Joo, flekti pelittää nyt vallan mainiosti. Mutta on tässä edelleen ongelmia ratkottavaksi.
Ehdin jo luulla että mekaanisen ahtimen telineen uudelleenlinjaus olisi poistanut tuon remmin pomppimisongelman, mutta näin ei selkeästikään vielä ole. Lyhyellä koeajolla pomppasi jälleen yhden hampaan sivuun, vaikka kiristin oli tiukalla. Luulen että ahtimen ja kampuran hihnapyörän linjaus on nyt aika hyvin hollilla, mutta kiristinmekanismi vaatii vielä hiontaa.

Nykyisellään kiristin on ruuvitoiminen ja kiristimen rulla on ohjaustehostimen pumpun ja mekaanisen ahtimen hihnapyörän välissä. En tietenkään ollut ottanut tuosta sellaista kuvaa jossa se näkyisi, mutta ehkä sen tuohon osaa kuvitella. Kiristin kiristää hihnaa painamalla sitä alaspäin ennen kuin hihna pyörittää mekaanista ahdinta. Hihnan paluupuolella ei ole kiristintä, ja alan pikkuhiljaa epäilemään joko sillekin puolelle tulisi laittaa kiristin. Kun ahdin on kytkettynä päälle, olettaisin hihnan olevan vetopuolelta (alapuoli) kireänä ja tällöin tuskin pomppaa ainakaan siltä puolelta. Mutta kun kiihdyttäessä ahdin kytkeytyy pois päältä, vetävä puoli löystyy yhtäkkiä ja mahtaisiko tuo silloin pompata alapuolelta..? Jos alapuolelle laittaisi esimerkiksi apulaitehihnan jousitoimisen kiristimen, se voisi pitää hihnan paremmin päällä myös tuossa tilanteessa. Hihnapyöriä voi joutua hieman soveltamaan, mutta sellaisia nyt sorvaa vaikka seitsemän pullon simassa.
Ja vaikkei autolla ole vielä ajettu kuin yksittäisiä lyhyitä koeajoja, ja koko remontoidulla moottorilla noin 2000 km, ovat öljynpaineet alkaneet jostakin syystä laskea. Ainakin jos luottaa Auto Gaugen mittariin. Auton oma öljynpainevalo ei ole palanut lainkaan, ja toimii normaalisti käynnistäessä jne. Auto Gaugen mittariin vaihdoin kellonkin eikä muuttanut tilannetta. Kylmänä paineet nousevat tyhjäkäynnillä noin 3-4 bariin näissä noin 8 asteen lämpötiloissa, mutta moottorin yhtään lämmettyä tippuvat selkeästi alle bariin ja lämpimällä moottorilla Auto Gaugen mittari näyttää öljynpaineeksi pyöreää nollaa. Mutta auton oma öljynpainevalo ei syty. Öljyinä on ollut Comman 5W-50 ja nyt vaihdoin tilalle 5W-40.
Mitähän tästäkin nyt taas ajattelisi?

Vaihdoin moottoriöljyt myös ja niissä selkeästi oli etanolia jonkin verran seassa, mutta ainakaan suurempia kultahippusia en löytänyt. Voikohan tuo ahtimen hihnasta kampiakselin päähän kohdistuva vääntävä voima kuluttaa runkolaakereita näin nopeasti? Jenkki-V8:ssa on ihan katkennut kampiakseleita ahdimen hihnasta tulevan kuormituksen takia, ja niihin rakennellaankin jo kampiakselia päädystä tukevia erinäköisiä tukirautoja.