Proturbo  Autodiagnoosi

puliuk0n paviaani wagon

  • 492 Vastauksia
  • 181561 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #75 : 03.09.2015, 09:09:56 »
Onkos tuon 960:n lootan ohjaus normisti sitte toteutettu niin että moottorin ja vaihteiston ohjausboksi on yks ja sama?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #76 : 03.09.2015, 09:12:25 »
Onkos tuon 960:n lootan ohjaus normisti sitte toteutettu niin että moottorin ja vaihteiston ohjausboksi on yks ja sama?

Erillinen, mutta LH:n kanssa sitä org. ei oikein saa toimimaan...

Säädellään ja ihmetellään. Eiköhän se tästä vielä.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #77 : 03.09.2015, 10:47:59 »
Erittäin kiinnostava aihe! Lienee sallittua kysellä lisää?

Mitä signaaleja tuo vakio-ohjaus käytännössä vaatii kaasuläppäsignaalin lisäksi? Olisko kaasuläppäsignaali mahdollista korvata esim. sähköisellä 0-5V alueella liikkuvalla kaasupolkimella?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #78 : 03.09.2015, 10:59:32 »


Töipaikalta vaan löyty tälläsiä, ja vilkasin miten näissä on homma hoidettu.
Näissä totuttuun tapaan onkin ohjaukset ympätty moottorin ecun kanssa samaan...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #79 : 03.09.2015, 12:59:09 »
Erittäin kiinnostava aihe! Lienee sallittua kysellä lisää?

Mitä signaaleja tuo vakio-ohjaus käytännössä vaatii kaasuläppäsignaalin lisäksi? Olisko kaasuläppäsignaali mahdollista korvata esim. sähköisellä 0-5V alueella liikkuvalla kaasupolkimella?

Totta toki saa kysyä.  :hello:

Tällä hetkellä otan IMM signaalin 2.3-5.0v. Ehtinyt juurikaan säätää, joten vielä vähän ??? että tunnistaako tarvittavan kickdown tilanteen...
Tosin voi ajaa manuaalina sitten kun kepittää...

Itse kysymykseen tarttee ainakin laatikon asennon (pnp), pyörintätiedon (askin anturi), oikean perävälityksen (jos kukaan ei osaa puukottaa ecua?), lämpötilan, TPS, sekä mun mielestä myös IMM tiedon. Myös kickdown asennon tunnistaa kaasuvaijeriin kytketystä katkasijasta.

440 turbon/960 2.0 16v turbon kaasuläppä anturissa olisi potikka + kytkimet. Mutta harvinaisia ja kalliita uutena.  >:(

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Töipaikalta vaan löyty tälläsiä, ja vilkasin miten näissä on homma hoidettu.
Näissä totuttuun tapaan onkin ohjaukset ympätty moottorin ecun kanssa samaan...

Joo ja joissain alkupään(?) Suprissa on "kickdown vaijeri" mikä säätää vain "linjapainetta" (oikeasti mun mielestä accumulaattoreiden kovuutta). TPS:n sijasta.
Muuten sinänsä se ja sama vaikka toteuttaisi kahden solenoidin käytön katkasijoilla. :P

Täytyy miettiä jos kytkisi täyskaasukärjet ns. 5v tilaan jolloin nostaisi immun tiedon "tappiin" -> vetäisi kartan mukaan vaihteet loppuun asti WOT tilanteessa.
Mikaaaaaa apuaa, onnistuuko vain diodilla ja johdon lisäämisellä Mshiftin immu johtoon?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #80 : 03.09.2015, 16:42:44 »
Onkos tuon 960:n lootan ohjaus normisti sitte toteutettu niin että moottorin ja vaihteiston ohjausboksi on yks ja sama?

Laatikon ohjauspurkki on omansa ja moottorin omansa.
Ei kai missään volvossa ole ollut mitään hipostelu-tekniikkaa....   :o  :D


Täytyy miettiä jos kytkisi täyskaasukärjet ns. 5v tilaan jolloin nostaisi immun tiedon "tappiin" -> vetäisi kartan mukaan vaihteet loppuun asti WOT tilanteessa.
Mikaaaaaa apuaa, onnistuuko vain diodilla ja johdon lisäämisellä Mshiftin immu johtoon?

Ei onnaa suoraan millään diodi kytkennällä, vaan vaatii hitusen muuta elektroniikkaa avuksi.



Täytyy kötöstellä jotain avuksi tuohon....

Edit: lisätty kuvatus
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015, 17:20:35 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #81 : 03.09.2015, 21:06:22 »
Laatikon ohjauspurkki on omansa ja moottorin omansa.
Ei kai missään volvossa ole ollut mitään hipostelu-tekniikkaa....   :o  :D

Nyt kun tarkemmin tutkailin asiaa, niin kolmoskopan Suprassa on tuo lootan ohjaus omalla boksillaan. Ja kytkentäkaavion mukaan ei olis välttämättä ees paha ajaa omalla boksillaan. Jollain kun olis tuollainen auto hetken jouten niin vois mitata parin kytkennän tarpeellisuuden...

OT:na vuoden -86 Supran myyntiesitteessä kuvailtiin; "nelivaihteinen mikroprosessoriohjattu automaattivaihteisto". Ja tätä mikroprosessoria hehkutettiin samassa yhteydessä useammassa lauseessa hienoudellaan ja ylivertaisuudellaan :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #82 : 04.09.2015, 07:41:38 »
Totta toki saa kysyä.  :hello:

Kyselyikä vaivaa edelleen.

Jos LH:sta tai muusta vastaavasta saisi lineaarisen 0-5V signaalin kaasuläpältä tai kaasupolkimelta, ilmamassamittarin signaalin kertomaan moottorin kuormasta sekä kick-down kytkimen, niin periaatteessa tuolla vakio-ohjauksella voisi ajaa? Onko vakio-ohjaus kuinka adaptiivinen vai noudattaako se täysin ennaltamäärättyjä karttoja? Voiko sitä säätää? Mikan, kiinnostaako uusi projekti? Ilmeisesti megashiftiin on päädytty juurikin sen säädettävyyden takia? 
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #83 : 04.09.2015, 10:34:59 »
Mun nähdäkseni, näin asiaan liittymättä, kaasuvivustoon voisi kytkeä toisen TPS-ratkaisun, josta ottaisi 0-5V tuolle megashiftille?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #84 : 04.09.2015, 11:25:25 »
Mun nähdäkseni, näin asiaan liittymättä, kaasuvivustoon voisi kytkeä toisen TPS-ratkaisun, josta ottaisi 0-5V tuolle megashiftille?

Tätä mietin itekin, kun noita sähkösiä kaasupolkimia on vähä joka nurkassa nykyään. Sähköpolkimelta ottas vaan tuon tiedon boksille ja vaijerilla käyttäs kaasuläppää.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #85 : 04.09.2015, 15:41:53 »
TPS pitää virittää orkkis "TPS":n rinnalle, sillä LH vaatii ON/OFF-tiedon tyhjäkäynnistä.

Asiaa on mietitty ja nopeana ratkaisuna tehtiin IMMun tiedosta kuormatiedon ottaminen megashiftille.


Kyselyikä vaivaa edelleen.

Jos LH:sta tai muusta vastaavasta saisi lineaarisen 0-5V signaalin kaasuläpältä tai kaasupolkimelta, ilmamassamittarin signaalin kertomaan moottorin kuormasta sekä kick-down kytkimen, niin periaatteessa tuolla vakio-ohjauksella voisi ajaa? Onko vakio-ohjaus kuinka adaptiivinen vai noudattaako se täysin ennaltamäärättyjä karttoja? Voiko sitä säätää? Mikan, kiinnostaako uusi projekti? Ilmeisesti megashiftiin on päädytty juurikin sen säädettävyyden takia? 

Teoriassa vakio purkillakin voisi ajaa, mutta pitäisi selvittää miten ECU kertoo laatikolle kuormasta yms.

Megaan päädyttiin siksi, että vakio ohjausta kukaan ei ole ns. "purkanut", eli selvittänyt miten koodi toimii.
Hommaa siinä koodin purkamisessa on useammaksi vuodeksi, joten ihan yhdessä illassa asiaa ei selvitetä......   :-\

IMMun signaali ei ole lineaarinen, vaan käyttäytyy ihan omalla tavallaan. Kippurat löytyy FAQ:sta.
Vakio ohjauksen adaptiivisuudesta en osaa sanoa mitään.

Tässä kohden laiskuus on voimavarani ja siksi päädyttiin megaan, koska siitä on edes jotain dokumentaatiota.  ???
Ja voiko vakio-ohjausta säätää? KYLLÄ!  Aivan samalla tavalla kuin LH:ta ja EZK:ta, koodi vain pitää purkaa tai sitten etsiä muulla tavalla kartat yms. säädettävät asiat.

Erittäin työlästä, eli helposti vuosien työ yhdeltä mieheltä ja senkin jälkeen voi olla arvoitus mikä kartta tekee mitäkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #86 : 04.09.2015, 16:13:27 »
Tps paikoilleen ja erillinen tyhjäkäyntikärki kaasuvivustoon?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #87 : 04.09.2015, 16:20:10 »
Olikos tässä Volvon versiossa sähköinen kickdown? Ainakin noissa höpöhöpö-kytkentäkaavioissa ohjainboksiin menee niin monta piuhaa että luulis olevan...
Jossain ameriikanfoorumilla oli myös väite että lootan ohjaus olis erilainen vm. -95 eteenpäin?

E: Niin ja oliko tällä kokeiltu ajaa "sähköttömänä", eli boksi ym. vempaimet irrallaan?
« Viimeksi muokattu: 04.09.2015, 16:21:51 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #88 : 04.09.2015, 19:44:02 »
Tulipas paljon juttua. Kiitos kaikille viesteistä, sori kun ehtinyt heti vastailemaan.

IMM toimii jotenkin kuormatietona, ei tarpeeksi lineaarisesti, että saisi toimivan askin. Eli TPS tämä kaipaisi. Tämä ollut mielessä, kuten Ari E sanoikin:
Tps paikoilleen ja erillinen tyhjäkäyntikärki kaasuvivustoon?

Ei onnaa suoraan millään diodi kytkennällä, vaan vaatii hitusen muuta elektroniikkaa avuksi.



Täytyy kötöstellä jotain avuksi tuohon....

Edit: lisätty kuvatus
Muistin, että orkkis toimii 5v eikä maadotuksella.  :facepalm: :nuhtelu


Myönnän, että turbiinilukon piuha mennyt linjapaineen kanssa ristiin. Ehkä siis nyt mahdollisuutta saada turbiinilukko toimimaan!

Mittasin 12v ja linjapaine pwm (0 ja 100%) = 0v
Mittasin maa ja linjapaine pwm (0 ja 100%) = 0v
Mittasin solenoidin, 4ohm. (2-6ohm on ohjearvo)

Jotain hämärää siinäkin. Liekkö koodissa taas jotain.  ::)

Öljyt tarkistin töissä. Sitä oli n. 2desiä liikaa niin tiputin pois.... Oli "ihan" HARMAATA.  :o Ei haissut palaneelta, eikä ollut metallisilppuakaan, epäilen että vanhoja öljyjä jäähdytyskennosta...? Unohdin sen putsata.  :facepalm: :nuhtelu
Tutkitaan, vaihdan öljyt lähiaikoina.

Olikos tässä Volvon versiossa sähköinen kickdown? Ainakin noissa höpöhöpö-kytkentäkaavioissa ohjainboksiin menee niin monta piuhaa että luulis olevan...
Jossain ameriikanfoorumilla oli myös väite että lootan ohjaus olis erilainen vm. -95 eteenpäin?

E: Niin ja oliko tällä kokeiltu ajaa "sähköttömänä", eli boksi ym. vempaimet irrallaan?

Oli, vaijerissa konehuoneen puolella on AW40 askeissa kickdown.

Tässä kytkis ja ohjeet askista: http://caunter.ca/volvo960/ce14807.pdf

Niin ja kuten mikani sanoi...
Se joka tietää miten tuollainen 960 automaattiboksin koodi toimii ei sitä kerro. Sillä aika kovat vaitiolovelvollisuudet tai sitten jo kuollut vanhuuteen.  :D
Ja koodin purkaminen ei onnistu. Tajuan 1 ja 0 jutuista tasan sen, etten itse niihin koske.  :2funny:

Ja on ajettu sähköttömänä, jolloin mekaanisesti toimii:
D = 4 vaihde
3 = 3 vaihde
L = 3 vaihde

Kettu kuittaa.  :pomo:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #89 : 04.09.2015, 20:27:48 »
Se joka tietää miten tuollainen 960 automaattiboksin koodi toimii ei sitä kerro. Sillä aika kovat vaitiolovelvollisuudet tai sitten jo kuollut vanhuuteen.  :D
Ja koodin purkaminen ei onnistu. Tajuan 1 ja 0 jutuista tasan sen, etten itse niihin koske.  :2funny:

Kuullostaapa tutulle... Herrat Aisin, Warner, Toyoda ja Denso ovat jotenkin salaliitossa lyöneet kaiken valmistamansa elektroniikan päälle sellaset lukot ja suojat että kellään muulla kuolevaisella ei ole asiaa niitä sorkkia :D Toisin ku eurooppalaiset kilpailijansa...

Kirjan mukaan ainakin Tojossa pitäis saada ihan kepistä manuaalisesti kaikki vaihteet sisään. Toki D:llä vaihde ei vaihdu mihinkään automaattisesti.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy