Konehuoneesta alkoi pikkuhiljaa kuulua suhinaa ja sisälle tulla tuuletinkanavista pakokaasua. Alkuun vikaa ei löytynyt ennen kuin oireet pahenivat ja mukaan tuli käyntihäiriöt. Vihdoin pellin alta löytyi poikkisulanut letku, josta pakokaasu tuli.
https://postimg.cc/image/n81rgp551/Kuvassa näkyvä letku 611064 oli sulanut nuolen venttiilin 1332454 liitoskohdasta kokonaan poikki. Samalla myös tuo jokin venttiili on kuumuudessa osittain murentunut.
Tämä järjestelmähän taitaa löytyä vain ph1 malleista ja liittyy päästöihin. Eli kylmää konetta käynnistettäessä sulakerasian alla oleva toisioilmapumppu puhaltaa lisäilmaa pakokaasun sekaan, katalysaattori lämpiää nopeammin ja niin päästöjen puhdistus nopeutuu.
Olen ymmärtänyt, että tuolla järjestelmällä ei ole merkitystä katsastuksessa mitattavien päästöarvojen kanssa, koska tuohan toimii vain moottorin ollessa kylmä.
Ensimmäinen kysymys on, että pitäisikö metallisen venttiilin 9445202 (alla olevassa kuvassa) avautua vain yhteen suuntaan, ilmapumpulta pakosarjaa kohti? Eli olisi takaiskuventtiilinä.
https://postimg.cc/image/jbofkpzl1/Toisena kysymyksenä on, että mikä virka ylemmän kuvan pyöreällä venttiilillä on? Sen päältä lähtee ohuempi letku ilmeisesti johonkin magneettiventtiiliin ja siitä letku imusarjalle tai ainakin sinne päin. Ja miten systeemi toimii tältä osin?
Oireet vuodosta oli pakokaasun tulo sisälle, kunnon pörinä konehuoneessa ja moottorin käynti epätasaisesti ja tyhjäkäynti matalilla kierroksilla (alle 500) eikä tahtonut kiihtyä.
Tulppasin letkun ja käyntioireet katosivat. En ole tarkastanut toimiiko toisioilmapumppu. Veikkaan että ei, koska ainakaan käteen ei tunnu puhallusta tuosta pyöreästä venttiilistä.
Kannattaako mitään osia vaihtaa vai toimiiko kaikki niin, ettei "lisävahinkoa" tule (esim. katalysaattorille)?