Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Öljynkulutus V70

  • 342 Vastauksia
  • 84717 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #270 : 16.03.2021, 16:58:46 »


Vaimon sisko osti audi a4 2012 2.0tfsi kuluttaa 2dl 1000km on tehty öljyn kulutus mittaus. Audilla kuulema normaali kulutus :)
Taitaa olla Audilla eri toleranssit kuin Volvolla :D
Eihän tuo 2dl 1000km kuulosta vielä suurelta.

Vähän myöhässä tulee vastaus tähän, mutta tuo kone on VAG historian pahin öljypoltin valitettavasti. Männänrenkaissa on valmistusvirhe ja öljynsyönti johtuu siitä. Tuota ei kyllä helposti enää kaupaksi saa kyllä. Tuo 2dl/1000km on vielä pientä mitä tuleman pitää.

https://yle.fi/uutiset/3-8020573

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #271 : 16.03.2021, 18:05:25 »
Itselläni 2.4 D4 XC70. Öljynkulutus johtuu tällä hetkellä vuotavasta öljynsuodattimen kotelosta. Tällä viikolla asennetaan uusi tai pelkät tiivisteet jos kotelo on ehjä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa jonitp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #272 : 20.03.2021, 17:16:32 »
Omalta osalta nyt viimeinen päivitys tähän ketjuun: joulukuussa tosiaan tehtiin mäntien ja männänrenkaiden vaihto tuohon D3:een, sen jälkeen on tullut ajettua alle 2000km ja öljyä kuluu edelleen, öljynpinta on laskenut n. 13mm tässä ajassa.

Auto lähtee maanantaina takaisin liikkeeseen, ei tarvitse enää tapella ja koko ajan seurailla lukijan kanssa öljyn pinnan tasoa. Ajotietokoneen öljymittarissa on lukemana vain joko yhtä palkkia vajaa täysi tai alhainen, miten tuollaiseen autoon jossa ei ole öljytikkua on saatukin noin huono öljymäärän seuranta  >:(

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #273 : 21.03.2021, 13:13:47 »
Omalta osalta nyt viimeinen päivitys tähän ketjuun: joulukuussa tosiaan tehtiin mäntien ja männänrenkaiden vaihto tuohon D3:een, sen jälkeen on tullut ajettua alle 2000km ja öljyä kuluu edelleen, öljynpinta on laskenut n. 13mm tässä ajassa.
Onkohan remppaa tehty oikein/kunnolla? Käsittääkseni se on kuitenkin melko iso ja vaativatöinen homma.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #274 : 22.03.2021, 23:12:02 »
Joo, kyllä komppaan tuota "jonitp":n tuskaa ihan täydellä sydämmellä.

Tullut tuolla aiemmin jo useamminkin esitettyä omat näkemykset  asiasta, mutta kyllä vieläkin sen verran kommentoin,
että kyllä vaan on tämän tason, aiemmin ns. laatumerkkinä pidetyn kulkuneuvon laatu lässähtänyt aivan Lada-tasolle.
Ei voi käsittää, miten on voitu sössiä noin totaalisesti tällainen moottoritekniikan perusasioihin kuuluva asia kuin voitelu ja sen
valvontasysteemit - käsittämätöntä fuulaa. Kaiken h******n epämääräiset anturit (250€) vahtivat vaihtelevalla menestyksellä
öljymääriä eikä käyttäjällä ole mahdollisuutta edes todentaa toimintaa manuaalisesti, kuten tavisjärki sanoisi olevan jo ihan
luonnollistakin.
Lutraillaan sitten öljyjen kanssa ees & taas, että pääsisi edes jotenkin siihen faktaan käsiksi sen varsinaisen ongelman kuitenkaan
ratkeamatta todeten vaan, että anturihan se olikin kömö tai että oikeinpa se näytti, mottis on vaan horo vaikkei vielä sisäänajettu.
Jotenkin vaikuttaa vahvasti, että asiakaskunnan lammasmaisuutta tämä ihan kaiken pelleilyn hyväksyminen vaikuttaisi olevan.
Ilmeisesti kyllä tosin sekin vaikuttaa, että suurin osa varmaan leasing-autoja uutena eikä siten kukaan välitä mistään mitään,
kun varsin usein joku muu maksaa - ainakin epäsuorasti - kaiken tämän touhun viulut
Tuolla jossain kohtaa taidettiin tuoda esiin, miten tämä olisi hoidettu Ameriikassa, mutta taitaa vaan olla niin, että näitä kiisseleitä ei
taida siellä paljon esiintyä, jos nyt asia on oikein ymmärretty.
Jotenkin voisi arvella, että jos tällaista touhua esiintyisi sikäläisessä tuontiautokannassa, ei siellä taitaisi liikkua enää juurikaan
D-Volvoja ja tuskinpa muitakaan, kun vakuutusyhtiöt olisivat kupanneet Volvo-konsernilta jo aikaa sitten muutamat sadat
miljuunat joukkokanneasiakkaittensa lompsiin.
Tiedä olisiko jo sarkasmia, mutta saattaisiko olla yksi vahva (teko-)syy konsernin ilmoitukseen, että lopettavat polttomoottoriautojen kanssa pelehtimisen ja
siirtyvät suosiolla tuonne sähköautoilun maailmaan, siellä kun on vielä paljon opeteltavaa eikä kukaan edes huomaa, kun siellä haparoi muiden lailla...
Toivottavasti on V-ingenjööreillä watit, voltit ja ohmit ojennuksessa, ettei jatkossa merkkiuskolliset akunlataajat joudu ajelemaan palavilla soihduilla  ???

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #275 : 23.03.2021, 06:08:05 »
Ei ole ainoastaan Volvon ongelma nämä öljyä polttavat moottorit.
Päästörajojen tiukentuessa mäntämoottorin hyötysuhdetta joudutaan hieromaan nyt muualta, kuin moottorinohjauksen puolelta. Sisäiset kitkat pitää saada mahdollisimman pieneksi, mikä johtaa kevennettyihin liikkuviin osiin. Männänrenkaat, laakerit ym. ovat kaikki muuttuneet heiveröisemmäksi ja samalla on öljyt muuttuneet "vetisemmäksi", ideana kitkojen pienentäminen.
Aika monellakin autovalmistajalla on 2000 luvun aikana tullut "hutilaukaus" jonkin uuden männänrengasprofiilin tai vastaavan kanssa ja sitten on moottoreita karstoittunut tukkoon palavan öljyn takia.

"Joskus muinoin" auton tärkein ominaisuus oli, että se vei perille tilanteessa kuin tilanteessa. Nykyään auton tärkein ominaisuus on, että se on mahdollisimman egolokinen luokassaan - kestävyyttä uhrataan ympäristön kuorman vähentämisen vuoksi.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #276 : 23.03.2021, 10:32:22 »
Joo, nuo kitka yms. selostelut on jo niin tuttua kauraa, ettei ylitä edes ns. uutiskynnystä, totta kyllä varmaan osittain - nekin.
Toisaalta, mikä se niistä saatu hyöty lopppupeleissä sitten aikuisen oikeesti on, lienee marginaalinen vs. kokonaisuus.
Noiden laakerirasitusten suhteen tuskin ollut niin paljon ongelmaa tai ei ainakaan julkisuudessa ole kuulunut porinaa, että olisi
laakeroinneista juurikaan porsinut vai onko ?
Laakeripuolen mitoittaminen on kuitenkin moottoritekniikassa hiukan liioitellen ns. amishommaa eli varsin helppo laskea ja toteuttaa.

Mitkäs ihmeen kummat männänrenkaat sinne sitten laitetaan, kun se pata avataan, samanlaiset vai paremmat ?
Minkäs takia joillekin ne pitää vaihtaa ja joillekin ei ?
Miksi joillain vaihto auttaa ja joillakin ei ?
Mitä sille lohkolle tehdään, kun ne vanhat renkaat on hinkanneet niitä pyttyjä sen +/- 100tkm, kevyt hoonaus vai voiko sille
tehdä juurikaan mitään ?

Totta lienee myös, että Volvo ei ole suinkaan yksin näiden ongelmien kanssa, mutta lienee myös merkkejä, joilla näitä ongelmia ei tiettävästi ole ?
Miten ne ovat asian ratkaisseet jo aikaa sitten tai niitä ei ole ikinä ollutkaan ?
Monet automerkit ovat olleet jo ikuisuuksia menestyksekkäitä tuolla erilaisilla kilparadoilla, joissa ne viat ja ongelmat ulosmitataan.
Sitähän ei todellakaan voi aivan suoranaisesti verrata yksyhteen normikäytön kanssa, mutta siellä vastaavasti rasitukset nostetaan
sellaisiin potensseihin, joka vastaa epäsuorasti monikertaisesti normijullin ajeluita koko kulkuneuvon elinkaaren ajalta puhutaanpa
sitten männännopeuksista, sylinterien huippupaineista, venttiilitekniikasta, laakerirasituksista, öljyistä tai ihan mistä tahansa.
Kyllä siellä mm. ne männänrengasasiatkin on jouduttu miettimään moneen kertaan, kun pataa kierrätetään koipi suorana 2-5 kertaa
sen sarjatuotantokoneen varveja ja esim. vaikka nuo edellä mainitut rasituksetkin varmaan vähintäänkin yhtä monikertaiset
Eikö tätä datamäärää muka ymmärretä hyödyntää vai mikä ihme kiikastaa, osaavathan ne varastaa toisiltaan ihan kaiken muunkin
hyödyntämisen arvoisen, kuten on iät & ajat nähty -> joku tuo julki jonkun idean, niin ensi vuoden näyttelyssä muilla sama kama.

Jotenkin vaan vaikuttaa, että hiukan vasurilla mennään sillä ajatuksella, että maksaahan ne tollot kuluttajat tämänkin kaiken,
kun se kulkupeli kaput siellä pajalla ja kuntoon pitäisi saada -> vaihtoehdot aika vähissä.
Voisi ajatella, että hallittua riskinottoa valmistajilta, rahat tulee takaisin remppojen myötä kuitenkin, vaikka näennäisesti
muutamia kymppitonneja aina välillä meneekin, kun käsissä kokonaisuutena on kuitenkin miljardibusiness.
Voisi myös ajatella, että josko kuluttajat äänestäisivätkin jaloillaan ja siirtyisivät vähempiongelmaisiin tuotteisiin ?
Ai niin, mutta se brändi, joka noiden ympärille on luotu ja jota se kuluttajaraasu sitten silmä kosteana ihailee ymmärtämättä, että taas
kairataan h.....n  ja raottaa taas sitä velkaista lompsaansa jatkaen totutusti näiden ongelmien sponsorointia, kuten ennenkin.

Jotenkin vaan ns. tuoksahtaa vahvasti tämä nykypuuhastelu.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #277 : 23.03.2021, 11:36:29 »
Volvon koneiden kanssa olen ollut siinä käsityksessä, että mikäli remonttia tehdään, vaihtuu männänrenkaat toisenlaisiin ("paranneltu" versio).
Miksi osalla on ongelmia ja osalla ei.....mene ja tiedä. Oma arvaus on, että esimerkiksi niiden männänrenkaiden toiminta on mitoitettu niin "rajoille", että pieni toleranssin heitto saa näkyviä muutoksia aikaan. Joskus kaaauan sitten (1970 luvulla) jos moottorin sisäänajo suoritettiin väärin, saatiin vastaavanlaisia ongelmia aikaan.
Syyn laakereiden ym. mitoitukselle mahdollisimman "heppoiseksi" väittäisin olevan päästöihin liittyvä ja osittain myös materiaalitekninen. Ne moottoreiden päästöluokitukset ovat autotehtaille tänäpäivänä elämän ja kuoleman kysymys, kun melkein joka kolkassa tällä pallolla alkaa olemaan verotus päästöperustainen. Jotta motti saadaan mahdollisimman "puhtaaksi" perinteisin keinoin (ei näkyvää huijausta), täytyy jokainen paikka hieroa sinne minimin rajalle. Tässä toki tehdas myös voittaa, mikäli samalla voidaan toteuttaa materiaalisäästö.

Joitakin valmistajia taas ei kiinnosta ne muutamien kymmenyksien hierominen, joten ei haeta sitä raja-arvoa niin hanakasti.

Mutta toisaalta, syy ei siltikään (välttämättä) ole tuo. Voi myös olla, ettei jotain moottoria ole suunniteltu toimimaan sellaisessa ympäristössä, missä sitä käytetään. Siis tottakai esim. Volvo on ottanut huomioon, että todennäköisesti niitä autoja käytetään vaikkapa täällä pohjoisessa enemmän kuin etelässä, mutta onko esim. saastelaitteiden moottorin toimintaa häiritseviä vaikutuksia (EGR karsta ym) pitkällä aikavälillä otettu huomioon pätkäajossa, jota suomessakin moni harrastaa? Toki tuokaan ei välttämättä selittäisi koneen öljynsyöntiä, tämä on kaikki pelkkää arvailua...

Moottoriurheilussa on kaikilla mekaanisilla komponenteilla aivan mieletön rasitus vrt. edes ratapäivien "kiusaamiseen", kun vedetään tehdastallin turvin verenmaku suussa rataa ympäri sen, mitä vehkeet kulkee. Siellä ei kuitenkaan missään tilanteessa moottori kärsi karstan kertymisestä, koska kone hengittää kokoajan niin kovasti, että karsta palaa pois. Siviilissä tuo karsta taas on melkein sääntö.

Tässä vuosien aikaan olen huomannut, että vielä 1990 luvulla moottorit tykkäsivät pääasiassa kenkimisestä. Tukossa oleva moottori alkoi toimimaan ajamalla rajummin ja polttamalla karstaa ja parhaimmassa kunnossa olleet näkemäni avatut vakiomoottorit ovat olleet vakioluokan kilpureiden moottoreita.
Kuitenkin 2000 luvulla on tullut vastaan autoja (pääasiassa bensa), jotka syövät öljyä jos niitä alkaa ajamaan moottori kokoajan punarajalla. Syytä tälle en tiedä enkä ole tutkinut/keksinyt, mutta männänrenkaita ja niiden rakennetta epäilen. Tämä siis ihan volvoon liittymättä, yleisesti moottoritekniikkaan.

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #278 : 23.03.2021, 11:47:36 »
Sinne voi laittaa samanlaiset männänrenkaat kuin alkuperäiset, mutta se ei ehkä tuo iloa moneksi vuodeksi. Ne toisenlaiset männänrenkaat vaativat erilaiset männät, mutta uusien mäntien hinta ei kai ole suhteessa kovin paljoa, kun kone otetaan kuitenkin auki. Volvon työmääräykseen koskien tuota männänvaihtokorjausta kuuluu mm. hoonaus. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ihmetyksen merkkiliikkeessä aiheuttaa juuri se, että miksi osa kuluttaa öljyä orkkisosilla ja osa ei. Ehkä tuo slerban mainitsema sisäänajo voi olla yksi syy.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #279 : 23.03.2021, 13:54:30 »
Niinpä, laitetaan sinne "parannettu versio" männärenkaista. Nekö piti keksiä sitten juurikin uudelleen tätä varten, kun niitä on osattu tehdä jo aiemminkin - ehkä jo Volvokin - kun ainakin aiemissa vehkeissä on pääsääntöisesti pysynyt liemet sisällä. Aika vaikea uskoa tuota.

Tuossa aiemmassa postauksessa jo olin vaipumassa historian muisteloihin, mutta jätin kirjaamatta.
"Slerbahuulen" aktivoimana sen kuitenkin teen eli parina esimerkkinä muistuu mieleen juurikin männänrengasongelma/Datsun, öljyjen sisälläpysymisongelma/Alfa, venttiiliongelma/Ford ja mitä noita nyt on ollutkaan.
Kaikkiin löytyi ratkaisu jo tuolloin, vaikka pitää muistaa tietenkin rakkineiden taso, tuotanto-olosuhteet ja määrät, materiaalit jne.
Nyt ei vaan mikään näytä onnistuvan laakista vaan synnytetään noita keskosia, joita sitten hilpeiden sepitysten saattelemana
repostellaan kuntoon ja artisti nielee kaikki jorinat ja maksaa kaiken.
Ihan kaikkeen en enää kelpoista selitystä muista, miten ne hoituivat, joku saattaa muistaa paremmin...
Tuo Datsun-casen muistan varsin hyvin, kun niitä oli pari-kolme ihan lähipiirissä ja koski Datsun Finn 1200- malleja.
Oli aikansa haluttu kansanauto ja silloiset ominaisuudet kai lähellä medium-tasoa.
N. 50tkm ja alkoi savuttaa ja viedä öljyä tietysti ihan sikanaan -> patoja auki -> männänrenkaat jumissa (karstoitus ?)
-> putsaus, toisenmalliset renkaat & tms. (?) -> kovaa ajoa paaliin asti eli varmaan jotakuinkin noin muistelen menneen..
Noista ajoista on varmaan sitten tehty kone jos toinenkin, jossa älytty ongelma jo tehdessä eikä ole tarvinnut selitellä.
Itsellänikin on ollut autokokemuksia, joissa ei ole tullut pieneen mieleenkään, että pitäisi jollakin öljynkulutuksella päätään
vaivata ikinä kun ei sitä kulu niin sitä ei vaan kulu eikä myöskään lisäänny, koskien muitakin koneen liemiä pl. bensa  :)

Se on myös ihan totta, että nuo sopivasti monoa saavat vehkeet ovat ihan tikissään kun niille tehdään ruumiinavaus, mutta
tuossa vaan koitin tuoda esiin esim. männänrenkaiden kulumisaspektin, joka tulee esiin moninkertaisena kulutusrasituksena,
tosin tietysti ilman tuota karstoittumisongelmaa, mutta sehän onkin blokattu monissa autoissa jo about sukupolvi sitten
ainakin pääsääntöisesti useimmissa tuotantomoottoreissa.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2021, 16:10:02 kirjoittanut 311 »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #280 : 23.03.2021, 14:05:33 »
Niinpä, laitetaan sinne "parannettu versio" männärenkaista. Nekö piti keksiä sitten juurikin uudelleen tätä varten, kun niitä on osattu tehdä jo aiemminkin - ehkä jo Volvokin - kun ainakin aiemissa vehkeissä on pääsääntöisesti pysynyt liemet sisällä. Aika vaikea uskoa tuota.

Taisi tulla aiemmin linkitettyä juuri tähän viestiketjuun Volvo-korjaajan video, jossa esitteli näiden männänrenkaiden eroja. Videossa oli bensakone kyseessä, mutta kommenttiosiossa kertoi muistaakseni saman olevan kyseessä näissä VEA-koneissa. Surkuhupaisinta oli se, että Volvo oli jo aiemmin todennut ongelman näillä tukkeutuvilla männänrenkailla, mutta ne päätettiin laittaa kai taas juuri alempien päästöjen takia käyttöön. Me kuluttajat loppukädessä nämä kaikki maksetaan, vaikka erittäin tärkeän asian takia niitä päästöjä kaiketi pyritään madaltamaan, ainakin teoriassa.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #281 : 23.03.2021, 16:28:18 »
Niin, tuo kikkailu jotenkin eniten sieppaa näissä(-kin) jutuissa.
Olis valmistajassa edes hiukan "miestä" tunnustaa selkeät virheensä, korjata ne rohkeasti ja taas mentäisiin luottavaisin mielin etiäpäin.
Mutta ei - venkoillaan ja piilotellaan, selitellään ja arvuutellaan ym. eli jotenkin varsin epämääräistä puuhastelua kertakaikkiaan.

ps.
Miltäs sivulta se männänrengaspostaus löytyykään vai tohditko laittaa meille uusintana, olisi varmaan aiheellista monien katsoa uudelleen..

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #282 : 23.03.2021, 19:02:41 »
Niin, tuo kikkailu jotenkin eniten sieppaa näissä(-kin) jutuissa.
Olis valmistajassa edes hiukan "miestä" tunnustaa selkeät virheensä, korjata ne rohkeasti ja taas mentäisiin luottavaisin mielin etiäpäin.
Mutta ei - venkoillaan ja piilotellaan, selitellään ja arvuutellaan ym. eli jotenkin varsin epämääräistä puuhastelua kertakaikkiaan.

ps.
Miltäs sivulta se männänrengaspostaus löytyykään vai tohditko laittaa meille uusintana, olisi varmaan aiheellista monien katsoa uudelleen..
Tässähän tämä. https://youtu.be/8yJoHgwiwio
Kommenttikentissä on juttua myös VEA-koneista.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #283 : 23.03.2021, 20:02:58 »
Kiitos, "Teinipajero", tämä hyvä !
Tuossahan tuo ongelma on esitetty varsin selkeästi sekä korjaus myös eli palataanpa taas vanhaan ja toimivaksi todettuun, amen.



Poissa Alvari71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #284 : 24.03.2021, 18:57:47 »
Saman öljynkulutuksen kanssa tappelen, eihän se nyt voi niin olla että muutaman viikon välein pitää autoon öljyä lisätä. Mutta miten sen öljyntason näkeekään näytöstä, avaimesta piti painaa jotain? Tällä hetkellä öljymäärän näyttö on harmaana. Auto siis V70 2.0 diesel

 

Proturbo  Autodiagnoosi