Jotakin on taas tullut tehtyä

Vasen etunurkka kolisi ja syyllistä ei tarvinnut kauaa etsiä. Iskarin yläpäähän se siellä kolahteli, aika heikolla hapella se olikin..

Ahtovuotokin tuli paikallistettua ja vika löytyi tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun haarasta


Tämä paikattiin väliaikaisesti Sika:lla, mutta lopullinen korjaus suoritettiin do88 silikoniletkusarjalla

Lisäksi tuli laitettua kiinni kaikenlaista pientä oheisosaa, kuten loput Volvo-pyyhkijät, kuraläpät. Ilmastointihuoltoa varten Volvo-kuivain ja kuivaimen kannakerauta. Ilmastointi jäi kuitenkin vuotamaan kompuran perästä, syynä korjaamon käyttämät tarviketiivisteet. Uusi korjausaika varattu tiistaille 12.06.

Pakko rakastaa alkuperäisosia, kuraläppien asennusohjeet


Konehuoneen kolinoihin tuli loppu uusilla tukikumeilla. Motonet yllätti, sillä osat olivat Professional Parts Swedenin valmistamia



Vanha olikin jo ehtoopuolella..

Uusi paikallaan

Seuraavaksi huomio kiinnittyi siihen, kun auto on tietyn ajan paikoillaan, niin liikkeelle lähdettäessä auto tärisee, mutta tärinä lakkaa tietyn matkan jälkeen. Renkaissa ei ole vikaa joten aloin käymään voimasiirtopuolta läpi. Yhdeksi potentiaaliseksi syylliseksi osoittautui kardaanin tukikumi/laakeripaketti.
Uuden laakerin etsintä osoittautui aika hankalaksi, mutta lopulta löytyi vinkki englantilaiseen kauppaan, josta laakeri löytyi.

Kardaanin puolikkaat eivät vain ottaneet irrotakseen, joten piti hiukan olla luova. Liinat kattopilareihin niin kireälle kuin saa ja pajavasaralla teräviä iskuja kardaaniin ja alkoihan se irtoamaan

Tässähän puolikkaat ovat siis yhdessä pultilla. Uudemmissa on joko sokka ja vielä uudemmissa liitos on toteutettu hitsaamalla. Pultti on 97-98, sokka 98-99, hitsaus 99-00





Kardaani on jo takaisin autossa uuden tukilaakerin kera ja ei täristä enää. Korjaus siis onnistui

Kardaania muuten ainakaan tässä saa epätasapainoon, sillä boorit on tehty niin, että puolikkaat eivät sovi paikoilleen kuin samoin päin. Eli tasapainotusta ei tarvinnut murehtia.
Se polttoaineensuodatin tuli vihdosta viimein vaihdettua. Suodatinta vaihtaessa löytyi yksi patentti lisää, eli myös bensalinjoihin on kajottu. Täytyy niitä tutkia tuonnenpana.
Luukut irti


Mielenkiinnosta halkaisin vanhan suodattimen. Kai tuo jo oli vaihtokunnossa..


Tuohon vielä kun laittaisi R-mallin etupuskurin niin ei olisi AWD R malli kaukana 
JoonasH:n käsivarastosta löytynee?
Tipun keltaisena.
Niin...
Täällä jo näemmä alettiin keulimaan

Tämähän oli jo autoa hankkiessa selvää, että tähän istutetaan R-mallin puskuri.
Pienen etsiskelyn jälkeen löytyi sopivan kuntoinen puskuri sopivalta etäisyydeltä. Puskuri oli tietysti ajettu betoniporsaaseen tai johonkin vastaavaan, sillä pystyrivat olivat tutusta kohtaa poikki ja puskuria oltiin jo aiemmin yritetty korjata huonolla menestyksellä.

Kuiduttelua




Puskurin takaa löytyi jotakin tekstiä. Vaikuttaa nimikirjoitukselta. Lieköhän sen alkuperäisen Ärrän kasaajan nimmari?


Sitten piti hinkata rutosti..







Ei paljoa korjailut näy, mutta sehän vaan on hyvä

Tui tui


