Proturbo  Autodiagnoosi

V50 takarengas vinossa

• 16 Vastauksia
  • 6690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuPeMö

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V50 takarengas vinossa
« : 23.06.2018, 13:38:16 »
Olen uusi tällä foorumilla enkä löytänyt vielä vastausta takarengasongelmaan. V50 (drive -09) takarenkaat (varsinkin apukuskin puolella) ovat vinossa. Mikähän siellä on mennyt rikki? Katsastin auton kuukausi sitten ja ajattelin että laakeri tms. varmaan sieltä pomppaa mutta ei. Ei kuulu mitään jurinaa, mutta syö rengasta sisältäpäin.

permanently delete twitter account

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
Vs: V50 takarengas vinossa
« Vastaus #1 : 23.06.2018, 19:30:30 »
Jos rengas kuluu sisältä silmin nähtävästi enemmän kuin ulkoa niin ensimmäisenä 4-pyörä suuntaukseen. Todennäköisesti pyöränkulmat pahasti pielessä, ei se muuta tarvitse että kesärengas kuluu sisäreunasta. Ja pyöränkulmia ei tarkisteta katsastuksessa.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa JuPeMö

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 23.06.2018, 23:21:35 »
Joo, unohdin mainita, että suuntauksessa kulmat olivat kunnossa?????

Poissa jt4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 23.06.2018, 23:59:56 »
Samalta ne mun mielestä on omassa näyttänyt aina, eli takapyörät vinossa jos oikein tarkkaan katsoo.
Ei kuitenkaan oo ongelmia ollu kuin vasta nyt viimeisellä kesärengas sarjalla jotka kaikki kulu sisäreunasta pilalle vaikka 3mm oli kulutuspintaa jäljellä.
Ymmärtääkseni näissä ei oo camber säätöä ollenkaan joten en tiedä mikä siellä vois olla väljääkään että ton aiheuttais?
Minkä merkkiset renkaat sulla on ja paljonko pintaa?
V50 d5 -10

Poissa JuPeMö

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 24.06.2018, 13:30:38 »
Noin 4 mm ja Michelin X Greenit alla. Onkohan takana mitään puslia joiden kuluminen voisi kallistaa pyörää?

Poissa jt4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 24.06.2018, 16:53:41 »
Jos siellä jokin niin väljää olisi että rengas kallistuu niin luulis se katsastuksessa löytyvän.
V50 d5 -10

Poissa pepper2

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 24.06.2018, 18:57:57 »
Näyttää kuvassa kyllä ihan normaalilta asennolta v50:sen alla...

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #7 : 24.06.2018, 19:16:31 »
V50 takapyörissä on ollut sisään päin kallistusta melkoisesti jo uutena. Voihan se ajan myötä lisääntyä, mutta se vaikuttaa aivan marginaalisesi renkaiden kulumiseen normaaliajossa. Aurauskulmat ovat paljon tärkeämmät. 

3-4 mm kulutuspinnalla olevat renkaat ovat loppuun ajetut joka tapauksessa. Jos nyt sitten menevät sisäreunasta kankaille, niin mikäs ihme se on. Harvoin renkaat täysin tasaisesti kuluvat sileäksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Risto H

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 24.06.2018, 20:55:15 »
Näissähän on tätä vaivaa yleisesti eli camber ei ole säädettävissä vakiona ja usein sitä on hieman liikaa. USA:ssa Volvo joutui taipumaan (runsaan palautteen vuoksi) ja tarjoamaan uudet hieman vakiota pidemmät ylätukivarret. Näitä ei ainakaan Suomessa löytynyt Bilialta joten jos haluaa säätää, pitää hommata esim. Mazda 3:n camber-kitti.

Pieni camberin ylitys ei ole iso ongelma jos renkaat ovat suhteellisen pehmeärunkoiset eivätkä kaikkein matalaprofiilisimmat. Mitä matalampi profiili ja korkeampi nopeusluokka, sitä tärkeämpää on saada myös camber järkeviin rajoihin. Itse olen sitä mieltä että merkkikesärenkaat eivät suinkaan ole lopussa 4 mm kohdalla vaan ne voi aivan hyvin ajaa 2,5 mm asti kunhan muistaa kovalla sateella hillitä vauhtia.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #9 : 24.06.2018, 22:25:49 »
Itse olen sitä mieltä että merkkikesärenkaat eivät suinkaan ole lopussa 4 mm kohdalla vaan ne voi aivan hyvin ajaa 2,5 mm asti kunhan muistaa kovalla sateella hillitä vauhtia.
Nämä ovat tietysti makuasioita, mutta renkaat ovat mielestäni väärä paikka säästää ja varsinkaan kulutuspinnan osalta. Viimeiset kolme sarjaa olen vaihtanut, kun yksi renkaista on puhjennut n. 4 mm kulutuspinnalla. Ei ole toki räjähtänyt, kun on mennyt vierasesine kuten kivi, ruuvi, tms. läpi. Ruuvin reiän voi vielä paikata, mutta kiven murjoma rengas on kyllä jo loppu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Risto H

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 24.06.2018, 23:03:17 »
Olen pitkälti samaa mieltä että renkaissa ei kannata turhaan säästää. Vaihtaisin itsekin koko setin uuteen jos yksi rengas puhkeaisi 4 mm kohdalla. Olen samaa mieltä myös siitä että aurauskulmat ovat camberia tärkeämmät olla kohdallaan.

Liiallinen camber ei kuitenkaan ole hyvä. Minulla on ollut yksi kesärengassetti joka ei tykännyt auton rajoilla olevista cambereista yhtään vaan kului sisäreunalta epätasaisesti ja alkoi pitää tosi pahaa ääntä. Kyseessä oli Goodyearin Eagle F1 jonka nopeusluokka oli kova ja runko todella jäykkä. Muutkin renkaat ovat kuluneet hieman enemmän sisäreunalta mutta eivät ongelmaksi asti. Edellinen setti meni vaihtoon 2 -2,5 mm kuluneena niin että aivan sisäreunassa kuvio oli sakkorajalla mutta ei kokonaan kadonnut. :D
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa v-femtio

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 27.06.2018, 12:08:19 »
Nämä ovat tietysti makuasioita, mutta renkaat ovat mielestäni väärä paikka säästää ja varsinkaan kulutuspinnan osalta. Viimeiset kolme sarjaa olen vaihtanut, kun yksi renkaista on puhjennut n. 4 mm kulutuspinnalla. Ei ole toki räjähtänyt, kun on mennyt vierasesine kuten kivi, ruuvi, tms. läpi. Ruuvin reiän voi vielä paikata, mutta kiven murjoma rengas on kyllä jo loppu.

No on jo renkaassakin vikaa jos 4 millin kulutuspinnalla puhkeaa. Aina oon saanut ajettua renkaat tasaisesti lähelle milliä  ;)
Jopa v50:n, joka kuitenkin puslien periksi annettua vetäisi sisäreunat kankaille. Melkosta touhua jos pitäisi 4 millin kulutuspinnalla olevat renkaat uusia... niitähän saisi vaihdella kerran vuoteen.

Poissa SirBBa

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 28.06.2018, 19:16:13 »
No on jo renkaassakin vikaa jos 4 millin kulutuspinnalla puhkeaa.
Mitäs erikoista siinä on? Puhkeaa se uusikin kun naulaan ajaa? Vai...?

Poissa anssi68

• Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Volvo V70
« Vastaus #13 : 28.06.2018, 21:54:18 »
Samalla tavalla tuossa omassa V50 on takarenkaat vinossa eli aivan normaalia tässä tapauksessa.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa v-femtio

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 28.06.2018, 22:38:20 »
Mitäs erikoista siinä on? Puhkeaa se uusikin kun naulaan ajaa? Vai...?

No toki. Jännä kyllä jos kolme sarjaa puhkeaa juuri samoilla milleillä, mutta sattumuksia käy.

RallyBaron  Samppasport