Tästä on monet kysyneet, niin ajattelin tehdä selventävän postauksen.
Kissasaippua, marseillesaippua, le chat. Rakkalla lapsella on monta nimeä. "Kissasaippua" Nimi tulee le chat-nimestä ja paketissa olevasta kissan kuvasta.

Le chat
ei varsinaisesti ole oikeaa marseillesaippuaa, koska se sisältää eläinperäisiä ainesosia (talia) on saanut luvan käyttää marseillesaippuan nimeä ja talia luonnollisena ainesosana oliiviöljyn rinnalla. Se sopii varsin hyvin nahan ja ihonkin pesuun ja sitä voi käyttää myös muille sisustan osille, toimii siinäkin loistavasti.
Saippuaa myydään lähes kaikkialla, itse ostan Prismasta jos tarvin joskus uuden pakkauksen, on todella riittoisaa tavaraa.
Pesutapoja on monia. Jotkut tykkää liottaa saippuaa lämpimän veden sekaan. Minä laitan astiaan lämpimän, puhtaan veden ja huuhtelen siinä pesusientä/liinaa ja pidän saippuan erillään. Näin voin helposti tarvittaessa vaihtaa puhtaan veden, isompia pintoja pestessä vesi menee yllättävän likaiseksi.

Kuvassa nahkasohvan pesusta tullut vesi.
Pesuun kannattaa käyttää pehmeää, puuvillaista liinaa, tavallista pesusientä tai pehmeäharjaksista harjaa. Mikrokuitu on liian raju nahan pesuun, sillä se vie rasvoja mennessään.
Nyrkkisääntönä on hyvä pitää sitä, että
omalle iholle kelpaava toimii nahalle.Tässä käytän nyt pientä puuvillapyyhettä.
1. Otetaan sopivaan astiaan lämmintä vettä.
2. Kostutetaan liina vedessä, ei kuitenkaan liian märäksi.

3. Hierotaan saippuapalan kyljestä pyyhkeeseen saippuaa sopivan kokoiselle alueelle.

4. Pesu
Aloitetaan peseminen, minä tykkään aluksi vähän "vaahdottaa" saippuaa niin näkee vähän paremmin tulokset.

Jos jossakin kohdassa on tahra, niin on hyvä jättää se likoamaan hetkeksi. Näin välttyy turhalta hankaamiselta. Muutenkin tämä vaihe on hyvä tehdä 2-3kertaa, toki kuivaten välissä. Lämmin vesi ja pesuaine nostaa likaa ylös, ja kaikki ei välttämättä lähde ensimmäisellä kerralla.
5. Kuivaus. Kuivauksessa käytän tavallista kotoa löytyvää pyyhettä. Kestovaippa kuulemma on hellvaraisempi, mutta enpä oo koskaan omalle iholle vahinkoa saanut pyyhkeellä.

Tässä samasta sohvasta vanhempi kuva. Rouva pesi ensin sohvan huonekaluliikkeen "vain valkoiselle nahalle eksklusiivinen superpesuaine" kolmiosaisella sarjalla, minä sen jälkeen yhden ruudun kissasaippualla. Sain pestä koko sohvan uudelleen.

6. Suojaaminen
Kissasaippua itsessään sisältää glyserolia ja talia, jotka hoitavat ja suojaavat nahkaa. Säännöllisesti käytettynä erityistä hoito/suoja-ainetta ei välttämättä tarvitse, mutta jos halutessaan voi toki levittää jonkin aineen pintaan.
Tässä postauksessa oli nyt kohteena kotisohva, mutta se on sopivasti "softnahkaa" joten sama menetelmä toimii myös auton penkeillä hyvin.
Tämä on minun tapa käyttää ainetta, ei tietenkään ainoa ja oikea mutta hyväksi todettu. Vastaan kyllä kysymyksiin, jos tästä jotain kysyttävää on.