KL-varaosat  Race.fi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1725 : 12.05.2016, 14:27:25 »
Kuuluuko td04 ahtimessa olla tiiviste pakosarjan ja turbon välissä?

Ei kuulu, kuten ei myöskään turbon ja down-pipen välissä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1726 : 12.05.2016, 21:22:44 »
Kuuluuko td04 ahtimessa olla tiiviste pakosarjan ja turbon välissä?
Mutta auttaa paljon jos sinne semmosen laittaa. Tästä saanee osanumeron.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1727 : 24.05.2016, 07:20:58 »
Minkälaisia muutoksia tuo immin siirto tarvitsee? Mitä siitä hyödytään? Mihin kohtaan kannattaa sijoittaa? Missä kohtaa alakerrassa tulee "kipuraja" vastaan? Tarkoitus olisi rakentaa kaksi melkeinpä identtistä (minun ja kaverin) moottoria. Tehotavoite on jossain 300-350hpn paikkeilla. Molemmat moottorit on b230ft. Mennäänkö vakio männillä ja veiveillä? Vai kannattaako panostaa ja laittaa paremmat kanget ja takomännät? Paljon on kysyttävää ja apua tullaan tarvitsemaan. Umminkkoina kun ensimmäisiä moottoreita rakennetaan. Perus tietotaito kumminkin hanskassa. Mikaa varmaan häiritään jossain vaiheessa moottorinohjauksen myötä kun melkein samalla kylälläkin asutaan. Ellei korvani kuullut väärin kun yksi lajitoveri mainitsi nimen.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2016, 07:27:45 kirjoittanut Tuuks- »
V70 D5 -04

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1728 : 24.05.2016, 08:20:45 »
Minkälaisia muutoksia tuo immin siirto tarvitsee? Mitä siitä hyödytään? Mihin kohtaan kannattaa sijoittaa? Missä kohtaa alakerrassa tulee "kipuraja" vastaan? Tarkoitus olisi rakentaa kaksi melkeinpä identtistä (minun ja kaverin) moottoria. Tehotavoite on jossain 300-350hpn paikkeilla. Molemmat moottorit on b230ft. Mennäänkö vakio männillä ja veiveillä? Vai kannattaako panostaa ja laittaa paremmat kanget ja takomännät? Paljon on kysyttävää ja apua tullaan tarvitsemaan. Umminkkoina kun ensimmäisiä moottoreita rakennetaan. Perus tietotaito kumminkin hanskassa. Mikaa varmaan häiritään jossain vaiheessa moottorinohjauksen myötä kun melkein samalla kylälläkin asutaan. Ellei korvani kuullut väärin kun yksi lajitoveri mainitsi nimen.

Immua ei mielestäni kannata siirtää mihinkään. Mihin olet siirtämässä ja miksi? Jos on uudempi ft niin kestää helposti yli 400 hv kunhan sylinteripaineet eli väännöt pysyy kurissa.
142

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1729 : 24.05.2016, 10:10:59 »
Immun siirto mahdollisimman lähelle kaasuläppää nopeuttaa moottorin reagointia, ja mahdollistaa dumpin käytön jos niin haluaa...
mutta immusta tulee kulutustavaraa, toisilla kestää ja toisilla ei kestä. itselläni immu hajosi noin 4000km jälkeen @1,4bar ahdoilla....

Edit, Muutos vaatii johtosarjan pidennyksen ja vähän ahtoputkiston muokkaustaitoja.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2016, 10:13:19 kirjoittanut Niksa »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1730 : 24.05.2016, 10:12:29 »
itselläni immu hajosi noin 4000km jälkeen @1,4bar ahdoilla....

Tuohan on harrasteajossa lähes 5 kesän ajot, kun ne vehkeet on aina jostain muutenkin rikki.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1731 : 24.05.2016, 10:14:48 »
Tuohan on harrasteajossa lähes 5 kesän ajot, kun ne vehkeet on aina jostain muutenkin rikki.

Mulla oli silloin käyttöautona :buck2:

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1732 : 24.05.2016, 10:51:49 »
Immua ei mielestäni kannata siirtää mihinkään.
Isompi immu tarkotetulle paikalle, aika karsean näkönen immu 25tkm jälkeen painepuolella, ja pikku hiljaa alko oireilemaan. Alkoi menemään paksulle ja vähitellen pahentuvaa nykimistä.

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1733 : 24.05.2016, 22:43:21 »
Mietinnän alla miten tulevaisuudessa 3"IMM toimii esim. vakiopaikalla hx35 holsetin kanssa?
V70 D5 -04

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1734 : 26.05.2016, 01:36:48 »
Mietinnän alla miten tulevaisuudessa 3"IMM toimii esim. vakiopaikalla hx35 holsetin kanssa?

Säädetty tänään loppusäädöt aidolla 012 IMMulla HX40/vinokone-yhdistelmä ilman hikeä IMMu orkkis-paikalla.
Tosin meinasi auto palaa, kun ahtimen paluuöljy systeemi heitti petettyään kuumat ölpät pelti-satsin eristeille.

Painolastina ollut vesi pelasti tilanteen....  :facepalm:

Huomauttaisin, ettöä IMMun pitää olla aito 012, eikä 016 3" rööriin tungettuna. Jos tuohon ei ole varaa, voi virittämisen unohtaa suosiolla.......   :buck2:

Ahtimesta sen verran, että TD05HL16G on huomattavasti parempi vaihtoehto holsetin tilalle.....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1735 : 26.05.2016, 08:16:17 »
Säädetty tänään loppusäädöt aidolla 012 IMMulla HX40/vinokone-yhdistelmä ilman hikeä IMMu orkkis-paikalla.
Tosin meinasi auto palaa, kun ahtimen paluuöljy systeemi heitti petettyään kuumat ölpät pelti-satsin eristeille.

Painolastina ollut vesi pelasti tilanteen....  :facepalm:

Huomauttaisin, ettöä IMMun pitää olla aito 012, eikä 016 3" rööriin tungettuna. Jos tuohon ei ole varaa, voi virittämisen unohtaa suosiolla.......   :buck2:

Ahtimesta sen verran, että TD05HL16G on huomattavasti parempi vaihtoehto holsetin tilalle.....
Minkälaisiin teholukemiin tolla ahtimella päästään? Tarkoitus olisi tehtä moottori käytännössä uusilla osilla, (h profiilit, laakerit ja männät takomalleihin). Samalla pakosarjat yms. muut tilpehöörit vaihtoon. Mitä huonoja puolia holsetilla ilmenee versus tuohon 16G:hen?
V70 D5 -04

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1736 : 26.05.2016, 09:43:03 »
Minkälaisiin teholukemiin tolla ahtimella päästään? Tarkoitus olisi tehtä moottori käytännössä uusilla osilla, (h profiilit, laakerit ja männät takomalleihin). Samalla pakosarjat yms. muut tilpehöörit vaihtoon. Mitä huonoja puolia holsetilla ilmenee versus tuohon 16G:hen?

HX40:llä päästään sen verran ylös, ettei vakio alakerta kestä ja maininnan arvoista on se, että 012 IMMu pohjaa iloisesti siellä baarin nurkissa....   :3/4 jättää sen:
HX:stä huomaa hyvin sen, että se on turbokiisselin ahdin viime vuositunannelta.

HX herää, ehkä huomenna tai yli huomenna ja 16G on ahtanut jo eilen, noin lyhyesti kuvattuna. Vaihtoehtona td05HL20T menettelee myös ja riittää kohtuu pitkälle.

HX:n haitaksi lasken sen, että kaiken joutuu rakentamaan pakopuolelta uusiksi, siis ihan kaiken. Mitsulla vakiosarjalla yms. kilkkeillä pärjää pitkälle, surullisen kuuluisan öljynpaluunkin huomioiden....   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1737 : 26.05.2016, 10:54:38 »
HX40:llä päästään sen verran ylös, ettei vakio alakerta kestä ja maininnan arvoista on se, että 012 IMMu pohjaa iloisesti siellä baarin nurkissa....   :3/4 jättää sen:
HX:stä huomaa hyvin sen, että se on turbokiisselin ahdin viime vuositunannelta.

HX herää, ehkä huomenna tai yli huomenna ja 16G on ahtanut jo eilen, noin lyhyesti kuvattuna. Vaihtoehtona td05HL20T menettelee myös ja riittää kohtuu pitkälle.

HX:n haitaksi lasken sen, että kaiken joutuu rakentamaan pakopuolelta uusiksi, siis ihan kaiken. Mitsulla vakiosarjalla yms. kilkkeillä pärjää pitkälle, surullisen kuuluisan öljynpaluunkin huomioiden....   :buck2:
Ookkei, varmaan sitten muutetaan suunnitelmia ja laitetaan vakiosarjaan sopiva isompi ahdin. Säästää rahaa ja aikaa. Joskus kuulin huhua että 19T ei enää kokonsa puolesta mahdu, koska ottaa iskaritunneliin kiinni? Faktaa vai fiktiota.
V70 D5 -04

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1738 : 26.05.2016, 11:17:27 »
Ookkei, varmaan sitten muutetaan suunnitelmia ja laitetaan vakiosarjaan sopiva isompi ahdin. Säästää rahaa ja aikaa. Joskus kuulin huhua että 19T ei enää kokonsa puolesta mahdu, koska ottaa iskaritunneliin kiinni? Faktaa vai fiktiota.

Fiktiota, koska 13C vs 19T ei ole lainkaan fyysistä kokoeroa kompurakotelossa. Pakopesässä juuri ja juuri ero jonka huomaa #6 vs #7.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1739 : 26.05.2016, 11:34:04 »
ja 19T ja tuo tehotavoite 300-350hv, päästään ikuisuus asiaan eli pakopaineet.... vaatii ulkoisen hukkaportin kaveriksi joka johtaa taas peltisarjan tekoon...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo