iltoja, ensimmäinen volvo ja samalla ensimmäinen turboautokin. pari kyssäriä on tässä tullut mieleen.
autona siis nimimerkin mukainen vuosimallia 95 ja sedan. pahoittelut pitkästä viestistä jo etukäteen..
1. Tyhjäkäynti. ensimmäinen turboauto siis niin onko normaalia että jos auto on seissyt yön yli tai nyt näin pakkasilla monta tuntia (että varmasti kone kylmä) niin kun käynnistää auton, ja antaa vaikka lämmetä tyhjäkäynnillä normaaliin lämpöön, niin silti on tyhjäkäynti kierrokset 1500 - 2500. sama homma, niinku tänä aamuna testasin, jos käynnistän auton, ikkunat puhdistan, lähen ajaa duuniin, ja en käytä kertaakaan koko matkan aikana (noin 5km) ahtojen puolella, eli ajan alipaineilla periaatteessa, niin duunin parkkipaikalla vieläkin tyhjäkäynti kierrokset oli about 2000. Moottori oli hyvin ehtiny jo lämmetä normaalilämpöön. Mutta jos käytän reippaasti ahtojen puolella (vähintään joku 0.3 bar) ja moottori on lämmin, niin tyhjäkäynti asettuu sitten kyllä sinne reiluun 900, ja pysyy siellä vaikka antas auton seistä sammuneena vähän aikaa ja sitten käynnistää

mutta taas jos useamman tunnin ehtii seisoa niin sitten tyhjäkäynti pysyy siellä korkealla. Ei vakava vika mutta bensaa kuluu

2. Kahdesti vaan käynyt nyt 3kk aikana että kesken ajon syttyy hetkeksi kaikki vikavalot tauluun. Ensimmäinen kerta oli ihan kiihdytyksessä ja toinen kerta oli moottoritiellä vaihetta vaihtaessa 4 -> 5. mitenkään ei oireile muuten ja vikavalot ehkä sekunnin ajan vaa ehtii palaa. laturiko oireilee? laturin hihnan oon vaihtanu jakopää rempan yhteyessä heti ku auton ostin mutta ite laturista en tiiä miten vanha.
3. kaveri huomautti viime viikolla että "ensimmäinen volvo missä ei valita ku ei käytä turvavöitä". sitte hoksasin että eipä kyllä oo valittanu ku autoa oon käynnistäny ja itellä ei oo vielä ollu vöitä.. vissiin koelaudassa ainaki pitäs vilkuttaa turvavyön merkkivaloa ja kuulua releen naksutusta? tarkistin releet ja eihän siellä oo just sitä relettä, jos edes nämä releet on 940:stä (
https://www.justanswer.com/uploads/Barlogio/2009-04-15_220835_Volvo940fuse.gif). kuva omista releistä (
https://i.imgur.com/S8RErCB.jpg). kuvaa varten irrotin ainoastaan releet G ja L että sain kuvan että minkälainen rele siellä pitäs olla. mielenkiintosta myös että jos tuossa pitäs olla bensapumpun rele niin semmosta siellä ei oo..? ainoastaan tuo viritys siellä on mikä siinä kuvan etualalla näkyy. auto toimii ja oon ajannu sillä muutaman tuhatta km, ehkä bensaa kuluu enemmän mitä pitäs, mutta se taas voi johtua ajotavasta.
4. mistäpäin löytyis tätä polttimoa?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/bulbs/bulb-instrument-light-ash-tray-switch-seat-heating-12-w/1008289/tarvis just 3kpl (penkinlämmittimien kytkinten taustavalo ja molempien tuhkakuppien valot) ja skandixin kappalehinta ei oikein houkuttele

paikallisessa motonetissä ei ollu.
jotai muutaki oli mielessä mutta ehin jo unohtaa... laitan uutta viestiä jos tulee joskus mieleen