Samppasport  Futurez

TAK: Volvo 960 T6

  • 289 Vastauksia
  • 54290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
TAK: Volvo 960 T6
« : 06.05.2018, 19:23:53 »
Näin siinä vaan pääsi käymään taas. Vielä joskus junnuna pidin Volvoja tylsinä pappamobiileina mutta tässä sitä ollaan ja yritetään räpiköidä ylös tästä suosta. Tämähän on siis ensimmäinen autoprojektini, joten mentiinpä kerralla tässäkin niin sanotusti syvään päätyyn. Tyhmiä kysymyksiä varmasti tulee sitä mukaa kun tätä edistää.

Suurena inspiraation lähteenä on toiminut nimim. Joden hopeanvärinen 960 T5.

Projektiksi muodostui Volvo 960 -97 farmari johon istutetaan T6 vuoden -99 S80:sta. Moottori muutetaan myös tuplaturboilta yhdelle turbolle. Pitkään arvoin seiskasedanin ja 960 farkun välillä mutta kyl sen farkku täytyy olla. Seiskan perä on parhaan näkönen Volvon tekemistä sedaneista mutta jotenkin nuo farmarit ovat aina omaan mieleen jollain kierolla tavalla vedonneet.

Tutkin melko pitkään kotimaan ja ruotsin automarkkinoita hyvien aihioiden löytämiseksi ja lopulta sopiva S80 löytyi pohjanmaalta ja 960 farkku Tukholmasta. Hieman arvoin kun Tukholmaan lähdin aamuisella lennolla että mitäköhän tästäkin tulee, mutta prosessi oli yllättävän jouheva  :) tähän jouheuteen vaikutti kyllä suuresti paikallisen myyjän tietotaito ulkomaille myymisestä. Mutta jos mietitte Volvon hakua ruotsista niin hyvän myyjän löytyessä prosessi on yllättävän helppo!

Aihio on siis aqua pearl -sininen farmari 960 manuaali 2,5 -litrasella myllyllä ja G80 lukolla. Ajettu 275 tkm, nahat, puurattia ja listaa yms. Alkuperäinen tekniikka on nyt myyty pois. Auton kuntoon olin hyvin tyytyväinen, mitä nyt kuskin penkki oli jumissa jne ja jarrut täristivät. Pikkufikseillä autosta saatiin kuitenkin varsin hyvä ja soveltuva tekniikanvaihtoprojektiksi.

Päivittelen projektia sekä tänne että kuvien muodossa instagramin puolelle. Insta: henkka__j






Auton tuleva tekniikka:

- B6284T, N-sarjalainen eli hydraulisilla nostimilla ja 139,5 millin kangilla. Vakionokat alkuun. S80 2.9 vaparin nokat on hankinnassa. Rajari asettunee sinne 6500 rpm ettei tarvi pelätä öljyn pakkautumista kanteen, vaikkei tästä ratapeliä tulekaan.
- H-profiilit, T6 männät, rakotulkit ja uudet laakerit
- Holset HX42
- MS3X
- 600-700cc suuttimet finjectorilta EDIT: 870cc Bosch EV14
- Pakosarja mallia itsetehty, yksi KKD motorsport hukkaportti ja screamer pipe
- T6 vakio imusarja muunnettuna 960 kaasuläpälle
- ZF GS6-53DZ hitsattuna lensulta
- SRE 765, jousittamaton sintteri ja PO metallin vauhtipyörä. Tällä hetkellä 960 M90 pääsylinteri ja ZF työsylinteri. Kytkinongelmat eivät johtuneet näistä komponenteista.
- 044 kopiopumput 2 kpl linjaan asennettuna. Näillä kaverina bilteman walbro-kopio siirtopumppuna ja 3 litran kerääjäsäiliö.
- 960 bensakisko sovitettuna T6 imusarjaan
- TXR performance vaihdekeppi
- 3 tuuman putkisto rosterisella downpipellä

Autosta on tarkoitus tehdä jonkinasteinen sleeper, eli mitään karmeaa tontitusta yms ei tähän todennäköisesti tulla tekemään. Pikkuisen olisi kiva saada alaspäin sekä varsinkin tuota ilmalaivamaista keinumista puolelta toiselle hillittyä. Myöhemmin saattaa tulla kyseeseen säädettävien tolppien asennus taakse ja ehkä lisäksi BMW:n murikan sovitus jos/kun tuo Volvon oma 1065 alkaa antautumaan. Kokoajan autolla ajaessa tuntuu tuo 1065 väljistyvän entisestään.....

EDIT: BMW:n typ 210 murikka 3,45 välityksellä ja 25% lukolla on hankittu, jotenka senkin sovituksen aika tulee.  8) Tästä enemmän nimim. Joden 960 T5 -proggispäiväkirjassa. Tämä tarkottaa myös alustasarjan hankintaa jostain(TM). Internetin ihmeelistä maailmaa selatessani löysin tasan kaksi paikkaa jotka tuohon myyvät täysin bolt-on coilover-sarjoja: Classic Swede briteissä ja Kaplhenke yhdysvalloissa. Classic Sweden etu/takacoiloverpaketti on sen noin 800 ja Kaplhenken halvin 2500 + rahdit ja verot  :o  Rally Racelta varmaan saisi jonkinlaisen patenttiratkaisun myöm mutta sitten katsastus on suuri kysymysmerkki. Noh, näitä ehtii miettiä.

Kuinkakohan monta näitä 210 morkulan sovituksia on täälläpäin maailmaa tehty ja millaisia vetareita näihin on käytetty? 760 vetarit olis bolt-on, mutta tuppaavat olemaan melkoisen iäkkäitä ja paljon ajettuja, eikä saatavuuskaan ainakaan täällä päätä huimaa. EDIT: 960 mk1 multilink 1 vetarit hankittu.



« Viimeksi muokattu: 08.07.2019, 11:16:08 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #1 : 07.05.2018, 08:23:45 »
Itellä lähelle samanlainen tekniikka paketti rakenteilla joten kuittaillaan seurantaan. :D
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1684
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #2 : 07.05.2018, 15:04:33 »
noniin, teekkarit rakentaa partxxx. Olen kyllä vähän siinä uskossa, ettei T6 kone kelpaa leimalle? Joten pidä 2,5 ja lyö tavarat siihen, kun kerran rakennat koneen kuitenkin.

Perä tuossa on lienee 3,91, joka auttamatta on liian tiuha IMHO. Varmaan se typ210 bimmeri murikka olis "paras" heti kättelyssä? Tai edes 1165 3.31 välityksineen ja g80 lukolla?

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1572
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #3 : 07.05.2018, 16:20:52 »
Eiks tossa 6v ZF:ssä ole suora vitonen ja kutonen jotain 0.8x? Luulis ton 3.91:n kanssa olevan ihan hyvä  ???

Ja ite lähtisin tollasen tekniikan jatkeeksi ennemmin sovittamaan Bemarin perää tjsp. kunhan on kunnon lukolla eikä millään G80 liikkeellelähtö-avustimella  ::)
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1684
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #4 : 07.05.2018, 17:19:22 »
Aika liki tuo bemarin 6., mitä m90 5., aika paljon kiekkoja jo 100kmh. Hieman ärsyttävää matka-ajossa :D Minä noita laskeskelin, kun pohdin vaihtoehtoja omaani. M90H2/L2 ja 1165 olis 100kmh n.2200rpm vs M90 ja 1065 3.91 2800rpm tjs

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #5 : 07.05.2018, 18:44:51 »
noniin, teekkarit rakentaa partxxx. Olen kyllä vähän siinä uskossa, ettei T6 kone kelpaa leimalle? Joten pidä 2,5 ja lyö tavarat siihen, kun kerran rakennat koneen kuitenkin.

Perä tuossa on lienee 3,91, joka auttamatta on liian tiuha IMHO. Varmaan se typ210 bimmeri murikka olis "paras" heti kättelyssä? Tai edes 1165 3.31 välityksineen ja g80 lukolla?

Hmm, miksei T6 (2,8) kävis leimalle? Iskutilavuuksista ei voi jäädä kiinni koska 960 on saanut isommallakin (2,9) koneella. Penkkilaputhan tuohon toki tarvitsee koska koneen vakiotehot (272 hp) ovat yli 120% vaparin 2,9 204 hp. Mutta mielestäni tuohon riittää penkkilappu jossa on alle 244,8 hp (1,20 x 204).

Välityksiä olen itekin pohtinut mutta ne eivät ehkä vielä ole ensimmäisenä tehtävien asioiden listalla. Jos murikan vaihtoon aletaan niin sitten ehtii miettiä.  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1684
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #6 : 07.05.2018, 18:54:57 »
Täällä olevien keskustelujen pohjalta on tuo kuva muodostunut :)

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #7 : 07.05.2018, 19:11:08 »
Joo  :) täysin vakiokoneenahan tuo ei kyllä mene, koska tehot ovat juurikin liian isot. Mutta omavalmisteena kyllä. Omavalmisteesta ''saa'' penkittää alle sen minkä moottori on alkuperäisenä tuottanut, ja omavalmisteeksi leimaamisen en näkisi olevan vaikeaa kun imusarja, pakosarja, ahdin ja moottorin sisuskalut kuitenkin kaikki muuttuvat enemmän tai vähemmän. (tämä siis omaa tietoa eikä faktaa  :D) Huomenna kun rimpautan konttorille niin tämäkin selviää.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2018, 19:15:13 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1684
  • www.vrcf.fi

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #9 : 07.05.2018, 20:16:41 »
Joo  :) täysin vakiokoneenahan tuo ei kyllä mene, koska tehot ovat juurikin liian isot. Mutta omavalmisteena kyllä. Omavalmisteesta ''saa'' penkittää alle sen minkä moottori on alkuperäisenä tuottanut, ja omavalmisteeksi leimaamisen en näkisi olevan vaikeaa kun imusarja, pakosarja, ahdin ja moottorin sisuskalut kuitenkin kaikki muuttuvat enemmän tai vähemmän. (tämä siis omaa tietoa eikä faktaa  :D) Huomenna kun rimpautan konttorille niin tämäkin selviää.

Juu kuten aikasemmin todettu niin ei mene, voit penkittää mitä haluat mutta jos alkuperäinen moottori (=lue sylinterikansi) tuottaa tehoa x-määrän, sen katsotaan penkityslapuista huolimatta tuottavan sen verrantehoa.

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #10 : 07.05.2018, 21:23:27 »
Eli penkityslapuillako ei ole mitään merkitystä jos sylinterinkantta ei vaihda?  ??? Tämähän kuulostaa mielenkiintoselta  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #11 : 07.05.2018, 21:27:19 »
Lainaus
Juu kuten aikasemmin todettu niin ei mene, voit penkittää mitä haluat mutta jos alkuperäinen moottori (=lue sylinterikansi) tuottaa tehoa x-määrän, sen katsotaan penkityslapuista huolimatta tuottavan sen verrantehoa.
Tämän saman vastauksen sain toissa viikolla itsekkin.
740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1684
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #12 : 07.05.2018, 21:28:15 »
Ja linkissä lukee, että vaikka vaihtaa sylinterinkannen, niin ei vaikuta, kun pysyy ahdettuna. Mutta helppohan nuo tavarat on heittää siihen 2,5:seen, kun käyt kuitenkin koneen läpi?

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #13 : 07.05.2018, 21:51:21 »
Mysteeri senkun syvenee. Eli käytännössäkö ei ole mitään tapaa saada oikeaa T6 laillisesti takavetoasennukseen?  :o Ja joo, voisin toki heittää rojut kakspuolikkaaseen mutta haluan kyllä nyt kääntää jokaisen kiven tässä ennenkun sitä alan tekemään.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5103
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #14 : 07.05.2018, 22:36:04 »
Jos muutat vapariksi, niin sitten kyllä. Ahdettuna se ei onnistu virallisesti.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

 

Futurez  Proturbo