Elekma  Autoracing

Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 || "P*ske"

  • 118 Vastauksia
  • 18362 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5769
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #15 : 18.05.2018, 01:20:37 »
:tykkää:

Hyvä että vaihdoin uudet TCV letkut, kun eikö ne "vanhat" ollut väärin kytketty  ::)

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1606
    • "T5RS70XC"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #16 : 18.05.2018, 07:24:59 »
No jopas on ollu aika rujossa käytössä  :idiot2:
Hienoa elvyttämistä!!

        
             874 2.3 T5 -96                            V70R AWD 2.4T -00                          V70N 2.3 T5 -02

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #17 : 18.05.2018, 08:31:38 »
Hattu päästä työmäärän ja viitseliäisyyden suhteen  P>
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10477
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #18 : 18.05.2018, 10:04:14 »
Pitää tulla joskus potkimaan renkaita, ellet sitten tuo tätä mun pihaan potkittavaksi! :D

Onhan tästä tietoja tihkunut matkan varrella, mutta kuvien kera koko kertomus vasta aukaisi että kuinka hiton ison työn olet tämän kanssa tehnyt! Arvostan! :)

EDIT: Niin ja tervetuloa Pohjanmaan AWD-klubiin! Perustin sen justiinsa äsken! :D
« Viimeksi muokattu: 18.05.2018, 10:32:48 kirjoittanut Taavi.H »
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #19 : 18.05.2018, 10:24:57 »
Huh, tuli suorastaan hiki lukiessa! On kyllä kerrassaan hienoa tekemistä! Myös vanhan AWD-Volvon omistajana pitää kysyä tuosta kulmavaihteen akselin korjauksesta. Tuliko kuinka kalliiksi ja voitko jakaa firman yhteystiedot? Voit toki vastata yv:lläkin niin ei sotketa topiccia. Niin ja lukkoperä, onko se ihan vakio näissä 850 AWD-malleissa vai jälkiasenteinen?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2480
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #20 : 18.05.2018, 12:33:16 »
Kiitos kaikille kehuista :)

Sellaisen havainnon tein äsken, että auto hetken empii 3500rpm kohdalla kunnes taas mennään. Voipi olla, että ahdot piikkaa liian korkealle niin tulee fuelcut kehiin. Otetaan tämä työn alle seuraavaksi.



Hyvä että vaihdoin uudet TCV letkut, kun eikö ne "vanhat" ollut väärin kytketty  ::)

Oli ja kytkin uudet takaisin samalla lailla, kunnes tein havainnon että ei ahda puoliakaan mitä pitäisi. Letkujen kääntö ja homma rokkaa  8)

Tuliko kuinka kalliiksi ja voitko jakaa firman yhteystiedot? Voit toki vastata yv:lläkin niin ei sotketa topiccia. Niin ja lukkoperä, onko se ihan vakio näissä 850 AWD-malleissa vai jälkiasenteinen?

Kyllähän tuo kulmavaihteen korjaus kaikkine tarvikkeineen hintoihin tulee. Touhutonnilla jo pärjää.

Korjauksen hoiti Sorvaamo Karpiola.

Lukko juuri tähän AWD-malliin on vakiovaruste ja niin taitaa olla MK1 V70:kin?
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #21 : 19.05.2018, 00:00:46 »
Saanko kysyä? Paljonko tuli maksamaan hankinta ja korjauskuluineen?
Laita vaikka YV jos et kehtaa julkisesti.

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5306
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #22 : 19.05.2018, 09:38:11 »
Erittäin hienoa tekemistä, kunnon elvytys projekti tämäkin.

Tuleeko tämä korvaamaan sorsan kokonaisuudessaan vai jääkö sorsa vielä talouteen vielä?

Hattua nostan tälläiselle tekemiselle  -H-

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1066
    • Flickr!
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #23 : 19.05.2018, 13:35:35 »
Hatunnoston arvoista työtä, ei ole oiottu työn eikä osien laadussa  :hg:

Eipä sen vauhtipyörän kuljetuksenkaan kans menny asiat ihan putkeen  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masi.tech

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1682
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #24 : 19.05.2018, 14:41:10 »
Hattu! Päästä! No nyt on pistetty prioriteetit kohilleen. Hyvää työtä!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2480
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #25 : 19.05.2018, 17:11:04 »
Kiitosta vain jälleen :)



Paljonko tuli maksamaan

Tämän tiedon pidän itselläni.

Tuleeko tämä korvaamaan sorsan kokonaisuudessaan vai jääkö sorsa vielä talouteen vielä?

Corsa ei ole häviämässä, sillä talous kuitenkin tarvitsee kahta autoa ja oman muuttuneen tilanteen takia pystyi laittamaan tämmöisen ajoneuvon :)



Eilen tuli taas haettua Käyttöautolta kaikkea pientä ja jännää S*

Jäähdytinnesteen paisuntasäiliö
Etulambda
Polttoaineen suodatin
Tuulilasin pyyhkijät (muita ei ollut, joten muut tilattiin)
Forte Gas Treatment.





Lambda piti uusia vikakoodin takia. Aluksi autolla kesti ajella pitkäänkin ennenkuin antoi koodin, mutta paheni vähitellen niin, että ei kestänyt ajella yhtään tasakaasulla kunnes antoi koodin, joka viittasi lambdaan.

Koodi





Uusi lambda ja ohjelappu Volvolta





Lambdan sai vaihdetuksi alakautta jonkinlaisesta kolosta. Jos pitää vaihtaa takimmainen niin silloin pääsee helpoimmalla, kun irroittaa pakoputken.





Paisuntasäiliö meni vaihtoon siksi, että ilmausletkun liitin on murtunut ja auton lämmetessä liitos alkaa vuotaa jäähdytinnestettä. Ei paljoa, mutta vuotaa kuitenkin..




Sulut paikalleen




Korkki pois ja sisältö sankoon




Murtumakohta




Uusi ja vanha




Uuden säiliön mukana ei kuitenkaan tullut nestetason anturia, joten se piti irroittaa vanhasta.




Paikoillaan








Vaihtelin vielä nuo tuulilasinpyyhkijät. Eihän sillä periaatteessa ole väliä, mitkä sulat siellä hyppii edestakaisin, muttakun... ::)




Sitten Fortet melkein täyteen tankkiin. Polttoaineen suodatinta en vaihtanut, sillä otetaan liikkeelle lähteneestä kuonasta koppi tuolla vanhalla suodattimella, jonka jälkeen saa laittaa uuden suodattimen :)





Tänään sitten kiinnitin huomiota, että mitäs tuolla nurkassa nuo kaksi öljytörppöä on..? Sitten tajusin, että olen unohtanut kokonaan vaihtaa peräöljyt :facepalm: Noh, auto ylös ja öljyjä imemään pois. Perämurikassa ei siis ole tyhjennysproppua, vaan öljyt imetään pois täyttöreiän kautta. Tasan litran sain imettyä pois ja luonnollisesti litran laitoin takaisin uutta öljyä.

Kuvassa näkyy imettyä öljyä vain vajaa 800ml (8dl), sillä imulaite piti tyhjentää välillä kun alkoi sylinterin liikevara loppumaan imusäiliön täyttyessä. Kaipa nuo oli jo vaihdon tarpeessa. Palaneelta eivät kuitenkaan haisseet.




Ja uudet öljyt sisään








Tutkin myös tuota empimistä ja ilmiselvää syytä ei tunnu löytyvän. Uuden lambdan vaikutuksen kuitenkin huomasi heti, sillä tyhjäkäynti ei heijaa ja ennen kaikkea auto ei enää anna vikakoodia. Eli lambdan vaihto ei ollut turhaa.

Lisäksi eilen ennen testilenkkiä tuli katsottua yhdistettyä kulutusta, kun tripissä oli 175km. Yhdistetty kulutus näytti 14.4l. Ei paha, kun kyseessä on kuitenkin nurkkapyöritystä. Noh, kävin sitten ajelemassa mittariin samanlaista nurkkapyöritystä 40km lisää täydellä autollisella (5hlöä) ja keskikulutus näytti enää 13.6l :o Eikä ajotyyliniäni voi kuvailla sanalla "rauhallinen".

Tänään tuli ajeltua Seinäjoelle ja melkein Seinäjoen laitamilla muistin tuon eilisen kulutuksen putoamisen ja päätin tarkastaa mitä yhdistetty kulutus on nyt. Ajotietokone näytti 12.9l ja kun tarkastin hetkellisen kulutuksen niin kulutuslukema pomppi välillä 7-8,5l vauhdin ollessa lain sallima 100km/h.

Tämä on kuitenkin jo toinen tankillinen tällä menossa ja aika tiiviisti on tullut seurailtua tuota hetkellistä kulutusta ja aiemmin 100km/h vauhdissa pienin hetkellinen on ollut 9.8l. Epäilen lambdan vaihdon olevan suurin syypää näin dramaattiseen kulutuksen pudotukseen, sillä ajotyyli eikä ajoympäristö ole muuttunut.

Kotipihaan päästessä yhdistetty näyttää nyt 12.7l kun tripissä 272km.

Laitetaan seurantaan tämäkin asia.



« Viimeksi muokattu: 20.05.2018, 10:10:45 kirjoittanut razori »
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8419
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #26 : 19.05.2018, 17:48:06 »
Hyvää työtä olet tehnyt mutta eikö matalapaineturbossa ole ahtomittaria mittaristossa?
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa puppet

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1718
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #27 : 19.05.2018, 17:53:36 »
Hieno projektin aloitus ja hatun nosto täältäkin! O0

"Ainoa" asia joka ärsyttää käyttömukavuuden  osalta näissä on puuttuva 6. vaihde. 100km/h menee komeasti vielä 5 vaihteella, mutta 120 kierrokset huutelee liki 3000rpm ja kulutus pomppaa huomattavasti :(  Mahtavia tilaihmeitä ja matkantekovehkeitä kyllä 8)
Volvo 240 B230FT
Volvo V70 B5244T

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1293
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #28 : 19.05.2018, 18:16:19 »
Mitäs toi otsikon "P*ske" tarkoittaa, toivottavasti ei sitä paskempaa vaihtoehtoa vaan sitä parempaa eli puuttuva kirjain onkin u.
Olet siis ensin puskenut korjaushommia kädet rasvassa kyynärpäitä myöten välittämisestä  :D   huolimatta ja nyt voitkin sitten puskea iloisella mielellä kilometrejä auton mittariin.
Hyvin tehty. O0
"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
 
KIITOS!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2480
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #29 : 19.05.2018, 21:05:04 »
Hyvää työtä olet tehnyt mutta eikö matalapaineturbossa ole ahtomittaria mittaristossa?

Ei ole ei ja siksi onkin haussa tavallinen T5-mittaristo, jossa tuo ahtopainemittari on. Ei ole väliä onko ajotietokoneellinen vai ei, kun ajotietokoneen saa siirettyä mikäli uusi mittari vain on VDO :)

Mitäs toi otsikon "P*ske" tarkoittaa, toivottavasti ei sitä paskempaa vaihtoehtoa vaan sitä parempaa eli puuttuva kirjain onkin u.

Kyllähän se juuri sitä tarkoittaa :D nimi hioutui lopulliseen muotoonsa noin kuuden viikon korjailun jälkeen, kun autosta koko ajan löytyi lisää laitettavaa ja auton kunto oli silminnähden paska. Ja usein tuli tokaistua kotiväelle, että menen nyt taas laittelemaan tuota paskaa.

Tästä siis nimi P*ske :D
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

 

TamCar  KKD Motorsport