Samppasport  Futurez

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #630 : 19.09.2016, 22:00:41 »
Aikansa voi yrittää sit alkaa akusta loppua virta ja bensa haisee naapuriin asti...

Eli saa liikaa tavaraa. Mitäs ne minimiaukioloajat nyt on?

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #631 : 19.09.2016, 23:03:00 »
33

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #632 : 20.09.2016, 07:14:56 »
Jos tuon joskus saa pelamaan niin hierotaanko tyhjäkäynti suutin vakiolla #4 afr näyttämään sitä 12,5 ilman lambda korjausta? lambdahan haluaa sen sinne 14,8 tienoille...

Koitin hakea tänään sitä suutinvakiota kohdalleen lähdin 1600 tiputtamaan mutta ei käy välillä hörähti kun painoi kaasua käymään alle 500rpm välillä nosti kierroksia ja sitten sammui
Aikansa voi yrittää sit alkaa akusta loppua virta ja bensa haisee naapuriin asti...

Täytyy varmaan laittaa lohkolämmitykseen jos sais sen lämpösenä starttaamaan paremmin  :buck2:

Suutin vakio #4 sääjetään lämpimällä koneella kunnolla tontilleen. Ilman lambda korjausta mulla pyörii afr likempänä 14 että tuo 12.5 on liian paksulla ja se kannattaa kuitenki jättää aavistuksen paksummalle kuin 14.7.
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #633 : 21.09.2016, 00:26:45 »
Jos tuon joskus saa pelamaan niin hierotaanko tyhjäkäynti suutin vakiolla #4 afr näyttämään sitä 12,5 ilman lambda korjausta? lambdahan haluaa sen sinne 14,8 tienoille...

Koitin hakea tänään sitä suutinvakiota kohdalleen lähdin 1600 tiputtamaan mutta ei käy välillä hörähti kun painoi kaasua käymään alle 500rpm välillä nosti kierroksia ja sitten sammui
Aikansa voi yrittää sit alkaa akusta loppua virta ja bensa haisee naapuriin asti...

Täytyy varmaan laittaa lohkolämmitykseen jos sais sen lämpösenä starttaamaan paremmin  :buck2:

Suutinvakio #4 hierotaan sinne 14,5-15 nurkille ilman lambdaa ja lämpöisenä.
Siitä sitten aloitetaan se kartan muodon rakentaminen oikeanlaiseksi.

Periaatteessa siten, että ilman lambdaa 14,7 (lambda 1,0) kaikkialla kartassa, missä ei haluta voimapaksua sopitusta (12,5). Eli alipaine alueilla stoikkaan ja ahdoilla voimanpyytialueella sitten se 12,5 ja se on siinä.
Tosin ihan piukkuiruisilla ahdoilla ei kannata voimapaksulle säätää, vaan varsinaisella voimanpyyntialueella.

Mitä paremmat säädöt ilman lambdaa, sitä parempi koneen toiminta ja sitä pienempi kulutus/suurempi moottoriteho.

Kylmällä koneella ei sitä #4 vakiota pidä ruuvata lainkaan. Jos vakio pitää sopituksen paksulla siellä 1600 nurkissa, niin pienennä sitä siitä muutaman kymmenen pykälin, kunnes saavut tontille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #634 : 26.09.2016, 21:50:14 »
Latailin nuo binit ja rupesin tunerilla räpläään noita. Onko muilla ollut ongelmaa, että 937- Basic:ssa ei näy läheskään samoja parametrejä, kuin esim. samassa kansiossa olevassa jaybeezen muokkaamassa 937:ssa?

Ja uskaltaako tuota muokattua sitten käyttää, vai vaihdanko vain suosiolla johonkin 9xx--> biniin.

-Tommi.
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #635 : 26.09.2016, 23:20:19 »
Latailin nuo binit ja rupesin tunerilla räpläään noita. Onko muilla ollut ongelmaa, että 937- Basic:ssa ei näy läheskään samoja parametrejä, kuin esim. samassa kansiossa olevassa jaybeezen muokkaamassa 937:ssa?

Ja uskaltaako tuota muokattua sitten käyttää, vai vaihdanko vain suosiolla johonkin 9xx--> biniin.

-Tommi.

Basicissa ei tiedetä vielä kaikkea, joten lataa viimeisin versio (suurin numero), niin tiedät eniten kaikesta.
Jos XDF on jaybeeze:n julkaisema, niin se on tutkittu ja todettu....

Versiota 59  (954) ei ole julkaistu binistä, koska mulukkuna pidän sen itselläni kunnes se on suodatettu siten, ettei mitään hazardi-karttoja jää näkymään.
Tällä hetkellä on ainoastaan tuntemattomia vakioita, kartat tunnetaan melkoisen tarkasti. Keskinäiset suhteet ovat myös hitusen epävarmoja tiettyjen rajaparametrien osalta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #636 : 27.09.2016, 08:21:50 »
Basicissa ei tiedetä vielä kaikkea, joten lataa viimeisin versio (suurin numero), niin tiedät eniten kaikesta.
Jos XDF on jaybeeze:n julkaisema, niin se on tutkittu ja todettu....

Versiota 59  (954) ei ole julkaistu binistä, koska mulukkuna pidän sen itselläni kunnes se on suodatettu siten, ettei mitään hazardi-karttoja jää näkymään.
Tällä hetkellä on ainoastaan tuntemattomia vakioita, kartat tunnetaan melkoisen tarkasti. Keskinäiset suhteet ovat myös hitusen epävarmoja tiettyjen rajaparametrien osalta.

Ok. Riittänee tuo jaybeezen 937, näin aluksi, niin saan nyt edes auton käyntiin ja voin yrittää sitä säätää.  :) Kun pitäisi penkissä käyttää ennen lumia, jotta saisin leimalle lapun..

-Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #637 : 01.10.2016, 20:34:09 »
Vaikka ei nyt LH:n säätämiseen liitykkään..

Niin, onko jollain tiedossa mistä lähtisi liikkeelle etsimään kierrosrajoittimen arvoa .bin tiedostosta.. ?
Erittäin huonosti vaikuttaisi olevan tietoa noiden .xdf tiedostojen tekemisestä.. oon käyttänyt kirjaimellisesti useamman tunnin tiedon etsintään, ja heikosti on tietoa löytynyt.

Motronic 1.8 kyseessä - ei 'valmista' .xdf tiedostoa saatavilla siihen mistään.

Nyt -453 boksi (vm. 95 B6254 man.) -528 kartoilla (vm. 91-92 B6304F aut.).. Ostrich 2.0 kiinni , tunerprolla säätö. Toimii. Alunperin oli -362 boksi autossa (vm. 90-91 B6304F aut.)

Vie paljon potentiaalia koneesta, joka lähtee vetämään vasta 4,000rpm paikkeilla ja sit 6,200rpm on rajoitin.. :buck2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #638 : 02.10.2016, 16:30:18 »
Niin, onko jollain tiedossa mistä lähtisi liikkeelle etsimään kierrosrajoittimen arvoa .bin tiedostosta.. ?
Erittäin huonosti vaikuttaisi olevan tietoa noiden .xdf tiedostojen tekemisestä.. oon käyttänyt kirjaimellisesti useamman tunnin tiedon etsintään, ja heikosti on tietoa löytynyt.

Motronic 1.8 kyseessä - ei 'valmista' .xdf tiedostoa saatavilla siihen mistään.

Kierrosluku löytyy jostain kohtaa koodia, jossa on vakioita. Se voi olla kartta, yksi tavu tai kaksitavuinen luku.
Se millä se sieltä löytyy on koodin purkaminen konekielestä jollekkin ihmisen ymmärtämään muotoon ja siitä sitten tutkimalla miten koodi toimii.

XDF-tiedoston tekeminen ei oikeastaan ole rakettitiedettä, mutta aikaa ja tupakkia se vaatii runsaasti.
Kun löydät koodista kartalta vaikuttavan alueen, muunnat sen kartaksi antamalla sille alku/loppuosoitteen. Se onko kartalla muokattavaa asteikkoa (kuten LH:n suurimassa osassa karttoja on) selviää vain koodia tutkimalla.
Kun olet luonut XDF:n ns. kartat, seuraava tehtävä on tutkia miten ja milloin sitä luetaan, jolloin voit päätellä mitä se kartta tekee ja siitä se varsinainen säätäminen alkaa.

Sanotaan näin, että jokaisen LH:n xdf:n kohdalla käytetty tuntimäärä on likemmäs sadoissa tunneissa. Saman tyyppisistä bineistä voi edellisestä johtaa seuraavan, mutta esim. LH 5xx purkit ovat täysin erilaisia kuin 9xx purkit ja niissäkin tulee valtava ero 950-984 vs. alkupään purkit. Loppupään koodi on nimittäin täysin toisenlaista kuin alkupään.

Tästä johtuen LH:n salat ovat auenneet vasta reilun 20 vuotta myöhemmin harrastaja-joukon ahkeralla ja pyyteettömällä vuosien työllä (noin. 8 vuotta).

Joten kärsivällisyyttä siihen binin tutkimiseen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #639 : 03.10.2016, 19:06:49 »
Jep, eli käytännössä voi olla ihan missä tahansa ja minkälaisessa 'muodossa' (esim. kartan sisällä).

Mitä nyt oon vertaillut muihin Motronicin bineihin (joista jo löydetty esim. rpm rajoitin), on niissäkin pieniä eroja keskenään.. esim. rpm kerroin, millä saadaan desimaali rpm luvuksi tai päin vastoin (jonka avulla sitten ainakin ite oon koittanut etsiä Winolsilla tuosta -528 binistä).

Toki se tarkka rpm rajoitinluku olisi hyvä tietää varmasti.
Se kun ei välttämättä ole tarkalleen juuri tuo '6200', vaan voi olla vaikkapa 6150 tai 6250 jne.

En sitten tiedä, kannattaako lähteä suoraan kokeilemalla selvittelemään, mitä mistäkin tapahtuu (pienin muutoksin)..
Etsii etukäteen "järkeviltä" näyttävät lukemat binistä, ja kokeilee mitä tapahtuu jos muuttaa isommaksi.
Lainaus
Kun olet luonut XDF:n ns. kartat, seuraava tehtävä on tutkia miten ja milloin sitä luetaan, jolloin voit päätellä mitä se kartta tekee ja siitä se varsinainen säätäminen alkaa.
Vai juuri tuotako tarkoitit?

Tunerprolla kun pystyy suoraan bin tiedostosta muuttamaan hex editorilla noita lukemia.
Vaikka tämä harvemmin (koskaan?) se suositeltu tapa toimia.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #640 : 03.10.2016, 19:57:33 »
Jep, eli käytännössä voi olla ihan missä tahansa ja minkälaisessa 'muodossa' (esim. kartan sisällä).

Mitä nyt oon vertaillut muihin Motronicin bineihin (joista jo löydetty esim. rpm rajoitin), on niissäkin pieniä eroja keskenään.. esim. rpm kerroin, millä saadaan desimaali rpm luvuksi tai päin vastoin (jonka avulla sitten ainakin ite oon koittanut etsiä Winolsilla tuosta -528 binistä).

Toki se tarkka rpm rajoitinluku olisi hyvä tietää varmasti.
Se kun ei välttämättä ole tarkalleen juuri tuo '6200', vaan voi olla vaikkapa 6150 tai 6250 jne.

Jos rajoittimen paikka tunnetaan jossain binissä, niin se on todennäköisesti sama muissakin bineissä, joten heksasta etsitään se sama luku läheisistä osoitteista, sillä usein noissa biniversioissa on peruskoodissa tullut lisää tavaraa ja kartat siirtyvät vastaavalla tavalla eteenpäin.

LH:ssa noita pystyy selvittelemään etsimällä saman kartan tms. osoitteen uudelleen, kartta on sama, mutta sen alkuosoite on voinut muuttua ja sillä perusteella sen löytää helpohkosti.

Se kannattaa muistaa, että binäärimatikassa rajoittimet tms. eivät pääty mihinkään "järkevään" tasalukuun kuten 6150 vaan ne ovat binäärilukuja. Jos luku on 16-bittinen, se on desimaaleina 0-16536 väliltä ja jos luku on 8-bittinen, se on mitä tahansa 0-255 väliltä. Joten jos rajoitin on 8-bittinen, hommasta selvitään kertoimella tai kaavalla, joka ei tuolloin anna noita tasalukuja desimaalimuodossa (6150).

LH:n rajoitin on itseasiassa 6293rpm kohdalla (8-bittinen luku).


En sitten tiedä, kannattaako lähteä suoraan kokeilemalla selvittelemään, mitä mistäkin tapahtuu (pienin muutoksin)..
Etsii etukäteen "järkeviltä" näyttävät lukemat binistä, ja kokeilee mitä tapahtuu jos muuttaa isommaksi.Vai juuri tuotako tarkoitit?

Jos keksit kertoimen, niin kyllä sitä uskaltaa kokeilla järkevissä rajoissa. Tosin ensin pitää kokeilla laskea sitä rajoitinta. Jos rajoituskierrosluku laskee on rajoitin suora ja jos lukua pienentämällä rajoitin nousee, on se käänteinen, mikä on LH:ssa erittäin yleistä.

Tunerprolla kun pystyy suoraan bin tiedostosta muuttamaan hex editorilla noita lukemia.
Vaikka tämä harvemmin (koskaan?) se suositeltu tapa toimia.

Jos heksaeditorin käyttö on selkeää ja ymmärtää heksaluvuista, niin anti mennä vaan.
Itse olen suosinut hexedit nimistä ohjelmaa sillä se on minusta helpompi käyttää kuin tunerpron editori.
Hekseditillähän olen ensimmäiset kerrat säätänyt LH:ta.  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
b230fb turboksi
« Vastaus #641 : 03.10.2016, 22:08:28 »
Elikkä olis menininki toi 940 b230fb turbottaa ja just hain kaverilta vanhasta autostani bensa ja sytkäpurkit takaasin itelle ja bensapoksi on: 962 ja sytkäpoksi: 219, käy vissiiin suoraan nakkaamalla paikalleen (?)
Sitten olis tarkoitus samaasesta autosta ostaa itelle takas fk:n suuttimet tukkeineen säätimineen päivineen niin pitääkös näille olla se etuvastus ja kuinka se onnistuu toho vaparin johtosarjaa toteuttaa vai onnistuuko joillain muilla suuttimilla, jos se etuvastus pitää laittaa niin onko se missä päin sitä konehuonetta vai onko siellä päinkään? Tyhmiä kysymyksiä varmaan jonkun mielestä mutta eipä oo aikasemmin takunnu noitten bensaturbotusten kans.. :buck2:

Poissa Niilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #642 : 08.10.2016, 22:43:24 »
Onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa, kuin täällä painitaan tällä hetkellä. Oli kiinni 550cc matalaohmiset suuttimet ja #4 säädetty niin, että seokset näytti järkeviltä tyhjäkäynnillä ja pelas kuormalla yms, vakio #3 oli 40, #1 ja #2 ei ole koskettu. Vaihdoin tilalle boschin 530cc EV14 korkeaohmiset ja eipä löydy mitään logiikkaa tuolle skaalaukselle. Vanhojen suuttimien säädöillä tyhjäkäynti suht samaa, mutta jos vähänkään kiihdyttää, niin seokset tippuu 12 ympärille. 0 bar tilanteessa seokset huitelee jo 10:ssä. Vakio #4 kun laittaa 1400, tyhjäkäynnillä seokset pyörii 16, mutta kuormalla taas hyppää nopeasti 10 lähelle. Lambda päällä korjailee sen mitä pystyy, eli jonkin verran parempi. Säätöön liittyvä ongelma, vaiko mekaaninen (suuttimet)? Etuvastukset ohitettu.

Sellaista myös havaittu, kun ajaa kaupunkinopeuksissa pintakaasulla, nykäsee aina välillä. Joskus tiheämmin, joskus harvemmin. Samaan aikaan kun nykäsee, seokset käy rikkaalla ja polttoaineen korjauskartassa hyppää pari solua ylöspäin. Ei saa tarpeeksi polttoainetta ja syöttää sen jälkeen reilummin heti perään? Tätä havaittu kummallakin suutinsarjalla. Bensapaineet liian pienet suuttimille ja sen takia ei saa polttoainetta tarpeeksi, vaikokö? AEM bensapumppu, bensanpaineensäädin vakio, suodatin vaihdettu pari vuotta sitten. Tämä vaiva alkanut sen jälkeen kun suuttimet, ahdin ja ulkoinen bypass laitettu 13tkm sitten. Vakiona pelas moitteetta. Vai vaatiiko vain jotain kikkailuja polttoainekarttaan pienille kuormille.  :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #643 : 09.10.2016, 16:51:33 »
Ev14 suuttimilla karttakin rakentuu jonkin verran eri näköiseksi, kuin EV1:lla juurikin avaus ja sulkuviiveiden takia, joten joudut rakentamaan karttaa hitusen uusiksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Piriallu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #644 : 22.10.2016, 12:36:27 »
Nyt on ostettu ostrich emulaattori mistähä löytäis "päivitetyn" kartan mistä sitte yrittäs säätää jotain harjottelun vuoksi. Keväällä tarkotus alottaa säätäminen kunnolla ostrichilla isommilla suuttimilla ja eri ahtimella.

 

Futurez  Kulkukoira