Ateho  Elekma

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584853 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
H -polttimon langan paikkan (umpion polttopiste) on melko tarkka (en nyt muista ulkoa, kymmenesosamillejä), että kyllä ovat tarkasti tehty nekin.

Mutta xenonissa ei pala 1x3mm lanka, vaan plasmapallo. Valoa tulee siis isommalta pinta-alalta myös polttopisteen ulkopuolelta = aivan jäätävästi hajavaloa.

Minkä takia tämä on jokaisen xenonien puolestapuhujan niin pirun vaikea ymmärtää? Xenonille xenon umpio, piste.

Mulla on autossani jälkiasennettuna xenon valolle tarkoitettu linssiumpio, ovat tietysti laittomat koska automaattista korkeuden säätöä ei ole, mutta aiemmin sovittelin mm. 760:n umpioon xenon valot, ja huomasin siinä useampaa eri lamppua kokeillessani että sen valokuvion ja hajavalon määrässä oli hemmetin isoja eroja lamppujen välillä.

Speksien mukaan halegeenilampun hehkulangan sijainti ja koko ovat kyllä tarkasti määritelty, eikä edes määritelty toleranssi ole mitenkään valtavan iso, mutta käytännössä jos niitä umpioita lakaa tarkemmin tutkia, niin ei ne ole niin älyttömän tarkasti tehtyjä. Lampun kantojen paikka ja asento vaeltelee hieman yksilöstä toiseen, rihlatuissa laseissa se rihlaus voi olla hieman eri paikassa, tosin yleensä eri valmistajasta johtuen. Käytännössähän ne pienet heitot eivät haittaa, koska valokuvion voi säätää riittävän tarkaksi, mahdollisesti joku yskilö tuottaa enenmmän hajavaloa kuin toinen, mutta sekin on otettu toleransseissa huomioon.

Tietysti xenon lampun kanssa ylimääräinen mittavirhe saa aikaan sopivasti toleranssin laidalla olevalla umoiolla aikaan hajavaloa, jota on sitten reilusti enemmän koska valovoimaakin on enemmän. Toisaalta, kun ne toleranssit sattuu sopivaan suuntaan ei se hajavalokaan ole kovin kummoinen.

Mutta joo: jos käyt ostamassa xenonkitin johonkin perus H4 kantaan, se voi olla ihan päin persettä, se voi olla myös ihan ok, mutta ennen kokeilemista on aika paha arvata kuinkapäin se sattuu.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mutta joo: jos käyt ostamassa xenonkitin johonkin perus H4 kantaan, se voi olla ihan päin persettä, se voi olla myös ihan ok, mutta ennen kokeilemista on aika paha arvata kuinkapäin se sattuu.

Mitä noita Tero-Petterien virityksiä katsoo liikenteessä, niin suurinosa on juuri noita ensimmäisiä eli kunhan on vain heitetty xenonkitti sinne.

Olen nähnyt muutaman, muun kuin H4 umpion laittoman xenonkitin jossa keila on seinää vasten hyvin pitkälle sama kuin halogeenipolttimolla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ni tietysti liikenteessä ne kirjaimellisesti pistää silmään kun sattuu tuo päin vittua oleva toteutus tulemaan vastaan. Ei se hyvä niin kiinnitä huomiota.

Tosin jos puhutaan H4 valoista, niin niitä päin persettä meneviä taitaa olla kyllä valtaosa, koska kun alkavat väkerrellä siihen xenon lamppuun jotain systeemiä jolla saavat toteutettua pitkät ja lyhkäset, se menee yleensä vituiksi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ajovaloissa on (valitettavasti) tullut rajoituksia myös muotoilijan osalta.

Jossain keski-euroopan kaupungeissa ei haittaa, vaikka valot olisivat /C:stä, mutta peräsuomen sekametsän moottoritiellä silläkin on merkitystä.

Eli joo, eroja on autovalmistajien ja valovalmistajien välillä. Esimerkiksi omassa Fiatissa on varmaankin piirretty viirumainen keula ja todettu valojen toimittajalle (Carello), että referenssi pitää olla xx ja kantama xxx. Lopputulos on surkea, oman kaistan levyinen valokeila, jolla on kyllä pituutta (150m ja yli), mutta ei tarvitse kuin todella loivan kaarteen/mäen, niin et näe mitään.

Asia korjattiin isompaan malliin (samat valot) linssivaloilla ja kirkkailla (=rihlaamattomilla) pitkillä. Keilan leveys kasvoi noin 90%, kantama väheni noin 10%.
Kuitenkin vanhempi malli "salora"-umpioilla, kantama 20% pidempi ja leveys 10% leveämpi.

Minkä takia ollaan menty takapakkia? Tuo sama ilmiö on aika monella autovalmistajalla tullut ilmi. Luulisi, ettei olisi nykytekniikalla ylivoimaista tehdä leveää ~200m kantavaa valokeilaa muotoilun ehdoilla (kallista toki saattaa ollakkin).


Parhaat "uuden auton" valot mitä olen tienpäällä nähnyt, olivat yhdessä takanani ajaneessa, uskoisin X5 -BMW:ssä. Ilmeisesti ko. härvelissä oli ne "muut tielläliikkujat" -tunnistava automatiikka. Ajeli takanani pitkät päällä, minua ei häikäissyt yhtään ja oman autoni edessä/ympärillä oli pimeää. Silti Bemarin valot kantoivat yhtä pitkälle mitä omat lisävalot. :D Kun vastaan tuli auto, BMW:n valokeila ensin siirtyi ulommas, jonka jälkeen "sammui" (eli valokeila hävisi jonnekkin) ja auton kohtaamisen jälkeen oli vastaantulijoiden kaista jälleen valkoinen.


Ja mitä polttimon (halogeeni) väärinasennukseen tulee, niin monessa nykyaikaisessa autossa tehty liian "helpoksi" asentaa väärin. Lampun kanta on niin ahtaassa välissä, että joko koura ei mahdu, tai sitten polttimoa paikoilleen runnoessa umpon pohjan "kielet" vääntyvät = polttimo toleranssin ulkopuolella.
Mm. 2005 Toyota avensikseen asennettiin uutena valojen jännitteen alennin, ettei polttimoita palaisi. Umpio niin ahdas, että polttimo ylikuumentumisen johdosta paloi herkästi. Samaten lampun kanta niin lävessä, ettei polttimoa voinut vaihtaa irroittamatta umpiota (=pura keula). Nykyaikainen ratkaisu --> huononnetaan tuotetta!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
H -polttimon langan paikkan (umpion polttopiste) on melko tarkka (en nyt muista ulkoa, kymmenesosamillejä), että kyllä ovat tarkasti tehty nekin.

Mutta xenonissa ei pala 1x3mm lanka, vaan plasmapallo. Valoa tulee siis isommalta pinta-alalta myös polttopisteen ulkopuolelta = aivan jäätävästi hajavaloa.

Minkä takia tämä on jokaisen xenonien puolestapuhujan niin pirun vaikea ymmärtää? Xenonille xenon umpio, piste.

Ei lisättävää...

Kuvallisesti asian voisi esittää palloaberraation vastakohtana, eli linssin tilalla on peili.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Palloaberraatio

Mutta kuva riittää selventämään asiaa mikä syntyy peilin fokuspisteen ohittavasta valonlähteestä!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ne em. biimerin valot lienevä lasertekniikalla toteutettu.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ne em. biimerin valot lienevä lasertekniikalla toteutettu.
En tiedä. Kello oli jotain 23-01 tuossa tammikuussa. Tie oli paljas, pakkasta -23°C ja kevyt lumipöly tienpinnalla, muutoin vähänlaisesti lunta. Eli oli todella pimeää, niin en tarkkaa mallia tunnistanut (käännyin tieltä pois ja ko. bemari ajoi ohitseni tuolloin).
Aika jännä oli seurata valojen liikehdintää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Ledit(siis optiikka)niissä on, kuten esim MB:ssä. Ihan toimiva systeemi. Ajossa pari E mallia ja Vito. Mikään itseisarvo se ei kuitenkaan ole, 960mk2:ssa on mielestäni sama valoteho, tosin ilman automatiikkaa.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2016, 23:54:57 kirjoittanut Orlov »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei lisättävää...

Kuvallisesti asian voisi esittää palloaberraation vastakohtana, eli linssin tilalla on peili.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Palloaberraatio

Mutta kuva riittää selventämään asiaa mikä syntyy peilin fokuspisteen ohittavasta valonlähteestä!

Noinhan se juu olisi jos se heijastin olisi täydellinen, ei niitä käytännössä ole niin pienillä toleransseilla tehty.

Slerbahuuli

  • Vieras
Noinhan se juu olisi jos se heijastin olisi täydellinen, ei niitä käytännössä ole niin pienillä toleransseilla tehty.
Kyllä, jos meillä olisi umpio joka tuottaa 0% hajavaloa valokuvion ulkopuolelle, emme näkisi siinä valoa ennenkuin laskisimme silmämme ko. valokuvion alueelle.

Edes laser-tekniikka ei kykene tuohon 0% hajavaloon valokuvion ulkopuolella...

Mutta, vaikka umpion peili ei olekkaan 100%:sti täydellinen (kuten ei umpion linssi = eli lasikaan), ei se tee kyseisestä H-umpiosta yhtään sen soveltuvampaa Xenon -polttimolle.

En toki kiellä, etteikö olisi mahdollista jonkin xenon -polttimon toimia halutusti jossain Halogen-umpiossa, mutta kyseessä lienee enemmän tuuriin kuin toteutukseen nojautuva onnistuminen. Tosin muistelisin BMW:llä olleen joskus 90-luvun alkupuoliskolla H-umpioita, jotka on hyväksytty myös Xenonille. En ole varma, enkä nyt jaksa Googlettaa.

Mikä sitten on häiritsevä määrä hajavaloa? Jaa-a, varmaankin yksilökohtaista. Joissakin autoissa on linssitekniikalla toteutettu ihastuttavan tarkasti valokuvion rajaus (ei häikäise pätkääkään, ellei vastaantulija aja töyssyyn tms. jolloin kuvion raja nousee omien silmien yläpuolelle), kun taas joissakin autoissa (Scoda Octavia kärjessä) häikii jo vakiot tehdas-xenonit aivan perkeleesti. Minusta häikäisevä hajavalo on sellainen, ettei silmä kykene erottamaan mitään muuta pimeällä maantiellä, kuin vastaantulevan valot, vaikka kuinka katselisi oikealle tien pientareelle.

Jotkin viritykset mitä näkee ajavan vastaan, valaisee oman auton sisustan niin täydellisesti, ettei edes kattovalo ole niin tehokas valaisija.
Edit: Työkaverin opelissa oli tämmöiset valot. -99 vectra ja xenon kitti. Seinää vasten silmin katsottuna valoa oli kyllä rajusti - kaikkialla muualla paitsi halutun kuvion alueella. Halutun valokuvion alueella oli hämärämpi valaistus, kuin ympärillä. Harmi etten omista luximittaria, olisi ollut mielenkiintoista selvittää valokuvio.
Vaihtoi xenonit takaisin Halogeneihin ja alkoi etsimään umpioita.

Mutta joo, en tiedä mentiinkö ohitse aiheen jo. :D Minulla on kaksi ilmaiseksi saatua Xenon-kittiä joista toinen kävisi Volvoon ja toinen fiattiin. Mielummin olen kuitenkin tyytynyt H-lampun jännitteen nostoon, laadukkaisiin polttimoihin ja lisävaloihin. Jos ko. xenon-kitin polttopiste (plasman palopiste) on 12mm edempänä kuin H-polttimon lanka, ei se vain voi toimia edes välttävästi.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2016, 12:59:12 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ainakin mersuissa oli "sama" umpio xenon ja halogeeni valoilla. Lisäksi lisäkaukovaloja on joissa on kummankin merkinnät, mutta kaukovalossa sillä hajavalolla nyt ole paskankaan merkitystä.

Mietin jossainkohtaa sen seiskan kanssa räpistellessäni että jos olisi maalannut heijastimen alaosan mattamustalla, mutta jäi sitten tekemättä kun löytyi toimiva lamppu. Ja olihan se vakioksi palauttaminen helpompaa, kun ei tarvinnut alkaa heijastimia vaitamaan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Xenon H3 polttimot toimivat myös hyvin halogeeni-umpioisissa työvaloissa ja niissä se hajavalo on vaan hyväksi. Muutenkin nuo xenon ja LED työvalot ovat paljon parempia kuin halogeenit, traktoristakin heitin halogeenit pois kun ei niillä mitään näe.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Xenon H3 polttimot toimivat myös hyvin halogeeni-umpioisissa työvaloissa ja niissä se hajavalo on vaan hyväksi. Muutenkin nuo xenon ja LED työvalot ovat paljon parempia kuin halogeenit, traktoristakin heitin halogeenit pois kun ei niillä mitään näe.


Miten nuo työvalot liittyy mitenkään henkilöauton ajovaloihin paitsi, että molemmat tuottavat valoa?

Ja kun heitit traktorista halogeeniajovalot pois, niin tuliko mieleen, että niistä vastaantulija voi nähdä SINUT? Valot kun ei ole vain näkemistä, vaan myös näkymistä varten....
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Tämähän on keskustelua valoista ja niiden käytöstä, eli ei koske pelkästään auton ajovaloja. Työvalot ovat valoja nekin. Unohtui mainita että tuossakin traktorissa on ajovaloissa halogeenit, mutta niitä ei tule käytettyä kuin harvoin jos tarvitsee tiellä ajaa. Tarkoitinkin lähinnä työvaloja tuolla halogeenien poistolla ettei sellaisilla näe mitään verrattuna vastaaviin xenon/led valoihin.


Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
...halogeenien poistolla ettei sellaisilla näe mitään verrattuna vastaaviin xenon/led valoihin.
Taitaa olla aika marginaalista tänä päivänä halogeenityövalojen myynti. Edullisimman päänkin xenon/led-työvaloilla pärjää hienosti, saati sitten niillä mistä joutuu jo köyhtymään reilummin :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Proturbo  Autodiagnoosi