Futurez  Kulkukoira

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3803985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15330 : 11.01.2022, 14:20:01 »
Luin jostain ohjemaisesta postauksesta 10 vuoden takaa että 6mm2 kaapelilla voisi vetää kunnon liitoksin latausjohtimen, ja jättää vanhan vielä paikalleen kaveriksi. Onko tätä ohjetta todettu huonoksi/hyväksi? Samaten tuo maajohdin samalla paksuudella kun on niin lyhyt.

Jos lataus kulkee nykysellään starttikaapelin ja startin kautta, niin tuolla lisäpiuhalla kytket akun, laturin ja startin lenkkiin. Tämähän voi toimia kivasti siihen asti, että starttikaapelille tapahtuu jotain, jolloin startti alkaa horia virtansa sitä paukkulankaa pitkin... Ja sulla häviää jo nyt voltti siihen alkuperäiseen kaapeliin.

Johdot tulee vetää minimissään alkuperäisen vahvuisena, mutta en näe oikein ideaa alkaa niissä kitsastelemaan, kun uusimaan alkaa. Paksummassa johdossa on aina pienempi vastus, ja tämä vain korostuu virrankulutuksen kasvaessa. Ainut tuossa on, että joutuu lonaamaan kunnolliset kaapelikenkäpihdit tai puristuttamaan kaapelikengät sellaiset omaavalla, jos ei raaski itselleen hommata. Ovat suht arvokkaat.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15331 : 11.01.2022, 17:22:22 »
Päädyin ostamaan motonestistä 20mm2 virtakaapelia pari metriä (metri olisi varmaan riittänyt), sekä 4connectin rengasliittimiä ja näiden niputukseen soveltuvan halvan samanmerkkisen 15e liitinpuristimen (4-600118). Osoittautui ihan toimivaksi, en tiedä kuinka kovaa tuota kuului räimiä mutta tuntuu olevan liittimet lujassa. Varmistelin vielä isoilla siirtoleukapihdeillä puristellen.

Huomenna mikäli sää sallii niin käyn laittamassa uudet kaapelit ja akun paikalleen ja siistin vähän akulta lähteviä sähköjä, sekä katkaisen ja tulppaan sen vanhan latausjohdon. Ilmoittelen sitten tänne toivottavasti hyviä tuloksia!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15332 : 11.01.2022, 22:32:26 »
Lannattaa pitää myös mielessä että mitä pidempäån sä käytät sitä autoa ja mittaiöet sen pienemmäksi tuo jonnite-ero tulee.

Kun akku latautuu, sen ottama virta laskee ja siten jännite-ero pienenee. Jos tuota ei tiedosta voi hämmentyä niistä mittaustuloksista.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15333 : 11.01.2022, 22:47:46 »
Lannattaa pitää myös mielessä että mitä pidempäån sä käytät sitä autoa ja mittaiöet sen pienemmäksi tuo jonnite-ero tulee.

Kun akku latautuu, sen ottama virta laskee ja siten jännite-ero pienenee. Jos tuota ei tiedosta voi hämmentyä niistä mittaustuloksista.

Tuohon liittyen vois lisätä, että mittaukset kannattaa myös suorittaa maksimikuormalla, eli kaikki valot ja härpäkkeet päälle jne. Rupee löytymään ne heikot lenkit.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15334 : 12.01.2022, 18:00:17 »
Noniin! Operaatio suoritettu onnistuneesti.
Eli latauskaapeli ja laturin maadoituskaapeli vaihdettu uusiin 20mm2 subbarin virtajohtoihin, sekä vanha latausjohto napsastu poikki ja tulpattu kutistesukilla.

Akun seisontajännite karvan alle 12.50V eli ei eihan täynnä, akku on uusi. Ilman kummempia härpäkkeitä päällä latausjännite 14.5 akun navoilta.
Puhallin vitosella, takalasinlämmitin päällä, pitkät päällä ja humpan soidessa latausjännite liki 14.2V akulla! Tuo 0.3 voltin menetys sähkövekottimet päällä ei kaiketi mailmaa kaada? Mulla on 150w edestä lisäpitkää edessä ja subbarille meneeköhän edes 100 wattia.


Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15335 : 15.01.2022, 08:58:10 »



Kyseessä -11 vuoden XC60 D5 ja tuommosta herjaa pakkasilla. Voiskohan olla ihan vain anturi likanen tai viallinen? Kun kesällä ei tule ilmotuksia..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15336 : 15.01.2022, 12:57:14 »
Noniin! Operaatio suoritettu onnistuneesti.
Eli latauskaapeli ja laturin maadoituskaapeli vaihdettu uusiin 20mm2 subbarin virtajohtoihin, sekä vanha latausjohto napsastu poikki ja tulpattu kutistesukilla.

Akun seisontajännite karvan alle 12.50V eli ei eihan täynnä, akku on uusi. Ilman kummempia härpäkkeitä päällä latausjännite 14.5 akun navoilta.
Puhallin vitosella, takalasinlämmitin päällä, pitkät päällä ja humpan soidessa latausjännite liki 14.2V akulla! Tuo 0.3 voltin menetys sähkövekottimet päällä ei kaiketi mailmaa kaada? Mulla on 150w edestä lisäpitkää edessä ja subbarille meneeköhän edes 100 wattia.
Se 0,3v on tyhjäkäynnillä äkkiä seurausta jo ihan sen laturin maksimi virransyötöstä tuolla kuormalla.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15337 : 15.01.2022, 14:43:01 »
Minkä merkkiset kansipahvi ja pultit vinokoneeseen? Volvolta ei saa pahvia.  :-\

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15338 : 15.01.2022, 14:51:15 »
Elring ja reinz toimii ainakin. Motonetissä suht usein ollut elring hyllyssä jos on tarvetta nopealla aikataululla.

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15339 : 15.01.2022, 15:22:41 »
Onko 900 farkkuvolvon jarruvalojen johdotuksessa jotain heikkoa paikkaa? Eilen lakkas toimimasta vasemman puolen jarruvalo, mut toisella ajokerralla pelas taas niin polttimo ois ehjä?

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15340 : 15.01.2022, 15:50:31 »
Onko 900 farkkuvolvon jarruvalojen johdotuksessa jotain heikkoa paikkaa? Eilen lakkas toimimasta vasemman puolen jarruvalo, mut toisella ajokerralla pelas taas niin polttimo ois ehjä?

Se lampunkanta ja umpion vastakappale sille. Sulaa tai kontaktit huonot, voi vahingossa mennä lampunkannan kontakti levy mennä umpion kontaktin alle jos vääntää niitä levyjä paremman kontaktin toivossa.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15341 : 15.01.2022, 23:08:19 »
S70 -00

ABS, luistoneston ja jarrujen vikavalot lävähti tauluun. Koodit luettu, herjaa ABS-0011 ja ABS-0012. Molemmat viittaa vasemman etupyörän anturiin. Nollaamalla saattaa toimia tai olla toimimatta jokusen kilometrin kunnes taas valot syttyvät tauluun. Mittasin anturista vastuksen ja vertasin varuiksi toiseen puoleen, kokolailla sama tulos molemmista. Ilmeisesti kannattaa laittaa kolvi lämpiämään ja kaivaa ABS-boksi juotettavaksi konehuoneen uumenista?
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15342 : 15.01.2022, 23:25:17 »


Kyseessä -11 vuoden XC60 D5 ja tuommosta herjaa pakkasilla. Voiskohan olla ihan vain anturi likanen tai viallinen? Kun kesällä ei tule ilmotuksia..

Tuon tekstin mukaan ei ole anturi vaan venttiili. Löytyi koodin perusteella D4 koneesta paikkakin. En kyllä tiedä onko D5:ssa samanlainen.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=264277
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15343 : 16.01.2022, 08:12:07 »
Tuon tekstin mukaan ei ole anturi vaan venttiili. Löytyi koodin perusteella D4 koneesta paikkakin. En kyllä tiedä onko D5:ssa samanlainen.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=264277

Tuossa oli 2 litrasella koneella. Mutta voishan tuon kattoa kun kerkeää.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15344 : 16.01.2022, 10:17:57 »
S70 -00

ABS, luistoneston ja jarrujen vikavalot lävähti tauluun. Koodit luettu, herjaa ABS-0011 ja ABS-0012. Molemmat viittaa vasemman etupyörän anturiin. Nollaamalla saattaa toimia tai olla toimimatta jokusen kilometrin kunnes taas valot syttyvät tauluun. Mittasin anturista vastuksen ja vertasin varuiksi toiseen puoleen, kokolailla sama tulos molemmista. Ilmeisesti kannattaa laittaa kolvi lämpiämään ja kaivaa ABS-boksi juotettavaksi konehuoneen uumenista?

noita bokseja paljon kolvanneena voisin sanoa et kyllä saatat joutua kolvailu hommiin.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

 

Proturbo  Autodiagnoosi