Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15793 Vastauksia
  • 3339173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14730 : 19.01.2021, 12:57:06 »
Mutta täytyy ehdottaa tuota putki-mutteri-puikko -yhdistelmää vielä sille hitsarille.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14731 : 19.01.2021, 13:03:32 »
Etsi toinen paja. Motivaatio pulaan ei hyvätkään ideat auta
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14732 : 20.01.2021, 10:42:52 »
Nummelan rengasmyynnissä saivat lukkopultit auki. Kikka oli lyödä hylsyn päähän samalla kun toinen väänsi avaimesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14733 : 20.01.2021, 11:02:05 »
Nummelan rengasmyynnissä saivat lukkopultit auki. Kikka oli lyödä hylsyn päähän samalla kun toinen väänsi avaimesta.

mainiota! Saiko kovaa lyödä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14734 : 20.01.2021, 11:10:43 »
mainiota! Saiko kovaa lyödä?
Yleensä ei hampaat irvessä tarvitse lyödä, mutta napakoita iskuja paljon. Jokainen isku murtaa pulttia irti asteen tuhannesosia.
Joskus tehtiin korjaamolla paineilmavasaran päähän semmoinen 1/2 vääntiöön käyvä "hakkauspää". Siihen kun laittoi metrin vääntövarren ja paukutti vasaralla sitä pulttia vasten, aukesi melkein pultti kuin pultti.

Tuolloisessa omassa autossa oli lievästi kettumaiset vanteet ja pultit. Sormin hylsystä vääntäen kiinni ja ajeli viikon, niin ei auennut enään koneella, eikä auton omat jarrut jaksaneet pitää vannetta paikallaan, ellei ollut auto käynnissä (tehostin mukana). Tuli muutamat hylsyt hajotettua niitä avatessa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14735 : 20.01.2021, 11:51:37 »
Sormivoimalla jumiin mitääh??
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14736 : 20.01.2021, 12:01:45 »
mainiota! Saiko kovaa lyödä?

En ole ihan varma tuliko useita vai yksittäisiä napakoita iskuja. Olin kahviossa odottelemassa, mielestäni kuulin vain yksittäisiä harvoja kilahduksia. Mutta ymmärsin että idea näissä kyseisissä lukkopulteissa oli, kun ongelma oli hylsyn nuljahtaminen kannan päällä ylös kun yritti vääntää, niin tämä tarkastiajoitettu iskuoperaatio esti hylsyä nousemasta pykälästään yhdessä aukaisuvääntämisen aikana.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14737 : 20.01.2021, 12:10:32 »
Sormivoimalla jumiin mitääh??
Pultin kartio hirtti vanteeseen aivan mielettömän lujaan, ns. "itsekiristymis" efekti.

Ehkä ei sormivoimilla ihan, mutta nyrkkivoimalla riitti. Hylsyyn jatko kiinni ja nyrkillä vääntäen ristiin niin pitkälle kuin menee. Viikon päästä ei auennut pultit koneella enään.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14738 : 20.01.2021, 12:29:21 »
Useita kunnon iskuja ja vääntöä hyvin kevyesti. Sama idea kuin pulttipyssyssä mutta niissä on liikaa vääntövoimaa suhteessa hakkaukseen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14739 : 21.01.2021, 08:02:32 »
Kysympä täältäkin:
Volvo on nyt ollut lämpimässä tallissa, mutta näinä pakkas-lumikeleillä kun lähtee, niin ajon aikana käsijarru-systeemi jotenkin kerää jäätä johonkin. Nimittäin ajon päätteeksi kun yrittää vetää käsijarrun päälle, niin kahva ei nouse kuin pikkaisen. Lujempaa vetämällä kahvan kyllä saa nousemaan ihan ylös asti, mutta sillä seurauksella että käsijarru jämähtää kiinni. Siis niin, että laskemalla kahvaa käsijarru ei vapaudu.

Kurkkasin eilen auton alle, niin mitään rikkinäisiä kaapeleita tms epäilyttävää en nähnyt. Eli mikähän siellä mahtaa jäätyä, ja mitä sille voisi tehdä?

Potilas on siis Volvo 850 T5 -96.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14740 : 21.01.2021, 08:10:54 »
Kysympä täältäkin:
Volvo on nyt ollut lämpimässä tallissa, mutta näinä pakkas-lumikeleillä kun lähtee, niin ajon aikana käsijarru-systeemi jotenkin kerää jäätä johonkin. Nimittäin ajon päätteeksi kun yrittää vetää käsijarrun päälle, niin kahva ei nouse kuin pikkaisen. Lujempaa vetämällä kahvan kyllä saa nousemaan ihan ylös asti, mutta sillä seurauksella että käsijarru jämähtää kiinni. Siis niin, että laskemalla kahvaa käsijarru ei vapaudu.

Kurkkasin eilen auton alle, niin mitään rikkinäisiä kaapeleita tms epäilyttävää en nähnyt. Eli mikähän siellä mahtaa jäätyä, ja mitä sille voisi tehdä?

Potilas on siis Volvo 850 T5 -96.
Mikä siellä mahtaa jäätyä: kaikki.
Kun ajat kylmän auton lämpimään talliin, niin kaikki tallin ilmassa oleva kosteus tiivistyy auton kaikkiin kylmiin rakenteisiin. Yleensä tämän takia lämpimässä tallissa käyttöauton yön yli säilyttäminen talvella on auton surma. Kaikki kotelorakenteet ym. on täynnä vettä. Kun sitten taas lähdet liikkeelle, tuo kosteus pikkuhiljaa jäätyy sinne rakenteisiin aiheuttaen juuri käsijarrun jumimista ym.
Varsinkin jos auto on yhtään luminen (vaikkapa alustastaan), niin sitä kosteutta kertyy aivan tolkuttomat määrät. On tullut nähtyä tilanne, jossa oven sisällä oli vettä niin, että ovi loiskui kun sen löi kiinni. Auto oli säilötty yön yli kotitallissa lämpöisessä ja päivät työpaikan pihalla pakkasessa.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14741 : 21.01.2021, 08:15:57 »
Mikä siellä mahtaa jäätyä: kaikki.
Kun ajat kylmän auton lämpimään talliin, niin kaikki tallin ilmassa oleva kosteus tiivistyy auton kaikkiin kylmiin rakenteisiin. Yleensä tämän takia lämpimässä tallissa käyttöauton yön yli säilyttäminen talvella on auton surma. Kaikki kotelorakenteet ym. on täynnä vettä.
Tämä on totta, mutta itse kun käytän autoa noin 1krt/vko, niin eiköhän tuo ehdi kuivua ajojen välillä. Ainakin tallin ilma tuntuu ihan kuivalta kun sinne menee.  Ja eilen kun niitä kaapeleita tihrustin auton alla, niin kyllä kaikki pinnat yms tuntui ihan kuivalta & lämpimältä.

Mutta jokapäiväisessä ajossa tietty tuo lämmin talli on kyllä auton surma.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14742 : 21.01.2021, 09:56:11 »
Tämä on totta, mutta itse kun käytän autoa noin 1krt/vko, niin eiköhän tuo ehdi kuivua ajojen välillä. Ainakin tallin ilma tuntuu ihan kuivalta kun sinne menee.  Ja eilen kun niitä kaapeleita tihrustin auton alla, niin kyllä kaikki pinnat yms tuntui ihan kuivalta & lämpimältä.

Mutta jokapäiväisessä ajossa tietty tuo lämmin talli on kyllä auton surma.
Sitten sinulla varmaan tiivistyy vettä johonkin vaijerin väliin tai mekanismiin. Vesi siis vetää kapilaarina johonkin todella pieneen rakoon (esim. vaijerin kuori ja vaijeri) ja jäätyy sinne. Siihen auttaa todella huolellinen paksu rasvaaminen.
Tommonen kapilaarina pintojen väliin mennyt vesi kun ei oikein tahdo kuivua kuin kiehumalla.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14743 : 21.01.2021, 09:57:55 »
Nummelan rengasmyynnissä saivat lukkopultit auki. Kikka oli lyödä hylsyn päähän samalla kun toinen väänsi avaimesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

What did he say? ->

Ihan mikä tahansa hitsausvehkeet omaava paja ja hinta kymppejä mieluummin kuin satasia.

Ja minä olen saanut noita epätoivoisiakin aukaistua vääntiöllä kun hakkaa kovaa lekalla vääntiön päähän ja kääntää kevyesti.
Hyvä konsti, auttanut monesti erinäisissä tiukoissa paikoissa. Ikäänkuin pulttimopo mutta parempi.


Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14744 : 21.01.2021, 10:12:46 »
Joskus riitti pikkuauton alumiinivanteiden pulttien löysytykseen, kun toinen roikkui sadan kilon elopainollaan rautakangen päässä ja toinen antoi lekua keskiöön. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Carcom Oy  Elekma