Race.fi  Puotilan autokorjaamo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15996 Vastauksia
  • 3790928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7110 : 23.12.2014, 02:25:42 »
Varta on minun kokemukseni mukaan hyvä.
Meikäläisellä tulee tammikuun puolivälissä 2 vuotta täyteen, kun ostin 745:een Vartan Blue Dynamic 74Ah, kylmäkäynnistysvirta 680A.
Edelleen pitää virrat, ja jaksaa pyörittää hyvin käyntiin nyt myös pakkasilla, ilman lohkolämmitystä.

Sznajder oli siinä Vartaa ennen ollut alta kaksi vuotta, eikä enää jaksanut kunnolla pakkasella starttia pyörittää.
Muissakin omissa ollut aikaisemmin Sznajderin akkuja, niin niissäkin teho huonontunut aika nopeasti, vaikka eivät akut ole päässeet edes tyhjiksi.

En tiedä onko Sznajderin laatu tuosta parantunut, mutta vähän aikaa sitten vertailin huvikseni tuossa 745:ssa tuon yllämainitun Vartan ikäistä Sznajderia samoilla arvoilla, niin Varta tuntui paremmalta akulta (molemmat akut olleet autoissa kiinni, ja autoja ajettu säännöllisesti).

Nämäkin ovat nyt vain minun kokemuksiani.  :)
itellä on volvossa bosch:in silver akku. Muistaakseni 2004 amiksesta ostin, kun piti muka olla hyvä :D edelleen joraa jotenkuten.. 1-2 vkoa, kun volvo seisoo pihalla nii akku on tyhjä, mutta päivittäisessä käytössä toimii vielä ihan ok :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7111 : 23.12.2014, 07:27:00 »
Biltemasta olen itse akut ostanut ja hintaansa nähden aivan ylivoimaisia.


Sitten kysymys:
Minkäkokoiset (halkaisija) letkut on 2.5 TDI:ssä suuttimien paluuletkus ja onko ne jollain klemmareilla kiinni?

Autohan on siis V70 2.5 TDI 1998.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7112 : 23.12.2014, 07:55:25 »
Jotain 3 millin luokkaa ovat, itse laitoin 3,2 mm metritavarana myytävästä letkusta uudet letkut volkkariin. Vastaavassa volkkarin koneessa eivät ole kuin painamalla kiinni, kärkipihdit ovat hyvä olla, ainakaan mun sormet eivät taipuneet sinne ahtaimpiin väleihin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7113 : 23.12.2014, 10:24:20 »
No nyt näyttää 940:n akku lopullisia kuolemisen merkkejä. Mitä suosittelette tilalle? Uskaltaako tuommoista Sznajderia ostaa, en ole kuullut niistä muistaakseni ikinä mitään hyvää.

Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä melko vähäiset:
Bosch
Sznajder
Sznajder 2

jne jne jne..


Vuosi sitten ostin Sznajderin ja hienosti on jaksanut 240 lähtee käyntiin pakkasta tai ei.


Olisikos kenelläkään -78 242:n sähkökaavioita? Ei 360haubitsilta löydy kun -83:een saakka

Ja mikäs oli tavan sähköruiskun pa-linjojen koot?
« Viimeksi muokattu: 23.12.2014, 10:29:49 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7114 : 23.12.2014, 11:00:07 »
S40 vm 2006, pakkasella ovet kyllä aukeaa, mutta kuskin ovi ei mene uudestaan kiinni vaan jää leijumaan ikäänkuin lukostaan tyhjänä saranoilleen. Muissa ovissa/kontissa en ole samaa ongelmaa havainnut, ovat kyllä paljon vähemmällä käytölläkin. Olettaisin että johtuu lukkoon hiipineestä kosteudesta koska lukkosula jeesasi sen yhden käyttökerran, ja jos autossa lämmöt päällä niin tokenee kyllä sillä aikaa kun skrabaa ikkunoita auki.

Tarkoitus jättää auto sulamaan ja kuivumaan autotalliin ovet auki joulun yli, mutta olisko samalla jotain mitä tällanen ihan kädetön autonhoitaja niille osaa tehdä, muuta kuin ruikkia sitä lukkosulaa? Hakutoiminto kertoi lukon puhdistamisesta ja aseöljystä, mutta jotain vinkkejä tuohon puhistamiseen? Ihan vaan rätillä tms ronkkii vai mikä on viisainta?
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7115 : 23.12.2014, 12:48:40 »
Puhdistamaan sitä ei irrottamatta paljon pysty, mutta rätillä ja jollakin "tökötillä" näkyvät osat puhtaaksi. Jos löytyy paineilmaa niin sillä voisi koittaa puhallella kun ensin lutraa vaikka crc:tä sinne lukkoon. Sitten voitelu aseöljyllä, se ei kangistu pakkasella mutta voitelee silti. Lukkosula voitelee huonosti ja vaseliinit/öljyt jäykistyvät pakkasella.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7116 : 23.12.2014, 13:01:30 »
850 oli samanlainen ödeema syksyisin, kuumailmapuhaltimella lämmittelemällä sai oven pysymään kiinni. Tuo lämmitteleminen piti toistaa monena aamuna, jotta se kosteus poistui lukkosysteemistä.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7117 : 23.12.2014, 13:10:47 »
Paineilma on hyvä konsti puhallella kosteudet pois
No kun halvalla sai.

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7118 : 23.12.2014, 13:22:49 »
Kiitämme valtavasti vastauksista ja kokeilemme niitä tässä pyhinä  :tonttu:
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7119 : 23.12.2014, 13:28:07 »
Appiukon 1998 V70 2.5 TDI ja käynnistysrobleemaa...

Viime viikon tiistaina vaihdettu pumpun hihna + kiristimet ja kaikki hehkut juuri edm. syystä.

Ei auttanut. Lämmöstä lähtee hyvin käyntiin ja lämpimänä, mutta kylmänä (=yön yli ilman roikkaa) saa sahata. Vaikka useamminkin hehkuttaisi, niin saa pitkään sahata (10-15 sekuntia) että lähtee näillä nollakeleillä käymään.

Hehkujen ohjaus? Olisiko? Apuva!
Tänään käyty letkun päässä.

Ennakko heitteli kokoajan -4 - 8° välillä. Todettiin että pumppu menossa.

Pyysin kuitenkin vielä säätämään pumpun kantta. Hetken naputtelun jälkeen tyhjäkäynti muuttui siistimmäksi ja ennakko pysyi just 6°. Kierroksilla nousi kuten pitää ja tyhjäkäynnillä taas tasan 6°.

Vielä ei voitu kylmäkäynnistystä kokeilla mutta huomenna selviää. Tosin 3 ja 4 suuttimien paluuletkut olivat märät, joten ne menee vaihtoon. Letku haettu, nyt odotellaan että minulla on aika moiselle operaatiolle. Appiukon mukaan vetoja tuli jokatapauksessa lisää.

Raportoin lisää jahka selviää. Ihan sen vuoksi että jos jollakulla on tämmöstä ongelmaa, niin tässä selvityksiä.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7120 : 23.12.2014, 17:38:20 »
Käykö miten m46 vaihdelaatikot ristiin? Itsellä kun on rutiseva loota bensan perässä niin, sopiiko esim dieselin loota kytkinkopan vaihdolla bensakoneen perään? Tai 240 m46 loota 740 bensan perään?

Kopat vaihtamalla käy ja sitten tietysti keppisysteemit. Niin kauan on helppoa kun ei tarvitse pelata vanhemman <86 alaspäin olevien laatikoiden kanssa jotka vaativat sen mittarivaijerin liitännän. Itsellä ne ongelmat tulevat siinä jos pitäisi vanhempaan laittaa uudemman mallin laatikko kun niissä ei ole , eikä niihin saa rakennettua sitä liitäntää. Vaihtoehtona onkin mittariston,laatikon ja taka-aksenin vaihto vanhempiin koreihin eli melkoinen työ.  Vanhemmat laatikot kyllä tietysti käyvät uudempiinkin malleihin, jos raskii laittaa.

JK: dieselin laatikot kannattaa sitten valita huolella kun ovat yleensä melko kovilla olleet ja aivan ensimmäisissä M47 laatikoissa on tyyppivikaa joten ovat yleensä jumissa tai muuten jo väsyneitä. Nämä ovatkin yleensä jo kertaalleen korjattuja, eli katso mitä hankit ja yritä saada joku takuu niille.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2014, 17:44:00 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7121 : 23.12.2014, 20:05:11 »
volvo 240 vm-88 miten tiivis tuulilasin koristelistan ja lasin väli pitää olla ? koristelista on kuminen missä kromilista keskellä ja vähän muuttanut muotoa auringonpaisteessa vasemmasta alanurkasta. kesällä vaihdoin kiinnikesarjan ja sain listan pysymään lasissa kiinni, mutta vasemmasta kulmasta painellessa listan alta tursuaa vettä pitemmänkin ajan päästä kastelusta. Auttaisiko jos listan liimaisi kiinni lasiin ? niin ja autoon on jossain vaiheessa vaihdettu lasi niin ainakaan mitään vedenpoisto reikää en bongannut listan alta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7122 : 23.12.2014, 20:17:39 »
Mikä kytkinlevy vanhan M45:n ja pottapyörän kanssa?
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7123 : 23.12.2014, 20:24:09 »
volvo 240 vm-88 miten tiivis tuulilasin koristelistan ja lasin väli pitää olla ? koristelista on kuminen missä kromilista keskellä ja vähän muuttanut muotoa auringonpaisteessa vasemmasta alanurkasta. kesällä vaihdoin kiinnikesarjan ja sain listan pysymään lasissa kiinni, mutta vasemmasta kulmasta painellessa listan alta tursuaa vettä pitemmänkin ajan päästä kastelusta. Auttaisiko jos listan liimaisi kiinni lasiin ? niin ja autoon on jossain vaiheessa vaihdettu lasi niin ainakaan mitään vedenpoisto reikää en bongannut listan alta.
Ei vesitiivis. Iso rako aiheuttaa suhinaa mutta ei muuta väliä.
Siinä ikkunakarmin alalaidassa on vedenpoistoreiät molemmin puolin. Olikohan 10-15cm reunoista. Ne on ehkä liimattu umpeen tai täynnä roskia.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7124 : 24.12.2014, 00:57:47 »
Ei vesitiivis. Iso rako aiheuttaa suhinaa mutta ei muuta väliä.
Siinä ikkunakarmin alalaidassa on vedenpoistoreiät molemmin puolin. Olikohan 10-15cm reunoista. Ne on ehkä liimattu umpeen tai täynnä roskia.
Okei. En kyllä huomannut vedenpoistoreikiä, varmaan liimattu umpeen lasia vaihtaessa. Pesin kiinnikkeitä vaihtaessa roskat pois
  :D

 

Samppasport  Futurez