Carcom Oy  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16001 Vastauksia
  • 3835046 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12180 : 04.02.2018, 12:46:21 »
Olisko mitään vinkkiä akun lataamiseen erämaamökillä kaveri autoineen akku tyhjä 20km kävely akku selkärepussa ei itteeni kiinnostais, huonokuntoinen metsätie jolla maasturilla pääsee. Muttakun se maasturi on siä mökillä akku tyhjänä. Sähköä mökillä on agrekaatti ja valovirta.

Auttaisko pelkkä lämpö akkuun enshätään jos kantais sisälle.



Helpoin kantaa se akkulaturi mökille jos agrekaattiin on bensaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12181 : 04.02.2018, 12:47:59 »
Olisko mitään vinkkiä akun lataamiseen erämaamökillä kaveri autoineen akku tyhjä 20km kävely akku selkärepussa ei itteeni kiinnostais, huonokuntoinen metsätie jolla maasturilla pääsee. Muttakun se maasturi on siä mökillä akku tyhjänä. Sähköä mökillä on agrekaatti ja valovirta.

Auttaisko pelkkä lämpö akkuun enshätään jos kantais sisälle.
Jos akku on täysin kuollut, niin ei auta lämpö.

Mutta lämmöllä ensin kokeilisin. Vahva epäily epäonnistumisesta on kuitenkin läsnä.

Periaatteessa mikä hyvänsä muuntaja, joka lykkää 12-16V pihalle, voi toimia laturina. Tosin jokin digiboksin tms. 0.2A ei välttämättä akkuun saa mitään eloa aikaiseksi. :D

jos oikein hullutellaan, niin periaatteessa jos on porakone tms. verkkovirralla vinhasti pyörivä keksintö. Niin semmoisella voisi laturia pyörittää että virrat on päällä. Todennäköisesti saa pyörittää kauan, enkä tiedä onko mahdollista/järkevää.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12182 : 04.02.2018, 13:03:50 »
Onneks on komee päivä kävelylle.  :D

Jos akku on täysin kuollut, niin ei auta lämpö.

Mutta lämmöllä ensin kokeilisin. Vahva epäily epäonnistumisesta on kuitenkin läsnä.

Periaatteessa mikä hyvänsä muuntaja, joka lykkää 12-16V pihalle, voi toimia laturina. Tosin jokin digiboksin tms. 0.2A ei välttämättä akkuun saa mitään eloa aikaiseksi. :D

jos oikein hullutellaan, niin periaatteessa jos on porakone tms. verkkovirralla vinhasti pyörivä keksintö. Niin semmoisella voisi laturia pyörittää että virrat on päällä. Todennäköisesti saa pyörittää kauan, enkä tiedä onko mahdollista/järkevää.

Naks naks sanoo kun koittanu starttailla. Hehkut vie hitokseen virtaa. Hj60 tojotassa

Toimiskohan vanha läppärin laturi semmonen siä olis toimivasta koneesta puuttuis sit laturi mut ei tarvis lähteä kantaan akkua ja laturia mihkään.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2018, 13:07:34 kirjoittanut The moose »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2903
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12183 : 04.02.2018, 14:18:31 »
Läppärin laturi on oikein hyvä. Se antaa 19 volttia, mutta ei sillä ole väliä, kun on tyhjä akku kyseessä. Sisälle lämpimään lataukseen tai joku lämmitin puhaltamaan akkua päin jouduttaa prosessia merkittävästi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2903
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12184 : 04.02.2018, 14:20:24 »
Eikä sitä laturia tarvi rikkoa, jos on rautalankaa tms. jolla voi tehdä kytkennät.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12185 : 04.02.2018, 14:23:18 »
Onneks on komee päivä kävelylle.  :D

Naks naks sanoo kun koittanu starttailla. Hehkut vie hitokseen virtaa. Hj60 tojotassa

Toimiskohan vanha läppärin laturi semmonen siä olis toimivasta koneesta puuttuis sit laturi mut ei tarvis lähteä kantaan akkua ja laturia mihkään.


Onneks ei oo kovinkaan huono muisti... siellä mökillä on se agrekaatti sen mallinen et antaa 2000w 220volttia ja 12v 5ampeeria. Tankillinen pensiiniä riittää akun lataamiseen kunhan se kantaa sisälle.  Varmaankin?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12186 : 04.02.2018, 15:18:42 »
Onneks ei oo kovinkaan huono muisti... siellä mökillä on se agrekaatti sen mallinen et antaa 2000w 220volttia ja 12v 5ampeeria. Tankillinen pensiiniä riittää akun lataamiseen kunhan se kantaa sisälle.  Varmaankin?
Riippuu kauanko se tankillinen riittää. :D

Mutta uskoisin niin. Jos tekniikka on HJ:ssä kunnossa, niin kyllähän se lähtee jahka pyörähtää. Minullakin on volvon kanssa ollut 10A akkulaturi käytössä ja tyhjäksi sahattu 62 Ah akku antaa kokeilla uudestaan puolen tunnin lataamisen jälkeen.

Mutta akku kun on lämpimässä, niin auttaa todella paljon (sekä latautumiseen että purkamiseen). Aikanaan opiskelijana kun ei ollut varaa uuteen akkuun eikä akkulaturiin, niin kannoin joka ilta kotia tullessa akun sisälle keittiön patterin viereen. Aamulla oli juuri ja juuri senverran virtaa, että jaksoi pyöräyttää konetta sen 3-4 kertaa ja lähti käymään. Jos akun jätti pakkaseen, ei aamulla syttynyt edes varoitusvalot kuin ihan himmeästi.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12187 : 04.02.2018, 15:31:43 »
Riippuu kauanko se tankillinen riittää. :D

Mutta uskoisin niin. Jos tekniikka on HJ:ssä kunnossa, niin kyllähän se lähtee jahka pyörähtää. Minullakin on volvon kanssa ollut 10A akkulaturi käytössä ja tyhjäksi sahattu 62 Ah akku antaa kokeilla uudestaan puolen tunnin lataamisen jälkeen.

Mutta akku kun on lämpimässä, niin auttaa todella paljon (sekä latautumiseen että purkamiseen). Aikanaan opiskelijana kun ei ollut varaa uuteen akkuun eikä akkulaturiin, niin kannoin joka ilta kotia tullessa akun sisälle keittiön patterin viereen. Aamulla oli juuri ja juuri senverran virtaa, että jaksoi pyöräyttää konetta sen 3-4 kertaa ja lähti käymään. Jos akun jätti pakkaseen, ei aamulla syttynyt edes varoitusvalot kuin ihan himmeästi.

Jep. 2-4h tankillinen riippuu käytöstä. Mut jos lohkiksen laittaa pähiseen ja akun lataa tuossa aikaa ni miks ei lähtis. Sen hj n akku on kyl kuorma-autosta mutta ei kestäny koko vkl sisävalot päällä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2903
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12188 : 04.02.2018, 16:34:39 »
Onneks ei oo kovinkaan huono muisti... siellä mökillä on se agrekaatti sen mallinen et antaa 2000w 220volttia ja 12v 5ampeeria. Tankillinen pensiiniä riittää akun lataamiseen kunhan se kantaa sisälle.  Varmaankin?
Todennäköisesti aggregaatin 12 voltin piiri kärähtää ja tulee siniset savut pihalle. Se läppärin laturi on parempi, jos sen vain pystyy kytkemään akkuun ja tietää napaisuuden. Yleensä pyöreässä liittimessä on + keskellä ja - ulkopuolella. Toki tässäkin vaihtoehdossa on sinisten savujen mahdollisuus. No.. kaksi erillistä yritystä ja sitten voi kävellä kotiin, jos kumpikaan ei toimi... Tunti latausta riittää, kunhan akku ensin vähän lämpenee.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12189 : 04.02.2018, 18:03:56 »
Todennäköisesti aggregaatin 12 voltin piiri kärähtää ja tulee siniset savut pihalle. Se läppärin laturi on parempi, jos sen vain pystyy kytkemään akkuun ja tietää napaisuuden. Yleensä pyöreässä liittimessä on + keskellä ja - ulkopuolella. Toki tässäkin vaihtoehdossa on sinisten savujen mahdollisuus. No.. kaksi erillistä yritystä ja sitten voi kävellä kotiin, jos kumpikaan ei toimi... Tunti latausta riittää, kunhan akku ensin vähän lämpenee.
https://www.ikh.fi/fi/aggregaatti-1000w-invertteri--salkku--meg1000i

Tän tyylinen siä mökillä on. Muistin et 2000w mut tuo on vaan 850w. Ei sen väliä oo muuta kun et  vehkeet on siä nyt päällä ja odotellaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12190 : 04.02.2018, 18:40:46 »
HJ60 on sitten 24V systeemi, lataa kumpikin akku. Tosin jos sitä saa esilämmitettyä ja hehkun käytettyä, niin se ei kummoisesta tarvitse liikkua kun lähtee tuuppaamalla käyntiin. Ihan kylmänä vaatii vähän enemmän pyöritystä. Sinänsä HJ60 kone lähtee kyllä käyntiin vaikka kokonaan ilman sähköä, siellä on ulkoinen sammutinsolenoidi, jonka voi rautalangalla pakottaa pois päältä.

Mitä muuten tuo "valovirta" tarkoittaa? Jotain 12V akuilla toimivaa aurinkosähkösysteemiä?
« Viimeksi muokattu: 04.02.2018, 18:42:20 kirjoittanut Jule »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6711
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12191 : 04.02.2018, 18:54:59 »
HJ60 on sitten 24V systeemi, lataa kumpikin akku. Tosin jos sitä saa esilämmitettyä ja hehkun käytettyä, niin se ei kummoisesta tarvitse liikkua kun lähtee tuuppaamalla käyntiin. Ihan kylmänä vaatii vähän enemmän pyöritystä. Sinänsä HJ60 kone lähtee kyllä käyntiin vaikka kokonaan ilman sähköä, siellä on ulkoinen sammutinsolenoidi, jonka voi rautalangalla pakottaa pois päältä.

Mitä muuten tuo "valovirta" tarkoittaa? Jotain 12V akuilla toimivaa aurinkosähkösysteemiä?
Ainakin vanhemmissa hojoissa taisi olla kammenpaikka hiekkapellissä, vai muistanko väärin ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12192 : 04.02.2018, 19:34:33 »
Ainakin vanhemmissa hojoissa taisi olla kammenpaikka hiekkapellissä, vai muistanko väärin ?
Voi olla kyllä aika raskasta pyörittää tuollaista 4litraista 6 mukista konetta 20:1 puristuksillä käyntiin.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6711
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12193 : 04.02.2018, 19:55:30 »
Voi olla kyllä aika raskasta pyörittää tuollaista 4litraista 6 mukista konetta 20:1 puristuksillä käyntiin.
Zilit lähti armeijassa helposti veivillä
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12194 : 04.02.2018, 20:08:34 »
HJ60 on sitten 24V systeemi, lataa kumpikin akku. Tosin jos sitä saa esilämmitettyä ja hehkun käytettyä, niin se ei kummoisesta tarvitse liikkua kun lähtee tuuppaamalla käyntiin. Ihan kylmänä vaatii vähän enemmän pyöritystä. Sinänsä HJ60 kone lähtee kyllä käyntiin vaikka kokonaan ilman sähköä, siellä on ulkoinen sammutinsolenoidi, jonka voi rautalangalla pakottaa pois päältä.

Mitä muuten tuo "valovirta" tarkoittaa? Jotain 12V akuilla toimivaa aurinkosähkösysteemiä?
muistaakseni noissa on myös asento anturi joka sammuttaa koneen jos kuski ei enää pysty ;)
kiitoos ja anteeks.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy