Proturbo  Autodiagnoosi

V50 2.0D hiukkassuodatin

  • 228 Vastauksia
  • 138782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #75 : 15.11.2012, 20:40:28 »
Toisin sanoen tuota lisäainetta ei tarvitse lisätä sinne lisäaine säiliöön, jos sitä lisää aina itse tankkauksen yhteydessä käsin....

Paljonkohan sitä tankilliseen tuo pumppu annostelee. Eikös se annostele sen aina heti tankkauksen jälkeen.

Poissa Osgari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #76 : 15.11.2012, 20:45:17 »
Yksi säiliöllinen tätä ainetta riittää noin 60tkm. Eli erittäin pieni määrä tätä ainetta aina tankilliseen menee. Onnistuuko jo sercapilla kemissä tämä hiukkassuodattimen poisto ohjelmalla? Ja mahdollinen tehon lisäys samalla. Itse voin tyhjentää tämän törpön.
Ex volvo 850 T5 -94. Ex Volvo V70 2.4D -03.
Nyk. Volvo V50 1.6D -08

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #77 : 15.11.2012, 21:07:23 »
Toisin sanoen tuota lisäainetta ei tarvitse lisätä sinne lisäaine säiliöön, jos sitä lisää aina itse tankkauksen yhteydessä käsin....

Paljonkohan sitä tankilliseen tuo pumppu annostelee. Eikös se annostele sen aina heti tankkauksen jälkeen.

Vikavalot alkaa killittämään, kun lisäaine loppuu säiliöstä tai vaikka ohjainlaite vain luulee, että se on loppu.

Helpommalla pääsee, kun annostelupumppu lisää sen aineen, tankilliseen sitä ainetta menee niin vähän, että todennäköisesti itse annostellessa 60 000km aikana ainetta kuluu moninverroin verraten tarvittavaan määrään.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #78 : 15.11.2012, 21:17:05 »
Hieman epävarmalta tuo pumpun toiminta myös tuntuu. Pumppu tykyttää vähän aikaa mutta mikään ei takaa eikä varmaan tutki sitä että meneekö sinne tankkiin sitä lisäainetta vai ei.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #79 : 15.11.2012, 21:24:00 »
Hieman epävarmalta tuo pumpun toiminta myös tuntuu. Pumppu tykyttää vähän aikaa mutta mikään ei takaa eikä varmaan tutki sitä että meneekö sinne tankkiin sitä lisäainetta vai ei.

Ultraääneen perustuva tasoanturi siellä säiliössä on kera ADM lisäaineannostuksen ohjausyksikön, joka sitä ainetasoa tarkkailee, kyllä tasoanturilta varmasti esitetään vikakoodi, jos käy niin, että tietyn pumppausajan kuluttua ei ole taso laskenut määrää x

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #80 : 15.11.2012, 21:42:34 »
Omassa säiliössä (1.6) kun oli ajattu n. 40 000 km edellisestä täytöstä oli taso 14/15 eli lähes täynnä eikä se antanut siitä mitään merkintää.... Tästä päättelin että annostus ei ole kunnolla tominut ja suodatin alkoi tukkeutua ehkä liian aikaisin.

Poissa Furry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #81 : 24.04.2014, 20:28:05 »
V50 1.6D syttyi tänään punainen vikavalo "moottorijärj huolla heti". Syttyi heti tankkauksen jälkeen, eli luultavasti urea loppu. Autolla ajettu 140tkm, EI lisättu nesteitä tai suodatinta vaihdettu 120tkm huollossa. Auto kulkee normaalisti vaikka valo palaa. Kauaunkohan tuolla uskaltaa ajaa, kun huoltoajan saa varmaan vasta ensi viikolle?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #82 : 24.04.2014, 21:12:43 »
V50 1.6D syttyi tänään punainen vikavalo "moottorijärj huolla heti". Syttyi heti tankkauksen jälkeen, eli luultavasti urea loppu. Autolla ajettu 140tkm, EI lisättu nesteitä tai suodatinta vaihdettu 120tkm huollossa. Auto kulkee normaalisti vaikka valo palaa. Kauaunkohan tuolla uskaltaa ajaa, kun huoltoajan saa varmaan vasta ensi viikolle?

Kyllä sillä voi normaalisti ajaa tuon ajan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa antzaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #83 : 24.04.2014, 22:23:05 »
Minunkin Volvossa alkoi taas hiukkassuodatin temppuilemaan. Maanantaina ohitin maantiellä rekkaa, niin heti ohi päästyäni syttyi "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" -valo ja tehot tippuivat. Käynnistyksen jälkeen toimi taas normaalisti. Luulin tämän johtuvan turbon vnt-säätimestä tai muusta vastaavasta, mutta tänään vikakoodien luvussa paljastuikin tuo hiukkassuodatin oireilevan. Koodit oli "ECM-242F Hiukkassuodatin" ja "ECM-2452 hiukkassuodattimen paineanturi"

Suodatinta ei ole vaihdettu ja autolla ajettu 158000 km, autona 2.0D. Nollasin koodit ja lähdin ajamaan moottoritietä niin regenerointi alkoi melkein heti ja kesti noin vartin. Eli ihan onnistuneesti se kuitenkin sen suodattimen tuntui vielä polttavan.

Kai se ilmeisesti alkaa silti olemaan tukossa, kun se kerran noita vikakoodeja heittelee. Tuon 242F koodin se antoi myös silloin, kun ostin auton n. 15000km sitten. Taitaa olla järkevin vaan vaihtaa uusi suodatin. Tähän 2.0D malliin ei pitäisi olla kovin vaikea operaatio se itse suodattimen vaihto. Suodattimen vaihdon jälkeen on ilmeisesti käytävä piuhan päässä ilmoittamassa autolle, että suodatin on vaihdettu. Onnistuukohan tämä muilla kuin Volvon omilla laitteilla?

Poissa Furry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #84 : 24.04.2014, 22:57:24 »
Luin vikakoodit ja tuli kaksi: toinen tuosta lisäaineesta ja toinen dpf-polton kestosta. Nyt onkin sitten mietinnän paikka, käydäkö täyttämässä säiliö ja mahdollisesti uusimassa hiukkassuodin vai käydäkö poistattamassa koko laite ja uusi ohjelma sisään  ::)

Koodit ovat siis:

Confirmed Trouble Codes
P2585: Fuel Additive Control Module Warning Lamp Request (Powertrain, Generic)
P2458: Diesel Particulate Filter Regeneration Duration (Powertrain, Generic)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2014, 20:08:08 kirjoittanut Furry »

Poissa antzaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #85 : 07.05.2014, 19:39:47 »
Jospa nyt loppuisi hetkeksi taas nuo hiukkassuodatin murheet. Tänään laittoivat sinisellä uuden hiukkassuodattimen ja hintaa tuli 610€.  Ensin meinasin itse vaihtaa tuon suodattimen, mutta eipä siinä kovin suurta säästöä olisi tullut, kun Keskusautohallilla veloittavat pelkästä laskurin nollauksesta 75€. Nyt kun myös suodattimen vaihdatti siellä niin sille laskurin nollaukselle tuli hintaa 20€.

Tällä kertaa sain erittäin hyvää palvelua, kun tuon lisäksi suorittivat veloituksetta jarru- ja iskunvaimennintestit sekä lukivat ja nollasivat vikakoodit. No tämä saattoi tosin johtua siitä, että jarrujen tärinöille ja toimimattomalle parkkitutkalle ei saatu varmaa vikadiagnoosia.

Poissa vmoi73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #86 : 04.07.2014, 15:05:23 »
Omassa kärryssa, V50 2.0D 2008, lävähti tauluun "Moottirijärjestlemä vaatii huollon"-teksti, kun autolla oli ajettu 136tkm.
Kävin Debilissä luettamassa vikakoodit, ja sieltä löytyivät seuraavat : 246B- hiukkassuodattimen regenarointisuhde sekä 2455- paineanturi, hiukkassuodatin, satunnainen, signaali liian korkea.

Epäilivät, että hiukkassuodatin oli tukossa. Kyselin että eikö viallinen paineanturi aiheuttaisi tätä, mutta eivät pitäneet sitä todennäköisenä, vaan suosittelivat pöntön vaihtamista tai poistoa. Heillä oli 2vkon jonot, joten ajattelin vaihdattaa paineanturin Biliassa, koska en uskonut että hiukkassuodatin olisi tukossa. Ajan n.100km päivässä, josta vähintään 50km moottoritiellä, joten puhtaaksi polttelu ei ole ollut ongelmana. Tämän kerroin myös Debilissä.
Biliassa vaihtoivat paineanturin, ja kun irrottivat vanhan, sieltä tuli kuulemma vettä. Uusi tilalle, poltto huolto-ohjelmalla ja kaikki kunnossa. Kokonaiskustannus n.350€, samalla vaihdettiin öljyt ja suodatin.
Tällä kertaa merkkiliike vei voiton. Debilissä olisi vaihdettu turhaan hiukkassuodatin, ja vika olisi tullut uudelleen, koska vika olikin paineanturissa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #87 : 04.07.2014, 16:28:31 »
Niin jos vikakoodeissa on maininta paineanturista niin kyllä se pitäisi ihan ensiksi vaihtaa, ei se sitä turhaan herjaa, joten ihan oikean päätöksen teit. Toinen mikä noissa menee on paineantureiden kumiletkut, jotka murtuu ja saa kivasti poltot sekaisin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Luomala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #88 : 06.07.2014, 13:22:07 »
Omassa s40 2.0d -vm07 suodatin vaihtoon 157tkm kohdalla. Mielenkiintoista oli huollossa että lisäaine säiliö oli muka täysi vaikka huoltokirjassa ei ole merkintää aikaisemmasta täytöstä. Vikakoodeja ei kuitenkaan ollut. Luulisi tason hieman laskeneen kun autolla olen ajanut 15tkm mikäli lisäaine pumppu toimii.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #89 : 06.07.2014, 13:31:38 »
Omassa s40 2.0d -vm07 suodatin vaihtoon 157tkm kohdalla. Mielenkiintoista oli huollossa että lisäaine säiliö oli muka täysi vaikka huoltokirjassa ei ole merkintää aikaisemmasta täytöstä. Vikakoodeja ei kuitenkaan ollut. Luulisi tason hieman laskeneen kun autolla olen ajanut 15tkm mikäli lisäaine pumppu toimii.

Kai se koitettiin täyttää, eikä vain luettu testerillä lisäaineen määrää?
Lisäaineen määrän lukeminen testerillä vaatii tietynlaisen prosessin läpikäymisen, eli testerin näyttämän mukaan moottoria käynnistellään, käytetään virtaa pois ja uudelleen käyntiin jne.  Sitten testeri näyttää useamman mittauksen keskiarvolukeman.
Jos se on koitettu täyttää ja sieltä alkoi heti ns. ylivuotoletkusta tulemaan neste ulos, eli se on täynnä, niin sitten siellä kyllä taitaa joku vika olla, koska 60 000km ajolla se on pääsääntöisesti lähes tyhjä (hieman alle 1,5L yleensä sitä menee)  siitä vois siis suurinpiirtein laskea, että paljonko sitä kuluu milläkin matkalla.

Jos tankkiin tankataan alle 5 litraa ainetta, ei lisäainetta annostella tankkiin ollenkaan, en tosin osaa kuvitellakkaan sellaista käyttäjää, joka viitsisi aina tankata vain  alle 5 litraa :)

 

KL-varaosat  Race.fi