Carcom Oy  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3803900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15315 : 09.01.2022, 17:57:36 »
Startti ei pyöritä, konepellin alla ei kuulu edes naksahdusta releeltä. Kojetauluun syttyy valot normaalisti, valot ei himmene kun pyöräyttää avaimesta. Sulake on ehjä ja startinkin uusin ihan turhaan.

Mittailin nyt releeltä jännitteitä ja tulkitsenko oikein, että koska vain nastaan 3 tuli virta niin vika on nyt sitten virtalukossa?

Maata vasten mittasin, samalla kun avainta pyöriteltiin virtalukossa.




Ei se vika noin yksiselitteisesti virtalukossa ole, uudemmissa autoissa startti komento tulee eculta, lisäksi esim automaatissa on vapaatunnistin, kuten joissain manuaalissakin. Siellä voi olla vaan sulake palanut, vaikka virrat meneekin päälle, yleensä moottorin ohjaus on useemman sulakkeen takana.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15316 : 09.01.2022, 18:33:51 »
Ei se vika noin yksiselitteisesti virtalukossa ole, uudemmissa autoissa startti komento tulee eculta, lisäksi esim automaatissa on vapaatunnistin, kuten joissain manuaalissakin. Siellä voi olla vaan sulake palanut, vaikka virrat meneekin päälle, yleensä moottorin ohjaus on useemman sulakkeen takana.

Ainakin startin sulake on ehjä. Pitää katsoa muutkin läpi.

Näissä S40/V50:ssä on kyllä haun mukaan ollut samanlaisia oireita ja virtalukon vaihdolla ne on korjaantuneet.

Muokkaus: Löysin pari moottorinohjaukseen liittyvää sulaketta,  nekin oli ehjiä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2022, 19:08:25 kirjoittanut revote »
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6652
  • Global alligator
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15317 : 10.01.2022, 09:43:41 »
Kannattais ehkä kokeilla toisella releellä, vaikka ohjausta sille ei tuntuiskaan tulevan.
Oliskohan siinä lähellä jotain samanlaista vähemmän tärkeetä relettä millä vois kokeilla?

Näissä on kai melko yleinen vika tuo SCU, start control unit.
Se on ihan plug and play vaihtaa, ei pitäis tarvita mitään ohjelmointia.

Voit koittaa resetoida systeemin irrottamalla akkukaapelit akusta ja koskettamalla niillä toisiaan, omalla vastuulla mutta ei pitäis tehdä mitään hallaa.
Akku pitää olla silloin täyteen ladattu.
Onko viat luettu?

----------SCU on siis se virtalukon sähköosa.----------
« Viimeksi muokattu: 10.01.2022, 10:32:17 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15318 : 10.01.2022, 09:44:32 »
Voikohan 940 volvosta päätellä varmuudella laturin mallin uuden jännitteensäätimen hankintaa varten auton mallin ja varusteiden perusteella? Mulla on -96 volvo 940 b230fk koneella, sähköhärpäkkeitä ei ole kun ilmastointi ja lisälämmitin, penkinlämmittimet. Tai jos ulkonäön perusteella voi selvittää niin voin laittaa kuvia tänne.

Samaan syssyyn voisin vahvistaa diagnoosia:
Pakkasessa pari päivää seisonnan jälkeen volvo ei jaksa enään startata. Puolen tunnin ajon jälkeen lisävirran saannista akun navoilta sain ~12v auto sammuksissa, tyhjäkäynnillä 12.8v. Jos auto seisoo päivän pakkasessa niin lähtee vielä käymään, pari päivää tai enemmän niin ei millään. Jos on lauhempaa niin ei ole ongelmaa. Akku on vuoden vanha 62Ah exide excell. Vilkaisulla ainakin akun navat on melkoisen hapettuneet. Autolla ajo on viimeiset 8kk ollut lyhyempää pätkää.

Akun ajattelin vaihtaa joka tapauksessa suurempaan 74 ampeerituntiseen, kun on lisävaloa ja vahvistinta, ja tämä on nyt pari kertaa ym. syistä käynyt tyhjillään ja tarkoitus olisi myös tuo laturin jännitteensäädin+hiilet paketti vaihtaa mikäli ei käy ilmi että akun napojen kunto/laturin hihnan luisto on ongelmana huonolle lataukselle. Olenkohan oikeilla jäljillä? Mikäli em. toimet ei auta niin oliko jotain käteviä mittauksia joilla vikaa voi lähteä paikantamaan?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6652
  • Global alligator
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15319 : 10.01.2022, 10:40:09 »
Voithan mitata jännitteen käydessä suoraan laturin perästä, jos on paljon korkeampi kuin akulla niin huono liitos jossain + kaapelissa.
Jos ovat samaa luokkaa niin laturissa vika.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15320 : 10.01.2022, 11:38:48 »
Joo, tuota pitää kokeilla kun pakkaset vähän hellittää. Siihen asti arvostan muitakin neuvoja jotta sitten kun autoa pääsen roplaamaan niin saan ehkä tehtyä muutakin kuin ihmeteltyä.  :D

E: Kurkkasin töistä kotia tullessa ja laturin päällähän luki massiivisin kirjaimin BOSCH 14v 100A, eli se pitäis olla selvä, jollei nuitakin ole erilaisia..(?)
« Viimeksi muokattu: 10.01.2022, 15:03:57 kirjoittanut Jöyssi »

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15321 : 10.01.2022, 12:00:58 »
Kannattais ehkä kokeilla toisella releellä, vaikka ohjausta sille ei tuntuiskaan tulevan.
Oliskohan siinä lähellä jotain samanlaista vähemmän tärkeetä relettä millä vois kokeilla?

Pahoittelut, jäi mainitsematta että relen olen testannut ristiin ja se toimii ok.

Onko viat luettu?

Ei ole, ei ole millä lukea. Pitänee käydä ostamassa joku testeri, läppäriä ei ole ja vikakoodeja varten en ala sellaista erikseen hankkimaan.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15322 : 10.01.2022, 16:05:58 »
Pakkasessa pari päivää seisonnan jälkeen volvo ei jaksa enään startata. Puolen tunnin ajon jälkeen lisävirran saannista akun navoilta sain ~12v auto sammuksissa, tyhjäkäynnillä 12.8v. Jos auto seisoo päivän pakkasessa niin lähtee vielä käymään, pari päivää tai enemmän niin ei millään. Jos on lauhempaa niin ei ole ongelmaa. Akku on vuoden vanha 62Ah exide excell. Vilkaisulla ainakin akun navat on melkoisen hapettuneet. Autolla ajo on viimeiset 8kk ollut lyhyempää pätkää.

Akun ajattelin vaihtaa joka tapauksessa suurempaan 74 ampeerituntiseen, kun on lisävaloa ja vahvistinta, ja tämä on nyt pari kertaa ym. syistä käynyt tyhjillään ja tarkoitus olisi myös tuo laturin jännitteensäädin+hiilet paketti vaihtaa mikäli ei käy ilmi että akun napojen kunto/laturin hihnan luisto on ongelmana huonolle lataukselle. Olenkohan oikeilla jäljillä? Mikäli em. toimet ei auta niin oliko jotain käteviä mittauksia joilla vikaa voi lähteä paikantamaan?

Hiilien vaihto ja niiden liukurenkaiden kunnon tarkistus lienee helpoin ja halvin aloittaa. Sitten latausjännitteen mittaus suoraan laturin perästä kuten neuvottu, ja jännitehäviöiden mittaus kaikilta väleiltä akunkengille asti. Ei mitenkään harvinaista, että voltteja hukkuu märäntyneeseen johtosarjaan. Yhtälailla siinä voi falskata maadoituskin.

Sitten, jos ajetaan ainoastaan tosilyhyttä pätkää kaikki lelut ja liplaattorit päällä, ei akku välttämättä yksinkertaisesti ehdi latautua, mitä toistuvat pakkasstartit sitä purkaa. Isompi akkukaan ei auta, jos siihen ei saada tarpeeksi virtaa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15323 : 10.01.2022, 16:12:48 »
Kävin yleismittarin kanssa jäätymässä volvon luona kun alkoi vituttamaan arvailu sisällä. Tein seuraavanlaisia mittauksia lisävirran annon kera starttauksen jälkeen:

Molemmat johtimet akun navoissa: 13.10V
Miinus akussa, plussa laturilta: 14.00V
Plussa akulta, miinus laturin rungosta: 13.50V
Plussa akulta, miinus siitä pisteestä mihin laturin maajohto menee: 13.20V
Plussa laturilta, miinus laturin rungosta: 14.4V

Nämä siis kaikki mitattu kylmiltään moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Laturin hihna hieman väpättää mutta ei näytä vaikuttavan toimintaan. Puhallin olisko kakkosella, kenties takalasin lämmitin päällä.

Eli laturi tuntuisi toimivan, mutta mihin mun jännite katoaa matkalla? Osaako joku viisaampi päätellä  ???

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15324 : 10.01.2022, 17:51:28 »
Kävin yleismittarin kanssa jäätymässä volvon luona kun alkoi vituttamaan arvailu sisällä. Tein seuraavanlaisia mittauksia lisävirran annon kera starttauksen jälkeen:

Molemmat johtimet akun navoissa: 13.10V
Miinus akussa, plussa laturilta: 14.00V
Plussa akulta, miinus laturin rungosta: 13.50V
Plussa akulta, miinus siitä pisteestä mihin laturin maajohto menee: 13.20V
Plussa laturilta, miinus laturin rungosta: 14.4V

Nämä siis kaikki mitattu kylmiltään moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Laturin hihna hieman väpättää mutta ei näytä vaikuttavan toimintaan. Puhallin olisko kakkosella, kenties takalasin lämmitin päällä.

Eli laturi tuntuisi toimivan, mutta mihin mun jännite katoaa matkalla? Osaako joku viisaampi päätellä  ???

Liian iso pudotus laturin ja akun välillä, jos johdot on ehjiä ja alkuperäisen vahvuisia, niin liittimet putsaa.

Jos orkkis 6mm2 laturin johto on vaihdettu johonkin ohuempaan, niin sekin kyllä selittää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15325 : 10.01.2022, 17:53:51 »
Johan tuossa on hävikkiä kautta linjan. Ensinnä kannattaa käyttää kaikki liitokset auki ja puhdistaa kunnolla, mutten ihmettelisi, jos olisi jo alkuperäiset kaapelitkin mytinöityneet.

Yleismittarillahan saat mitattua haluttua väliä tai yksittäistä kaapeliakin, jos päiden väliltä saat mitattua jännitettä, niin silloin siinä tapahtuu häviötä. Kunnossa olevan latauspiirin kokonaisjännitehäviö on voltin kymmenesosan luokkaa...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2022, 17:58:33 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15326 : 10.01.2022, 18:26:12 »
Eli selviäisiköhän tuosta jos vedän uuden (paksun) johdon laturilta akulle, ja uuden maajohdon laturin rungosta imusarjan kylkeen? Onko alkuperäinen latausjohto rengasliittimellä pultissa kiinni laturin takana, samaan tapaan kuin maajohto? En saanut sitä sen johdon päällä olevaa muovia näpit jäässä irti. Siitähän saisi kätevästi kytkettyä rinnalle uuden latausjohdon jos näin on.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15327 : 10.01.2022, 18:49:52 »
Eli selviäisiköhän tuosta jos vedän uuden (paksun) johdon laturilta akulle, ja uuden maajohdon laturin rungosta imusarjan kylkeen? Onko alkuperäinen latausjohto rengasliittimellä pultissa kiinni laturin takana, samaan tapaan kuin maajohto? En saanut sitä sen johdon päällä olevaa muovia näpit jäässä irti. Siitähän saisi kätevästi kytkettyä rinnalle uuden latausjohdon jos näin on.

Sehän riippuu ihan siitä, mille välille jännite katoaa. Esim. jos koneesta ei ole kunnollista kontaktia runkoon/-napaan, ei sen ensimmäisen maajohdon pätkän vaihtaminen auta siihen mitenkään.

Paksun ja mahdollisimman lyhyen latauskaapelin vetäminen laturilta suoraan akulle on aina hyvä ratkaisu, mutta silloin kannattaa varmuuden vuoksi poistaa/katkaista alkuperäinen latausjohto, mikäli se kiertelee perinteiseen tyyliin startin kautta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9526
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15328 : 10.01.2022, 20:38:36 »
Vilkaisulla ainakin akun navat on melkoisen hapettuneet.

Tästä aloittaisin, mikään muu on turhaa niin kauan kuin akun navassa on hapettumaa. Putsaten sekä kengät että navat, kunnolla kiinni ja suojarasvaa päälle. Jos vielä on jännitehäviötä niin sitten johtotehtäviin.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15329 : 11.01.2022, 11:27:21 »
Mittailin nuita häviöitä auto käynnissä, latausjohtimesta akun plussalle liki voltin heitto, laturin maa < - > imusarja johtimessa 0.3v, voiko pitää paikkaansa   ???
 Imusarja < - > akun miinus 50 millivolttia joka lienee ok.

Luin jostain ohjemaisesta postauksesta 10 vuoden takaa että 6mm2 kaapelilla voisi vetää kunnon liitoksin latausjohtimen, ja jättää vanhan vielä paikalleen kaveriksi. Onko tätä ohjetta todettu huonoksi/hyväksi? Samaten tuo maajohdin samalla paksuudella kun on niin lyhyt.

E: Tai siis joo voi, ja taitaa pitääkin paikkansa nuo hävikki mittaukset kun 0.3 + 1 = 1.3 ja aiemmin mittaamani 14.4 - 13.1 tekee saman verran  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 11.01.2022, 11:34:40 kirjoittanut Jöyssi »

 

RallyBaron  Samppasport