EDIT: tämä on alkuperäinen topic lukotettuna, mutta arkistomielessä edelleen luettavissa. Projektin viimeisimmät vaiheet löytyvät täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69955.0
Taavi.H

Edit:
Tämä prokkis on kääntynyt saatanalliseksi säätämiseksi
tm 
Flexitune on heivattu hittoon ja LH/EZK on säätämisen alla!
LH:ssa on omatekoinen Wiinalastu. EZK on vielä säädön alla, kun vaihdelaatikko porsahti kesken säätösession.
Auto on 945.
Nykyinen setti on:
B230FK + AW71L
KL-racing (ilmastoidun) mallisopiva cooleri
668cc/min suuttimet
012 IMMu
Vakio DP ja muokattu takapää. Catti on vakio (toistaiseksi).
Täysin säädettävä hukkaportti (turbonetics 0,4-2,2baaria)
Vakioahdin (13c) vielä toistaiseksi
LH:n lastu on täysin omaa tekoa alusta loppuun säätöjen osalta, perus bini on sentään Boschin tekeleitä (954)
EZK:n lastu on myös omaa tekoa (148 bini)
EGR on poistettu käytöstä, koska se alkoi vuotamaan. Tulpattu mekaanisesti ja bini vaihdettu ilman EGR toimintoa olevaksi.
Auto kulkee tietysti RE85:lla!

Ahdot ovat mitä sattuu missäkin kohdin säätösessiota olemaan.
LH/EZK:n säätäminen kohdilleen on se homman hienous nykyisin ja tuloksetkin ovat ihan mukavia, sillä meikäläisen pelkällä polttoainelastulla penkitettiin 214hv tehot 0,9 baarin ahdoilla (bulkki virisyttylastu). Kaikkein mukavinta oli se, että tehot pysyvät 4000-5800rpm alle 5% muutoksella joko alueella.
Vakioromuilla viritetyille bensakoneille tulee pataan väännössä +4000rpm kierroksilla.
Varsinainen säätäminen alkaa noin tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg769399#msg769399Vanhaa juttua....

Täytyy tässä aloittaa oma topicci, kun tämän vuotinen katsastus meinasi olla melkoinen projekti!
Elikkäs projekti on vm-95 945 käyttis, joka kulkee pääsääntönä RE85:lla.
- Kone on kansirempattu B230FK, jonka perässä on AW71L, jonka perässä on kirjaimellisesti 1041 perämurikka.
- Ahdoja 1 baari.
- KL-racing "malli-sopiva" cooleri
- Flexitune AutoX4 wiina adapteri
- Bensa ja syttylastut löytyy, viimeisimmät versiot on ihan omin pikkukätösin väsätty
- Wiinalla on puhtaasti ajettu 34tkm ilman blandailuja tms. talvellakin.
- Kilometrejä takana autolla on tällä havaa 400 096km.
Mutta projektiin siis...
Ekan kerran kun kävin leimalla tuli hommasta hylsy päästöjen ja ruostuneiden jarrukilpien vuoksi.
Jarrukilvet olivat todellakin käytännössä kadonneet, vaikka viime vuonna niissä näkyi katsastuksessa vasta alkuja.
Joten kun kilvet vaihdettiin, laitettiin siinä sitten samalla iskaritkin vaihtoon (kaasut) ja tolpan yläpäät kokonaisuutena. Samalla vaihtui myös repsikan puolelta pyörän napa.
Iskarit eivät meinanneet lähteä ilman väkivaltaa putkistaan, joska niiden ns. mutteri oli sen verrran jumissa, ettei se hevillä auennut, eikä jazz tai klassinenkaan autanut. Joten tuumasin, että väkivalta lopettaa vittuilun.
Iskarien kiinnitys mutteri (enkä tarkoita yläpään mutteria, vaan sitä tolpassa iskaria pitelevää) päätti aueta vasta sitten kun sen ns. laippa oli rälläköity huitsin nevadaan ja walliuksen liimakoneesta oli laitettu palkoa siten, että kierreosa, iskari ja yläpään kiinnitysmutteri olivat yhtä puuta.
Tähän sitten perään 900 Nm pulttikonetta, niin jopas lähti auki kivuttomasti.

No, päästöistä ajattelin syypääksi vuotavaa pakoputkistoa, joka oli lahonnut käytännössä 1,5 vuoden aikana. Kun happiarvot olivat pitkin seiniä ja sen myötä kaikki muutkin mittausarvot.
Putkisto oli hankittu viime keväänä motonetistä, siten, että takapönttö on hitusen paremmin virtaava kuin vakiovaraosa.
No, tämän verran huomasin katsurin kanssa auton alta, että keskipytty vaihtoon, koska se oli mätä saumoistaan.
Samalla sitten hankin myös taka-akselin ylityspätkän, kun sekin näytti sille, että ruostetta on jo. Jotenkin ei tullut havaittua, että takapönttökin olisi vaihtokunnossa.
Kun osat oli hankittu, vaihdettiin ne ja poislähtenee olivat todella roisissa kunnossa, että ihmetytti, sillä alla ne olivat vain vajaan puolitoista vuotta.

Merkillepantavaa on, että ruostuminen on ulkoista, eikä putkiston sisäistä! Eli RE85:n ei ole mätänemisen syynä.
No, lopulta tälläinen läjä vaihtui osia.

No, hyvillä mielin uudelleen katsastusasemaa kohden.
Jarrukilvet kelpasivat tietysti heti, koska kiiltivät mustina uuttuuttaan. Mutta ne päästöt?
Takapönttö tietysti vuosi vielä taka-akselin ylityspätkän välistä muttei niin paljoa, että siitä olisi ollut haitaksi asti.
Ongelma olikin häkäpäästöt, jotka eivät meinanneet millään mennä kuosiin.
Mielimaassa konttorilta pois ja tallille vaihtamaan vakiosuuttimia paikalleen ja ns. vakiosuutin lastua, jolla päästöt olivat aikaisemmin menneet heittämällä läpi. Ja murheellisin mielin tankkaamaan V-power nitroa.
Tulpatkin tuli vaihdettua samalla ja todettua, että olivat roisissa kunnossa n. 15tkm ajon jälkeen.
Ja sitten etsimään paikkaa jossa päästöt voisi mitata. Löytyihän se lopulta ja pääsin samoin tein mittaamaan.
Kaikki muutoi ok, paiksi ne pirskatin häkäarvot kierroksilla! Asentajan ohjeita noudattaen kenkää koneelle avosandaali
tm-tyylillä, joka on hitusen haastava juttu, sillä pitäisi päästä silloin motarille, että paikat saa todella lämpöisiksi.
Ja uusintamittaus saatiin sitten lopulta niipin naapin alle raja-arvojen (0,299%).
Ihmetyttämään tässä jäi se, että alkaako katti porsimaan liian rikkaista wiina-seoksista. Eli lastussa suuttimet olivat hitusen liian pienet (375cc/min) kun viimeksi löydettyjen tietojen mukaan ne olisivatkin 391cc/min, jolloin sopat ovat hitusen paksulla kiihdytyksissä. Tämä oli tiedossa, mutta en jaksanut antaa sen häiritä viinaksilla ajamista.
Tässä nyt mieleeni tuli sekin, että tilanteen saattoi aiheuttaa myös edelliseen tankilliseen kipattu puhdistusaine.
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/608030/Red-Line-SI-Alcohol-E85-bensiinin-lisaaine-355mlSitä saattoi olla vielä hitunen jäljella kun mittaukset tehtiin.
No, uuden päästölapun kanssa konttorille, jossa katsuri kysyi, että mitenkäs se lähti rullaamaan, johon vastasin, että "kenkää koneelle", jolloin katsuri kysyi, "moskovaanko asti?"

Katsuri nimittäin kehoitti käymään hakemassa päästölapun ihan muualta kuin konttorilta, kun mainitsin, että tankissa on RE-85:sta.

No täytyy seurailla tilannetta, eli käydä mittauttamassa päästöt uudestaan parin tankillisen jälkeen.
Jos arvot ovat tämän jälkeen kohdillaan voin todeta, että vika oli tuossa puhdistusaineessa, jos taasen ei. Vika on sitten katissa, joka ei sietänyt epämääräisiä suutinkokeilujani.
Mutta eräsmielenkiintoinen havainto oli se, että suuttimet olivat täysin puhtaat, vaikka niillä olikin ajettu liki 20tkm pelkällä RE85:lla.
Vaikka niiden sotkeentumisella pelotellaankin wiinamäen miehiä!
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?p=37242444Minulla ne näyttivät tälle!

Nuo mystiset suuttimet sisältävät numerosarjat 9186060 ja 0280 155 836, jos joku löytää noista jotain tietoa, niin olisin tyytyväinen siitä. Sillä ne eivät ole 440cc/min, kuten myyjä kertoi. Ei vain ole saanut aikaiseksi mitata noita, kun se vaatisi sen verran askartelua.
Edit:
Lisätty projektin kuvatus!

Kiitokset loistavalle graafikollemme! :hello: