ÖP-linjan sain aikaiseksi ja vähän muutakin viikonloppuna.


Pienen tuumailun ja mittailun ja harkinnan jälkeen kairasin tuohon etuimmaiseen myös saman m22x1,5 jengan. Aavistuksen kun kairasi vinoon niin kierteeseen sai kierrettyä tuollaisen putkipalan jossa on vastaava ulkokierre. Ja pitihän sille lähimmälle öljyruiskun kotelon pultinkannallekin hieman hienosäätöviilaakin näyttää. Mutta ei paljon

ÖP-linjasta tuli sitten tuollainen, AN12-koossa. Tuon kokoisella letkulla ja liittimillä ei enää montaa milliä liikaa tilaa jää vesiputken ympäristöön. Nyt on jo öljypohjakin takaisin paikoillaan ja liittimiä hakiessa Autoracingilta tarttui mukaan myös Mocalin termostaatillinen öljynjäähdyttimen lähtöryöstölaippa. Viime kesänä kävivät öljyt sen verta kuumina ajoittain että oli parempi hakea moinen. Pitää vielä mittailla ja sovitella että mihin ja minkä kokoinen jäähdytinkenno tuonne keulaan mahtuu ja ostella sitten loput letkut ja liittimet sen mukaan.
Takakelkkaan vaihdoin muutamat uudet puslat ja tein tältä erää viimeiset hitsaukset. Tältä erää sen takia, että kelkan yläpuolisko on vetänyt hitsatessa etuimmaisia (rungon) kiinnityspisteitä noin sentin sisäänpäin, eikä kelkan ylä- ja alapuolet yhteen kiinnittävistä pulteista mene enää paikoilleen kuin noin puolet. Alapuolisko on siis mitoissaan, kun siihen ei ole juuri tarvinnut koskea, mutta yläpuolisko taas ei ole. Seuraavaksi menee kelkan yläpuoliskon vastahitsattuja saumoja sen verran rälläkän alle että kelkan puoliskot saadaan väännettyä kohdikkain ja pultattua kiinni. Sitten hitsataan yläpuoliskoa uudelleen ja toivotaan ettei vetelisi yhtä pahasti. Mutta jos kaikki menee nyt nappiin niin ensi viikonloppuna paketti saattaisi jopa olla kokonaisena kasassa. Kardaanin lyhennykseen tarvittavat mitatkin on jo olemassa ja nimim. Joden pitäisi irroitella omasta autostaan morkulan ja kardaanin väliin tarvittava muutoslaippa jotta muutamat puuttuvat mitat saa otettua ja koneistettua/koneistutettua toisen samanmoisen. Näiden kanssa voisi kardinaaliakselin viedäkin jo lyhennykseen.
Moottorin ja vaihdelaatikon asentelen paikoilleen sitten kun taka-akseli on asennettu. Vaihdelaatikkoon vaihdoin kytkinakselin stefan ja toivotaan että sillä tokenisi vuoto. Alempi stefa/tulppa ei näyttänyt vuotaneen mutta stefa oli hiukan märkä alalaidastaan ja kytkinkopan sisällä oli purettaesssa öljyä. Kuitenkin koneen pääty ja päätystefa olivat kuivia.
Vielä pitäisi laittaa takatolpat ja isommat suuttimet tilaukseen, mutta eiköhän tällä vielä kesällä ajeta. Vanhat 870cc ruutat kerkesin jo myymään kun totesin että voisivat olla aika naftit E85:llä kesällä. Seuraavaksi sellaista 1300-1700cc ruuttaa asennukseen niin ei hetkeen lopu kakku vaikka isompaa turboakin joskus vielä sovittelisi kylkeen. Suuttimien vaihto on sen verta nopea operaatio etten hirveämmin jaksa antaa sille painoarvoa saako isoilla ruutilla tyhjäkäyntiä hyväksi katsastusta varten. Jos raatilaisilla on hyviä kokemuksia (tai miksei huonojakin) tietyistä/yleisesti isoista suuttimista ja toiminnasta bensalla/E85:llä niin saa kertoa

Kiinalaisia ruuttia en tähän laita, sen verta kriittiset osat ovat kuitenkin mielestäni.