimääräisiä kytkimiä olevat mekaaniset ahtimet tosiaan tasakaasulla ajettaessa puhaltaa dumpin kautta koko ajan ulos sitä "ylimääräistä" ilmaa. Tuollaisessa ratkaisussa by pass-venttiili on usein mukavampi, ainakin jos autolla on tarkoitus ajaa vähän enemmän, koska siihen suhinaan kyllästyy melko pian. Kun kaasua painaa enemmän, niin venttiili menee taas kiinni.

Sitä en sitten tiedä mitä tuollainen ahdin tykkää jos putkessa ei olekaan mitään dumppia tai vastaavaa, ilmeisesti kerää painetta ahtimen ja kaasuläpän väliin ja rasittaa turhaan ahdinta ja muita komponentteja.

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #147 : 08.06.2011, 22:36:50 »
argh. alkaa riepomaan kun tasapainotus ei vieläkään valmiita!
MSNS

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9513
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #148 : 08.06.2011, 22:39:01 »
argh. alkaa riepomaan kun tasapainotus ei vieläkään valmiita!

Onko mitään selitystä annettu mikä siinä kestää?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: 740 scic (mekaaninen ahdin)
« Vastaus #149 : 08.06.2011, 22:43:21 »
en oo soittanu sinne kun isoveli teki kauppaa tosta hommasta samalla kun vei samalla oman holsetinsa. Eiköhän se jo ensviikolla oo valmis.
Meinaa vaan heinäkuu tulla varkain eteen, kun ratapäiville pitäs päästä. Toki ensin täs on selvittävä penkityksestä. :2funny:
MSNS

 

Samppasport  Futurez