Carcom Oy  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15996 Vastauksia
  • 3786682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 16 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1995 : 15.09.2012, 16:35:42 »
joo selvensit ajatuksiani kysymykselläsi, tosiaankin ryöstö pitäisi varmaan nimenomaan tehdä peruutusvalon kannan johdoista, se kanta vaan oli johdoton pikaliitin joten en vielä paikantanut oikeaa kohtaa siellä, kiitos vinkistä

Olisikin liian helppoa noin
Eipä kestä. ;)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1996 : 15.09.2012, 16:39:43 »
Ohjauksenhan voi ottaa myös pakkivaloja käskevältä anturilta joka oletettavasti löytyy valmiiksi auton etupäästä.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1997 : 15.09.2012, 16:40:48 »

Noh, nyt kävi niin että kuva tulee liiankin hyvin, nimittäin kuva tulee ruutuun vaikkei autossa olisi pakki päällä tai edes avainta virtalukossa. Epäilen että ryöstöni on syynä, otin virrat peruutusvalon sulakkeesta ja sen maajohdon kiinnitin peräkontin sulaketaulun metalliseen seinäkiinnikkeeseen. Ei tuota uskalla jättää päälle, akku varmaan tyhjenisi tai auto ja talo palaisi.

En ymmärrä autosähköistä tämän enempää, pyydän vääntäkää rautalangasta miten tuo kannattaisi tehdä paremmin P>
Tuo tarkoittaisi, että peruutusvalon kytkin olisi maadoittavalla puolella, siis lampulle tulee kokoajan jännite, mutta virta alkaa kulkemaan vasta, kun lamppu saa kytkimen kautta maata.
Sinun pitäisi siis kytkeä kameran maajohto ko. kytkimeen.

Oletkohan kuitenkaan osunut oikeaan paikkaan, tuohan periaatteessa tarkoittaisi, että peruutusvalo palaisi myöskin, vaikkei autossa olisi virtoja päällä - ellei nyt ko. kytkennässä olisi vielä erillistä ohjausta virtalukolta, jota kyllä epäilen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1998 : 15.09.2012, 17:57:03 »
Tuo tarkoittaisi, että peruutusvalon kytkin olisi maadoittavalla puolella, siis lampulle tulee kokoajan jännite, mutta virta alkaa kulkemaan vasta, kun lamppu saa kytkimen kautta maata.
Sinun pitäisi siis kytkeä kameran maajohto ko. kytkimeen.

Oletkohan kuitenkaan osunut oikeaan paikkaan, tuohan periaatteessa tarkoittaisi, että peruutusvalo palaisi myöskin, vaikkei autossa olisi virtoja päällä - ellei nyt ko. kytkennässä olisi vielä erillistä ohjausta virtalukolta, jota kyllä epäilen.

Jaa-a, sulake on tosiaan ohjekirjan mukaan peruutusvalon, kokeilin myös takasumuvalon sulaketta samalla efektillä. Meinaatko että johtojen toisin päin laittaminen auttaisi vai käräyttäisi laitteet?

Mukava kyllä opetella uusia asioita aina mutta pää menee helposti pyörälle :P Ainakin pitää ruveta katsomaan mitä kiinnityspaikkoja tuon polttimon ympäristöstä löytyisi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1999 : 15.09.2012, 18:01:49 »
Etsit vain sellaiset pisteet, joihin tulee negatiivinen ja positiivinen potentiaali silloin, kun kytket pakin.
Ei ole avaruustiedettä.

E: Ja tietenkin virrankesto.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2012, 18:03:34 kirjoittanut järviin »

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2000 : 15.09.2012, 18:43:19 »
Jaa-a, sulake on tosiaan ohjekirjan mukaan peruutusvalon, kokeilin myös takasumuvalon sulaketta samalla efektillä. Meinaatko että johtojen toisin päin laittaminen auttaisi vai käräyttäisi laitteet?

Mukava kyllä opetella uusia asioita aina mutta pää menee helposti pyörälle :P Ainakin pitää ruveta katsomaan mitä kiinnityspaikkoja tuon polttimon ympäristöstä löytyisi.
Juu, ei - savun hälvettyä pääsisit tutkimaan, kuinka parkkikamerasi on suojattu väärinkytkemistä varten !

Kuvauksesi mukaan kytkentäsi on:

+12----sulake--+--perutusvalo----------pakkikytkin---maa(auton runko)
                        +--peruutuskamera---------------------maa

Ehdotukseni:

+12----sulake--+--perutusvalo-------+---pakkikytkin---maa(auton runko)
                        +--peruutuskamera-+

Kannattaisi ensin kuitenkin mitata yleismittarilla vaikka perutusvalon nastoista, onko kytkentä auton näin. Sisävaloissa on monesti tällainen järjestely.

Peräytysvalon kytkin löytynee vaihdekepin juuren tienoilta, joten kytkennän voi silloin tehdä suoraan sinne.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2012, 19:02:37 kirjoittanut JPN_V70D3OR »

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2001 : 15.09.2012, 19:11:37 »
Älkää nyt helvetissä alkako ryösteleen mitään autossa jossa on polttimovian valvonta. Se vaan sanois sulle että peruutusvalon polttimo on rikki/oikosulussa koska virtaa kuluu liikaa. Hae koetinkynän kanssa se pakkivalolle menevä virtajohdin ja vedä siitä ohjauskarva RELEELLE!!!! jolle sitten voit olla tuonut virran jonkun sulakkeen takaa. Releen vetokäämin virranotto on niin olematon ettei CEM huomaa mitään poikkeavaa,eikä ilmoittele polttimovikaa. Pakkivalokatkaisin ei suoraan kytke mitään pakkivaloja vaan antaa tiedon peruutusvaihteesta CEM:ille joka kytkee peruutusvalon päälle. Älä tee väyläohjatussa autossa noita kuuluisia viimeisiä kytkentöjä ellet varmasti osaa. Saattaapi maksaa jokusen uuden ohjainlaitteen... Minä mitään tiedä....tämmönen autosähköasentaja vaan...
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2002 : 15.09.2012, 19:37:18 »
Tuossa kyseessä olevassa autossa, eli vm. 2003 V70 sulakkeelle tulee jatkuva jännite.
Sulake  ->  Peruutusvalon rele
Takaohjausyksikkö nimeltä REM ohjaa tuota relettä, REM saa CAN-väylästä tiedon, että pakki on kytketty ja vetää releen.
Tällöin releen kärjet osuu yhteen ja virta kulkee pakkovalolle.

Virta tulee ottaa tuolle kameralle siis releen jälkeen

Pakkivalo ei kuulu valovikavartijan piiriin, eli kyseisen piirin virran kulutusta ei mitata, vaan kyseessä on täysin suora kytkentä
 Akku->Sulake->Rele->Polttimo

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2003 : 15.09.2012, 20:02:19 »
ryöstin siitä pakkivalon kannasta ja maa läheltä metalliosasta ja toistaiseksi toimii ilman savupilviä tai vikavaloja. Ei noita kiinanihmeitä kehtaa asentajalle viedä kun se nauraisi pihalle mutta sentään projektiin on saatu käytettyä vain 20e ja korvaamattoman arvokkaana pidän sitä että kolvailin piuhaa ekaa kertaa 20 vuoteen ja opin vähän autosähköjä vaikka ehkä väärällä tavalla. Arvostan kaikkien kommentteja, kiitoksia neuvoista!

Avaruustiedettä sen sijaan on tuon kameran suuntaaminen oikein, sitä olen tehnyt jo hetken ajan :buck2:
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2004 : 15.09.2012, 22:14:36 »
Tuossa kyseessä olevassa autossa, eli vm. 2003 V70 sulakkeelle tulee jatkuva jännite.
Sulake  ->  Peruutusvalon rele
Takaohjausyksikkö nimeltä REM ohjaa tuota relettä, REM saa CAN-väylästä tiedon, että pakki on kytketty ja vetää releen.
Tällöin releen kärjet osuu yhteen ja virta kulkee pakkovalolle.

Virta tulee ottaa tuolle kameralle siis releen jälkeen

Pakkivalo ei kuulu valovikavartijan piiriin, eli kyseisen piirin virran kulutusta ei mitata, vaan kyseessä on täysin suora kytkentä




Niin onkin ulkopuolella valvonnan. Katoin Vidalta... Sorry..
 Akku->Sulake->Rele->Polttimo
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2005 : 16.09.2012, 18:14:45 »
Pika pika..

B230FK M90, onko silmälaakeria? Tuli meinaan vastaan pelkkä holkki. Uusi laakeri olis mutta se on m47 laatikkolaakeri, pitäisikö käydä?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2006 : 16.09.2012, 18:26:20 »
..siinä mitään laakeria ole... >:(

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2007 : 16.09.2012, 18:30:34 »
Holkki sinne kuuluukin siis ?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2008 : 18.09.2012, 22:14:39 »
Holkki sinne kuuluukin siis ?
Juu. M90 eroaa melkolailla rakenteeltaan noista M4x-laatikoista, ei siis tarvi silmälaakeria.
Jäitä housuun!

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2009 : 19.09.2012, 15:05:22 »
Mikä ihme torahammas mun V70:n pohjasta tulee? Vaimo sanoi kuvaa ottaessaan että ihan kiinteältä osalta vaikuttaa mutta ihmeen lähellä maata tuo käy oikean takapyörän etupuolella kuva tuolla http://tinyurl.com/9kkxcfp :o

EDIT auto siis allekirjoituksen vm2003 v70
« Viimeksi muokattu: 19.09.2012, 15:10:31 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi