0
0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.
Noniin.. S60 2.5T vm. -04. Lämpötolpasta ei meinaa millään saada käyntiin. Ensin vähän koittaa lähtä, muttei lähdekään. Sitten kun odottaa hetken ja starttaa kauan, nii lähtee mutta epätasaisesti (kuin vain osilla pytyistä). Ajossa toimii oikein ja kuumalla koneella starttaa oikein. Autossa etanolisarja, mutta sen en usko liittyvän asiaan, viime talvena ei oireillut mitenkään.
Missä se etanolisarjan lämpötila-anturi on? Onko päässyt liikkumaan viime talvesta? Minä en saa puhelimella yhteyttä enään etanolipurkkiin, lämpö tappanut bluetooth-palikan. Ilmeisesti itse purkki kuitenkin toimii kun vikavalo ei syty ja moottori ei ole sulanut.
Anturi ja palikka on koneen yläpuolella, mustassa metallisessa "poikkituessa" kiinni.
Anturinhan pitäisi olla kannessa jossain "kiinni" eli nippusiteellä esim termarikotelossa tai vastaavassa mikä on yhtä lämmin mitä moottori. Ei mikään imusarja kuitenkaan koska sehän on viileämpi mitä kone kun se käy.
Mulla on kanssa purkki poikkituessa kiinni. Siitä riitti johdot parhaiten kaikkialle, maajohtoa piti jatkaa. Anturin suosittelisin siirtämään kannen lähelle missä glygoli lämmittää. Mulla on imusarjan kyljessä niin, että se anturin pää on kannessa kiinni tai ainakin hyvin lähellä.
Jos sulla siellä on ennestään isomäntäiset olleet. Sä et halua autoosi takapainoisia jarruja..
Eikös senkin lämpöanturi ole vastuslanka. Työmaan pikkumoottorissa just veemäisimmät viahaut vastuksellisiin antureihin. Ei tarvi olla kun pari johtosäiettä poikki liittimestä tai muualta ja johan vastus kasvaa ja kylmä vesikin muuttuu kiehuvaksi koneen logiikassa. Näät purkit alkaa oleen siinä iässä jo että pari hapettumaa tai johtosäiettä on jo poikki.
Eli termarin vieressä oleva mottorinlämpöanturi voisi olla viallinen? Vikakoodia ei anna ja lämpöviisari toimii normaalisti. Eflexfuelin anturin toivon olevan vielä ehjä, kun ikää reilu vuosi. Huomenna tosiaan testaan, vaikuttiko mitään kun nyt on bensan tilalta etanolia koneessa. Jos edelleen sama vika, pitää miettiä pidemmälle antureita ynnä muita.
Testien perusteella automaatissa kun on 40mm mäntäset takana ja pienimmät seiskaan asennetut edessä, on se yhä talvella suorastaan vaarallisen etupainoinen kun etupää suhona takapää työntää yhä ja jarrua saa painaa vaan reilusti lisää että takapääkin rupeaisi jarruttamaan. Eio siis suurempaa pelkoa että näihin saa takapainoiset pelkistään takasatulan mäntäkokoa napsun muuttamalla...
Eiku pelkkää e flexi purkkia ja sen johtoja yms tarkoitin.
Kaksi kertaa käyttäny yhtä autoa leimalla jossa takana 36mm ja 40mm männillä olevat satulat takana. Kummallakaan kerralla ei ole ollut mitään käytännön eroa jarruvoimissa. Pienemmällä männällä oleva puoli tais jonkun kymmenyksen verran pitää paremmin.
Mulla tuo on automaatti ja tosiaan meinaa perusajolla olla nuo takajarrut lähes ilman käyttöä, välillä pitää polkea vähän enemmän että lähtee seisomisen jälkeiset ruosteet. Koita isomilla ainakin ensin.
Tomaatissa tehokkaampia takajarruja puoltaa sekin, että moottorijarrutus on olematonta manuaalin nähden.Ja kun ajotapa on luonnostaan jarruille armollinen, tarvii ainakin kerran vuodessa oikein keskittyä "turhaan" jarrujen polkemiseen. Suurimmat heitot jarrubalanssissa on ollut dynossa silloin, kun pidemmän seisokin jälkeen on ollut vielä konttorin pihassa levyissä ruosteentynkää.