Elekma  Autoracing

940 B230ft oksentaa vettä paisarista

  • 30 Vastauksia
  • 6396 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« : 23.05.2018, 07:02:14 »
Nyt iski niin kummallinen ongelma ysiin, ettei enää oma järki riitä ratkomaan.

Auto tekee siis sitä, että pidempää matkaa ajaessa purskauttaa nesteet paisarin korkista pihalle, mutta tosiaan max paisarillisen verran vettä lentää pihalle, mutta ikinä en ole omin silmin nähnyt sen purskauttavan vettä vaan ajon jälkeen paisari vaan päältä märkä. :idiot2:

Kansipahvi tehty ~100tkm sitten merkkiliikkeessä
vesipumppu on uusi (graf)
termari on uusi (oem)
paisarin korkki on uusi (oem)
öljynsuodatinjalan letkut on uudet (oem)
syylari on noin vuoden vanha (behr)
lämppärin hana vuoden vanha (skandixin tarvike)
lämppärin kenno vuoden vanha (oem)

Nesteissä ei myöskään ole öljyä eikä öljyissä jäähdytysnestettä, eikä nesteet kupli tyhjäkäynnillä tai kierroksilla.

Lämmöt on ihan normaalit ja lämmityslaite puhaltaa ihan normaalisti kuumaa ilmaa. Muita ulkoisia vuotoja paisarin kastumisen lisäksi ei näy.

Voisiko jossain päin konetta olla ilmakupla joka aiheuttaa tälläisen oireen?
« Viimeksi muokattu: 23.05.2018, 08:35:27 kirjoittanut valde »
V60CC D4 AWD


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #1 : 23.05.2018, 09:08:55 »
onko paisuntasäiliössä olevan pikkuletkun reikä auki? eli se stubu säiliössä mihin letku tulee?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #2 : 23.05.2018, 09:29:08 »
onko paisuntasäiliössä olevan pikkuletkun reikä auki? eli se stubu säiliössä mihin letku tulee?


Tätä en olekaan tajunnut tarkastaa. Pitää katsoa huomenissa, että letku ja tumppi on auki  :))
V60CC D4 AWD


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #3 : 23.05.2018, 09:32:05 »


Tätä en olekaan tajunnut tarkastaa. Pitää katsoa huomenissa, että letku ja tumppi on auki  :))
tumpissa on sisällä metalliholkki mikä joskus ruostuu umpeen.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #4 : 23.05.2018, 21:16:52 »
Kyseinen tumppi oli auki. Vaikuttaisi siltä, että järjestelmässä oli ilmalukko jossain kannen takaosassa tai mahdollisesti lämppärissä. Lämppärin hanaa nitkutin käsin ja annoin kierroksia, röyhtäisi pari kertaa niin että vesi ryöppysi ja sitten veden pinta tasaantui ja tuntui pysyvän normaalissa.

Pitää raportoida lisää huomiselta aamun repäisyltä töihin.
V60CC D4 AWD


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #5 : 23.05.2018, 21:52:08 »
Kyseinen tumppi oli auki. Vaikuttaisi siltä, että järjestelmässä oli ilmalukko jossain kannen takaosassa tai mahdollisesti lämppärissä. Lämppärin hanaa nitkutin käsin ja annoin kierroksia, röyhtäisi pari kertaa niin että vesi ryöppysi ja sitten veden pinta tasaantui ja tuntui pysyvän normaalissa.

Pitää raportoida lisää huomiselta aamun repäisyltä töihin.
toivotaan että rauhottu. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #6 : 23.05.2018, 22:29:15 »
Sama tumppi voi mennä tukkoon myös syyläristä, ja onpa tuo letkukin joskus ollut syylärisementistä tai muusta tervasta tukossa, paineilmalla kauheae ropina kävi kun tavara pöllysi ulos  :2funny:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #7 : 23.05.2018, 22:57:38 »
Kyseinen tumppi oli auki. Vaikuttaisi siltä, että järjestelmässä oli ilmalukko jossain kannen takaosassa tai mahdollisesti lämppärissä. Lämppärin hanaa nitkutin käsin ja annoin kierroksia, röyhtäisi pari kertaa niin että vesi ryöppysi ja sitten veden pinta tasaantui ja tuntui pysyvän normaalissa.

Pitää raportoida lisää huomiselta aamun repäisyltä töihin.

Alipaineella toimiva hana?

Skandixin hanasta hajosi alipainekello, laitoin hajonneesta hanasta ehjän tilalle.

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #8 : 24.05.2018, 06:35:21 »
Jaahas, taas vedet pitkin konehuonetta 60km motarivetäisyn jälkeen  >:( tumppi oli syylarin päästäkin auki, koska vettä tuli letkusta ulos kun letkun pään laski paisuntasäiliön alle. Eikai tässä enää muuta voi, kun alkaa katsomaan kannenpahvin suuntaan?
V60CC D4 AWD


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #9 : 24.05.2018, 07:39:26 »
Kansipahvin voi tarkistaa paineilmaa apuna käyttäen:
- Pyöritetään sylinteri no.1 YKK (yläkuokokohta) nollakohtaan puristus ja työtahtien väliin
- Kytketään tulpan reikään paineilmaletkulle sovite
- Kytketään sylinteriin paineilma
- Asetetaan työntömitta tms. mitta-asteikko paisarin korkista paisarin pohjalle niin, että asteikosta voidaan helposti seurata nestepinnan tasoa
- Annetaan paineilman olla noin vartin verran
- Jos mitta-asteikossa ei näy nestetason nousua, siirrytään seuraavaan sylinteriin kohdan 1 ohjeiden mukaisesti

Se paisarin "pieni yläletku" täytyy varoiksi tulpata/puristaa luttuun tuon testin ajaksi. Mutta jos kansipahvi vuotaa palotilaan, tuolla sen selvittää varmasti avaamatta kantta.


Sitten toinen kysymys, onkos näissä vesijäähdytetty turbo? Kun en muista kirveelläkään.... :-\

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #10 : 24.05.2018, 07:49:21 »
Kansipahvin voi tarkistaa paineilmaa apuna käyttäen:
- Pyöritetään sylinteri no.1 YKK (yläkuokokohta) nollakohtaan puristus ja työtahtien väliin
- Kytketään tulpan reikään paineilmaletkulle sovite
- Kytketään sylinteriin paineilma
- Asetetaan työntömitta tms. mitta-asteikko paisarin korkista paisarin pohjalle niin, että asteikosta voidaan helposti seurata nestepinnan tasoa
- Annetaan paineilman olla noin vartin verran
- Jos mitta-asteikossa ei näy nestetason nousua, siirrytään seuraavaan sylinteriin kohdan 1 ohjeiden mukaisesti

Se paisarin "pieni yläletku" täytyy varoiksi tulpata/puristaa luttuun tuon testin ajaksi. Mutta jos kansipahvi vuotaa palotilaan, tuolla sen selvittää varmasti avaamatta kantta.


Sitten toinen kysymys, onkos näissä vesijäähdytetty turbo? Kun en muista kirveelläkään.... :-\

Ahdin on tosiaan vesijäähdytetty. Sitäkin mahdollisuutta olen miettinyt, että voiko vuotaa ahtopaineet/pakopaineet vesitilaan. Paisarissa ei kuitenkaan näy kuplimista/kiehumista ainakaan kun moottoria kierrättää paikoillaan.

Oma näkemys asiasta on se, että (mahdollinen) vuoto tekee kuplan kanteen ja kuplan lähtiessä liikkeelle se työntää matkallaan ulos vedet pihalle. Käyttäessä korkki auki paisarin pinta meinaan nousi yllättäen rajusti, tulvi yli ja sitten laski yhtä nopeasti takaisin alas. *taavih-> Pitää kokeilla tuota sun testiä ja jos saan työkalut mitata puristukset jos jostain sylinteristä löytyisi matalammat kun muista.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2018, 07:59:16 kirjoittanut valde »
V60CC D4 AWD


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #11 : 24.05.2018, 08:21:52 »
Ahdin on tosiaan vesijäähdytetty. Sitäkin mahdollisuutta olen miettinyt, että voiko vuotaa ahtopaineet/pakopaineet vesitilaan. Paisarissa ei kuitenkaan näy kuplimista/kiehumista ainakaan kun moottoria kierrättää paikoillaan.
Lähinnä omassa mieletmssä kävi, että ahtimen vedenkierto olisi jotenkin tukkeessa --> moottoria rasitettaessa ja ahtimen kunnolla kuumentuessa alkaa ahtimessa oleva vesi kiehumaan --> tekee paineen.

Oma näkemys asiasta on se, että (mahdollinen) vuoto tekee kuplan kanteen ja kuplan lähtiessä liikkeelle se työntää matkallaan ulos vedet pihalle. Käyttäessä korkki auki paisarin pinta meinaan nousi yllättäen rajusti, tulvi yli ja sitten laski yhtä nopeasti takaisin alas.
Tuo on kyllä yleinen vahva oire kansipahvivammasta. :-\ Tosin, myös huonosti ilmaantunut järjestelmä voi tuommoista tehdä.^

Pitää kokeilla tuota sun testiä ja jos saan työkalut mitata puristukset jos jostain sylinteristä löytyisi matalammat kun muista.
Jep, puristuspainemittaus ei välttämättä sano mitään, vaan arvot voivat olla priimat, vaikka tiiviste vuotaisikin. Tuo kertomani testimenetelmä juoruaa pahvivamman, koska paine pidetään niin pitkään jokaisessa sylinterissä, jolloin pienikin ilmavuoto vesitilaan näkyy pinnan nousuna, kun tiivisteestä vesitilaan nouseva kupla syrjäyttää vettä --> pinta nousee.

Jos tiiviste on kerta liikkeessä vaihdettu, kait työlle on jokin takuu? Oikaistiinko kantta tiivisteenvaihdon yhteydessä? Monesti sanotaan "ei tarvi oikaista, jos ei ole x:mm kiero", mutta ite on aina tullut oikaistua. Ei tarvitse kovin kummoista huokoista esim. liekkirenkaan kohdalle kanteen, niin ei pidä ja piste.

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #12 : 24.05.2018, 08:27:27 »
Lähinnä omassa mieletmssä kävi, että ahtimen vedenkierto olisi jotenkin tukkeessa --> moottoria rasitettaessa ja ahtimen kunnolla kuumentuessa alkaa ahtimessa oleva vesi kiehumaan --> tekee paineen.
Tuo on kyllä yleinen vahva oire kansipahvivammasta. :-\ Tosin, myös huonosti ilmaantunut järjestelmä voi tuommoista tehdä.^
Jep, puristuspainemittaus ei välttämättä sano mitään, vaan arvot voivat olla priimat, vaikka tiiviste vuotaisikin. Tuo kertomani testimenetelmä juoruaa pahvivamman, koska paine pidetään niin pitkään jokaisessa sylinterissä, jolloin pienikin ilmavuoto vesitilaan näkyy pinnan nousuna, kun tiivisteestä vesitilaan nouseva kupla syrjäyttää vettä --> pinta nousee.

Jos tiiviste on kerta liikkeessä vaihdettu, kait työlle on jokin takuu? Oikaistiinko kantta tiivisteenvaihdon yhteydessä? Monesti sanotaan "ei tarvi oikaista, jos ei ole x:mm kiero", mutta ite on aina tullut oikaistua. Ei tarvitse kovin kummoista huokoista esim. liekkirenkaan kohdalle kanteen, niin ei pidä ja piste.

Tuskin mitään takuuta enään on kun työ on tosiaan tehty 100tkm sitten mutta varmaan mennyt homma käteen jotenkin tai keittänyt entisellä omistajalla jos näinkin "pian" uusii vamman. Kansi menee ehdottomasti plaanattavaksi mikäli diagnoosiksi kansivika nyt saadaan. Typerää säästää niinkin halvassa työssä enää siinä kohtaa kun kone on kuitenkin jo auki. Tasohionta kun ei yleensä mitään ihmeitä maksa.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2018, 08:29:27 kirjoittanut valde »
V60CC D4 AWD


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #13 : 24.05.2018, 08:43:35 »
Typerää säästää niinkin halvassa työssä enää siinä kohtaa kun kone on kuitenkin jo auki.
Täysin samaa mieltä.

Yhteen autoon tein ko. remontin kahdesti, koska auton omistajan mielestä "turhaa ajan ja rahan haaskausta". Noh, kysyin uudestaan oliko 70€ plaanauksesta turhaa, kun oli 2x7h työ ja 2x 350€ tiivistesarja. Ei sanonut mitään...  ???

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
Vs: 940 B230ft oksentaa vettä paisarista
« Vastaus #14 : 24.05.2018, 09:14:01 »
Täysin samaa mieltä.

Yhteen autoon tein ko. remontin kahdesti, koska auton omistajan mielestä "turhaa ajan ja rahan haaskausta". Noh, kysyin uudestaan oliko 70€ plaanauksesta turhaa, kun oli 2x7h työ ja 2x 350€ tiivistesarja. Ei sanonut mitään...  ???

Noooh nää on näitä  ::) ja syyllinenkin rahanhukalle löytyy ihan peilistä niin voiko olla edes vihainen :D
V60CC D4 AWD


 

Samppasport  Futurez