Taas mennään pienen hiljaiselon jälkeen. Tälläinen parin viikon tauko aktiivisemmasta tekemisestä tekee välillä ihan gutaa, ettei revi itseään ihan hulluuden partaalle näiden asioiden tähden.
Penkityksestä jäi tosiaan hiukan kitkerä maku suuhun. Bensanpainemittaria en ole vielä saanut aikaiseksi asentaa, mutta siellä se on johtoineen valmiina kaapissa. Katsotaan jos ensi viikolla vaikka laittelisi. Jotenkin kuitenkin epäilen että se vika on vaan siinä pakosarjassa. Sellainen hirvitys se loppupeleissä kuitenkin on. Tavallaan odotankin jo uuden tekoa. Vanhaa käytän todennäköisesti aihiona jotta pakoputkistoon ei tarvitse koskea. Eli ensin toinen puoli kuntoon ja hitsaus kiinni ja sitten toinen. Eipä sitä kehtaisi varmaan edes kovin hyvänä pakosarjana kenellekään edes myydä
Pikkuhiljaa auto on katsastuskuntoinen. Magnaflown katalysaattorin laitoin kiinni ja enää puuttuu toinen koiranluu niin periaatteessa voisi yrittää leimaamista. Toki päästöt pitää hakea. Katalysaattorin kiinnitin samoilla 3' laippaliitoksilla kuin koko muun putkistonkin. Jossei tästä autoharrastuksesta muuta jää käteen niin ainakin olen oppinut huomattavasti paremmaksi hitsaajaksi kuin mitä alunperin olin.


Sitten päästään hauskempaan osuuteen. Penkkikatkerana aloin suunnittelemaan vastatoimenpiteitä ''turhan alhaisiksi'' jääneille teholukemille.


Eli seuraavaan kokoonpanoon tulee uusi 20 vuotta vanha kansi S80 2,9 vaparista. Eli tulossa niinkin villi kokoonpano kuin 83 mm lohkossa ollut kansi 81 mm lohkon päälle. Tarkoituksena käyttää 81 mm kansipahvia. Puristussuhde säilynee melko lailla samana, ja jos se nyt desimaalin - pari muuttuu suuntaan tai toiseen niin se ei vielä mihinkään vaikuta. Noin milli enemmän nostoa nokissa ollen edelleen Volvon vakionokat. Hitsaamalla saisi toki enemmänkin mutta niistä olen kuullut hieman ristiriitaisia tarinoita ja uhkakuvia varsinkin kokovuotisessa käytössä. Kansi oli tyypillinen 300 tkm ajettu vakioauton kansi, eli tolkuttoman karstainen. Tuoltahan nuo tuppaavat näyttävän kun ajo on mitä on. Muutenkin kansi oli likainen mutta siistiytyi pesussa jo melko lailla. Kansi kävi nopeassa tarkistuksessa Hi-Car:illa Herttoniemessä ja venttiileissä ei ollut vuotoa, paitsi ykkösen toisessa imuvenassa. Sinänsä melko yllättävää kun karstaa kuitenkin oli tuollaisia määriä. Seetipinnatkin olivat melko hyvät. Noh, eipä siinä, venttiilit irti ja hieman harjalaikkaa lautasen alapinnalle ja siistiytyivät jo huomattavasti. Viimoset karstat ovat tosin kyllä niin tiukassa että en tiedä millä ne oikein saisi irti. Kannelle olin ajatellut kevyttä porttaustyötä imu- ja pakopuolelle sekä läppäystyötä. Pakopuolelta ainakin ne perhanan nännit pois pakokanavan aivan loppupäästä. Joku tarkoitus niillä selkeästi on kun sekä turbon että vaparin kannessa sellaiset ovat, mutta mikä, siihen pitäisi varmaan kysyä mielipidettä koulun polttomoottoritekniikan ja virtausmekaniikan professoreilta. Kansihommat ovat itselle hieman uusia vielä joten kuuntelen tässä tietäviä ihmisiä varsin mielelläni. Pakopuolelle kai mahtuisivat suuremmat venttiilit myös mutta en rehellisesti tiedä kuinka paljon tästä olisi hyötyä. Venttiilien koothan näissä ovat imu/pako 31/27. Niin ja toki se uusi pakosarja on myös tulossa. Jos näillä eväillä pääsisi lähemmäs sitä 550-600 hevosvoiman aluetta niin voisi ainakin yhden kesän ajella tyytyväisenä.
Melko jännä kyllä tuo multilinkin käytös ahdetussa autossa. Muutamia koeajoja (säädetyllä) autolla nyt tehneenä voin ainakin sanoa että tuon multilinkin vetopito tuntuu olevan aika hurja. Ei tunnu sutivan suoralla ei niin millään. Toisaaltahan tämä tarkoittaa myös selkeästi liian alhaisia teholukemia. Kiihdytyksessä kun Holset lähtee peliin mukaan auton perä tuntuu tippuvan 20 senttiä alaspäin (ja keula vastaavasti ylöspäin) jonka jälkeen sitten mennäänkin sellaista kyytiä että heikompaa hirvittää. Vaihdoissa auto muljahtaa sivusuunnassa melko hurjan tuntuisesti. Johtunee tosin puuttuvasta etuvakaajasta.
Tällaisia tällä kertaa.
EDIT: S80 alkoi syömään jäähäriä melkoista tahtia. Ei nyt ihan yhtä lailla kuin bensaa mutta melkein. Laskin että noin litran/200 kilometriä. Oma motivaatio korjaamiseen ja vianetsintään on aika lailla lähellä veden jäätymispistettä joten aihioautoja saa ehdottaa. Kaveri kerkesi jo etsimään 145 koreja Ruotsista mutta tästä saattaisi tulla joltakin jo hieman sanomista. Tulee tosin nytkin että eihän siinä mikään muuttuisi.