Autodiagnoosi  Carcom Oy

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3797321 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15990 : 27.04.2025, 20:51:08 »
Ok kiitoksia pitääpä perehtyä! Toinen asia, kytkinpoljin ajoittain liikkuu vähän huonosti, "tökkii" ja natisee. Se ohjaamon puolen suojakumi ainakin on paskana, sen saa motonetistä uuden. Vois olla paskaa siinä akselisa niin tökkii? Ei vissiin mitään erikoista tuossa vaihdossa, sokka pois ja työsylkän tanko irti poljin kompleksista, poljinsysteemi parilla mutterilla pois edestä ja vaihtamaan? Vai tuleeko tuon kumin kaulus ulkopuolelle eli työsylinteri pitää käyttää kolostaan pois?

Edittinä lisätään vielä että tarkempi tutkimus osoittaa että tämä ei ilmaannu "ajoittain" vaan aluksi kun lähtee ajeleen niin liikkuu sulavasti, ja 5-10min kun on menty niin alkaa takkuilemaan vähän, ei nyt siis puhuta että jumittaa mutta ärsyttävästi natisten liikkuu poljin kun hissuksiin löysää kytkimen. Ja toki oon ruikkinut rasvaa polkimen akseliin ja pääsylinterin tankoonkin kun se suojakumi on halki
Tarkoitat pääsylinteriä. Ootko voidellut polkimen ylimmäisen tukipisteen?

Eiku siis olet voidellut sen kun opettelee lukemaan. :buck2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15991 : 27.04.2025, 22:25:17 »
Tehostimen vuodot saa esille jarru-cleanerilla, tosin omalla vastuulla. Tyhjäkäynnillä olevan moottorin alipaineletkuille "bräkyä" ja kun koneen kierrokset muuttuu, vuoto on paikallistunut
Tätä oon kokeillutkin, en oo saanut paikannettua toistaiseksi. Ei tosin nostanut kiekkaa edes kun suihkutin suoraan ilmanputsariin sitä  :idiot2:

Joo pääsylinterihän se siellä polkimen päässä on. Ajattelin ottaa sen poljinkompleksin irti tässä ja katsoa paremmin mitä se on syönyt, ja vaihtaa sen suojakumin jos onnistuu. Ei se nyt monesta paikasta onneksi voi jumittaa   ;D

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15992 : 28.04.2025, 07:31:09 »
Ok kiitoksia pitääpä perehtyä! Toinen asia, kytkinpoljin ajoittain liikkuu vähän huonosti, "tökkii" ja natisee. Se ohjaamon puolen suojakumi ainakin on paskana, sen saa motonetistä uuden. Vois olla paskaa siinä akselisa niin tökkii? Ei vissiin mitään erikoista tuossa vaihdossa, sokka pois ja työsylkän tanko irti poljin kompleksista, poljinsysteemi parilla mutterilla pois edestä ja vaihtamaan? Vai tuleeko tuon kumin kaulus ulkopuolelle eli työsylinteri pitää käyttää kolostaan pois?

Edittinä lisätään vielä että tarkempi tutkimus osoittaa että tämä ei ilmaannu "ajoittain" vaan aluksi kun lähtee ajeleen niin liikkuu sulavasti, ja 5-10min kun on menty niin alkaa takkuilemaan vähän, ei nyt siis puhuta että jumittaa mutta ärsyttävästi natisten liikkuu poljin kun hissuksiin löysää kytkimen. Ja toki oon ruikkinut rasvaa polkimen akseliin ja pääsylinterin tankoonkin kun se suojakumi on halki
Korjaa tehostin ongelma ennen kuin teet yhtään mitään muuta, tarkista ensin tehostajan letku ja takaiskun toiminta. Letku voi murtua siitä.läppäkotelon päältä.

Etu jarrusatulassa vikaa niin eihän sitä taka jarrusatulaa korjata? ???

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15993 : 28.04.2025, 10:09:14 »
No tuo jarrusta kierrosten heitteleminen on ollut läsnä jo sen 5v mitä auto on ollut mulla niin kai sitä on jo tottunut, jarrut siis pelaa kyllä normaalisti. Mutta kyllä, se pitäis laittaa varmasti kuntoon, koitan etsiä hyviä kuvia missä osaset sijaitsee kun en oo sinne vielä kajonnut.

Joo ei siinä juuri kuvia tarvinnu että löyty tehostin  ;D Näyttäis olevan kunnossa tuo paksu imusarjaan menevä letku, ei löydy vuotoa kyllä mistään, suurimman osan alipaineletkuista oonkin vaihtanu uusiin jo.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2025, 13:11:11 kirjoittanut Jöyssi »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15994 : 02.05.2025, 13:03:22 »

Kuuluuko volvo 240 b200k vm-88 laturin kannakkeen puslan ja laturin väliin tuommoinen rikka. Kuvassa nro:8. Hankala saada selvää, kun pusla nro:6 ja 12 on sama, mutta kuvassa piirretty erilailla. Jos kuuluu niin näköjään jossain vaiheesa jäänyt maailmalle laturin välistä. 

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1774
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15995 : 10.05.2025, 16:04:26 »
Mistähän kattelis B200F:ään uusia suuttimia? Tommonen vajaa satku kappaleelta boschista on vähän hintava, saanekko puoleen hintaan mitään kelvollista?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15996 : 10.05.2025, 16:40:22 »
Kytkinasiaa taas tutkittu, natina eli luultavasti jumittava osakin kuulostais tulevankin auton alta. No työsylinteriä rasvasin suojakumin sisältä ja siitä mistä painaa kytkinhaarukkaa mutta ei vaikutusta. Eli kytkinkäpälä tms alkaa aavistuksen jumia lämmetessään? Kytkimeen on 4tkm sitte uusittu sre asetelma, diiselin levy, uus vanha pottapyörä, painelaakeri ja se muovinen osa jota vasten tuo käpälä ilmeisesti lepää. Tähän asti pelannu hyvin, ja tosiaan kylmiltään kun lähtee niin ei mitään moitittavaa, mutta 10-20 min ajon jälkeen alkaa kokoajan tökkiin ja natiseen enemmän. No en ala maksaan itteäni kipeäksi että ottavat vaihteiston alas tämän takia enkä ala sitä itekään tekemään, mutta jos on vielä jotain konsteja tai ajatuksia niin saa jakaa, tai jospa se korjaa itse itsensä :D Jos ei muuta niin ainakin tiedetään että tämmönenkin on mahdollista

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15997 : 12.05.2025, 09:39:19 »

Kuuluuko volvo 240 b200k vm-88 laturin kannakkeen puslan ja laturin väliin tuommoinen rikka. Kuvassa nro:8. Hankala saada selvää, kun pusla nro:6 ja 12 on sama, mutta kuvassa piirretty erilailla. Jos kuuluu niin näköjään jossain vaiheesa jäänyt maailmalle laturin välistä.

Tuo prikka 8 joka tulee laturin ja kiinnikkeen väliin on se shimmi jolla hihnat linjataan. Eli vaikka osa 6 olisi samanlainen kuin 12, se asennetaan niin päin että kiinteä prikka on pultin kantaa vasten ja tuo shimmi on kiinnikkeen korvan toisella puolella.

Sen shimmin tarve ja paksuus riippuu laturista, tai siitä mihin kohtaan laturin kuorta kiinnikelorva on laitettu suhteessa hihnapyörään.

E: rupesin nyt epäilemaan itseäni... Ehkä se osan 12 kaltainen osa 6 tulisikin asettaa niin päin että kiinteä prikka toimii shimminä, jolloin se pääsee tarvittaessa myötäämään sitä hihnan linjaa...
« Viimeksi muokattu: 12.05.2025, 09:47:41 kirjoittanut Jule »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15998 : 12.05.2025, 23:33:08 »
Tuo prikka 8 joka tulee laturin ja kiinnikkeen väliin on se shimmi jolla hihnat linjataan. Eli vaikka osa 6 olisi samanlainen kuin 12, se asennetaan niin päin että kiinteä prikka on pultin kantaa vasten ja tuo shimmi on kiinnikkeen korvan toisella puolella.

Sen shimmin tarve ja paksuus riippuu laturista, tai siitä mihin kohtaan laturin kuorta kiinnikelorva on laitettu suhteessa hihnapyörään.

E: rupesin nyt epäilemaan itseäni... Ehkä se osan 12 kaltainen osa 6 tulisikin asettaa niin päin että kiinteä prikka toimii shimminä, jolloin se pääsee tarvittaessa myötäämään sitä hihnan linjaa...

Näin kai ne puslat kuuluu olla. En usko, että kukaan on noita missään kohti vaihtanut. Laturi on vaihdettu niin ilmeisesti jäänyt mulla se prikka välistä. Kuten kuvasta huomaa laturi pääsee elämään eestaas laturia nitkuttelemalla. Laturi oli uinut eteenpäin niin hihnalinja oli kierossa ja nitkuttelin laturia takaisin päin niin jäi puslan kauluksen ja kiinnikkeen väliin tuommoinen väli. Mietin vaan, että olikohan tuossa alunperin koko prikkaa, kun oli alkuperäinen laturi aikaisemmin.  :o

 

RallyBaron  Samppasport