Onkohan näissä ollut jotain häikkää? Just tallilla totesin, että kiristimen pinta on täynnä kumia ja vastaavasti puuttuu Contin hihnan selkäpuolelta. Kone käynyt ~1h sillä hihnalla.
Sekä Contitechin ja Gatesin hihnasarjoista tullut vastaavanlaista palautetta omiin korviini.
Viimeviikolla näin 3tkm ajetun 2.5 TDI:n apulaitehihnan, joka oli selästään täysin pa§kana. Merkki oli Contitech. Tosin, ei ollut täyttä varmuutta oliko moottoritilaan päässyt vierasesine maantieltä vaurioittanut hihnaa.
Viime syksynä näin molemmat (apulaitehihna ja nokkahihna) made by Gates ja kummatkin aivan loppu. Apulaitehihnalla oli ajettu 10tkm ja pitkiä soiroja pitkin konehuonetta hihnan oksennettua niitä rivejä yksi kerrallaan. Jakohihna oli rispaantunut, sitä villamaista kumia ja vahviketta jakokopassa ja pari hammasta puuttui. Onneksi ei ollut hypännyt, ajettu 10tkm alle vaihtovälin (jota en muista, ikä ei kuitenkaan ollut vielä tullut vastaan).
Nämä näkyivät siis 1.9 TDI:n volkkarin konehuoneessa.
Vaikea siis sanoa, asennusvirhe on todella helppo tehdä lopultakin. Isoveljen autoon uskalsin tuossa talvella laittaa Gatesin jakopääsarjan, koska ko. moottori on ns. "jeesuksenaikainen" ja hihnan kulkureitti naurettavan yksinkertainen. Ainoa virhe mitä voi tehdä, on jättää hihna liian löysälle, ylikirimisessä pitää olla jo todella pöliä (kiristimen rakenne ei kovin helpolla sitä mahdollista, vaikka onkin ns. "kiinteä"). Eikä siihen muunmerkkisiä tuntunut löytyvän.
Jos on ollut mahdollista valita INA tai SKF, niin olen jommankumman niistä laittanut (ellei hintaero ole jotain pöljää). Niistä ei ole valittamisia kuulunut ja kuitenkin se 20-40 euroa kalliimpi hankintahinta on melko vähäinen suhteutettuna koko työn määrään (puhumattakaan mahdollisesta kansivauriosta).
Tosin, jotkut pussihousut laittavat mielummin 20-vuotta vanhan 20mm leveän jakohihnan vanhan kiristimen kanssa, kuin uuden 18mm vahvan hihnan uudella kiristimellä 16-venttiilisessä twincam-koneessa...
