Kiitosta vain jälleen

Tuleeko tämä korvaamaan sorsan kokonaisuudessaan vai jääkö sorsa vielä talouteen vielä?
Corsa ei ole häviämässä, sillä talous kuitenkin tarvitsee kahta autoa ja oman muuttuneen tilanteen takia pystyi laittamaan tämmöisen ajoneuvon

Eilen tuli taas haettua Käyttöautolta kaikkea pientä ja jännää

Jäähdytinnesteen paisuntasäiliö
Etulambda
Polttoaineen suodatin
Tuulilasin pyyhkijät (
muita ei ollut, joten muut tilattiin)
Forte Gas Treatment.

Lambda piti uusia vikakoodin takia. Aluksi autolla kesti ajella pitkäänkin ennenkuin antoi koodin, mutta paheni vähitellen niin, että ei kestänyt ajella yhtään tasakaasulla kunnes antoi koodin, joka viittasi lambdaan.
Uusi lambda ja ohjelappu Volvolta

Lambdan sai vaihdetuksi alakautta jonkinlaisesta kolosta. Jos pitää vaihtaa takimmainen niin silloin pääsee helpoimmalla, kun irroittaa pakoputken.

Paisuntasäiliö meni vaihtoon siksi, että ilmausletkun liitin on murtunut ja auton lämmetessä liitos alkaa vuotaa jäähdytinnestettä. Ei paljoa, mutta vuotaa kuitenkin..

Sulut paikalleen

Korkki pois ja sisältö sankoon

Murtumakohta

Uusi ja vanha

Uuden säiliön mukana ei kuitenkaan tullut nestetason anturia, joten se piti irroittaa vanhasta.

Paikoillaan



Vaihtelin vielä nuo tuulilasinpyyhkijät. Eihän sillä periaatteessa ole väliä, mitkä sulat siellä hyppii edestakaisin, muttakun...


Sitten Fortet melkein täyteen tankkiin. Polttoaineen suodatinta en vaihtanut, sillä otetaan liikkeelle lähteneestä kuonasta koppi tuolla vanhalla suodattimella, jonka jälkeen saa laittaa uuden suodattimen


Tänään sitten kiinnitin huomiota, että mitäs tuolla nurkassa nuo kaksi öljytörppöä on..? Sitten tajusin, että olen unohtanut kokonaan vaihtaa peräöljyt

Noh, auto ylös ja öljyjä imemään pois. Perämurikassa ei siis ole tyhjennysproppua, vaan öljyt imetään pois täyttöreiän kautta. Tasan litran sain imettyä pois ja luonnollisesti litran laitoin takaisin uutta öljyä.
Kuvassa näkyy imettyä öljyä vain vajaa 800ml (8dl), sillä imulaite piti tyhjentää välillä kun alkoi sylinterin liikevara loppumaan imusäiliön täyttyessä. Kaipa nuo oli jo vaihdon tarpeessa. Palaneelta eivät kuitenkaan haisseet.

Ja uudet öljyt sisään

Tutkin myös tuota empimistä ja ilmiselvää syytä ei tunnu löytyvän. Uuden lambdan vaikutuksen kuitenkin huomasi heti, sillä tyhjäkäynti ei heijaa ja ennen kaikkea auto ei enää anna vikakoodia. Eli lambdan vaihto ei ollut turhaa.
Lisäksi eilen ennen testilenkkiä tuli katsottua yhdistettyä kulutusta, kun tripissä oli 175km. Yhdistetty kulutus näytti 14.4l. Ei paha, kun kyseessä on kuitenkin nurkkapyöritystä. Noh, kävin sitten ajelemassa mittariin samanlaista nurkkapyöritystä 40km lisää täydellä autollisella (5hlöä) ja keskikulutus näytti enää 13.6l

Eikä ajotyyliniäni voi kuvailla sanalla "rauhallinen".
Tänään tuli ajeltua Seinäjoelle ja melkein Seinäjoen laitamilla muistin tuon eilisen kulutuksen putoamisen ja päätin tarkastaa mitä yhdistetty kulutus on nyt. Ajotietokone näytti 12.9l ja kun tarkastin hetkellisen kulutuksen niin kulutuslukema pomppi välillä 7-8,5l vauhdin ollessa lain sallima 100km/h.
Tämä on kuitenkin jo toinen tankillinen tällä menossa ja aika tiiviisti on tullut seurailtua tuota hetkellistä kulutusta ja aiemmin 100km/h vauhdissa pienin hetkellinen on ollut 9.8l. Epäilen lambdan vaihdon olevan suurin syypää näin dramaattiseen kulutuksen pudotukseen, sillä ajotyyli eikä ajoympäristö ole muuttunut.