Potilas on 2007 vuoden S40 2.0d, ajettu 426tkm. Aamupäivällä moottoritiellä tuntui, että tehoja oli kateissa. Kuutosvaihteella pidin pitkään kaasua pohjassa ja näyttöön tuli "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Kotona luin vikakoodit Torquella, tulokset P0101 ja C3100. Koodit lähti nollauksella pois ja eivät tulleet takaisin lyhyellä testilenkillä.
Iltapäivällä käynnistin autoa niin lähti jotenkin viiveellä pyörittämään eikä käynnistynyt heti. Toisella yrityksellä käynnistyi, mutta näyttöön tuli "Jarrujärjestelmässä vika. Pysähdy varoen!". Tarkistin jarrunesteet ja ettei vuotoja näy ja lähdin ajamaan. Moottori otti kierroksia huonosti ja lopulta sammui. Lähti kuitenkin uudelleen käyntiin. Ajoin takaisin pihaan ja luin vikakoodit Torquella:
P0219 Engine Overspeed Condition
P34c1 ??
P2100 Throttle Actuator Control Motor Circuit Open (TACM)
Mittasin myös latausjännitteen tyhjäkäynnillä 14.24V, lepojännite 12,8V. Ajattelin jos on joku liitin huonosti kiinni niin irrottelin kaikki liittimet mitä konepellin alta löysin ja putsailin.
Nyt auto toimi normaalisti 70km lenkin, mutta vikakoodit on ja pysyy.
Asensin vielä toisen OBD-lukijan (Car Scanner) ja se antoi seuraavat vikakoodit jollain "deepscanilla":
P1934 ABS Vehicle Speed Signal Related Communication Loss
U0121 Lost Communication With Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module
P0380 Glow Plug / Heater Circuit "A" Malfunction.
P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition
U0326 Software Incompatibility With Vehicle Immobilizer Control Module
U0073 Control Module Communication Bus "A" Off
Ajatuksia mikä on vikana? Auto toimii nyt mielestäni normaalisti, mutta hieman epäilyttää lähteä pidemmälle matkalle kun nuo kooditkin jäi päälle.
Sellainen huomio vielä, että mielestäni autosta alkoi jokin aika sitten kuulua suhinaa kun painoi kaasun pohjaan ja veto alkaa. Ääni on ihan kuin joku kääntäisi puhaltimet isommalle. Mielestäni tällaista ei ennen ollut. Voiko olla jotain ohivuotoa ahdoissa mikä kuuluisi sisälle asti? Tai sitten mulle vaan suhisee päässä
