Race.fi  Puotilan autokorjaamo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16015 Vastauksia
  • 3990558 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2475
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11310 : 08.05.2017, 11:46:08 »
740:ssä (1990) lönksyää edessä jossain kun pyöriä heiluttelee. Ei oo raidetangon ulompi pää, ja kuuluu kummaltakin puolelta, apukuskinpuolelta ehkä vähän enemmän.

Voikoha se olla sisäpäät mitkä lönksyää vai onko niissä jotain kiristyksen mahdollisuutta?

Ajossa ei kyllä kolise mikään mistään.

Edit: näköjään löytyi FAQista kiristykselle ohjeet. Katottava vielä koko etupää ilmassa mihin lönksyminen osuu.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2017, 11:59:38 kirjoittanut Teemu- »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11311 : 08.05.2017, 14:59:46 »
Miettinyt tässä , kun on tuo volvo 240 b200k koneella ja 2013 oon tehnyt jakopää remontin. Gatesin jakohihnasarjan laitoin silloin. Jakopäällä on ajettu noin 17000km, mutta remmin ikä on tullut täyteen niin kannattaisiko vaihtaa 1. koko jakopää. 2.Pelkästään alkuperäinen jakoremmi. 3.Alkuperäinen jakoremmi +uusi tarvikekiristin, kun viimeksi jakopäätä uusiessa 2013 yksi tuttu sinisen tiskillä meinasi, että kannattaa ottaa alkuperäinen jakoremmi tästä ja laittaa tarvikekiristin, kun alkuperäinen kiristin näyttää maksavan paljon. 4. Uusi tarvike jakopää.

Poissa mikkkis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • Volvo R Owners Finland
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11312 : 08.05.2017, 15:22:38 »
Pitäisi tulevana viikonloppuna kasipätkään tehdä huohotusremontti niin onkohan kyseisessä hommassa jotain juttuja mitä ois hyvä huomioida hommaan ryhtyessä? Kattavat ohjeet kyllä löytyy vaihe-vaiheelta. ::)
855 T-5R CREAM YELLOW

EX: 855 2.4 10V -97

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6441
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11313 : 08.05.2017, 15:31:55 »
Mulle oli 10v-koneessa epäselvää miten bensaputki irtoaa tukista, ratkaisu oli muistaakseni voima ja takaisinlaitossa vaseliini. Uuden imusarjan tiivisteen ostin siniseltä. Kaasuläppäkoteloa en irroittanut imusarjasta kun imusarjan irroitin. Flektin otin hiiteen pois tieltä. Lopputulos oli että se ohuin letku oli aivan tukossa, muut olis ehkä vielä olleet ok mut vaihdoin varmuuden vuoksi kun kerran auki oli.

Tästä on kyllä lähemmäs 10 vuotta että toivottavasti muisti ei petä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11314 : 08.05.2017, 15:54:42 »
Miettinyt tässä , kun on tuo volvo 240 b200k koneella ja 2013 oon tehnyt jakopää remontin. Gatesin jakohihnasarjan laitoin silloin. Jakopäällä on ajettu noin 17000km, mutta remmin ikä on tullut täyteen niin kannattaisiko vaihtaa 1. koko jakopää. 2.Pelkästään alkuperäinen jakoremmi. 3.Alkuperäinen jakoremmi +uusi tarvikekiristin, kun viimeksi jakopäätä uusiessa 2013 yksi tuttu sinisen tiskillä meinasi, että kannattaa ottaa alkuperäinen jakoremmi tästä ja laittaa tarvikekiristin, kun alkuperäinen kiristin näyttää maksavan paljon. 4. Uusi tarvike jakopää.
4. Uusi jakopää on oikea vastaus. Ei ole niin hinnankiroissa, että kannattaisi edes murehtia moisia.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11315 : 08.05.2017, 17:43:16 »
4. Uusi jakopää on oikea vastaus. Ei ole niin hinnankiroissa, että kannattaisi edes murehtia moisia.
Olisin halunut alkuperäisen remmin/jakopään ja se alkuperäinen kiristin maksaa minusta maltaita. Tarvike jakopääsarjakin toki kelpaa jos vaan löytäisi semmoisen sarjan missä olisi 5v-vaihtoväli.   

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11316 : 08.05.2017, 17:52:32 »
Olisin halunut alkuperäisen remmin/jakopään ja se alkuperäinen kiristin maksaa minusta maltaita. Tarvike jakopääsarjakin toki kelpaa jos vaan löytäisi semmoisen sarjan missä olisi 5v-vaihtoväli.   
No ostat alkup. remmin ja tarvikekiristimen (INA taitaa olla alkuperäis toimittaja).

Gatesia en voi enään omien kokemusten perusteella suositella. Omaan 940:iin kun tuossa reipas kuukausi takaperin vaihdoin jakopään, asensin SKF:n tekeleen (koko sarja). Contitech olisi ollut toinen vaihtoehto (työpaikan kautta edullisesti).

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11317 : 08.05.2017, 19:17:54 »
Contitech olisi ollut toinen vaihtoehto (työpaikan kautta edullisesti).
Onkohan näissä ollut jotain häikkää? Just tallilla totesin, että kiristimen pinta on täynnä kumia ja vastaavasti puuttuu Contin hihnan selkäpuolelta. Kone käynyt ~1h sillä hihnalla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11318 : 08.05.2017, 19:32:34 »
Onkohan näissä ollut jotain häikkää? Just tallilla totesin, että kiristimen pinta on täynnä kumia ja vastaavasti puuttuu Contin hihnan selkäpuolelta. Kone käynyt ~1h sillä hihnalla.
Sekä Contitechin ja Gatesin hihnasarjoista tullut vastaavanlaista palautetta omiin korviini.

Viimeviikolla näin 3tkm ajetun 2.5 TDI:n apulaitehihnan, joka oli selästään täysin pa§kana. Merkki oli Contitech. Tosin, ei ollut täyttä varmuutta oliko moottoritilaan päässyt vierasesine maantieltä vaurioittanut hihnaa.

Viime syksynä näin molemmat (apulaitehihna ja nokkahihna) made by Gates ja kummatkin aivan loppu. Apulaitehihnalla oli ajettu 10tkm ja pitkiä soiroja pitkin konehuonetta hihnan oksennettua niitä rivejä yksi kerrallaan. Jakohihna oli rispaantunut, sitä villamaista kumia ja vahviketta jakokopassa ja pari hammasta puuttui. Onneksi ei ollut hypännyt, ajettu 10tkm alle vaihtovälin (jota en muista, ikä ei kuitenkaan ollut vielä tullut vastaan).
Nämä näkyivät siis 1.9 TDI:n volkkarin konehuoneessa.

Vaikea siis sanoa, asennusvirhe on todella helppo tehdä lopultakin. Isoveljen autoon uskalsin tuossa talvella laittaa Gatesin jakopääsarjan, koska ko. moottori on ns. "jeesuksenaikainen" ja hihnan kulkureitti naurettavan yksinkertainen. Ainoa virhe mitä voi tehdä, on jättää hihna liian löysälle, ylikirimisessä pitää olla jo todella pöliä (kiristimen rakenne ei kovin helpolla sitä mahdollista, vaikka onkin ns. "kiinteä"). Eikä siihen muunmerkkisiä tuntunut löytyvän.

Jos on ollut mahdollista valita INA tai SKF, niin olen jommankumman niistä laittanut (ellei hintaero ole jotain pöljää). Niistä ei ole valittamisia kuulunut ja kuitenkin se 20-40 euroa kalliimpi hankintahinta on melko vähäinen suhteutettuna koko työn määrään (puhumattakaan mahdollisesta kansivauriosta).


Tosin, jotkut pussihousut laittavat mielummin 20-vuotta vanhan 20mm leveän jakohihnan vanhan kiristimen kanssa, kuin uuden 18mm vahvan hihnan uudella kiristimellä 16-venttiilisessä twincam-koneessa... ::)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11319 : 08.05.2017, 19:52:56 »
Sekä Contitechin ja Gatesin hihnasarjoista tullut vastaavanlaista palautetta omiin korviini.
Ok, kiitos. Pitää katsoa saako ton vaihdettua uuteen takuuseen. Onneksi B230 joten suht. helppo homma vaihtaa.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11320 : 08.05.2017, 20:19:58 »
Niimmontaa tyyliä tehdä jakopää vinokoneeseen kun on tekijöitä. Contitech continental michelin ollu ainaki itellä ja kiristiminä skf ja contin setissä tullu korea laakeri oli molemmat idän tuotteet kun skf oli indonesiasta. Vaihtovälit hihnoilla nätisti täyteen ja vanha kiristin tais mennä 2 kierrosta. Helppo vaihtaa jos alkaa ääntämään. Eikä remmin poikkimeno merkkaa b230f koneessa mitään toisinku 230k koneessa.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11321 : 08.05.2017, 20:31:44 »
Niimmontaa tyyliä tehdä jakopää vinokoneeseen kun on tekijöitä. Contitech continental michelin ollu ainaki itellä ja kiristiminä skf ja contin setissä tullu korea laakeri oli molemmat idän tuotteet kun skf oli indonesiasta. Vaihtovälit hihnoilla nätisti täyteen ja vanha kiristin tais mennä 2 kierrosta. Helppo vaihtaa jos alkaa ääntämään. Eikä remmin poikkimeno merkkaa b230f koneessa mitään toisinku 230k koneessa.

Onko kiristimen merkillä merkitystä jos ajaa kaksi kierrosta.?

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11322 : 08.05.2017, 20:38:36 »

Onko kiristimen merkillä merkitystä jos ajaa kaksi kierrosta.?

Tuskin.. mutta luottavaisemmin mielin olisi jos laakerissa lukis valmistusmaaksi germany tai france.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11323 : 09.05.2017, 22:25:07 »
Jos on 17tkm ajettu merkkirulla, en edes miettisi vaihtavani sitä. Merkkihihna vaan uus ja vetoja, toki jos se on nyt vasta vuodet täys niin ajaisin kyllä vuoden vielä ennen vaihtoa kun kilsoja on noin vähän  :P. Joissakin tarvikemerkeissä on tullut vastaan rullia, mitkä ei eläny kun 20-30tkm, pääosin INAn rullia on tullut vastaan ja ikinä en ole nähnyt semmosta särkyneenä tai edes "finaalissa" olevana. Useammalla ajettu kaksi hihnaa, ja niissäkin hihnat ajettu todnäk useita vuosia pitkäks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11324 : 10.05.2017, 01:05:57 »
Jos on 17tkm ajettu merkkirulla, en edes miettisi vaihtavani sitä. Merkkihihna vaan uus ja vetoja, toki jos se on nyt vasta vuodet täys niin ajaisin kyllä vuoden vielä ennen vaihtoa kun kilsoja on noin vähän  :P. Joissakin tarvikemerkeissä on tullut vastaan rullia, mitkä ei eläny kun 20-30tkm, pääosin INAn rullia on tullut vastaan ja ikinä en ole nähnyt semmosta särkyneenä tai edes "finaalissa" olevana. Useammalla ajettu kaksi hihnaa, ja niissäkin hihnat ajettu todnäk useita vuosia pitkäks.
Mulla on gatesin jakohihnasarja, mutta en muista minkämaalainen/minkälainen kiristinrulla siinä sarjassa oli :D Viime kesäkuussa tuli vuodet täyteen, mutta en ajanut viime kesänä, kun 2 kertaa päästömittaukseen ja sen jälkeen en ajanut huonon kaasuttimen takia.

 

Proturbo  Autodiagnoosi