KL-varaosat  Race.fi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3797209 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10020 : 21.05.2016, 12:45:04 »
940 vm '91, B230FT koneella. Autossa Tonin sytkä ja bensalastut, ahdot nostettu 1bar. Eli kun autolla kiihdyttää täyskaasulla ja ahdot nousee sinne kiloon, niin ihan kuin fuelcut tms löis päälle ja sitten ei reagoi kaasuun pariin sekuntiin. Sen jälkeen jatkuu ihan normaalisti meno. Eli loppuuko tästä nyt bensa kesken vai mikä? Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu uusiin.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10021 : 21.05.2016, 15:04:29 »
Mistä näitä tulee...?

AINA kun on tonin lastut (tai kenen tahansa muunkin lastut jotka tehdään säätämällä testaamatta), vika on joko lastussa tai sitten jossain muualla. Aivan mahdotonta sanoa kun ei tiedä mitä siihenkin lastuun on ohjelmoitu. Jos se muuten toimii niin laske ahtoja kun ajat, ota yhteyttä toniin ja kysy siltä
« Viimeksi muokattu: 21.05.2016, 15:06:20 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10022 : 22.05.2016, 00:39:31 »
Mistä näitä tulee...?

AINA kun on tonin lastut (tai kenen tahansa muunkin lastut jotka tehdään säätämällä testaamatta), vika on joko lastussa tai sitten jossain muualla. Aivan mahdotonta sanoa kun ei tiedä mitä siihenkin lastuun on ohjelmoitu. Jos se muuten toimii niin laske ahtoja kun ajat, ota yhteyttä toniin ja kysy siltä
Jos tuskaa lievittää niin teki saman ilman lastujakin, eli kun ajaa tasakaasullakin niin pätkii sillattis että vähän 'nypyttää'. Vakioahdoillakin (0.5bar) pätkäsee bensan syötön kun kaasu pohjassa kiihdyttää. Molemmat pumput on toiminut ainaki sillä hetkellä kun niitä on kuulosteltu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10023 : 22.05.2016, 01:07:51 »
Hyvä idea alkaa virittämään viallista autoa  O0
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10024 : 22.05.2016, 01:19:22 »
Jos tuskaa lievittää niin teki saman ilman lastujakin, eli kun ajaa tasakaasullakin niin pätkii sillattis että vähän 'nypyttää'. Vakioahdoillakin (0.5bar) pätkäsee bensan syötön kun kaasu pohjassa kiihdyttää. Molemmat pumput on toiminut ainaki sillä hetkellä kun niitä on kuulosteltu.
Mittaa bensanpaine (pitäisi löytyä suutintukista venttiili, ei tosin löydy kaikista).
IMM kunto?
Lambdan kunto?
Jakajan kansi? Näitä halkeillut joillakin...
Puola?

Millä kierrosalueella pätkäisee? Noin 3000-3500?

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10025 : 22.05.2016, 01:55:02 »
Bensanpaineet on siinä 3bar kokoajan, nyt kokeiltu 2 eri IMM. Jakajan kansi vaihdettiin äsken, ei apua. Nyt menee vaihtoon lämpötila anturinja lambda vielä. Ja pätkäsee yleensä siinä 2000-3000rpm.
Hyvä idea alkaa virittämään viallista autoa  O0
Juu ja auto toimi hyvin ennen lastuja, kokeilin toisilla ihan vakiobokseilla niin tekee edelleen samaa. Oisko hyvä idea olla hiljaa jos ei oo mitää vinkkejä ::)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10026 : 22.05.2016, 04:14:25 »
Bensanpaineet on siinä 3bar kokoajan, nyt kokeiltu 2 eri IMM. Jakajan kansi vaihdettiin äsken, ei apua. Nyt menee vaihtoon lämpötila anturinja lambda vielä. Ja pätkäsee yleensä siinä 2000-3000rpm. Juu ja auto toimi hyvin ennen lastuja, kokeilin toisilla ihan vakiobokseilla niin tekee edelleen samaa. Oisko hyvä idea olla hiljaa jos ei oo mitää vinkkejä ::)
Mittaa lämpötila-anturi EZK:n ja LH:n päästä. Ettei ole johtosarjavika.

LH:lla on myöskin oma maa, jonka puuttuminen saa aikaan jänniä asioita.

Mitään muita muutoksia autoon ei tehty kuin vaihdettiin lastut? Ja toiset boksit ovat samanlaisella moottorilla olevasta ja vakiot?

Kuvailemasi kaltaisia oireita on ilmennyt joillekkin lastuttaneille, joidenka lastut eivät ole säädetty oikein (tai säädetty väärää asiaa). Siksi ihan ensimmäisenä takerruttiin lastuihin ja kyllähän tuo hivenen oudolta vaikuttaa, että samalla hetkellä kun auto lastutetaan, tulee vika. Ei tokikaan mahdotonta, mutta outoa...

Onko bensanpaine siis kokoajan sen 3bar? Kun eikös sen pitäisi olla imusarjan paine +3bar? Eli jos ahtoa on 0,5bar niin bensan paineen kuuluisi olla noin 3,5bar?

Onko autossa vakio ilmansuodatin, vai IMMuun kiinnitetty "tötterö"? Joskus tuommoinenkin saa jänniä asioita aikaan (tosin tähän ei lastujen kuuluisi vaikuttaa).

Ja tekeekö vakio bokseilla saman vakio ahdoilla vai nostetuilla ahdoilla? Muistaakseni tuossa 1bar luokassa alkavat vakio suuttimet olemaan jo lähellä ylärajaa (tietävemmät korjatkoon).
« Viimeksi muokattu: 22.05.2016, 04:15:59 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10027 : 22.05.2016, 10:54:35 »
Onkos vinokoneessa jotain tiettyjä paikkoja, joista tuppaa vuotamaan jäähdytysnestettä?
Viime talvena kansirempattu B200E hukkaa jäähdytysnesteitä johonkin. Parissa viikossa paisarissa pinta laskee alle minimin.

Ei ole kansivika, vedet ja öljyt pysyy erillään. Ei myöskään ole lämpöjen kanssa ollut ongelmia. Ei myöskään näkyviä vuotoja...

Mites viallinen paisuntasäiliön korkki? Miten korkin voisi testata?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10028 : 22.05.2016, 11:12:27 »
Onkos vinokoneessa jotain tiettyjä paikkoja, joista tuppaa vuotamaan jäähdytysnestettä?
Viime talvena kansirempattu B200E hukkaa jäähdytysnesteitä johonkin. Parissa viikossa paisarissa pinta laskee alle minimin.

Ei ole kansivika, vedet ja öljyt pysyy erillään. Ei myöskään ole lämpöjen kanssa ollut ongelmia. Ei myöskään näkyviä vuotoja...

Mites viallinen paisuntasäiliön korkki? Miten korkin voisi testata?
- Paisarin pohjassa oleva letkuliitos, nippa halki/letku murtunut
- Syylärin letkulähtö murtunut/murentunut
- Lämmityslaitteen kenno vuotaa / kennon hana vuotaa / tulipellin läpivienti vuotaa
- Joskus nähnyt puhkiruostuneen lohkon takaa kiertävän vesiputken
- Vesipumpun ja kannen välinen O-rengas. Joskus saa kammeta pumppua asentaessa melko lujaa että asettuu
- Termarikoppa vuotaa

Kannattaa muistaa, että jos vaikka syyläri vuotaa kennojen välistä, ei sitä kuumalla moottorilla välttämättä näe (vesi höyrystyy eikä tee läikkää).

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10029 : 22.05.2016, 11:52:55 »
Onkos vinokoneessa jotain tiettyjä paikkoja, joista tuppaa vuotamaan jäähdytysnestettä?
Viime talvena kansirempattu B200E hukkaa jäähdytysnesteitä johonkin. Parissa viikossa paisarissa pinta laskee alle minimin.

Ei ole kansivika, vedet ja öljyt pysyy erillään. Ei myöskään ole lämpöjen kanssa ollut ongelmia. Ei myöskään näkyviä vuotoja...

Mites viallinen paisuntasäiliön korkki? Miten korkin voisi testata?
Lohkolämmittimen ja termostaatin tiiviste?
Näkyykö missään valkoista jälkeä?
Katsele konetta kylmänä, vuoto voi haihtua sen lämmetessä.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2016, 11:55:58 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1774
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10030 : 22.05.2016, 12:26:07 »
Omissa on ostaessa järkiään vuotanut  vesipumpun ja kannen tiiviste. Ja näkyy juurikin heti käynnistyksen jälkeen ennenkuin alkaa haihtumaan.

Onhan pumpun tiivisteet uusittu/kiristetty rempan yhteydessä?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10031 : 22.05.2016, 17:41:04 »
Bensanpaineet on siinä 3bar kokoajan, nyt kokeiltu 2 eri IMM. Jakajan kansi vaihdettiin äsken, ei apua. Nyt menee vaihtoon lämpötila anturinja lambda vielä. Ja pätkäsee yleensä siinä 2000-3000rpm. Juu ja auto toimi hyvin ennen lastuja, kokeilin toisilla ihan vakiobokseilla niin tekee edelleen samaa. Oisko hyvä idea olla hiljaa jos ei oo mitää vinkkejä ::)
Puhut niin ristiin asioita että täysin mahdotonta auttaa, mutta kerrot sen kuitenkin tehneen tuota ilman lastuja vakiopaineilla, ja sitten yhtäkkiä se toimikin ihan hyvin vakiobokseilla, mutta ei kuitenkaan toimikaan. Lähtökohdaksi kannattaa harkita ottavansa se, että sais vermeet pelaamaan vakiona, mutta enhän minä näistä mitään tiedäkään  :-\
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10032 : 22.05.2016, 18:16:47 »
Puhut niin ristiin asioita että täysin mahdotonta auttaa, mutta kerrot sen kuitenkin tehneen tuota ilman lastuja vakiopaineilla, ja sitten yhtäkkiä se toimikin ihan hyvin vakiobokseilla, mutta ei kuitenkaan toimikaan. Lähtökohdaksi kannattaa harkita ottavansa se, että sais vermeet pelaamaan vakiona, mutta enhän minä näistä mitään tiedäkään  :-\
Juu ja juu, ensin ennen lastuja se toimi hyvin. Laitoin lastut, jolloin auto toimi sen mitä kerkisin ajaa. Auto jäi seisomaan hetkeksi, jonka jälkeen ei toiminut lastutetuilla bokseilla eikä sitte toisesta otetuilla vakiobokseilla. Tänään tarkistin vielä jaon, joka oli 2 hammasta pielessä. Ja nyt auto toimii, sitä en tiedä miksi jako oli mennyt pieleen.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10033 : 22.05.2016, 18:22:35 »
Tarkista samoilla vauhdeilla nokkapyörän pultti jos se on ollu auki lähiaikoina. Ei olis eka missä pultti on löystyny, sokka pettäny ja pyörä pyörähtäny hiukan nokkaan nähden ja samalla kiristänyt pulttia sevverta että jako ei mene täysin poskelleen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ile2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Life's a bitch and then you fucking die.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #10034 : 24.05.2016, 03:08:50 »
Oliskohan tuo motonetin OE vaihtoehto "riittävän laadukas" raidetangon pää ja onko kokemuksia nimenomaan tuosta, asettuuko auraus riittävän likelle kierrokset laskemalla vaihtaessa? Toki kulmat on tarkoitus käydä paremmalla ajalla jossain vaiheessa tarkistuttamassa.

Eli ainakin TRW jonka sain tuolta OE vaihtoehtona oli kymmenesosa millien tarkkudella sama kuin Volvo orig ja vaihto meni ns. vanhoilla säädöillä niin että kulmat pysyi arvoissaan.

 

KL-varaosat  Race.fi