Elekma  Autoracing

V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto

  • 15 Vastauksia
  • 4342 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Etupäästä kuuluu vasemmalle kääntyessä kalkatus, erityisesti jyrkästi kääntyessä. Vähän sellainen ääni kuin renkaassa olisi joku lappu joka pitää äänen osuessaan maahan. Samaan aikaan luistonesto alkaa vilkkua eikä autolla ole mitään menohaluja. Kaasua ei siis tarvitse kuin hipaista vasemmalle kääntyessä niin luistonesto alkaa vilkkua ja mitään ei tapahdu. Yhden kerran on myös ajotietokone ilmoittanut, että moottorin teho rajoitettu. Tämä hävisi sammuttamalla auto ja käynistämällä uudelleen. Ongelma tapahuu siis ainoastaan vasemmalle kääntyessä. Suoraan ajaessa tai oikealle kääntyessä kaikki toimii vimpan päälle. Etupäähän on vaihdettu jouset, iskarit, iskareiden laakeritm joustinlautaset ja koiranluut. Nelipyöräsuuntaus on tehty. Suoraan ajaessa ei täristä tai ravista. Mistä moinen ongelma? Itse en keksi muutakuin vetoakseli.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8121
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #1 : 01.05.2018, 00:33:16 »
Vetoakselin napapultti löysällä, kääntäessä ulkopää karkaa pois paikaltaan eikä anturi pysty lukemaan ABS-kehää?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #2 : 01.05.2018, 09:35:42 »
Olisiko tässä tilanteessa oletettavaa, että ääntä ilmenisi myös toiseen suuntaan kääntäessä? Luulisin ainakin, että jos pultti on löysällä se oireilisi muutenkin välyksen kautta kuin vain kääntyessä tiettyyn suuntaan. Tokihan tuon voi tarkastaa varmuuden vuoksi. Pajalle kun ei valitettavasti pääse vielä hetkeen.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10155
  • Teiden tukko
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #3 : 01.05.2018, 09:46:18 »
Olisiko tässä tilanteessa oletettavaa, että ääntä ilmenisi myös toiseen suuntaan kääntäessä? Luulisin ainakin, että jos pultti on löysällä se oireilisi muutenkin välyksen kautta kuin vain kääntyessä tiettyyn suuntaan. Tokihan tuon voi tarkastaa varmuuden vuoksi. Pajalle kun ei valitettavasti pääse vielä hetkeen.

Tämä on ihan puhdas arvaus, mutta vetoakselin pyöriessä ja kääntyessä vasemmalle vetoakselin pyörimissuunta pakottaa sitä poispäin navasta ja toiseen suuntaan kääntyessä taas painaa vetoakselia napaan päin. ??? Tämän teorian pohjalta veikkaisin kuljettajan puoleista napapulttia.

Jos napapultti on löysällä/irti, ei siitä välttämättä kuulu sen enempää ääniä. Vetoakseli vaan pääsee uimaan booreilla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #4 : 01.05.2018, 10:37:22 »
Teen varmaan itsestäni hieman pellen kysymällä tätä, mutta onko napapultti se yksi ainoa pultti joka näkyy kun rengas otetaan irti?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #5 : 01.05.2018, 11:08:29 »
Sepä se. Ei tarvitse ottaa rengastakaan irti jos saa vanteesta keskikupin irroitettua.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #6 : 01.05.2018, 11:46:18 »
Joo.. Sieltähän sitä ongelmaa löytyi.. Apukuskin puoleinen napapultti todella löysällä.. Juurikin se puoli johon on liikkeessä vaihdettu laakeri. Eipä oo pojat tainneet kiristää kunnolla. Kiristämisen jälkeenkin kuuluu edelleen kalkatusta kun kääntää reippaammin vasemmalle, ei kylläkään niin pahasti kuin ennen pultin kiristämistä. Olisikohan tuo nyt sitten aiheuttanut jotain vahinkoa jo ajastaan, kun ei tiedä kauanko se on löysällä ollut? 35nm momenttiavaimella sai pyöräyttää ainakin varttikierroksen ennenkuin naksahti..

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #7 : 01.05.2018, 11:56:20 »
Jos pultit aukeaa/avataan, ne pitäis uusia, ei kalliita.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #8 : 01.05.2018, 11:58:51 »
Pultti oli kyllä selvästi uudempi kuin kuskin puolella.. Sen puolesta on todennäköisesti vaihdettu samalla kun laakeri on vaihdettu.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10155
  • Teiden tukko
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #9 : 01.05.2018, 12:19:09 »
Joo.. Sieltähän sitä ongelmaa löytyi.. Apukuskin puoleinen napapultti todella löysällä.. Juurikin se puoli johon on liikkeessä vaihdettu laakeri. Eipä oo pojat tainneet kiristää kunnolla. Kiristämisen jälkeenkin kuuluu edelleen kalkatusta kun kääntää reippaammin vasemmalle, ei kylläkään niin pahasti kuin ennen pultin kiristämistä. Olisikohan tuo nyt sitten aiheuttanut jotain vahinkoa jo ajastaan, kun ei tiedä kauanko se on löysällä ollut? 35nm momenttiavaimella sai pyöräyttää ainakin varttikierroksen ennenkuin naksahti..

Ei osunut mun teoria kohdalleen, kumpi puoli kyseessä. :D

Älä kiristä enempää sitä pulttia, vaan hae uusi pultti siihen. Se on lujuudeltaan perus 8.8 ja tulee menemään poikki kun useamman kerran kiristää. Momentin jälkeen pitää vielä kiristää asteet päälle (en muista kuinka monta astetta).
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #10 : 01.05.2018, 12:22:34 »
Sen verran kiristin ettei irti lähde sentään. Soitto huomenna liikkeeseen, että mitäs tällainen touhu on. Saavat ihan itse uusia sen ilmaiseksi, 20tkm ajettu laakerin vaihdon jälkeen. Kuskin puolella oli kuitenkin kireällä eikä ole aavistustakaan onko sinne edes vaihdettu laakeria.

Kiitos neuvoista, ei olisi itselle tullut mieleen tuollainen yksittäisen pultti. Heti olin jo uutta vetoakselia tilaamassa  :D.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8121
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #11 : 01.05.2018, 12:58:50 »
On jäänyt vissiin löysälle, koska oikea puoli ei löysty itsestään kuten vasemmalla joskus käy. Ja hyvin on kestäneet vanhatkin pultit paikallaan kunhan ne vetää kunnolla kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #12 : 01.05.2018, 15:34:09 »
Olisiko kuitenkin oikea vetari tai nivel kärsinyt jotenkin, koska edelleen kääntyessä kalkattaa ja luistonesto puuttuu peliin? Ei niin pahasti kuin ennen pultin kiristystä mutta kuitenkin.

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #13 : 01.05.2018, 17:29:44 »
abs-kehä poikki?

Helppo tarkistaa kun ottaa anturin pois ja pyörittää levystä ja katsoo samalla hammaskehää

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T ääni kääntyessä ja luistonesto
« Vastaus #14 : 01.05.2018, 18:14:10 »
Täytyypä tarkastaa. Luulisi tämän silti aiheuttavan ongelmia kumpaankin suuntaan kääntyessä, jos toinen kehä on rikki eikä pelkästään vasemmalle kääntyessä..

 

Proturbo  Autodiagnoosi